Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3312133
DjangoChuckBalou schreef:Gisteren avond ben ik met Django naar de dierenarts geweest. Helaas weer oorontsteking.
Ik heb nu andere druppels gehad en deze moet hij 2x per dag. Dit is echt een groot drama om het erin te krijgen maar goed het moet toch gebeuren.

Als hij het nog een keer krijgt gaan ze hem onder narcose brengen en dan gaan ze het op kweek zetten.
Een stukje eruit halen om op kweek te zetten willen ze alleen onder narcose doen omdat het diep zit en als hij dan een heel klein beetje beweegt kan hij door zijn trommelvlies heen gaan en dan zijn we verder van huis.

Ze kunnen ook zijn gehoorgang om leggen maar dat is een behoorlijke ingreep, hij zal dan ook geen flapoor meer hebben. Nou zal het me een zorg zijn hoe zijn oren staan hoor als hij dan geen last meer heeft.
Maar dit is wel een flinke operatie en geeft geen garantie dat hij dan geen last meer heeft. De dierenarts schat dat hij een jaar of 7/8 is, volgens zijn paspoort is hij 4 maar daarvan wisten we eigenlijk al vanaf het begin dat dat niet klopte. Hij is verder nog wel heel fit maar is het laatste jaar wel wat rustiger geworden. Waar hij vroeger een zeer actieve hond is is het nu een actieve hond. Hij is dus in goede conditie en de dierenarts verwacht dat hij de operatie goed zal doorstaan.
Wij twijfelen toch of we dit moeten doen, sowieso omdat het een flinke ingreep is en we geen zekerheid hebben dat de ontstekingen weg blijven en incombinatie met zijn leeftijd denk ik dan toch van is dit nog verstandig.

De dierenarts blijft denken dat het mogelijk van een voedselallergie komt. De hypoallergene brokken van de dierenarts eet hij heel slecht, ze hebben ook blikvoer dat eet hij dan wel maar een blikje van 400 gram kost 4,70 hij zal zeker 3 blikjes per dag weg eten dus financieel gezien vind ik dat geen optie. Tijdelijk oké maar voor de rest van zijn leven op dat voer is geen optie. Dan ben ik meer dan 400 euro in de maand kwijt alleen al aan zijn voer, dan kan ik er wel een baantje bij nemen ;) ook is het een hond die snel afvalt hij krijgt nu ook veel voer om op gewicht te blijven dus ik betwijfel of hij het met de 3 blikjes überhaupt gaat redden.
Ze hadden trouwens ook nog worsten van een ander merk maar dat was het zelfde verhaal ook zo duur. De da zei ook dat dat meer was om is naast de brokken te geven voor de lekker.

Mocht het echt van een allergie afkomen betwijfel ik of de operatie überhaupt gaat werken, die allergie zal er dan niet door weg gaan. Deze vraag heb ik ook gesteld aan de dierenarts, zijn antwoord was dat het wel zo kan zijn dat het allemaal net wat gevoeliger is in zijn flapoor waardoor een ontsteking sneller tot uiting komt als zijn gehoorgang net anders ligt kan dit net genoeg zijn om oorontsteking te voorkomen. Zijn flapoor is sowieso gevoeliger op aanraking enzo. Hij vind het niet fijn als een vreemde aan zijn flapoor zit en aan zijn andere oor maakt het hem niks uit, dit is al zolang als ik hem heb.
Wat een narigheid allemaal. Maar ik zit met precies dezelfde vraag als Marije. Waarom in hemelsnaam onder narcose? Ze nemen gewoon een veeg uit het vieze oor en die viezigheid zetten ze op kweek!

Het kan, dat het een allergie is. Maar is zelf samenstellen met een diersoort die hij nooit eerder gegeten heeft dan geen optie? Brokken hoeven niet perse hoor, het gaat erom dat je iets voert (een eiwit) dat je hond nog niet kent en dus nog geen allergie voor heeft. Overigens hoeft het geen voedselallergie te zijn. Het kan ook een contactallergie zijn.
Door DjangoChuckBalou
#3312145
Het vuil zit echt diep in zijn oor, soms komt er ook wat vuil uit dat is dan vaak al opgedroogd zegmaar.
Zijn oorschelp zit in dat oor ook lager dan bij een normaal oor, misschien dat het daarmee te maken heeft.
Ik vroeg of hij het niet gelijk nu op kweek kon zetten maar toen kwam hij met het narcose verhaal.
Mijn eigen dierenarts is op vakantie dus ik had deze keer wel een andere, wel in de dezelfde praktijk.

Brokken voer ik sowieso liever niet maar als het moet dan moet het maar.
Ik wil eigenlijk eerst verder met het voeren van 1 diersoort en er op die manier achter proberen te komen waar hij mogelijk allergisch voor is.

