Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3316661
Cindy de Wolf schreef:Oef al het verdriet om Jesse komt snoeihard omhoog nu.
Maar bij Jesse ook een prik in de bil en ook zij heeft daarop gereageerd, overduidelijk pijn. Al onze honden hebben die prik als pijnlijk ervaren.
Terry is bij Maarten ingeslapen in de auto en hij zette een braunule, wel eerst met verdoving, dat ging prima. Was ook snel over. Dat was qua emotie voor mij nog steeds "het beste". Jesse haar hart bleef kloppen, die was oersterk, uiteindelijk rechtstreeks in het hart om er een einde aan te maken. Dat blijf ik een verdomd naar gezicht vinden.

Al kost het inslapen 1000 euro meer dan nu, ik leg het met liefde neer. Dus als er iets beter is, hoor ik dat meer dan graag. Geld is daarin GEEN issue.
Ik denk dat er velen zo over denken! Toch vreemd dat het dan toch nog zo vaak niet goed verloopt.
Ik denk dat dat komt omdat vele dierenartsen voor zichzelf al de keus hebben gemaakt hoe ze het willen doen. De manier die zij gekozen hebben is in hun ogen de beste. Zij voelen er dan niet zoveel voor om er vanaf te wijken omdat zij vinden dat het zó goed is.
#3316668
Cindy de Wolf schreef:Oef al het verdriet om Jesse komt snoeihard omhoog nu.
Maar bij Jesse ook een prik in de bil en ook zij heeft daarop gereageerd, overduidelijk pijn. Al onze honden hebben die prik als pijnlijk ervaren.
Terry is bij Maarten ingeslapen in de auto en hij zette een braunule, wel eerst met verdoving, dat ging prima. Was ook snel over. Dat was qua emotie voor mij nog steeds "het beste". Jesse haar hart bleef kloppen, die was oersterk, uiteindelijk rechtstreeks in het hart om er een einde aan te maken. Dat blijf ik een verdomd naar gezicht vinden.

Al kost het inslapen 1000 euro meer dan nu, ik leg het met liefde neer. Dus als er iets beter is, hoor ik dat meer dan graag. Geld is daarin GEEN issue.
+1

En ik denk dat veel mensen daar zo over denken. Dus ik vraag me eigenlijk in alle ernst af of het protocol niet beter kan. Ik vind "zo doen we het altijd" echt niet meer van 2017. Ik vind het "andere middelen zijn te duur" de verantwoordelijkheid van de eigenaar en zij zouden die optie moeten krijgen.

Stel he, dat die prik in de bil toch het beste is...., is het niet mogelijk om ze dan eerst een flinke pijnstiller toe te dienen?
#3316669
Lizzy schreef:+1

En ik denk dat veel mensen daar zo over denken. Dus ik vraag me eigenlijk in alle ernst af of het protocol niet beter kan. Ik vind "zo doen we het altijd" echt niet meer van 2017. Ik vind het "andere middelen zijn te duur" de verantwoordelijkheid van de eigenaar en zij zouden die optie moeten krijgen.

Stel he, dat die prik in de bil toch het beste is...., is het niet mogelijk om ze dan eerst een flinke pijnstiller toe te dienen?
Helemaal mee eens!
#3316672
Ik heb de laaste 2 jaar 3 honden naar hun einde moeten helpen en geen één reageerde op de prik in de bil. Sara was echt doodziek, die heeft misschien helemaal niks meer meegekregen, maar die andere 2 waren niet zo van de wereld dat ze het niet gemerkt zouden hebben.
#3316692
Ik bedenk nog iets wat heel veel verschil maakt - de gebruikte naald.
Ik gebruik altijd een klein dun naaldje en bovendien een nieuwe naald. Je wil de artsen de kost niet geven die eerst het ene middel opzuigen in de spuit en dan de andere en dan diezelfde naald (die dus al 2x door een rubber dopje is gegaan) in de hond steken. Onder een microscoop kan je zien hoe zo´n naald eruit ziet - vol rafels. En de maat van de naald maakt ook nog verschil. Hoe dunner, hoe minder pijnlijk.

