Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3300534
Ik voer Saartje al jaren Barf, daarvoor KVV.
Ze heeft echter een gevoelig maagdarmkanaal bij tijd en wijle.
Soms maanden niet daarna kan ze het zomaar weer even hebben.
Kort geleden heeft ze een complete verlamming van de achterhand gehad, volgens de dierenarts een hernia.
Omdat ik twijfelde heb ik op advies van leden van dit forum Fenella Doesburg geraadpleegd (dierenarts, ostheopaat en acapuncturist)
Deze stelde dat Saartje een musculus psoasis contractie had, dit is een foutmelding in het maagdarmkanaal. Geeft erge rugpijn.
Door deze spier lopen bloedvaten en zenuwbanen, waardoor je uitval van de achterhand krijgt.
Dit komt wel overeen met de maagdarmproblemen die al eerder vastgesteld waren.
Intussen loopt Saartje alweer twee weken aardig goed (is zeven weken geleden dat ze volledig verlamd was in de achterhand) , gaat mee naar het bos, rent daar behoorlijk en gaat steeds beter.
Heel af en toe zwabbert ze nog met de achterhand, maar corrigeert het zo weer.

Nu de vraag: Ik ben zo bang dat het weer terugkomt en vraag me af of Barf de enige juiste oplossing is voor dit probleem.
Ik kwam iets tegen over Farmfood Fresh en Farmfood HE.
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... vlees.html
Dit is KVV maar ze hebben het erover na een tijdje Farmfood HE erbij te geven, dat ziet eruit als brok volgens mij.
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... ingen.html
Ik weet dat dit eigenlijk alleen een vers vlees forum is, maar wellicht heeft iemand goede ervaringen met dit voer en is dat beter voor Saartje om volledig van de problemen af te komen.
Ben benieuwd naar de reacties.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op za 27 mei 2017, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#3300536
Zou je kunnen zeggen wat je daar precies van verwacht?
En wat zegt Fenella over de kans dat het terugkeert en wat daar de evt triggers voor zijn.
Door Lizzy
#3300537
Wat zou een brok moeten oplossen? En ja, tuurlijk wil Farmfood dat jij hun handeltje gaat voeren. Denk alleen niet dat je hondje daar ook maar 1 sikkepit wijzer van wordt. Waarom zou ze? Op onnatuurlijk dood gekookte geperste bagger. Ik neem toch aan dat Fanella niet alleen een diagnose heeft gesteld maar ook een plan heeft voor hoe nu verder?
Door Siberienne
#3300539
Ik heb mijn vorige honden ooit farmfood gegeven en was er niet kapot van. Veel poep, niet op gewicht blijven. Ik vind het qua brok ook niet een van de betere. Ik zou niet weten waarom het een oplossing zou zijn voor jouw probleem.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3300542
Mijn zus voert dog lovers gold aan haar hond met een chronisch darmprobleem en sindsdien gaat het gelukkig goed. Maar het hangt natuurlijk van het soort probleem af. De hond van mijn zus heeft een verteringsprobleem.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3300549
Ik ben van mening dat er maar 1 reden is om brok te moeten gaan voeren en dat is als maag en darmen stuk zijn. De vraag is of dit bij Saartje zo is, aangezien ze tijden lang goed is.
Lizzy schreef:Wat zou een brok moeten oplossen? En ja, tuurlijk wil Farmfood dat jij hun handeltje gaat voeren. Denk alleen niet dat je hondje daar ook maar 1 sikkepit wijzer van wordt. Waarom zou ze? Op onnatuurlijk dood gekookte geperste bagger. Ik neem toch aan dat Fanella niet alleen een diagnose heeft gesteld maar ook een plan heeft voor hoe nu verder?
Dit dus. Je hebt een diagnose, hoe nu verder? Dat zoek je uit met een dierenarts die verstand van deze aandoening heeft. Wat is musculus psoasis contractie precies? Waardoor wordt het veroorzaakt. Krijgen honden die brokken eten dit ook? Zo ja, dan heeft overstappen naar brok dus helemaal geen zin.

Heeft het dieet uberhaubt invloed op deze aandoening en zo ja hoe? Dan pas kun je beslissen of een verandering in dieet zinvol is. Zo lang Saar het elke keer hele periodes goed doet (en dan ben jij méér dan enthousiast over hoe goed het gaat!), zou ik haar niet van barf af willen halen.
Door Siberienne
#3300559
Even nog iets over de musculus psoas.
Bij mensen zit die ook in de buurt van de darm en bestaat er een wisselwerking. Bv obstipatie en contractie van die spier kunnen samenhangen. Het is daarbij heel lastig om oorzaak en gevolg uit elkaar te halen. Maar een klontzak vol poep die tegen een spier aanbeukt bij het lopen voelt niet lekker. Aan de andere kant; een spier met veel zenuwen erdoor die naar de darm lopen en die spier zit in de stress, kan darmkramp geven.