Hij heeft wel al best veel soorten vlees gehad maar er zijn nog wel dingen die hij nooit op heeft, is kijken waar ik aan kan komen.
Hij heeft een tijdje struisvogel gehad, dat at hij wel maar na een tijdje moest hij het niet meer.
Door DjangoChuckBalou
#3313020
Vandaag ga ik terug naar de da.
Na 10 dagen druppelen zijn de klachten een stuk minder geworden. Toch lijkt hij er nog wel wat last van te hebben dus ik wil er naar laten kijken.
Hij is ook zichzelf niet helemaal meer en daarover maak ik me de meeste zorgen.
Ik zit nu elke maand bij de dierenarts voor zijn oor, dit kan zo ook niet eeuwig door blijven gaan natuurlijk.
Sowieso is de hond er ziek van en elke maand een week lang een zieke hond is echt zo sneu, van de week was hij echt beroerd en ook kwa gedrag zich zelf niet, toen ging de gedachte is inslapen niet eerlijker door mijn hoofd heen.
Ik wil uiteraard mijn hond niet kwijt! Maar er zal toch verbetering in moeten komen want op deze manier is het voor de hond echt niet leuk meer.
Maarja je laat je beestje ook niet zo snel inslapen omdat ie oorontsteking heeft...

Ik ga dan ook weer vragen over zo n kweek, opzich zou ik het geen ramp vinden als dit gebeurd terwijl hij onder zeil is, althans fijn is het niet natuurlijk maar misschien kunnen zijn oren dan ook is goed schoongemaakt worden of misschien zelfs uitgespoten ofzo (als dat bij honden gedaan word, geen idee )

Ze hebben het er ook over gehad om zijn gehoorgang om te laten leggen, hiermee zal dan zijn rechtopstaande oor veranderen in een hangoor en aan de binnenkant verandert er ook veel natuurlijk.
Wij weten nog niet of er dit willen laten doen, aangezien het een flinke operatie is en de klachten er mogelijk helemaal niet door over gaan.
Hij wordt door de dierenarts geschat op een jaar of 7 en ik vind leeftijd bij zo n ingreep toch wel meespelen.
7 jaar vind ik toch wel net zo n twijfel leeftijd echt heel oud is het nog niet maar hij is ook zeker de jongste niet meer.
Ook brengt deze ingreep erg hoge kosten met zich mee.
Sowieso wil ik eerst een kweek laten maken voor ik deze operatie überhaupt zou doen.
Maar het maalt steeds door mijn hoofd of ik met zo n grote operatie de hond wel een plezier doe, of ik hem dit aan moet doen.
Ik wil het beste voor mijn hond, maar ik ben wel van mening dat houden van ook optijd los laten betekend.

Ik hoop dat mensen nu niet denken dat ik van mijn hond af wil ofzo! Dat is absoluut niet zo!
En hij wordt ook absoluut niet gelijk ingeslapen ofzo! !
Maar ik denk wel dat het goed is om over na te denken wat de opties voor hem zijn en tot hoever we willen gaan.

(De hond heeft gedragsproblemen en is echt al gigantisch vooruit gegaan sinds ik hem heb. We blijven hier nog steeds aan werken, als de hond oorontsteking heeft valt hij ook sneller uit etc. Dus dit speelt ook wel mee)

Hij krijgt nu alleen paard om te kijken of het mogelijk door een allergie komt.
Ik moet zeggen dat dat ook niet echt heel goed gaat want hij eet erg slecht.
Zelf betwijfel ik ook of het wel door een allergie komt omdat hij verder nergens last van heeft, geen jeuk ofzo niks.
Zijn flap oor is ook gewoon wel echt een heel apart oor en ziet er ook aan de binnenkant anders uit dan zijn andere oor. Dus ik twijfel zelf of het niet gewoon door de bouw van zijn oor komt zegmaar.
Als dit zo zou zijn zou zo n operatie misschien wel helpen. Als het door een allergie komt kun je opereren wat je wilt maar daar zal de allergie niet mee weg gaan.

