Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3313969
Ik weet dat giardia-besmetting via ontlasting van besmette hond verloopt. Maar hoe zit het met "lichamelijk contact" honden in zelfde roedel etc?
Concreet: ik ga over een tijdje met een kennis en haar hond een paar dagen naar Zwitserland. De honden zitten dan samen in de auto. Haar hond heeft al langere tijd giardia (komt steeds terug).
Ik wil weten of ik hierdoor ook kans besmetting van mijn hond heb.
Door Sietie
#3314114
Het snuffelen aan elkaars achterste kan al een besmetting opleveren. Giardia is zeer besmettelijk. Wel hangt het ook enorm van de weerstand af van de hond. Zo kreeg ik eens een pup van 9 maanden terug met een giga Giardia besmetting dit wist ik niet want heb gevraagd of er nog dingen te melden waren omtrent gezondheid ed. Nee die waren er niet. Maar ik kwam er al snel achter dat de hond zwaar aan de stinkende diarree was en ook met bloed. Helaas op al mijn uitloop terreinen geweest. Alle honden gelijk behandeld met panacur voor de zekerheid, ook de desbetreffende hond in een bench gehouden zo lang. en steeds na uitlaten achtereind schoonmaken. ook op de tegels gehouden zodat ik steeds gelijk de boel kon ontsmetten. Alles met een sisser afgelopen de rest is niet besmet geraakt en hond was er na een een kuur ook helemaal vanaf (laten testen bij de faculteit in Utrecht) Ook geen herbesmetting gehad vanuit het terrein.
Door Suzanne
#3314146
Ik zou voorzichtigheid voor laten gaan en dus mijn honden daar niet aan blootstellen; zoals ik het begrijp is er dan best wel een grote kans dat die van jou het oplopen en tsja... daar zou ik (hoe jammer ook van de trip) niet op zitten te wachten.
Maar, ieder maakt zijn eigen keuzes ;-)

Suzanne
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door