Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3317422
Ik weet niet of het hier goed staat, misschien moet het naar de bar, maar dat zie ik dan wel weer.

Het gaat om onze Scotch, de husky op de foto. Over drie weken wordt hij veertien, en het gaat nog heel goed met hem. Hij begint alleen weer te miepen met eten. Zulke periodes heeft hij wel vaker gehad (meestal nav een loops teefje in de buurt, maar die hebben we hier niet op de Zweedse pampa), en dan volgde ik gewoon het advies van bp: niet eten = weghalen = de volgende dag opnieuw aanbieden, net zolang totdat hij eieren voor zijn geld kiest. Dat werkte altijd wel.
Maar inmiddels vraag ik me af: moet ik het zo blijven doen? Nogmaals, hij is bijna veertien. Lichamelijk heeft hij wat kleine dingetjes, maar niets zorgwekkends. Hij miept voornamelijk met het spiervlees en orgaan en groente; zijn vleesbot eet hij altijd helemaal op (reeribjes, eendenkarkas, konijnenkoppen, (bio)kipkarkas en -bouten, parelhoenkarkas, af en toe een eenden- of kalkoennek, ivm iets verhoogde leverwaarden die nekken niet te vaak). Hij heeft dus, lijkt mij, geen last van zijn tanden, anders zou hij het bot wel laten liggen, toch?

Het is altijd al een stronteigenwijze hond geweest (dat maakt hem ook zo leuk :biggrin2: ), een echte husky qua karakter. Ik sluit dus niet uit dat hij met een beetje dwang weer gewoon alles zal opeten na een paar weken. Maar omdat hij dus op leeftijd begint te komen, vraag ik me af of ik hem nog moet dwingen. Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3317423
Aaaaah Scotch :-*

Ik vind het lastig. Snap je dilemma helemaal.

Kan het zijn dat hij door zijn leeftijd wat minder eten nodig heeft, en hij daardoor wat minder goed eet?
Enneh, hebben de buurtjes in de straat geen honden die loops worden? Zeker weten? (Moet ik persoonlijk komen controleren? :biggrin2:)
Door Siberienne
#3317425
Lastig...

ons 'nakje had met 14 nog precies dezelfde streken als met 4.., maar die wou op een gegeven moment niet meer gaan zitten voor de deur en dat was toch echt rugpijn..

Maar als hij vleesbot wel eet, zou ik toch even doorzetten. Want ze blijven proberen. Het houdt niet op ;)
Door Nikass
#3317429
Als je bang bent dat hij tekorten krijgt zou je hem ter afwisseling af en toe kvv kunnen geven. Maar mijn ervaring met husky's is dat ze wel weten wat ze nodig hebben en dat is af en toe niks... en bij teveel toegeven is algauw het hek van de dam ;)
Door Anne in Zweden
#3317443
Kim_S schreef:Aaaaah Scotch :-*

Ik vind het lastig. Snap je dilemma helemaal.

Kan het zijn dat hij door zijn leeftijd wat minder eten nodig heeft, en hij daardoor wat minder goed eet?
Enneh, hebben de buurtjes in de straat geen honden die loops worden? Zeker weten? (Moet ik persoonlijk komen controleren? :biggrin2:)
Welke straat? ;D

De enige twee andere honden aan dit weggetje zijn reuen. Of nou ja, helemaal aan het andere uiteinde woont een teefje, maar daar komen we nooit, en dat teefje komt nooit aan ons huis voorbij. Bovendien mis ik de andere symptomen bij Scotch wanneer hij the hots heeft (Pavarotti-aspiraties, loenzend van opwinding bij het hek staan).

Maar je mag het natuurlijk altijd persoonlijk komen controleren. Bij de derde steen linksaf, zoals altijd. :biggrin2:
Door Anne in Zweden
#3317445
Siberienne schreef:Lastig...

ons 'nakje had met 14 nog precies dezelfde streken als met 4.., maar die wou op een gegeven moment niet meer gaan zitten voor de deur en dat was toch echt rugpijn..

Maar als hij vleesbot wel eet, zou ik toch even doorzetten. Want ze blijven proberen. Het houdt niet op ;)
Ik merkte laatst dat hij heel omzichtig ging liggen steeds, en opstaan ging ook minder vlot dan toen hij nog 4 was. Omdat Max Cimalgex (pijnstiller) krijgt, dacht ik: ik probeer eens hoe Scotch daarop reageert, en ik zie nu wel duidelijk verbetering, dus rugpijn zal hij inderdaad gehad hebben. De ellende is dat hij andere hulpmiddelen (kurkumapasta, Puur Muscle Mass) niet lekker vindt, ook niet met vis uit blik erdoor (of liever gezegd, de eerste maand vond hij het zalig, maar nu haalt hij dus daar zijn neus voor op. ::) )
Het is een hus, dus het zou me niet verbazen als hij nog steeds bezig is zijn grenzen bij mij af te tasten. Doet ie zijn hele leven al, zelfs al heeft hij nog nooit van me gewonnen. Maar ja, husky... ::)

