Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3342212
Border Bandit schreef:Bedankt voor je fijne reacties! ;)

De tweede hond was 9 jaar en 9 mnd. Dat was een kruising Border Collie - Labrador - Hollandse Herder. Als hij onder narcose moest, kreeg hij eerst valium omdat hij zich zo tegen de narcose verzette dat deze niet kon werken.
1 uur voor hij overleed heeft hij veel valium gekregen. Toch was hij niet 'weg' toen ze die spuit in zijn hart zette.
Ik moet zo aan Oscar denken.

Misschien heb ik rassen gehad die geestelijk erg sterk zijn?
.
Weet ik niet.... Of dat aan de geestelijke 'kracht' ligt van de hond.

Wat mij bij staat uit eigen herinnering/ervaring: Ik heb één angst in de leven: Naalden :-[ Dus toen ik na ongeluk voor 2e keer geopereerd moest worden (1e keer niet bewust meegemaakt), raakte ik lichtelijk in paniek toen ik ok in moest (dus onbewust mss toch herinneringen).
De volgende operatie kreeg ik daarom -veel- valium, waardoor ik wel lachend de ok inging. Echter toen ik tijdens moment suprême (naald inbrengen) eenzelfde paniek voelde, kon ik geen enkele reactie geven. Heb dat als nóg stressvoller ervaren.

Conclusie: Tijd om te verdiepen hierin voor het moment komt waarop er geen tijd meer voor is.... (14 jarige in huis :-\ )
#3342286
Ik heb hele nare evaringen met de prik in de bil.
Gillen van de pijn. Angst.
Buffel keeg een prikje in zijn voorpoot en was zo vredig en snel weggezakt. Toen kwam het definitieve prikje in de poot, naald zat nog in het vat, en hij is snel en vredig gegaan.
Dat langzame vindt ik vreselijk. Afscheid nemen doe je al van te voren.
Bij mijn dieren nooit meer een prik in de bil.
#3342289
sella schreef:Ik heb hele nare evaringen met de prik in de bil.
Gillen van de pijn. Angst.
Buffel keeg een prikje in zijn voorpoot en was zo vredig en snel weggezakt. Toen kwam het definitieve prikje in de poot, naald zat nog in het vat, en hij is snel en vredig gegaan.
Dat langzame vindt ik vreselijk. Afscheid nemen doe je al van te voren.
Bij mijn dieren nooit meer een prik in de bil.
Hier ook . Lang geleden , daarna altijd in het voorpootje en dat ging bij alle honden veel beter
#3342294
Ik las dit topic in oktober al, en was toen heel blij met alle info die werd gegeven! :-*

Ik stond toen op het punt om Joy (13 jaar) in te moeten laten slapen. Ze was te ziek, ging hard achteruit en er was geen zicht meer op betere tijden voor haar.
Door dit topic, heb ik met de dierenarts besproken GEEN prik in haar bil te willen, maar via een infuus. Joy was gek op aandacht en of dat nou van een DA was of van mij, dat boeide haar niet. Dus voor haar was dat totaal geen extra stress. Eerst kreeg ze een slaapmiddel via het infuus en later (toen iedereen daar aan toe was), kwam het "echte spul". Ze kreeg wel een stuiptrekking, maar verder ging alles heel rustig.
Het voelde gewoon goed (voor zover zulke dingen goed kunnen voelen). Daarna heb ik haar zelf mee genomen de auto in, naar het crematorium.

Zack, dat is een heel ander verhaal!! :'( :'(
Als ik daar aan denk, krijg ik weer kippenvel. Vreselijk!!
Zack was pas 6 jaar oud, maar heel ziek (syringomyelia). Hij werd steeds slechter, had bijna geen lol meer, en viel uit het niets steeds vaker de andere honden aan.
Ik heb toen een andere DA gebeld; 1 die thuis komt. Gesprek aan de telefoon was fijn en toen de DA bij ons thuis was, voelde het ook goed.
Maar toen, die prik in z'n bil!! Gillen!! Als een speenvarken! Zo hard heb ik nog nooit een hond horen gillen :'(
Mijn kleine Zack. Bah wat voelde dat zo niet fijn. Hij viel wel vrij snel in slaap op mijn schoot. Daarna kwam de echte prik.
Ik vergeet ook nooit meer dat kleine smoeltje van 'm toen hij al "weg" was. Hij lag er heel tevreden bij. Je kon gewoon zien dat hij eindelijk geen pijn meer had in z'n koppie :'(

Lang verhaal kort; ik wil nooit meer een hond in laten slapen, d.m.v. eerst een prik ik z'n bil.
#3342305
Hier de laatste paar keer wél met eerst een prik in de bil. Het ligt aan de naald en de manier van inspuiten hoeveel de hond ervan voelt. Eerstens moet de naald dun en nieuw zijn en ten tweede moet het inspuiten langzaam gaan. Hier hebben ze niet gegild. Nadat ze weg waren, spuit in het hart. Het ligt heel erg aan de ervaring van de betreffende dierenarts en de manier waarop hij het doet, is mijn ervaring.
#3342375
ik heb mijn oudje van 16 afgelopen woensdag moeten laten gaan.
mijn d.a. zet de bil prik heel rustig en daarna de roze spuit via prikje in de voorpoot.
geen stress en ze gleed zo weg.
ik kan mij voorstellen als een hond in een volle wachtkamer gestressd moet wachten, en dus al heel gespannen is, dat dan een prik in de bilspier pijnlijk kan zijn.
als het kan, maak er dan een aparte afspraak voor zodat het inslapen in alle rust plaats kan vinden.
#3344938
Hier bij euthanasie van zowel Ivan als Kaatje geen eerste prik in de bilspier.
Via braunule in voorpootje eerst verdoving, daarna euthanasie middel. Ja dat gaat snel, maar wat mij betreft is dat ook goed.