Ik heb 3 van onze honden zelf geeuthanaseerd, met een bilprik, en die hebben alledrie geen kik gegeven (door dat dunne verse naaldje). Leon is op vakantie ingeslapen bij een DA in Frankrijk, met braunule. Het was verschrikkelijk. Het deed hem hardstikke zeer, hij was doodsbang, het was een gepruts van jewelste. Daar heb ik nog steeds spijt van, dat we niet naar huis zijn gereden en dat ik hem niet zelf heb geeuthanaseerd.
naald.jpg
naald.jpg (38.56 KiB) 2814 keer bekeken
#3316704
Spikkelneus schreef:Ik bedenk nog iets wat heel veel verschil maakt - de gebruikte naald.
Ik gebruik altijd een klein dun naaldje en bovendien een nieuwe naald. Je wil de artsen de kost niet geven die eerst het ene middel opzuigen in de spuit en dan de andere en dan diezelfde naald (die dus al 2x door een rubber dopje is gegaan) in de hond steken. Onder een microscoop kan je zien hoe zo´n naald eruit ziet - vol rafels. En de maat van de naald maakt ook nog verschil. Hoe dunner, hoe minder pijnlijk.

Ik heb 3 van onze honden zelf geeuthanaseerd, met een bilprik, en die hebben alledrie geen kik gegeven (door dat dunne verse naaldje). Leon is op vakantie ingeslapen bij een DA in Frankrijk, met braunule. Het was verschrikkelijk. Het deed hem hardstikke zeer, hij was doodsbang, het was een gepruts van jewelste. Daar heb ik nog steeds spijt van, dat we niet naar huis zijn gereden en dat ik hem niet zelf heb geeuthanaseerd.

naald.jpg
Ohw ieuw :-\

Waarom in hemelsnaam bezuinigen op een naald? Kost geen drol!

Ik moet zeggen dat bij meerdere van mijn honden een braunule is aangelegd en werkelijk zonder 1 centje pijn. Misschien dat het ook weer erg individueel is en de kundigheid van de dierenarts een rol speelt?
#3316720
Lizzy schreef:
Ohw ieuw :-\

Waarom in hemelsnaam bezuinigen op een naald? Kost geen drol!

Ik moet zeggen dat bij meerdere van mijn honden een braunule is aangelegd en werkelijk zonder 1 centje pijn. Misschien dat het ook weer erg individueel is en de kundigheid van de dierenarts een rol speelt?
Ligt ook een beetje aan de hond denk ik. Bij Frank zou een branule plaatsen geen probleem zijn geweest, maar bij Zoë die alle da handelingen heel eng vindt wel. Bij haar zou een vlugge prik in de bil prettiger zijn. Maar een pijnlijke prik in haar bil vind ik ook niks. Het is al zo'n enorme flauwerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3316733
Zo, ik ben ook weer even ‘in de buurt’. :biggrin2:

Waarom überhaupt een naald gebruiken de eerste fase? Waarom niet een tabletje met nog een lekker stukje vlees. Of, als dat niet gaat, een vloeistof in de bek spuiten en dat in laten werken? Desnoods via een zetpil. Dat duurt weliswaar iets langer, maar nou ook weer niet zo lang. En als je het overlijden van je hond kunt zien aankomen kun je goede afspraken maken over het tijdstip dat je het middel geeft, zodat de hond in alle rust in slaap kan vallen voordat de DA aan de deur staat.
#3316764
Dit is niet echt antwoord op jouw vraag Lizzy,maar juist wat hier allemaal geschreven is en wat ik in mijn omgeving heb gehoord over vreselijke ervaringen na de eerste prik voordat het roze/blauwe spul wordt ingespoten, heb ik aan onze DA gevraagd om die bilspier prik niet te geven en direct in dat roze spul in Radja haar ader te spuiten! Reactie van mijn DA was " weet je dat wel zeker? Ze is dan binnen een minuut overleden!" Ik heb hem toen gezegd, jemig nu al bijna 4 jaar geleden, dat wij al een paar dagen afscheid aan het nemen waren! Dus liever binnen een minuut overlijden dan eventueel lijden door die bilspier prik!
Mijn DA begreep waarom ik dat wilde en Radja is zonder pijn heengegaan!
#3316784
Ik vrees dat veel mensen euthenasie nu juist al te duur vinden en er echt niet meer geld voor over hebben. Hoe vaak ik niet van mensen hoor dat ze het een schande vinden dat daar uberhaubt geld voor gerekend wordt.

