Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Fioon
#3297762
Na maanden van ups en downs ben ik er achter , Diego heeft last van zijn linkerheup.
Die heup was als jonge hond al niet goed, weet ik doordat ik foto's heb laten maken destijds(ivm behendigheid). Jaren ging het prima maar nu heeft hij regelmatig startproblemen en vond ik hem niet hoe hij moest zijn(niet vrolijk en speels)Lang verhaal kort: dierenarts geweest, constateerde inderdaad dat het de linkerheup is. Pot rymadil mee en het advies om hills jd te geven. Want dat is super :D Goed maar dat doen we dus niet!
Ik geef hem al jaren kvv, hij is mooi slank(dus afvallen niet nodig) en sinds een tijdje krijgt hij corta rx erbij. Sinds gisteren ook dolls joint en 1 pijnstiller per dag. Hij is nu alweer veel beter dan bv vorige week.
1)Nu vraag ik mij af of dit alles is wat ik kan doen, of hebben jullie nog tips?

2)Plan is om twee weken elke dag 1 rymadyl en daarna proberen af te bouwen. Is dat verstandig?
Door enya13
#3297776
zo te lezen is de heupklacht een chronisch iets en dus zal er ook artrose opgetreden zijn. dat kan idd. erg pijnlijk zijn.
je kunt idd. als startdosis 2 weken rymadil geven [is ook ontstekingsremmer] en dan kijken wat er gebeurt als je mindert daarmee.
geeft hij dan weer pijn aan en wordt hij weer minder vrolijk dan zal hij het toch echt nodig hebben helaas.
denk ook aan de manier van bewegen, liefst rechtlijnig, rustig zwemmen [geen bommetjes...] rustig fietsen in draf enz. niet achter ballen aan laten rennen.
mijn oudjes krijgen altijd extra visolie, dat smeert de gewrichten ook lekker.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3297779
Pijnstillers zijn troep dus afbouwen is een mooi streven. Maar pijn is iets wat ze enorm verbergen, dus wees er scherp op. Wij hebben meer dan eens gedacht dat Oscar echt geen pijn had en dan bleek dat wel het geval. En dat uitte zich in dingen die niet voor de hand liggen, zoals juist heel druk doen bijvoorbeeld.
Als hij al zo lang last er van heeft, is artrose wel voor de hand liggend en dat doet in de regel behoorlijk zeer. De supplementen kunnen daar veel in doen, misschien voldoende om de pijnstiller niet nodig te hebben.

Wij geven ook een glucosamine-gondriotine supplement. Hierbij is het vooral belangrijk om de dosering hoog genoeg te hebben. In de meeste supplementen is de dosering te laag, bij een hond van Diego's formaat moet je minimaal 1000mg per dag geven. Of het echt iets doet, geen idee. Wij zijn er tegelijk met doils joint mee begonnen en zagen in het begin duidelijk verbetering.

De bewegingstips van Enya zijn ook goed. Al kun je (zeker een blije boxer) niet altijd alleen op de beste manier bewegen. Probeer er dan voor te zorgen dat ie een beetje warmgelopen is. Dus eerst even rustig aan de lijn lopen voor hij los gaat en mal gaat doen. Of hoe je dat ook maar voor jezelf in kan bouwen. Uiteindelijk is het zoeken naar hoe je hond het beste blijft in zijn koppie en in zijn lijf.
Door Lizzy
#3297780
Hill's :-X

Die dierenartsen toch. Ze zouden ook eens naar Pet Fooled moeten kijken op Netflix.

Dit zit er in Hill's:

Samenstelling
Eiwithydrolysaat, dierlijk vet, visolie, eipoeder, mineralen, L-carnitine, hydrolysaat van schaaldieren, hydrolysaat van varkenskraakbeen, vitaminen en sporenelementen. Natuurlijke conservering met gemengde tocoferolen en citroenzuur.

Wat een bocht!

Ik zou je hond een goed glucosamine/chondroitine preparaat gaan geven. En inderdaad visolie. En daarnaast zou ik zelf Golden Paste gaan geven. Mijn hond Linga doet het er echt goed op en zij heeft nog steeds geen pijnstillers nodig.

