Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3286829
Onze Scotch heeft sinds een week of twee een bloedoor, ik denk agv ruw spel (het oor is verder schoon). Hij krabt er niet aan, schudt niet met zijn kop, heeft er geen pijn aan of last van. Het oor hangt alleen wel deels door de zwaarte van het bloed.
Ik heb inmiddels op internet het een en ander gelezen over bloedoren, en een operatie lijkt het enige te zijn dat afdoende werkt. Maar Scotch is 13, en een operatie wil ik eigenlijk vermijden (hij had afgelopen najaar licht verhoogde leverwaarden). Morgen ga ik naar de da (ook voor een nieuwe bloedtest), maar daarnet las ik op een Duitse website dat een homeopatische behandeling met bloedzuigers heel goed werkt bij een bloedoor. Heeft iemand daar ervaring mee? Mijn homeopatisch da heeft ook een kommetje van die zwarte engerds staan, dus als de ervaringen goed zijn, zou ik dat liever proberen dan een operatie.
#3286830
gewoon niks doen. uiteindelijk lost het lijf het zelf op en verschrompeld het oor gedeeltelijk. niet mooi om te zien mss., maar hij hoeft niet naar een show nog neem ik aan.
het probleem met bloedoren is, dat wanneer je ze leegzuigt, de aanvoer op gang blijft en het weer vol loopt.
gewoon geduld hebben dan lost het lijf het vanzelf weer op. de hond heeft er geen last van.
bij een operatie zuigen ze het leeg en hechten het oor kris kras vol met hechtingen in de hoop dat er geen nieuwe aanvoer van bloed meer komt/tussen past.
mijn hond kreeg [zonder behandeling] uiteindelijk een stoer bloemkool-oortje.
bij honden met dikke flaporen [spaniels bv.] is het lastiger op te lossen.
#3286836
Anne in Duitsland schreef:Onze Scotch heeft sinds een week of twee een bloedoor, ik denk agv ruw spel (het oor is verder schoon). Hij krabt er niet aan, schudt niet met zijn kop, heeft er geen pijn aan of last van. Het oor hangt alleen wel deels door de zwaarte van het bloed.
Ik heb inmiddels op internet het een en ander gelezen over bloedoren, en een operatie lijkt het enige te zijn dat afdoende werkt. Maar Scotch is 13, en een operatie wil ik eigenlijk vermijden (hij had afgelopen najaar licht verhoogde leverwaarden). Morgen ga ik naar de da (ook voor een nieuwe bloedtest), maar daarnet las ik op een Duitse website dat een homeopatische behandeling met bloedzuigers heel goed werkt bij een bloedoor. Heeft iemand daar ervaring mee? Mijn homeopatisch da heeft ook een kommetje van die zwarte engerds staan, dus als de ervaringen goed zijn, zou ik dat liever proberen dan een operatie.
Ik vind het wel interessant, bloedzuigers! Ik zou zoiets wel willen proberen als ik in jouw schoenen stond!
#3286837
Lizzy schreef:Ik vind het wel interessant, bloedzuigers! Ik zou zoiets wel willen proberen als ik in jouw schoenen stond!
Lijkt mij ook reuze interessant :)
Maar wat ik me er bij voorstel wordt het bloed er dan ook uit gezogen. Mij lijkt dat het oor dan evengoed weer opnieuw vol kan lopen, dus eerlijk gezegd zou ik er niet veel vertrouwen in hebben.

edit: Na onderstaande info gelezen te hebben, denk ik dat ik het misschien toch wel zou uitproberen.
Laatst gewijzigd door doranto op do 02 mar 2017, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#3286840
Niets doen is volgens de info die ik op de site van een dierenkliniek vond, niet altijd een optie. Het hangt er vanaf hoe groot de zwelling is en waar hij precies zit.
Ze zeggen daar dat een bloemkooloor een oor is wat door de bindweefselvorming in het genezingsproces als het ware 'samengetrokken' wordt. Afhankelijk van de locatie van de bloeding zou dit de gehoorgang kunnen vernauwen waardoor er evt. een verhoogde kans op een oorontsteking in de toekomst zou kunnen ontstaan.
#3286843
Ik zou sowieso niet opereren. Als hij er zo weinig last van heeft. Het duurt wel lang voordat het weg is. Zoek maar eens op Maci en bloedoor. Die had ook zijn gehele oor vol bloed. Enige wat ie over heeft is een klein kreukje die we voelen omdat we weten dat ie er is, anders ook niet!
Als ik de foto's zie van een operatie, de hoeveelheid hechtingen dan denk ik eigenlijk dat moet je alleen doen als je hond er echt enorme last en pijn aan heeft. En ook na operatie kan het vaak tot bloemkooloor leiden hoor. Ik vind zelf dat DA's te snel eraan willen opereren, en het ontstaan van een bloemkooloor wel erg zwart-wit schetsen. Enige wat ik kan verzinnen is dus als het al moordend pijnlijk is en eventueel zo de gehoorgang afsluit dat je er grotere risico's mee loopt.

