Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3316533
Lizzy schreef:Waarom moesten jullie dit in Godsnaam doen???
Omdat je moet oefenen met intracardiaal prikken, en dat moet wel op een levend dier (dat is echt zo, je moet het hart voelen kloppen om de juiste injectie-plek te bepalen).
Maar dat mag niet te veel kosten, dus de narcose vooraf wordt weggelaten, en het zijn ´maar´ biggen, die op de faculteit voor dat soort doelen worden gebruikt. Dat vindt men gerechtvaardigd - als het is om te leren, wordt er nogal veel toegestaan. Diezelfde biggen missen ook al hun snijtanden, hun staartje en hun ballen. Ander ´practicum´, zelfde big :'(
Ik heb wel meer moeten doen, waar ik niet echt achter kon staan, maar je wordt min of meer gedwongen....
#3316534
eelke schreef: Ik denk inderdaad ook dat dat vooral voor de eigenaar is... want direct in de ader is akeliger, dan moet je hond namelijk zitten (want liggend kun je er als da denk ik niet handig bij) en zakt ie dus echt in elkaar. Ik vond dat de eerste keer voor het gips al akelig (maar ik ben dan ook een miep) maar als ik zou weten dat het in de spier wel pijn kan doen...dan wil ik dat een volgende keer eigenlijk wel besproken hebben ja. Bij Gijs ging het gelukkig rustig, maar je wil echt geen ellende voor je hond, die laatste minuten... :'(
Precies! Die bilprik is voor het psychologisch effect op de eigenaar - zo´n euthanasie hakt er in (duh), en dan is een rustig verloop gewoon beter. Ook omdat de DA dan dus uitgebreid de tijd neemt, geen haast, dat helpt echt.
Ik kan een euthanasie in een paar seconden doen, als ik wil, maar meestal duurt het een halfuur - omdat afscheid nemen superbelangrijk is!!
#3316536
Ons eerste hondje is ook ingeslapen zonder narcose. Die gilde heel de boel bij elkaar en beet mij in mijn duim. Ik was toen 14 ofzo. Dat raak je echt nooit meer kwijt. Vreselijk is dat. Toen had ik ook echt zoiets van dat dus nooit meer. Eerst in slaap en dan pas die laatste prik.
Een van mijn katten kreeg een prik in de nier geloof ik. Dat ging ook heel rustig, maar wel heel vlug. Die viel ook echt dood van de naald.
Nou moet ik zeggen dat ik bij de laatste kat ook niet echt afscheid kon nemen want ik mocht em tijdens het in slaap gaan niet aanraken. Dan ging hij moeilijker slapen en duurde het te lang. Vond ik ook niks.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3316539
hannabelgje schreef:Ons eerste hondje is ook ingeslapen zonder narcose. Die gilde heel de boel bij elkaar en beet mij in mijn duim. Ik was toen 14 ofzo. Dat raak je echt nooit meer kwijt. Vreselijk is dat. Toen had ik ook echt zoiets van dat dus nooit meer. Eerst in slaap en dan pas die laatste prik.
Een van mijn katten kreeg een prik in de nier geloof ik. Dat ging ook heel rustig, maar wel heel vlug. Die viel ook echt dood van de naald.
Nou moet ik zeggen dat ik bij de laatste kat ook niet echt afscheid kon nemen want ik mocht em tijdens het in slaap gaan niet aanraken. Dan ging hij moeilijker slapen en duurde het te lang. Vond ik ook niks.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dit is waar - het duurt veel langer voor een dier om los te komen van zijn bewustzijn zolang er tegen hem wordt gepraat en hij wordt geaaid. Maar serieus!? Afscheid nemen kan maar 1x, en dus moet dat in 1x goed. En al duurt het een uur - dan maak je daar tijd voor.
De euthanasie is een van de belangrijkste momenten in het leven van het dier en het baasje - in elk geval het laatste moment dat ze samen doorbrengen. Ik kan niet begrijpen dat er artsen zijn die dat afraffelen. De enige uitzondering daarop (vind ik) is als er sprake is van extreme pijn en het dier ondraaglijk lijdt, dan is snelheid geboden om hem uit zijn lijden te verlossen. Maar in alle andere gevallen - neem alle tijd van de wereld.
#3316540
Spikkelneus schreef:Omdat je moet oefenen met intracardiaal prikken, en dat moet wel op een levend dier (dat is echt zo, je moet het hart voelen kloppen om de juiste injectie-plek te bepalen).
Maar dat mag niet te veel kosten, dus de narcose vooraf wordt weggelaten, en het zijn ´maar´ biggen, die op de faculteit voor dat soort doelen worden gebruikt. Dat vindt men gerechtvaardigd - als het is om te leren, wordt er nogal veel toegestaan. Diezelfde biggen missen ook al hun snijtanden, hun staartje en hun ballen. Ander ´practicum´, zelfde big :'(
Ik heb wel meer moeten doen, waar ik niet echt achter kon staan, maar je wordt min of meer gedwongen....
:-X :-X :-X :-X :-X :-X