Wat gaat daar in, in Golden Paste:

60 gram kurkuma (niet die uit de supermarkt, die bevat niet genoeg curcumine - de bio van Pit en Pit is fijn).
250 ml water (en waarschijnlijk nogmaals dezelfde hoeveelheid water om te verdunnen tijdens koken).
70 ml extra vergine olijfolie of 85 gram extra vergine geurende kokosolie (die is meestal hard, vandaag het gewicht).
3 theelepels vers gemalen zwarte peper

Je doet de kurkuma en het water in een pannetje en brengt het al roerend aan de kook. Zodra het kookt zet je de warmte bron laag en laat je het mengsel al roerend 10 minuten koken. Kijk uit dat het niet spettert! De vlekken zijn vreselijk! Dus zachtjes koken en roeren. Verdunnen zodra nodig. Het moet een beetje yoghurt/vla dikte hebben. Na 10 minuten zachtjes koken zet je de warmtebron uit en laat je het mengsel afkoelen totdat je de pan met je handen kunt aanraken (maar het nog wel warm is). Dan gooi je de olijf of kokosvet beetje bij beetje bij, terwijl je roert. Je gooit ook de gemalen zwarte peper erbij. Goed roeren. Af laten koelen. In een gesteriliseerde glazen pot in de koelkast bewaren. Twee weken houdbaar.

Deze bovenstaande hoeveelheid is teveel voor 1 hondje om in 2 weken op te maken. Dus aan meer honden geven of zelf ook innemen of de helft van het mengsel maken.

Dan geef je je hond 2 keer per dag 1/4 theelepel van het mengsel per dag. Dat bouw je langzaam (in 5 dagen) op tot 1/2 theelepel. En dat bouw je langzaam op (binnen 1 a 2 weken) tot 2 keer per dag 1 theelepel.
Door nicolette
#3297793
Dit kreeg ik van de chirurg die bij verwijscentrum Dordrecht opereert als goede ondersteuning tegen artrose. Hij had wel van die koekjes maar in de capaules zit hetzelfde, zonder troep en voordeliger.

Er is ook een onderzoek van artrose bij mensen gedaan en dit werkte zelfs beter dan glucosamine, chondroitine, msm.

collageen type 2 (UC II) tegen artrose.

Wat is collageen type 2?

Collageen is het belangrijkste structurele eiwit in het kraakbeen van een gewricht.

Wat gebeurt er bij artrose?

Bij artrose is er sprake van een ontstekingsreactie in het gewricht. Hierbij worden er, door het afweersysteem van het lichaam, antistoffen gevormd tegen dit collageen type 2 in het gewrichtskraakbeen. Deze antistoffen verwoesten het collageen, met als gevolg dat het kraakbeen in het gewricht steeds verder aangetast wordt. De gewrichtsklachten en de pijn worden daardoor alsmaar erger. UC II (collageen type 2) stopt dit afbraakproces!

Hoe kun je de verder gaande artrose remmen?

Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van voedingssupplementen, zoals chrondroïtine en glucosamine, zowel bij mensen als dieren. Dit zijn bouwstoffen van het gewrichtskraakbeen. Uiteraard helpt het om deze stoffen extra toe te dienen aan het lichaam, omdat ze nodig zijn voor de opbouw van herstel.

Wat doet UC II?

Als men ongedenatureerd collageen type 2 oraal ingeeft, wordt dit collageen herkend door het afweersysteem in de darmwand. Het collageen zal de afweercellen aan zich binden en inactief maken, waardoor deze afweercellen niet meer het gewrichtskraakbeen kunnen aantasten. Je remt dus verdere aantasting van de gewrichten! "Ongedenatureerd" betekent in de oorspronkelijke vorm. U kunt het vergelijken met eiwit in een ei. Als u dit ei kookt, denatureert het eiwit en heeft het een andere samenstelling. Er zijn veel produkten in de omloop maar het is heel belangrijk dat u een product geeft met ongedenatureerd collageen type 2, ook wel UC II genoemd. Want alleen in deze oorspronkelijke vorm heeft het de juiste optimale werking die gewenst is.