Ik denk dat ik het orgaan maar weer kort ga drogen een tijdje. In het verleden lustte hij het dan wel.
Door Anne in Zweden
#3317447
hannabelgje schreef:Kun je hem geen hele dieren geven? Dus grote karkassen met veel vlees en orgaan er nog aan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik heb net een partij complete konijnen (zonder vel) in de diepvries gevonden, dus dat kan ik eens proberen. Probleem is dat hij maar 600 gram per dag krijgt, dus zal ik altijd ergens iets moeten inkorten. Verder heb ik niet zoveel mogelijkheden hier in Zweden. Ik heb iets van 11 vriezers volgepropt met van alles, voor een halfjaar voor vier honden, want in Zweden is geen fatsoenlijke barf te krijgen. Ja, elandenpoten. ::)
Door hannabelgje
#3317448
Anne in Zweden schreef:
Ik heb net een partij complete konijnen (zonder vel) in de diepvries gevonden, dus dat kan ik eens proberen. Probleem is dat hij maar 600 gram per dag krijgt, dus zal ik altijd ergens iets moeten inkorten. Verder heb ik niet zoveel mogelijkheden hier in Zweden. Ik heb iets van 11 vriezers volgepropt met van alles, voor een halfjaar voor vier honden, want in Zweden is geen fatsoenlijke barf te krijgen. Ja, elandenpoten. ::)
Dan kan hij toch meerdere dagen over 1 heel konijn doen. Dan heeft hij alles toch in de juiste verhouding zou je zeggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Anne in Zweden
#3317449
Angelique schreef:Kan het zijn dat hij teveel voer krijgt en zodoende keuzes gaat maken?
Hij krijgt nu 2%, heeft ie altijd gehad, al vanaf het begin dat we barfen. Ik denk dat het echt een smaakkwestie is. Vanavond had ik hem kalkoenvlees gegeven, dat heeft ie opgesmikkeld, samen met de reeribjes. Maar paardenvlees laat hij liggen, terwijl hij dat voorheen wel gewoon at. De lamspens heeft hij ook laten liggen vanavond, at hij voorheen ook gewoon. Elandenpens haalt hij zijn neus voor op, at hij vroeger ook, graag zelfs. Ik verdenk hem er echt van dat hij miept, en wil hem eigenlijk zijn zin nog niet geven. Aan de andere kant: op zijn leeftijd is het ook wel belangrijk dát hij eet, en dat hij ervan geniet. Toch?

Ik ga morgen de pens en het paardenvlees maar drogen, kijken of dat iets uitmaakt.
Door Anne in Zweden
#3317450
hannabelgje schreef:Dan kan hij toch meerdere dagen over 1 heel konijn doen. Dan heeft hij alles toch in de juiste verhouding zou je zeggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
O zo, ja, dat is inderdaad een goed idee. Ga ik ook eens proberen.
Door Anne in Zweden
#3317451
Nikass schreef:Als je bang bent dat hij tekorten krijgt zou je hem ter afwisseling af en toe kvv kunnen geven. Maar mijn ervaring met husky's is dat ze wel weten wat ze nodig hebben en dat is af en toe niks... en bij teveel toegeven is algauw het hek van de dam ;)
Kvv lust ie niet. ::) Ik maal voor de katten alles zelf, maar hij haalt daar zijn neus voor op. Net als voor al het gemalen spul dat ik weleens van andere bp'ers heb overgenomen. 't Is een zaikerd, dat zonder meer. :biggrin2:
Dat wat je zegt over husky's die wel weten wat ze nodig hebben: da's best een goeie eigenlijk. Hij heeft eigenlijk altijd (lange) periodes dat hij alles gretig opat binnen een paar minuten afgewisseld met periodes dat hij effe niet bliefde, dank u beleefd. Misschien is dit gewoon ook weer zo'n oprisping.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3317453
Anne in Zweden schreef:Welke straat? ;D

De enige twee andere honden aan dit weggetje zijn reuen. Of nou ja, helemaal aan het andere uiteinde woont een teefje, maar daar komen we nooit, en dat teefje komt nooit aan ons huis voorbij. Bovendien mis ik de andere symptomen bij Scotch wanneer hij the hots heeft (Pavarotti-aspiraties, loenzend van opwinding bij het hek staan).

Maar je mag het natuurlijk altijd persoonlijk komen controleren. Bij de derde steen linksaf, zoals altijd. :biggrin2:
Maar dat teefje aan het andere uiteinde kan ie misschien wel ruiken? Geen idee hoor.
Atz begint bij het minste spoortje in de verte al te schuimbekken als er ook maar een sjiewafwaf loops is ::)

Denk dat ik toch maar moet komen controleren! :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door