Maar beiden los je niet op met brok. Hooguit zou je kunne zeggen; 'ik zorg dat ze de poep makkelijke kwijt kan'

Omdat Spot ook darmproblemen heeft en ook niet soepel beweegt, ben ik nav van jou bericht op internet rond gaan struinen en kwam dit tegen: http://blog.vetbloom.com/sports-medicin ... e-in-dogs/

Ik heb dat voorgelegd aan een menselijke sportarts, maar die vond het vooral apart dat veel parallel wordt getrokken naar het menselijke beweegsysteem (over functie vd spier bv) terwijl de biomechanica van een hond toch echt heel anders is. Dus hij twijfelde een beetje aan de conclusies/verbanden die worden getrokken. De dikke darm hangt bv niet zo tegen de psoas aan als dat bij de mens het geval is.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3300560
Mijn eerste hond kreeg Farmfood HE. Ik ben er zeer tevreden over!
Het was een kruising border collie, hij deed het er erg goed op.

Onze tweede hond kreeg Proplan. Hij moest steeds gal spugen 's ochtends. Hem ook op farmfood gezet en het spugen was direct over!

Kennissen van ons met honden met darmproblemen had ik toen farmfood geadviseerd en hun honden knapte er ook erg van op.

Ik ben er tevreden over.
De samenstelling is, naar ik weet, niet veranderd.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3300579
Ik heb Fenella het filmpje van Saartje gestuurd toen ze weer aardig liep en ze vond dat er goed uitzien.
Daarna heb ik haar gebeld voor een vervolgafspraak (ze vertelde dan de laatste restjes weg te werken) omdat ik ook wil weten hoe
dit te voorkomen is.
Ze heeft me nog steeds niet teruggebeld en daar ben ik verbaasd en teleurgesteld over.
Wel heeft ze in een eerste gesprek gezegd dat barfen goed was en dat brokken meer problemen zouden geven.
Verder blijft ze er wat onduidelijk over. Het enthouiasme over haar is een beetje vergaan bij me.
Aan de andere kant lijkt me de enige oplossing haar dan maar weer te bellen.
Ze is moeilijk bereikbaar, de mail op de website lag eruit en alles gaat per whatsapp en antwoord duurt lang!
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op za 27 mei 2017, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3300581
Waarom wil je op brokken overgaan terwijl Fanella heeft aangegeven dat brokken meer problemen zouden geven?

Waar komt het idee van brokken dan ineens vandaan?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3300583
Als iemand niet terugbelt, dan bel je toch nog een keer? Als het haar ontschoten is, dan veranderd daar niets aan tot je haar even helpt herinneren. Of zoek iemand anders met verstand van deze aandoening. De logica om over brokken na te gaan denken terwijl dit door haar afgeraden is ontgaat mij een beetje.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3300589
Kaela schreef:Als iemand niet terugbelt, dan bel je toch nog een keer? Als het haar ontschoten is, dan veranderd daar niets aan tot je haar even helpt herinneren. Of zoek iemand anders met verstand van deze aandoening. De logica om over brokken na te gaan denken terwijl dit door haar afgeraden is ontgaat mij een beetje.
Lizzy schreef:Ik snap dat je teleurgesteld bent en wiebelig wordt van de situatie maar nu wiebel je echt de verkeerde kant op.
Dat komt ook omdat er over musculus psoasis contractie nagenoeg niets te vinden is op internet.
Of ik zoek verkeerd?
Door Siberienne
#3300593
Lazy Garfield schreef:Dat komt ook omdat er over musculus psoasis contractie nagenoeg niets te vinden is op internet.
Of ik zoek verkeerd?

Zoek eens op musculus psoas (niet psoasis)
Of 'psoas muscle'
Of musculus iliopsoas

Iliopsoas muscle dog Injury
Iliopsoas muscle dog syndrome
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3300600
Siberienne schreef:Zoek eens op musculus psoas (niet psoasis)
Of 'psoas muscle'
Of musculus iliopsoas

Iliopsoas muscle dog Injury
Iliopsoas muscle dog syndrome
Ow sorry ik bedoelde ook psoas en niet psoasis
Zal een zoeken op die andere termen.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op vr 26 mei 2017, 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door