Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#3315379
Falco heeft een bult in de lies. Na biopt opgestuurd en blijkt een bindweefseltumor, het was niet te zien of het goed of kwaadaardig is. Advies is weghalen en opnieuw opsturen.

Iemand met ervaring met dit soort tumoren? Falco is 10 dus enige terughoudendheid tav een operatie heb ik wel.
Door tt-tjes
#3315427
Geen ervaring met dit soort tumor. Maar Balou is begin dit jaar op 12 jarige leeftijd geopereerd aan een woekering in zijn bek en heeft dat goed doorstaan. De narcoses kunnen ze heel goed aanpassen tegenwoordig.
Door Anne in Zweden
#3315429
Of het hetzelfde is, weet ik niet, maar ik was een tijdje geleden bij de homeo-da met Max (voor iets anders), en daar wees ik de da ook op een aantal bultjes her en der. Ze heeft ze aangeprikt en zei dat het bindweefselwoekerinkjes waren - het woord tumor heeft ze niet gebruikt - en dat daar niets aan gedaan hoeft te worden. Waarschijnlijk is hij op die plekjes ooit door een teek gebeten, en dan reageert het lichaam met bindweefselaanmaak, of zo. Weet het niet precies meer.
Omdat een tumor in feite ook niets andes is dan een woekering, vraag ik me af of het bij Falco misschien hetzelfde is? Hoe groot is de bult?
Door Juul
#3315432
Anne in Zweden schreef:Of het hetzelfde is, weet ik niet, maar ik was een tijdje geleden bij de homeo-da met Max (voor iets anders), en daar wees ik de da ook op een aantal bultjes her en der. Ze heeft ze aangeprikt en zei dat het bindweefselwoekerinkjes waren - het woord tumor heeft ze niet gebruikt - en dat daar niets aan gedaan hoeft te worden. Waarschijnlijk is hij op die plekjes ooit door een teek gebeten, en dan reageert het lichaam met bindweefselaanmaak, of zo. Weet het niet precies meer.
Omdat een tumor in feite ook niets andes is dan een woekering, vraag ik me af of het bij Falco misschien hetzelfde is? Hoe groot is de bult?
Zo groot als een behoorlijke druif. Hij heeft al een aantal vetbulten, maar deze is echt anders. We gaan morgen even verder vragen bij de DA, en dan waarschijnlijk wel weg laten halen. Als ie nog groeit zit ie aardig in de weg in de lies. Verder opsturen en laten beoordelen in Utrecht doen we denk ik niet.
Door Juul
#3315433
tt-tjes schreef:Geen ervaring met dit soort tumor. Maar Balou is begin dit jaar op 12 jarige leeftijd geopereerd aan een woekering in zijn bek en heeft dat goed doorstaan. De narcoses kunnen ze heel goed aanpassen tegenwoordig.
bedankt voor je reactie, dat stelt me wel enigzins gerust. De bult zit zo dat ie er goed bij kan, dus wordt het geen heel lange operatie denk ik.
Door yazzie
#3315435
Is er een dunne naaldbiopt afgenomen of een stukje weefsel uit de tumor gesneden? En heb je het rapport van de patholoog zelf?

Mijn hond heeft een bindweefseltumor gehad, vlak onder het polsgewricht van zijn rechter voorpoot. Kwaadaardig. Uitslag na een dunne naaldbiopt. Advies was pootamputatie maar dat wilde ik niet. Hij is geopereerd, maar de snijranden waren niet schoon. Vervolgens is hij vijf keer bestraald in Utrecht, Maurice Zandvliet. Prognose was heel goed: 99% zekerheid dat alle kwaadaardige cellen stuk waren. Verwachting was ook dat het 3 jaar weg zou blijven. Het is rond deze periode precies drie jaar geleden. Mijn hond was destijds 8,5 jaar en nu 11,5 jaar. Imuunsysteem heeft wel een klap gehad. Na de bestraling heeft hij een half jaar lang continu ontstekingen gehad. Daarvoor mankeerde hij nooit iets. Vacht is pas sinds een paar maanden weer mooi. Maar hij leeft nog en rent nog rond op vier poten. Op de plaats van bestraling is een heel milde vorm van beginnende artrose te zien, echt heel minimaal (hij krijgt curcuma). Hij loopt gelukkig niet mank. En er groeit geen haar meer, huid is donker verkleurd. Heel veel sterkte en geluk voor jullie. :-*
Door Juul
#3315437
yazzie schreef:Is er een dunne naaldbiopt afgenomen of een stukje weefsel uit de tumor gesneden? En heb je het rapport van de patholoog zelf?