De bloedzuigers: geen ervaring mee. Ik heb zelf homeopathie gebruikt, verwijs ik je weer naar het topic van Maci want weet ik nu zo niet wat precies. Maar bloedzuigers zou interessant kunnen zijn
#3286872
Het belangrijkste is dat de gehoorgang vrij is van ontsteking . Je kan wel raden wat er gebeurt met een gezwollen bloedoor en een ev. ontsteking
Amber heeft het aan beide oren gehad , de eerste keer was er wel sprake van een oorontsteking . Met het tweede oor was het lompheid
Het zat beide keren niet dicht bij de gehoorgang , die bleef dus ondanks de zwelling goed open
Wij hebben dus ook homeopathie ingezet , het heeft beide keren geloof ik een week of zes geduurd
Je moest echt heel goed kijken om er nog iets van te zien , het is prima genezen
#3286885
Hier in de hondencarriere 3x een bloedoor gehad. Nooit geopereerd, nooit een bloemkooloor gekregen. Omdat het meestal wordt veroorzaakt door knalwerk is het hier nooit anders geweest dan dat de uiteinden van de oren aangedaan waren. Kan even duren, de bloeding moet eerst uit zichzelf stoppen en dan trekt het daarna langzaam weer weg.

Niet schudden is natuurlijk prio 1, daar ligt de oorzaak vaak van de verergering. Daarnaast is Traumeel aan te raden, het hele proces ongeveer.

De honden die ik gekend heb die een schrompeloor hadden, hadden die allemaaldankzij ondanks de pijnlijke operatie.

Behandeling met bloedzuigers ken ik niet. En tenzij het volledig uit de klauwen zou lopen, zou ik het gezien de resultaten hier in het verleden, niet snel gaan uitproberen.
#3286899
Geen ervaring met bloedzuigers maar een bloedoor bij oudere hond COMPLEET weg gekregen door een combi van arnica en hamamelis en graphites erbij. Ik vind niet meer welke potentie en hoeveel globuli maar dat zou je een homeopatisch dierenarts kunnen vragen.
Oh, hamamelis D3
kijk eens bij de zoekfunctie Darqan bloedoor.
#3286921
Hier recentelijk weer ervaring met een flink bloedoor :(
Onze vaste logee ,Sint Bernard met flinke grote oren kreeg door een langdurige oorontsteking en het vele klapperen een enorm bloedoor.
Traumeel werkte onvoldoende.Ook andere truukjes tegen het vele klapperen hielp niets.
Ze deed ook slidings en koppeltje duiken op haar bloedoor om van haar jeuk en pijn af te komen :(

Het begon met een prop ter grootte van een pingpongbal ,later werd de prop zo groot als een flinke hand.Ze had er steeds meer pijn en ellende van.
Bovendien ook nog een oorontsteking die behandeld moest worden.
Uiteindelijk na een flink aantal weken toch voor opereren gekozen.
22 hechtingen en een prachtig rondgestikt Chesterfield oor als resultaat ::)
Het herstelt prachtig zonder schrompelen.

De opluchting bij haar was groot !Nu klappert ze nauwelijks nog en de rust is weergekeerd.
De oorontsteking lijkt t gevolg te zijn van een allergische reaktie op kip en zalm.
Nu kan ik haar weer goed behandelen .Elke dag maak ik haar oorschelp schoon met zure oordruppels en 2 x per week een drupjes in het oor.

Gezien de enorme pijn en ellende die ze ervan had hebben we geen spijt dat we voor de operatie gekozen hebben.

Ik vraag me overigens wel af hoe je bloedzuigers hun werk kan laten doen op een bloedoor zonder dat de hond gaat klapperen en krabben?

Sterkte zeg Anne met Scotch!Hopelijk knapt hij snel op uit zichzelf .
#3287027
Bloedzuigers scheiden een stof af die de bloedstolling tegen gaat. Dat moet ook wel, omdat het stolsel ook opgelost moet worden. Dat heeft twee nadelen: wondjes blijven lang bloeden en sommige dieren reageren allergisch op de stof die de bloedzuigers afscheiden.

Geen idee wat wijsheid is, wilde je dit wel even meegeven in de overwegingen.
#3289309
Sorry voor de trage reactie, en bedankt voor jullie reacties. Ivm familieomstandigheden moest ik de afgelopen 1,5 week in NL zijn, en daardoor kon ik niet zelf met Scotch naar de homeo-da. Meneer Anne is in plaats daarvan met hem naar de reguliere da geweest, die het bloed heeft weggezogen. Paar dagen later op controle, toen was er geen bloed meer bij gekomen en dus hebben ze het zo gelaten. Scotch' oor hangt nu wel een stukje, en er zit een 'ribbeltje' in de oorschelp, maar ik kan voelen dat er geen vocht meer in zit. Helaas dus geen kans gezien om met bloedzuigers aan de slag te gaan, maar als er in de toekomst nog eens sprake is van een bloedoor, ga ik dat zeker proberen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door