Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3316504
Een vriendin van me heeft een kennis wiens hond van de week is ingeslapen. De eerste prik deed vreselijk veel pijn en de arme hond schreeuwde het uit :'( . Bij het inslapen van Brutus en Pinkel werd mij ook verteld dat de eerste injectie in de bil behoorlijk pijnlijk is (Whoofer is tijdens de operatie/narcose ingeslapen). Brutus en Pinkel werden afgeleid met heel veel lekkers en eigenlijk heb ik niet het idee gehad dat het heel pijnlijk was (wel pijnlijk maar niet schreeuwend pijnlijk zeg maar), maar ik hoor toch regelmatig mensen vertellen dat hun hond het wel als heel pijnlijk heeft ervaren.

Mijn vraag is daarom: waarom die eerste prik in de bilspier? Is dat nou echt nodig? Kan het hele proces van inslapen niet gewoon 100% pijnloos? En zo ja, hoe dan?
#3316505
De eerste prik hóeft helemaal niet zoveel pijn te doen. Mits de da. de vloeistof héél langzaam inspuit. Doordat je in een spier spuit, is er weinig ruimte voor de vloeistof. Als je het dan snel doet, doet het zeer heb ik me laten vertellen.
Ik vind een eerste prik wel 'veiliger' zeg maar. De euthanasieprik is nl. best wel eng vind ik, omdat áls er iets misgaat dat pas echt heel erg pijnlijk schijnt te zijn. Ze zijn dan in ieder geval al onder narcose, dus voelen niets meer.
#3316508
Doranto schreef:De eerste prik hóeft helemaal niet zoveel pijn te doen. Mits de da. de vloeistof héél langzaam inspuit. Doordat je in een spier spuit, is er weinig ruimte voor de vloeistof. Als je het dan snel doet, doet het zeer heb ik me laten vertellen.
Ik vind een eerste prik wel 'veiliger' zeg maar. De euthanasieprik is nl. best wel eng vind ik, omdat áls er iets misgaat dat pas echt heel erg pijnlijk schijnt te zijn. Ze zijn dan in ieder geval al onder narcose, dus voelen niets meer.
Maar weet jij waarom het in een spier moet? Kan het niet met een braunule in een ader?
#3316509
Wat er pijnlijk aan is, is de ketamine die meestal gebruikt wordt - dat is een prikkelende stof dus die irriteert.
Dit middel hoeft niet gebruikt te worden, maar is niet duur en werkt erg goed, dus het wordt meestal wel gebruikt.
Als het niet via de bilspier gaat, wordt er een braunule aangebracht in de ader van de onderarm. Het ligt een beetje aan je hond of dit meer of minder stress geeft dan een prik in de bil. Prikken moet hoe dan ook, daar kom je niet onderuit. Prik in de bilspier is in elk geval veel sneller voorbij dan poot scheren, ader stuwen, ader zoeken, hopelijk in 1x raak prikken, braunule vasttapen en dan de vloeistof inspuiten. Tijdens dit hele proces wordt je hond in de houdgreep gehouden (tenzij hij heel makkelijk is, of zo ziek dat hij hoe dan ook niet veel meer protesteert) en niet elke hond leent zich daarvoor.

Bijkomend voordeel van de prik in de bil is dat de hond langzaam in slaap valt, waardoor de eigenaar de illusie van een echt afscheid krijgt. Bij het middel via de braunule zakt de hond als het ware van de naald af en is op slag weg.....
#3316510
Spikkelneus schreef:Wat er pijnlijk aan is, is de ketamine die meestal gebruikt wordt - dat is een prikkelende stof dus die irriteert.
Dit middel hoeft niet gebruikt te worden, maar is niet duur en werkt erg goed, dus het wordt meestal wel gebruikt.
Als het niet via de bilspier gaat, wordt er een braunule aangebracht in de ader van de onderarm. Het ligt een beetje aan je hond of dit meer of minder stress geeft dan een prik in de bil. Prikken moet hoe dan ook, daar kom je niet onderuit. Prik in de bilspier is in elk geval veel sneller voorbij dan poot scheren, ader stuwen, ader zoeken, hopelijk in 1x raak prikken, braunule vasttapen en dan de vloeistof inspuiten. Tijdens dit hele proces wordt je hond in de houdgreep gehouden (tenzij hij heel makkelijk is, of zo ziek dat hij hoe dan ook niet veel meer protesteert) en niet elke hond leent zich daarvoor.