Eind van de middag hebben we een afspraak.
Door Lizzy
#3313032
Ik snap het dat je het even helemaal niet meer ziet zitten want een doodzieke hond van de oorontsteking is dramatisch natuurlijk :-\ . Maar 7 jaar.... Biscuit is 7 jaar en ik vind haar echt nog een jonge Godin. Ze is nog bij lange na niet op de helft van haar leven! Dus als een operatie nodig is, zou ik dat zeker overwegen. Maar ik ging eerst voor een 2nd opinion naar een andere arts. Of ik liet me gelijk doorsturen. Ik weet niet waar je woont maar volgens mij kan Dr. Vroom hier echt wel wat nuttigs over zeggen.
Door Eef+Stippels
#3313047
Vreselijk, elke keer weer die oorontsteking :(
Een second opinion lijkt mij ook verstandig.
En als blijkt dat die operatie kan helpen, zou ik dat zeker doen.
Een hond van 7 kan nog jaaaren mee, dus ik zou de operatie op grond daarvan zeker niet afschrijven.
Door DjangoChuckBalou
#3313050
Lizzy schreef:Ik snap het dat je het even helemaal niet meer ziet zitten want een doodzieke hond van de oorontsteking is dramatisch natuurlijk :-\ . Maar 7 jaar.... Biscuit is 7 jaar en ik vind haar echt nog een jonge Godin. Ze is nog bij lange na niet op de helft van haar leven! Dus als een operatie nodig is, zou ik dat zeker overwegen. Maar ik ging eerst voor een 2nd opinion naar een andere arts. Of ik liet me gelijk doorsturen. Ik weet niet waar je woont maar volgens mij kan Dr. Vroom hier echt wel wat nuttigs over zeggen.

Uiteraard laat ik hem echt niet zomaar inslapen!
Dat wil ik ook echt absoluut niet ik zou mijn maatje echt niet willen missen.
Maar ik vind het wel goed om erover na te denken hoe ver ik wil gaan en wanneer het niet hond waardig meer is.

De hond is tijdens de oorontsteking die hij deze keer had zo ontzettend ziek geweest. (Vorige keren was hij ook niet topfit maar nu was het echt drama)

Ook begon hij weer heel erg uit te vallen.
Toen ik hem net had viel hij naar alles uit maar na training is dit aardig onder controle, toch zal het altijd een hond met een gebruiksaanwijzing blijven.
Maar nu deze keer met die oorontsteking was zijn uitval gedrag weer heel erg. Dit zorgt ook voor een hoop stress bij de hond wat natuurlijk ook niet bevorderlijk is.

Uiteraard kan een hond van 7 best nog een tijdje mee maar een hoop honden zijn op die leeftijd toch al wel over de helft van der leven. Althans ik ken weinig grote honden die ouder dan 14 zijn geworden.
Hij is het laatste half jaar sowieso wel merkbaar ouder geworden.
Hij is minder actief, nog steeds is het een erg actieve hond hoor maar voorheen was het echt een over actieve hond.
Hij is ook sneller stijf en hij wordt erg grijs.
Nou is grijs worden natuurlijk niet leeftijdsgebonden.
7 jaar is een schatting van zijn leeftijd door de da dus zeker weten doen we het toch niet.

Nogmaals ik ben echt niet van plan hem nu in te laten slapen! Alleen bij het idee krijg ik de tranen al in mijn ogen.
Maar soms zie ik honden en ook andere dieren lopen welke naar mijn mening geen dierwaardig bestaan meer hebben en dit wil ik absoluut voor zijn!!
Waar de grens ligt is natuurlijk ontzettend moeilijk.

Het ging gewoon even door mijn hoofd of hij nog een dierwaardig bestaan had of heeft eigenlijk.
Aangezien hij zo ontzettend ziek was, zo wil je je maatje gewoon niet zien.

Ik woon in de omgeving van Dordrecht maar een stuk rijden is geen probleem.
Door DjangoChuckBalou
#3313052
Eef+doggies schreef:Vreselijk, elke keer weer die oorontsteking :(
Een second opinion lijkt mij ook verstandig.
En als blijkt dat die operatie kan helpen, zou ik dat zeker doen.
Een hond van 7 kan nog jaaaren mee, dus ik zou de operatie op grond daarvan zeker niet afschrijven.
Een second opinion is nooit verkeerd natuurlijk.
Of zo n operatie helpt is niet te zeggen, het kan zijn dat de klachten verminderen maar het kan ook zijn dat het hetzelfde blijft of mogelijk nog erger wordt.
Best een risico dus.
Ik vind dat een 7 jarige hond wel geopereerd kan worden hoor zeker als de hond in goede conditie is en dat is hij absoluut.
Volgens de dierenarts kan hij een operatie ook gewoon aan dus dat is niet perse het probleem.
Toch vind ik leeftijd bij een keuze tussen wel of niet opereren wel meespelen.
Grootste punt van die operatie is dat er niet te zeggen valt of het wel of niet werkt. Nou is opereren altijd een risico natuurlijk en je weet het nooit 100% zeker.
Maar het is dus niet zo dat er bijv 70% kans van slagen is.
Door rosmin
#3313075
Heb je al gedacht aan het onder narcose schoon spoelen van de oren?
Dan kunnen ze gelijkertijd een kweek nemen.