Effect op uw dier?

Dit type collageen heeft verder absoluut geen schadelijke bijwerkingen voor uw dier. In studies is aangetoond dat honden na 3 maanden dagelijkse toediening van 10 mgram UC II, 80% minder pijn hadden, ook na beweging en weer veel actiever waren geworden.

Gr. Nicolette
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3297824
enya13 schreef:zo te lezen is de heupklacht een chronisch iets en dus zal er ook artrose opgetreden zijn. dat kan idd. erg pijnlijk zijn.
je kunt idd. als startdosis 2 weken rymadil geven [is ook ontstekingsremmer] en dan kijken wat er gebeurt als je mindert daarmee.
geeft hij dan weer pijn aan en wordt hij weer minder vrolijk dan zal hij het toch echt nodig hebben helaas.
denk ook aan de manier van bewegen, liefst rechtlijnig, rustig zwemmen [geen bommetjes...] rustig fietsen in draf enz. niet achter ballen aan laten rennen.
mijn oudjes krijgen altijd extra visolie, dat smeert de gewrichten ook lekker.
Klopt! Daarnaast is het plan is om weer op te bouwen met lopen, hier zat een neerwaartse spiraal in: door pijn minder lopen dus minder bespiering etc.

Dank voor je reactie!
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3297825
Kaela schreef:Pijnstillers zijn troep dus afbouwen is een mooi streven. Maar pijn is iets wat ze enorm verbergen, dus wees er scherp op. Wij hebben meer dan eens gedacht dat Oscar echt geen pijn had en dan bleek dat wel het geval. En dat uitte zich in dingen die niet voor de hand liggen, zoals juist heel druk doen bijvoorbeeld.
Als hij al zo lang last er van heeft, is artrose wel voor de hand liggend en dat doet in de regel behoorlijk zeer. De supplementen kunnen daar veel in doen, misschien voldoende om de pijnstiller niet nodig te hebben.

Wij geven ook een glucosamine-gondriotine supplement. Hierbij is het vooral belangrijk om de dosering hoog genoeg te hebben. In de meeste supplementen is de dosering te laag, bij een hond van Diego's formaat moet je minimaal 1000mg per dag geven. Of het echt iets doet, geen idee. Wij zijn er tegelijk met doils joint mee begonnen en zagen in het begin duidelijk verbetering.

De bewegingstips van Enya zijn ook goed. Al kun je (zeker een blije boxer) niet altijd alleen op de beste manier bewegen. Probeer er dan voor te zorgen dat ie een beetje warmgelopen is. Dus eerst even rustig aan de lijn lopen voor hij los gaat en mal gaat doen. Of hoe je dat ook maar voor jezelf in kan bouwen. Uiteindelijk is het zoeken naar hoe je hond het beste blijft in zijn koppie en in zijn lijf.
Maar pijn is iets wat ze enorm verbergen, dus wees er scherp op: klopt inderdaad! Daarom nu ook bewust voor pijnstilling gekozen, en als het lukt af bouwen zo niet dan maar voor altijd aan de pijnstiller, liever een korter leven dan met pijn tobben.

glucosamine-gondriotine supplement: daar ben ik benieuwd naar wat geef je? Ik geef Corta rx, iets meer dan op de verpakking staat. Plus dolls, zoals jij ook schreef.

beetje warmgelopen is goede tip!

Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3297826
Lizzy schreef:Hill's :-X

Die dierenartsen toch. Ze zouden ook eens naar Pet Fooled moeten kijken op Netflix. Ik zal de tip doorgeven :)

Dit zit er in Hill's:

Samenstelling
Eiwithydrolysaat, dierlijk vet, visolie, eipoeder, mineralen, L-carnitine, hydrolysaat van schaaldieren, hydrolysaat van varkenskraakbeen, vitaminen en sporenelementen. Natuurlijke conservering met gemengde tocoferolen en citroenzuur.

Wat een bocht! Dat idee had ik ook al!

