Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3286204
Onze hond is nu 10 jaar en heeft 2 jaar diabetes. Geen goede combinatie wat betreft staar. We merkten eerst kleine dingetjes, zagen haar ogen veranderen en toen de bevestiging van de DA. Ze heeft staar en gaat in een rap tempo achteruit. Levensverwachting ten aanzien van de diabetes is nog max 2-3 jaar, als ik haar suiker onder controle kan houden.

Veel honden redden zich blind prima. Roeska denk ook wel. Maar ik zit met haar noodzakelijke medische handelingen, die moeten wel mogelijk blijven. Als ze gaat stressen of uitvallen kan ik haar suiker niet onder controle houden. Ze heeft een verleden met vele bijtincidenten. Ze woont nu bijna 2 jaar bij mij en er zijn weinig incidenten geweest, de incidenten die er waren hadden relatie met de dierenarts. Ik moet haar 2x per dag insuline toedienen en regelmatig bloedprikken. Dit gaat nu goed, maar fijn vind ze het niet.

Ik kan bijna alleen maar op internet vinden dat een operatie de enige oplossing is. Buiten de stijd bij de dierenartsonderzoeken, de kosten en risico's mbt diabetes, wordt dit een strijd om na de operatie haar ogen te zalven etc.
Dus opzoek naar andere mogelijkheden. Ze red zich nu prima, met enkele aanpassingen gaat het dagelijks leven gewoon door zonder echte problemen.

Dus een hulpvraag:
Zijn er nog andere mogelijkheden om dit proces stop te zetten, te verlangzamen (of misschien wel te verbeteren)?
#3287520
Niet voor de staar, maar is het misschien een idee om een geluidje te gaan koppelen aan de handelingen voor de diabetes, zodat je haar op een andere manier kunt gaan waarschuwen wat er te gebeuren staat?

Of je zou zelfs met een bepaald soort aanraking kunnen werken?
Als je nu begint die dingen te koppelen, heb je daar straks wellicht profijt van dat ze niet te zeer verrast wordt erdoor.
Je zou bv een belletje kunnen gebruiken?

Hier nog een andere benadering waarbij de hond op commando leert te komen tussen de benen van de eigenaar voor de injectie. http://grishastewart.com/monthly-challenge-blood-draw/
#3287534
Op operatie na met alle nadelen is er niets.

Ik heb hier ooit een oude Turkse herder opgevangen met cataract. Hij was heel slechtziend toen hij hier aan kwam en is volledig blind geworden en ook nog doof.
Slechtziend was hij moeilijk, wist hij wat hij wilde,...en zo liep hij liever tegen bomen dan zich te laten leiden.
Blind was dat een heel gemakkelijke hond en liet hij zich wel leiden, vol vertrouwen in mij.
Ze vinden hun weg gewoon. Alleen als je iets op een verkeerde plaats zet lopen ze er tegen aan. Je moet dus echt elke emmer dadelijk op zijn plaats zetten. Kijk nu nog eens rond in huis en als er nog iets is dat je liever een andere plaats geeft dan liever nu doen of helemaal niet meer doen. Als hij buiten was en ik riep hem (of rook hij mij?) dan ging hij van waar hij was eerst evenwijdig met het huis tot bij de omheining en volgde dan de omheining tot hij bij de achterdeur kwam. Alles wat er altijd stond kon hij gewoon omzeilen, de dorpel van de achterdeur ging vanzelf.
Blind en doof kon hij wel schrikken. Dan heb ik de gewoonte genomen om eerst naast hem te gaan staan (zonder aan te raken). Na even begonnen zijn neusharen te bewegen en dan wist ik dat hij me geroken had en dan kon ik er wel aankomen zonder dat hij schrok.
Honden zijn gewoontedieren. Altijd hetzelfde doen als je gaat prikken, dan weet hij wat er gaat gebeuren.
#3287556
Siberienne schreef:Niet voor de staar, maar is het misschien een idee om een geluidje te gaan koppelen aan de handelingen voor de diabetes, zodat je haar op een andere manier kunt gaan waarschuwen wat er te gebeuren staat?