De oorontsteking kan steeds teug komen als het oor vuil blijft, en vol met vies oorsmeer zit.
Als het oorsmeer zo diep zit en er veel oorsmeer zit redt je het niet met oorzalf / druppels, is mijn ervaring. Je komt dan tot aan de bovenlaag, zeg maar.
Na het schoonspoelen kan je vele gerichter behandelen als dat dan nodig mocht zijn. Misschoen knapt het oor er wel enorm van op, eindelijk schoon en zonder irritatie en krijgt het de rust om verder te genezen.

Misschien is dit allang aangedragen, maar ik heb niet heel je verhaal gelezen.
Veel sterkte, oorontsteking is zo naar/ pijnlijk.
Door DjangoChuckBalou
#3313079
rosmin schreef:Heb je al gedacht aan het onder narcose schoon spoelen van de oren?
Dan kunnen ze gelijkertijd een kweek nemen.

De oorontsteking kan steeds teug komen als het oor vuil blijft, en vol met vies oorsmeer zit.
Als het oorsmeer zo diep zit en er veel oorsmeer zit redt je het niet met oorzalf / druppels, is mijn ervaring. Je komt dan tot aan de bovenlaag, zeg maar.
Na het schoonspoelen kan je vele gerichter behandelen als dat dan nodig mocht zijn. Misschoen knapt het oor er wel enorm van op, eindelijk schoon en zonder irritatie en krijgt het de rust om verder te genezen.

Misschien is dit allang aangedragen, maar ik heb niet heel je verhaal gelezen.
Veel sterkte, oorontsteking is zo naar/ pijnlijk.
Als hij onder narcose gaat gaan ze inderdaad de boel ook schoonmaken.
In zijn recht op staande oor heeft hij niet extreem veel oorsmeer zitten maar zijn linkeroor was nu ook vies.
Door DjangoChuckBalou
#3313080
Ik heb druppels voor zowel zijn linker als zijn rechteroor gehad en ik moet dit 10 dagen 2 keer per dag doen.
Na 14 dagen weer terug voor controle.
Als ik zelf na 10 dagen al weet dat het niet weg is hoef ik niet op conhwette trole, dan bel ik om hem in te plannen voor een afspraak om hem onder narcose te doen.
Als het dan wel weg is kijken we het even aan maar als het dan weer terug komt gaat hij gelijk onder narcose.

Maar het is dus erger geworden, zeker omdat nu beide oren onrustig zijn.
Vanavond heeft hij in ieder geval alweer met een bal gespeeld dus hij voelt zich duidelijk beter!
Het eliminatie dieet vind ik best wel moeilijk vol te houden maar het zal toch moeten.
Doordat hij zo slecht eet krijgt hij toch trek en gaat dan zelf muisjes etc zoeken.
Wij hebben een kruidentuintje waar hij vandaag zelfs aan een bosui liep te trekken...
Door Lizzy
#3313094
DjangoChuckBalou schreef:Ik heb druppels voor zowel zijn linker als zijn rechteroor gehad en ik moet dit 10 dagen 2 keer per dag doen.
Na 14 dagen weer terug voor controle.
Als ik zelf na 10 dagen al weet dat het niet weg is hoef ik niet op conhwette trole, dan bel ik om hem in te plannen voor een afspraak om hem onder narcose te doen.
Als het dan wel weg is kijken we het even aan maar als het dan weer terug komt gaat hij gelijk onder narcose.

Maar het is dus erger geworden, zeker omdat nu beide oren onrustig zijn.
Vanavond heeft hij in ieder geval alweer met een bal gespeeld dus hij voelt zich duidelijk beter!
Het eliminatie dieet vind ik best wel moeilijk vol te houden maar het zal toch moeten.
Doordat hij zo slecht eet krijgt hij toch trek en gaat dan zelf muisjes etc zoeken.
Wij hebben een kruidentuintje waar hij vandaag zelfs aan een bosui liep te trekken...
Zijn er geen andere diersoorten die hij nog niet eerder gegeten heeft en misschien beter eet? Denk aan konijn ofzo.
Door DjangoChuckBalou
#3313100
Lizzy schreef:Zijn er geen andere diersoorten die hij nog niet eerder gegeten heeft en misschien beter eet? Denk aan konijn ofzo.
Konijn lust hij niet, maar er zijn nog wel soorten die we nog niet geprobeerd hebben bijv. Kangeroe maar voor ik weer een voorraad koop wil ik dan eerst met een kleine hoeveelheid testen of hij het wel eet.
Bij de dierenarts hebben ze ook hypoallergene brokken en ik voer het liefst vers maar met brokken is het wel makkelijker als hij niet eet.
Dan kan ik de bak gewoon weghalen en steeds weer aanbieden. Het vlees blijft niet goed natuurlijk
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door