Ik zou je hond een goed glucosamine/chondroitine preparaat gaan geven. Is Corta rx voldoende of zou je wat anders geven?
En inderdaad visolie. Ik geef nu dolls joint, is dat wat je bedoeld?
En daarnaast zou ik zelf Golden Paste gaan geven. Mijn hond Linga doet het er echt goed op en zij heeft nog steeds geen pijnstillers nodig.

Wat gaat daar in, in Golden Paste:

60 gram kurkuma (niet die uit de supermarkt, die bevat niet genoeg curcumine - de bio van Pit en Pit is fijn).
250 ml water (en waarschijnlijk nogmaals dezelfde hoeveelheid water om te verdunnen tijdens koken).
70 ml extra vergine olijfolie of 85 gram extra vergine geurende kokosolie (die is meestal hard, vandaag het gewicht).
3 theelepels vers gemalen zwarte peper

Je doet de kurkuma en het water in een pannetje en brengt het al roerend aan de kook. Zodra het kookt zet je de warmte bron laag en laat je het mengsel al roerend 10 minuten koken. Kijk uit dat het niet spettert! De vlekken zijn vreselijk! Dus zachtjes koken en roeren. Verdunnen zodra nodig. Het moet een beetje yoghurt/vla dikte hebben. Na 10 minuten zachtjes koken zet je de warmtebron uit en laat je het mengsel afkoelen totdat je de pan met je handen kunt aanraken (maar het nog wel warm is). Dan gooi je de olijf of kokosvet beetje bij beetje bij, terwijl je roert. Je gooit ook de gemalen zwarte peper erbij. Goed roeren. Af laten koelen. In een gesteriliseerde glazen pot in de koelkast bewaren. Twee weken houdbaar.

Deze bovenstaande hoeveelheid is teveel voor 1 hondje om in 2 weken op te maken. Dus aan meer honden geven of zelf ook innemen of de helft van het mengsel maken.

Dan geef je je hond 2 keer per dag 1/4 theelepel van het mengsel per dag. Dat bouw je langzaam (in 5 dagen) op tot 1/2 theelepel. En dat bouw je langzaam op (binnen 1 a 2 weken) tot 2 keer per dag 1 theelepel.

Die Golden Pasta kan ik ook proberen, maar eerst even zien of we hem weer op het goede pad kunnen krijgen. Is het een idee om het recept te halveren of kan dat niet? Ik heb maar 1 hond :P

Super dat Linga het er goed op doet!
Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3297827
nicolette schreef:Dit kreeg ik van de chirurg die bij verwijscentrum Dordrecht opereert als goede ondersteuning tegen artrose. Hij had wel van die koekjes maar in de capaules zit hetzelfde, zonder troep en voordeliger.

Er is ook een onderzoek van artrose bij mensen gedaan en dit werkte zelfs beter dan glucosamine, chondroitine, msm.

collageen type 2 (UC II) tegen artrose.

Wat is collageen type 2?

Collageen is het belangrijkste structurele eiwit in het kraakbeen van een gewricht.

Wat gebeurt er bij artrose?

Bij artrose is er sprake van een ontstekingsreactie in het gewricht. Hierbij worden er, door het afweersysteem van het lichaam, antistoffen gevormd tegen dit collageen type 2 in het gewrichtskraakbeen. Deze antistoffen verwoesten het collageen, met als gevolg dat het kraakbeen in het gewricht steeds verder aangetast wordt. De gewrichtsklachten en de pijn worden daardoor alsmaar erger. UC II (collageen type 2) stopt dit afbraakproces!

Hoe kun je de verder gaande artrose remmen?

Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van voedingssupplementen, zoals chrondroïtine en glucosamine, zowel bij mensen als dieren. Dit zijn bouwstoffen van het gewrichtskraakbeen. Uiteraard helpt het om deze stoffen extra toe te dienen aan het lichaam, omdat ze nodig zijn voor de opbouw van herstel.

Wat doet UC II?