Ik lees overigens zo wel veel verschil tussen het inslapen. Bij Oscar is de roze spuit in zijn hart gezet. Ik lees hier ook dat het via een ader in de poot gespoten wordt.

Wij hebben Oscar vanwege zijn gedrag eerst pillen gegeven, maar dat zou ik bij een normale hond toch niet graag doen hoor. Je zit een dik uur te wachten tot het gaat werken en dat is het langste uur van je leven. Dan heb ik toch liever een snelle prik.
Wat ik ook nog zat te denken, wij hebben Oscar eerder verdovingsprikken gegeven. Voor zijn operatie en toen hij oorontsteking had. Beide keren geen pijnreactie. Dan lijkt het me toch het gekozen middel en dat is dan toch echt heel simpel en betaalbaar te verbeteren ten opzichte van een pijnlijke prik?
#3316801
Hier bij de laatste euthanasie ook reactie op de prik in de bil. Daarna gelukkig vrij snel in slaap. Ik kan me dat van vroeger niet herinneren.....
Onze oude paard die ingeslapen werd kreeg eerst narcose via de ader, die zakte rustig op de grond om vervolgens de laatste spuit te krijgen.
Op dat moment traande het paard heel erg en dat vond ik vreselijk.... Alhoewel het allemaal rustig ging.
#3316802
Radja schreef:Dit is niet echt antwoord op jouw vraag Lizzy,maar juist wat hier allemaal geschreven is en wat ik in mijn omgeving heb gehoord over vreselijke ervaringen na de eerste prik voordat het roze/blauwe spul wordt ingespoten, heb ik aan onze DA gevraagd om die bilspier prik niet te geven en direct in dat roze spul in Radja haar ader te spuiten! Reactie van mijn DA was " weet je dat wel zeker? Ze is dan binnen een minuut overleden!" Ik heb hem toen gezegd, jemig nu al bijna 4 jaar geleden, dat wij al een paar dagen afscheid aan het nemen waren! Dus liever binnen een minuut overlijden dan eventueel lijden door die bilspier prik!
Mijn DA begreep waarom ik dat wilde en Radja is zonder pijn heengegaan!
Ik dacht altijd dat dat roze spul heel pijnlijk was en dat daarom eerst narcose wordt gegeven maar dat is dan kennelijk niet zo.
#3316805
Kaio heeft geen bilprik gehad. Idd meteen aan branule. En dat is liggend gedaan, niet zittend.
Het ging idd vrij snel, nou leek dat nog best lang te duren eigenlijk.
De DA had ook moeite gedaan om hem zo te laten liggen en hoofd begeleiden dat ie netjes tussen de voorpoten kwam, alsof hij sliep.
#3316835
Brutus heeft ook een bilprik gehad, maar ik weet nog dat onze DA zei dat hij een andere dunnere naald erop zette zodat hij weinig last ervan zou hebben. Ik heb dus ook niets aan hem gemerkt behalve dat de narcose al bijna genoeg was om hem te laten stoppen met ademen en de DA heeft toen hij echt bijna geen adem haalde de spuit in zijn hart gezet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door