Bijkomend voordeel van de prik in de bil is dat de hond langzaam in slaap valt, waardoor de eigenaar de illusie van een echt afscheid krijgt. Bij het middel via de braunule zakt de hond als het ware van de naald af en is op slag weg.....
Oh kijk, dat wist ik niet, dank je voor je uitleg! Zijn er eventueel wel andere middelen behalve Ketamine die minder pijnlijk zijn?
#3316511
Spikkelneus schreef:Wat er pijnlijk aan is, is de ketamine die meestal gebruikt wordt - dat is een prikkelende stof dus die irriteert.
Dit middel hoeft niet gebruikt te worden, maar is niet duur en werkt erg goed, dus het wordt meestal wel gebruikt.
Als het niet via de bilspier gaat, wordt er een braunule aangebracht in de ader van de onderarm. Het ligt een beetje aan je hond of dit meer of minder stress geeft dan een prik in de bil. Prikken moet hoe dan ook, daar kom je niet onderuit. Prik in de bilspier is in elk geval veel sneller voorbij dan poot scheren, ader stuwen, ader zoeken, hopelijk in 1x raak prikken, braunule vasttapen en dan de vloeistof inspuiten. Tijdens dit hele proces wordt je hond in de houdgreep gehouden (tenzij hij heel makkelijk is, of zo ziek dat hij hoe dan ook niet veel meer protesteert) en niet elke hond leent zich daarvoor.

Bijkomend voordeel van de prik in de bil is dat de hond langzaam in slaap valt, waardoor de eigenaar de illusie van een echt afscheid krijgt. Bij het middel via de braunule zakt de hond als het ware van de naald af en is op slag weg.....
Je bedoelt dat de hond dan gelijk dood is? Dus je spuit de euthanasievloeistof meteen in de ader?
#3316512
Pijn hoeft echt niet, althans bij onze hond niet gemerkt.
Hij kreeg wel twee injectie maar beide rechtstreeks in zijn ader (één van de voorpoten).

De eerste was een narcose-achtig middel. De tweede spuit was voor het laten stoppen van het hart.
Totaal niet ervaren dat hij pijn had tijdens de eerste prik.

Wellicht navragen bij de DA waarom dit zo'n zeer heeft gedaan
#3316515
Doranto schreef:Je bedoelt dat de hond dan gelijk dood is? Dus je spuit de euthanasievloeistof meteen in de ader?
Er zijn da´s die dat doen (uit kostenbesparing ::) - gelukkig zijn dit er maar heel weinig), maar meestal wordt eerst de narcose gegeven via de braunule. Dan ademt de hond dus wel, maar neemt verder niks meer waar en hij zakt letterlijk onderuit omdat de narcose per direct werkt.
Bij de bilspier-methode gaat hij gapen, zelf liggen, heeft nog contact met de eigenaar en valt dan in slaap. Zo is het een ´natuurlijker´ proces. Het is voor de meeste eigenaren fijn dat terwijl ze tegen de hond kletsen en met hem/haar knuffelen hij langzaam in slaap valt. Anders is hij gelijk onder zeil terwijl de assistente de hond nog vast heeft en de eigenaar er maar een beetje bij staat te kijken - voor de meeste mensen is dit minder prettig.
En ik vind het zelf ook veel fijner op die manier. Want het is bijna niet te doen om fatsoenlijk een braunule te zetten terwijl je zeer geemotioneerde eigenaar hebt, die de hond om de nek hangt. Die bilspier kan je ook goed bij terwijl het baasje de hond knuffelt. En je hebt de mogelijkheid om daarna de ruimte te verlaten en de eigenaar wat privacy te geven terwijl de hond in slaap valt.
#3316516
sentinel1984 schreef:Pijn hoeft echt niet, althans bij onze hond niet gemerkt.
Hij kreeg wel twee injectie maar beide rechtstreeks in zijn ader (één van de voorpoten).

De eerste was een narcose-achtig middel. De tweede spuit was voor het laten stoppen van het hart.
Totaal niet ervaren dat hij pijn had tijdens de eerste prik.