Mijn hond heeft een bindweefseltumor gehad, vlak onder het polsgewricht van zijn rechter voorpoot. Kwaadaardig. Uitslag na een dunne naaldbiopt. Advies was pootamputatie maar dat wilde ik niet. Hij is geopereerd, maar de snijranden waren niet schoon. Vervolgens is hij vijf keer bestraald in Utrecht, Maurice Zandvliet. Prognose was heel goed: 99% zekerheid dat alle kwaadaardige cellen stuk waren. Verwachting was ook dat het 3 jaar weg zou blijven. Het is rond deze periode precies drie jaar geleden. Mijn hond was destijds 8,5 jaar en nu 11,5 jaar. Imuunsysteem heeft wel een klap gehad. Na de bestraling heeft hij een half jaar lang continu ontstekingen gehad. Daarvoor mankeerde hij nooit iets. Vacht is pas sinds een paar maanden weer mooi. Maar hij leeft nog en rent nog rond op vier poten. Op de plaats van bestraling is een heel milde vorm van beginnende artrose te zien, echt heel minimaal (hij krijgt curcuma). Hij loopt gelukkig niet mank. En er groeit geen haar meer, huid is donker verkleurd. Heel veel sterkte en geluk voor jullie. :-*
Een dunne naaldbiopt. En ik heb nog geen rapport gezien maar dat was dus niet eenduidig vlgns de dierenarts. Ik ga morgen even overleggen met haar, maar we zagen zo nog een klein bultje zitten in de buurt. Wat ook wel een vetbultje kan zijn natuurlijk. Maar eigenlijk te klein om aan te prikken, en op een heel gevoelige plek, vandaar dat we dat even gelaten hebben. We denken al een tijdje dat er iets speelt. Maar er kan niks gevonden worden, hartecho, rugfoto's, evtbulten e.d. allemaal goed.
Door Anne in Zweden
#3315487
Juul schreef:Zo groot als een behoorlijke druif. Hij heeft al een aantal vetbulten, maar deze is echt anders. We gaan morgen even verder vragen bij de DA, en dan waarschijnlijk wel weg laten halen. Als ie nog groeit zit ie aardig in de weg in de lies. Verder opsturen en laten beoordelen in Utrecht doen we denk ik niet.
Zo groot als een druif zijn die van Max niet, nee. Meer de grootte van een pinda, inclusief de huid eromheen, dus het bindweefsel zelf is kleiner dan een pinda.

Vraagje: als je het toch laat weghalen, waarom zou je het dan niet opsturen? Kwestie van: we willen toch niet laten behandelen ivm de leeftijd, en dus hoeven we het niet te weten? Snap ik hoor, maar zou het niet aan je blijven knagen, de nieuwsgierigheid naar wat het nou uiteindelijk was? Overigens zou 10 voor mij een leeftijd zijn waarop ik een OP nog wel zou aandurven. Maar dat hangt ook een beetje af van hoe de hond is, natuurlijk.

Sterkte met alle gewik en geweeg, en ik hoop dat het niets ernstigs is!
Door tt-tjes
#3315676
Juul schreef:Zo groot als een behoorlijke druif. Hij heeft al een aantal vetbulten, maar deze is echt anders. We gaan morgen even verder vragen bij de DA, en dan waarschijnlijk wel weg laten halen. Als ie nog groeit zit ie aardig in de weg in de lies. Verder opsturen en laten beoordelen in Utrecht doen we denk ik niet.
Ik weet niet hoe rustig jouw hond is. Maar om Balou als voorbeeld te nemen (die altijd wel heel rustig blijft liggen). Die had een bult zitten naast zijn ruggegraat. Mijn DA heeft het toen plaatselijk verdoofd en weggesneden. En dit bult zat behoorlijk diep.
Zou dat ook een optie zijn?
Door Juul
#3315787
tt-tjes schreef:Ik weet niet hoe rustig jouw hond is. Maar om Balou als voorbeeld te nemen (die altijd wel heel rustig blijft liggen). Die had een bult zitten naast zijn ruggegraat. Mijn DA heeft het toen plaatselijk verdoofd en weggesneden. En dit bult zat behoorlijk diep.
Zou dat ook een optie zijn?
Nee, dat is helaas geen optie. Afspraak staat nu op 16 okt. Dan is hij als eerste aan de beurt en duurt het zo kprt mogelijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door