Ratjes en konijnen kregen prik in hun buik als ik me het nog goed herinner :???:
#3344942
enya13 schreef:ik heb mijn oudje van 16 afgelopen woensdag moeten laten gaan.
mijn d.a. zet de bil prik heel rustig en daarna de roze spuit via prikje in de voorpoot.
geen stress en ze gleed zo weg.
ik kan mij voorstellen als een hond in een volle wachtkamer gestressd moet wachten, en dus al heel gespannen is, dat dan een prik in de bilspier pijnlijk kan zijn.
als het kan, maak er dan een aparte afspraak voor zodat het inslapen in alle rust plaats kan vinden.
Allereerst, sterkte met het verlies..... daarnaast is het toch niet meer dan logisch dat zo’n afspraak buiten het spreekuur om gaat??? Daar houdt een DA toch ook rekening mee??? Ik hoop dat ik voorlopig de komende jaren niet zo’n afspraak hoef te maken, maar ik zou sowieso proberen om de afspraak thuis te laten maken; dit is wel heel erg privé......
#3344945
enya13 schreef:ik heb mijn oudje van 16 afgelopen woensdag moeten laten gaan.
mijn d.a. zet de bil prik heel rustig en daarna de roze spuit via prikje in de voorpoot.
geen stress en ze gleed zo weg.
ik kan mij voorstellen als een hond in een volle wachtkamer gestressd moet wachten, en dus al heel gespannen is, dat dan een prik in de bilspier pijnlijk kan zijn.
als het kan, maak er dan een aparte afspraak voor zodat het inslapen in alle rust plaats kan vinden.
Heel veel sterkte gewenst!
Fijn dat het goed en rustig gegaan is.
#3345008
gelukkig wel. 16 jaar oud, in mijn handen geboren en dan weer in je handen dood gaan. dan zelf zo'n graf graven, en je hond erin stoppen..........gelukkig ligt ze bij haar broertje en moeder.
nog nooit een spuit in het hart meegemaakt, maar hoor daar juist weer horror stories van.
het is toch al zo'n rot moment, dus ik vind dat dit zo vloeiend mogelijk moet gaan voor dier en mens. hier ging de bil prik zonder stress steeds gelukkig.
heb er al heel wat; katten en honden en ook paar pony's moeten laten gaan.
een pony met infuus en dat duurde een eeuwigheid, de andere met een rechtstreekse roze spuit in de hals en die viel zo neer.
het blijft klote, maar een vredig afscheid [zo zou het natuurlijk altijd moeten gaan] zorgt voor een betere verwerking vind ik. het is tenslotte je laatste moment samen. overdoen kun je niet. het hakt er al genoeg in.
#3345081
Mijn konijn kreeg gewoon eerst gewone narcose en dan in het hart. Niet 1 spuitje.
De hond van mijn ouders indertijd ook. Dus eerste prik ook in de bil, vermoed ik.

Kleintje kreeg eerst gewoon verdoving, dus in de bil vermoed ik, maar ik weet het eigenlijk niet meer. En dan een infuusje in haar poot voor het tweede. Ik denk niet dat beide via haar pootje gingen, maar ik moet zeggen dat ik het niet zeker meer weet. Zou goed kunnen dat zij dat ook stressvoller had gevonden dan die eerste prik in de bil.
#3346017
Ik ben met verbazing aan het lezen over de pijn van een bepaalde prik bij Euthanasie.
Eerlijk gezegd heb ik helaas in februari van dit jaar Estrella moeten laten inslapen mijn dierenarts heeft dat bij mij thuis gedaan. Hoe mijn dierenarts te werk is gegaan (Animo dierenkliniek Den Haag ( ln v. Meerdervoort) is werkelijk zo goed geweest. Eerst heeft ze Estrella een zeer heftig narcose middel toegediend, omdat ze al niet meer reageerde op sterke slaapmiddelen. Dat werkte perfect De prik was niet pijnlijk en ze raakte binnen enkele minuten versuft en viel in diepe slaap. Daarna is pas het andere middel geinjecteerd. Rechtstreeks in haar hart! Helaas werkte het niet direct mijn sterke meis haar hart bleef kloppen. Dus direct daarna is een 2 injectie met het dodelijke middel ingebracht en toen was het snel gedaan. Mijn lieve meis heeft geen pijn gehad. heeft niets gemerkt van de injecties. Ik was zo blij met het handelen van mijn dierenarts. Dus dit wilde ik even kwijt.. ik kan op dit moment niet vinden welke middelen ze heeft gebruikt zodra ik de nota weer kan vinden zal ik dit bericht aanpassen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door