Leggen dierenartsen geen eed af? En geldt dat dan ineens niet meer op een universiteit? Ik word hier behoorlijk onpasselijk van :-X
#3316545
Ik weet niet welk middel ik geprikt heb bij Oscar en hij zat al dik onder de ventraquil. Maar hij heeft geen kik gegeven en prikken was nu juist het enige dat ik er niet meer terug in heb kunnen trainen. Dus ik ben er wel vrij zeker van dat ie daar geen pijn van heeft gehad.

Lijkt me vreselijk als je dier daar wel zo heftig op reageerd.
#3316549
Anne in Zweden schreef:Nuttig topic, maar mijn hemel, hoe moet ik dit ooit overleven als het ooit zover is met mijn honden. :-X
Ik vroeg me daarnet precies hetzelfde af :-X . Ik word echt ziek bij het idee :-X . Het enige dat ik hoop dat ons zal troosten is dat onze honden onmogelijk oud zijn geworden en we daarom kunnen zeggen "het is vreselijk maar gelukkig hebben we zolang van ze mogen genieten" (en dan denk ik aan een jaar of 24).
#3316553
Lizzy schreef:Ik vroeg me daarnet precies hetzelfde af :-X . Ik word echt ziek bij het idee :-X . Het enige dat ik hoop dat ons zal troosten is dat onze honden onmogelijk oud zijn geworden en we daarom kunnen zeggen "het is vreselijk maar gelukkig hebben we zolang van ze mogen genieten" (en dan denk ik aan een jaar of 24).
Ik begin klonen toch wel een beetje als een optie te beschouwen...
#3316556
Spikkelneus schreef:Omdat je moet oefenen met intracardiaal prikken, en dat moet wel op een levend dier (dat is echt zo, je moet het hart voelen kloppen om de juiste injectie-plek te bepalen).
Maar dat mag niet te veel kosten, dus de narcose vooraf wordt weggelaten, en het zijn ´maar´ biggen, die op de faculteit voor dat soort doelen worden gebruikt. Dat vindt men gerechtvaardigd - als het is om te leren, wordt er nogal veel toegestaan. Diezelfde biggen missen ook al hun snijtanden, hun staartje en hun ballen. Ander ´practicum´, zelfde big :'(
Ik heb wel meer moeten doen, waar ik niet echt achter kon staan, maar je wordt min of meer gedwongen....
Wtf. Die andere ingrepen zijn ook zonder narcose gedaan? Waar heb je diergeneeskunde gestudeerd, Utrecht?
#3316584
Spikkelneus schreef:Precies! Die bilprik is voor het psychologisch effect op de eigenaar - zo´n euthanasie hakt er in (duh), en dan is een rustig verloop gewoon beter. Ook omdat de DA dan dus uitgebreid de tijd neemt, geen haast, dat helpt echt.
Ik kan een euthanasie in een paar seconden doen, als ik wil, maar meestal duurt het een halfuur - omdat afscheid nemen superbelangrijk is!!
Ja en dat telt voor mij dus eigenlijk echt niet. Want ik wil dan eigenlijk 100% alles in het voordeel van mijn hond. Maar dit is dus niet met mij besproken, niet toen ik met de assistente belde, niet toen ik erover met de dierenarts belde, niet toen ik daar was om DE afspraak te maken, en niet toen de dierenarts bij ons thuis was.

Eigenlijk toch wel raar. Ik had me er helemaal op ingesteld dat hij snel weg zou zijn, afscheid nemen hadden we echt al gedaan... :-\

Niet dat het nu erg was, het ging immers rustig, maar o wee als Gijs er nog pijn door had gehad...
#3316643
Oef al het verdriet om Jesse komt snoeihard omhoog nu.
Maar bij Jesse ook een prik in de bil en ook zij heeft daarop gereageerd, overduidelijk pijn. Al onze honden hebben die prik als pijnlijk ervaren.
Terry is bij Maarten ingeslapen in de auto en hij zette een braunule, wel eerst met verdoving, dat ging prima. Was ook snel over. Dat was qua emotie voor mij nog steeds "het beste". Jesse haar hart bleef kloppen, die was oersterk, uiteindelijk rechtstreeks in het hart om er een einde aan te maken. Dat blijf ik een verdomd naar gezicht vinden.

Al kost het inslapen 1000 euro meer dan nu, ik leg het met liefde neer. Dus als er iets beter is, hoor ik dat meer dan graag. Geld is daarin GEEN issue.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door