Wellicht navragen bij de DA waarom dit zo'n zeer heeft gedaan
dat ligt dus aan je hond. Er zijn honden die al gaan gillen als je de voorpoot vasthoudt. En je zal hoe dan ook moeten prikken - en een kleinzerige hond zal dit als zeer stressvol ervaren. Juist in de voorpoot, zou ik zeggen. Ik heb beide methodes tientallen (honderden?) keren toegepast, en mijn voorkeur gaat naar intramusculair in de bil, maar dat is persoonlijk.
#3316520
Volgens mij is het bij veel dierenartsen ook gewoonte, we doen het al jaren zo, en hebben ze geen weet van de nieuwere middelen.
Bij Gaia is eerst Zoletil in de bil gespoten waarop ze ook snel maar rustig in slaap viel. Vervolgens een braunule in de voorpoot voor de Euthasol.
Direct Euthasol bij een wakkere hond is voor veel mensen best heftig, letterlijk vallen ze dan na een laatste gasp dood neer.
#3316527
Lizzy schreef:Oh kijk, dat wist ik niet, dank je voor je uitleg! Zijn er eventueel wel andere middelen behalve Ketamine die minder pijnlijk zijn?
Ja, de hierboven genoemde Zoletil (zolazepam met tilatemine) is veel milder voor het dier. Nadeel daarvan is weer dat de reflexen versterkt worden en de hond dus met de ogen en gezichtspieren blijft bewegen (en meestal de tong uitsteekt), waardoor het lijkt alsof hij niet echt diep slaapt. Maar dat is wel zo.
Wat ik nog wel vaak deed, is zoletil mixen met medetomidine (domitor), dan worden die reflexen weer onderdrukt. Maar dat mocht mijn baas niet weten, want dat was te duur :P
Die narcose is wel heel belangrijk, vooral ook vanwege de pijnstillende werking, want euthasol is ook weer een zeer irriterende stof, dus zonder narcose gaan ze zeker gillen. Ik heb dat tijdens de opleiding bij biggen moeten doen - big in de houdgreep en dan euthasol recht in het hart. Dat gekrijs vergeet je nooit weer :'(
#3316529
Spikkelneus schreef:Ja, de hierboven genoemde Zoletil (zolazepam met tilatemine) is veel milder voor het dier. Nadeel daarvan is weer dat de reflexen versterkt worden en de hond dus met de ogen en gezichtspieren blijft bewegen (en meestal de tong uitsteekt), waardoor het lijkt alsof hij niet echt diep slaapt. Maar dat is wel zo.
Wat ik nog wel vaak deed, is zoletil mixen met medetomidine (domitor), dan worden die reflexen weer onderdrukt. Maar dat mocht mijn baas niet weten, want dat was te duur :P
OK dank je. Maar echt he, mijn dierenarts zou dat gewoon door mogen berekenen aan mij. Ik heb daar totaal geen moeite mee, met een wat hogere rekening en ik denk dat dit voor best veel mensen wel geldt!
Die narcose is wel heel belangrijk, vooral ook vanwege de pijnstillende werking, want euthasol is ook weer een zeer irriterende stof, dus zonder narcose gaan ze zeker gillen. Ik heb dat tijdens de opleiding bij biggen moeten doen - big in de houdgreep en dan euthasol recht in het hart. Dat gekrijs vergeet je nooit weer :'(
:-X :-X :-X :-X

Waarom moesten jullie dit in Godsnaam doen???
#3316531
Ik vond dat ook raar gaan. Voor de gipswisselingen kreeg Gijs steeds het narcosemiddel direct in de ader in de voorpoot, en zakte dan meteen in slaap. Met als gevolg dat ik voor het inslapen konijnenoren te kort kwam, want ik dacht, hij is zo weg. Maar na 3 oren was ie echt nog wel wakker. :-\ hebben we nog maar geknuffeld, wat natuurlijk ook prima was op zich. Maar ik vond het wel raar dat het nu ineens via de spier - en dus langzamer was.

Ik denk inderdaad ook dat dat vooral voor de eigenaar is... want direct in de ader is akeliger, dan moet je hond namelijk zitten (want liggend kun je er als da denk ik niet handig bij) en zakt ie dus echt in elkaar. Ik vond dat de eerste keer voor het gips al akelig (maar ik ben dan ook een miep) maar als ik zou weten dat het in de spier wel pijn kan doen...dan wil ik dat een volgende keer eigenlijk wel besproken hebben ja. Bij Gijs ging het gelukkig rustig, maar je wil echt geen ellende voor je hond, die laatste minuten... :'(
#3316532
Een interessant topic. Bij de hond van mijn ouders was de eerste prik ook dusdanig pijnlijk dat het beestje gilde van de pijn. Ze hebben hier behoorlijk last van gehad en heel lang met de gedachte rondgelopen dat die pijn het laatste is wat hij gevoeld heeft. Was echt heel triest.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door