Als men ongedenatureerd collageen type 2 oraal ingeeft, wordt dit collageen herkend door het afweersysteem in de darmwand. Het collageen zal de afweercellen aan zich binden en inactief maken, waardoor deze afweercellen niet meer het gewrichtskraakbeen kunnen aantasten. Je remt dus verdere aantasting van de gewrichten! "Ongedenatureerd" betekent in de oorspronkelijke vorm. U kunt het vergelijken met eiwit in een ei. Als u dit ei kookt, denatureert het eiwit en heeft het een andere samenstelling. Er zijn veel produkten in de omloop maar het is heel belangrijk dat u een product geeft met ongedenatureerd collageen type 2, ook wel UC II genoemd. Want alleen in deze oorspronkelijke vorm heeft het de juiste optimale werking die gewenst is.



Effect op uw dier?

Dit type collageen heeft verder absoluut geen schadelijke bijwerkingen voor uw dier. In studies is aangetoond dat honden na 3 maanden dagelijkse toediening van 10 mgram UC II, 80% minder pijn hadden, ook na beweging en weer veel actiever waren geworden.

Gr. Nicolette
Interessant! Nog niet eerder of gehoord. Heb je zelf ervaring hiermee, met jouw hond bv? En heb je een suggestie qua merk?
Wordt er dan geen corta of dolls naast gegeven?
Wat een vragen he, :D Bedankt voor je reactie!
Door nicolette
#3297841
Kreeg van de chirurg koekjes collageen mee van het merk Flexadin, maar is wel duur en er zit ook van alles in om het lekker te maken.

Van het merk Now collageen tyoe II. Dit zijn 60 capsules.

Mijn hond van een jaar had een stukje van zijn elleboog af en dat is met een kijkoperatie verwijderd. Op de ct scan was nog geen artrose te zien maar door de ingreep krijg je dit toch en dat is volgens de chirurg goed te voorkomen door collegeen (kraakbeen) te geven. Misschien had hij nog geen artrose omdat hij vers eet, wie zal het zeggen. Hij adviseerde alleen dit, al het andere was volgens hem niet wetenschappelijk Bewezen. Volgens de chirurg zorgt het collegeen ervoor dat de witte bloedcellen het bot niet als vijand zien en zo ontstekingen tegengaat (artrose).
Dierenkliniek sleewijk adviseert ook collegeen, ander merk wel weer. Moet je op hun site kijken.

Zelf geef ik er visolie capsules, golden pasta en glucosamine met chondroine en msm bij.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3297842
Fioon schreef:Die Golden Pasta kan ik ook proberen, maar eerst even zien of we hem weer op het goede pad kunnen krijgen. Is het een idee om het recept te halveren of kan dat niet? Ik heb maar 1 hond :P

Super dat Linga het er goed op doet!
Bedankt voor je reactie!
Ik maak voor B inderdaad de helft van dit recept! Ik ben niet zo van de kurkuma maar wilde dit toch proberen voor pijnstilling en ze loopt er echt heel goed op tot mijn verbazing!
Door Lizzy
#3297864
Ja Doils is uitstekende visolie. En Corta RX/Flx is ook uitstekend spul. Zoals Marije al schrijft kun je van kurkuma ook de helft van het mengsel maken. Of een kwart zelfs. Dat maakt op zich niet uit, als je verhoudingen maar goed hebt.
Gebruikersavatar
Door winni
#3297954
Mijn pup heeft aan beide ellebogen ED en volgens de ortho zag het er zo slecht uit en was er niets meer aan te doen. Ik heb haar een jaar geleden toch laten opereren om de losse deeltjes te laten verwijderen en vanwege de arthrose ben ik iedere dag een flinke theelepel kurkuma gaan geven. Ze kreeg sowieso al iedere dag een viscapsule. Ze loopt weer als een treintje.
Ik zelf had 5 jaar geleden 2 nieuwe heupen nodig maar heb er maar 1 laten zetten omdat ik er een naar voorgevoel bij kreeg toen ik het metaal in de kunstheup zag (allergisch). Mijn oude heup ging tot 2 jaar geleden steeds uit de kom. Sinds ik kurkuma gebruik dus niet meer. Heel apart.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door