Of je zou zelfs met een bepaald soort aanraking kunnen werken?
Als je nu begint die dingen te koppelen, heb je daar straks wellicht profijt van dat ze niet te zeer verrast wordt erdoor.
Je zou bv een belletje kunnen gebruiken?

Hier nog een andere benadering waarbij de hond op commando leert te komen tussen de benen van de eigenaar voor de injectie. http://grishastewart.com/monthly-challenge-blood-draw/
We gebruiken nu ready steady go. Ik doe dit altijd tegelijk met eten, voerbak op de grond is commando wachten, ready is vel pakken, steady is spuiten en go is eten. Ik zal de link bekijken, dank je, misschien kan ik er nog wat vanaf halen.
#3287557
Chouka schreef:Op operatie na met alle nadelen is er niets.

Ik heb hier ooit een oude Turkse herder opgevangen met cataract. Hij was heel slechtziend toen hij hier aan kwam en is volledig blind geworden en ook nog doof.
Slechtziend was hij moeilijk, wist hij wat hij wilde,...en zo liep hij liever tegen bomen dan zich te laten leiden.
Blind was dat een heel gemakkelijke hond en liet hij zich wel leiden, vol vertrouwen in mij.
Ze vinden hun weg gewoon. Alleen als je iets op een verkeerde plaats zet lopen ze er tegen aan. Je moet dus echt elke emmer dadelijk op zijn plaats zetten. Kijk nu nog eens rond in huis en als er nog iets is dat je liever een andere plaats geeft dan liever nu doen of helemaal niet meer doen. Als hij buiten was en ik riep hem (of rook hij mij?) dan ging hij van waar hij was eerst evenwijdig met het huis tot bij de omheining en volgde dan de omheining tot hij bij de achterdeur kwam. Alles wat er altijd stond kon hij gewoon omzeilen, de dorpel van de achterdeur ging vanzelf.
Blind en doof kon hij wel schrikken. Dan heb ik de gewoonte genomen om eerst naast hem te gaan staan (zonder aan te raken). Na even begonnen zijn neusharen te bewegen en dan wist ik dat hij me geroken had en dan kon ik er wel aankomen zonder dat hij schrok.
Honden zijn gewoontedieren. Altijd hetzelfde doen als je gaat prikken, dan weet hij wat er gaat gebeuren.
Ik zit de de komende 2-3 jaar in een verbouwing .... ja daar gaat het nodige wijzigen, qua indeling :-X

Ik was op de diabetes groep wel van dit soort tips tegen gekomen, hoop dat de link het doet?
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... WQ0M2NkYTg
#3287979
Mijn teefje van 11 heeft ook aan beide ogen behoorlijk staar. Ze redt zich nog prima, alleen jachtwerk (markeren) is wat moeilijk met troebele lenzen.
Mijn dierenarts stelde voor om te starten met een kuur Ocularin-clear om te kijken of dat wat verbetering zou geven.
Ik kan je dus nog niet vertellen of het voor haar echt wat doet maar wilde je deze info toch niet onthouden.

Ocularin Clear
Ocularin Clear draagt bij aan de instandhouding van een normaal gezichtsvermogen en ondersteunt de conditie van het oog. Dit product kan verlichting geven bij geprikkelde, rode en branderige ogen en is verzachtend voor de oogslijmvliezen. Daarnaast helpt deze oogzalf het verouderingsproces van het oog afremmen. Deze oogzalf bevat namelijk LanoClear (een afgeleide van lanosterol). Staar of cataract ontstaat wanneer eiwitten in de lens samen gaan klonteren. Dit heeft een troebele lens als gevolg. Lanosterol heeft belangrijke rol in het voorkomen van het neerslaan/samenklonteren van lenseiwitten en draagt tevens bij aan het oplossen van deze neergeslagen eiwitten. Daardoor draagt het bij aan de transparantie van de lens en de helderheid van het zicht.
Ocularin Clear is geschikt voor honden, katten, knaagdieren, konijnen, reptielen, vogels en paarden.

https://www.alfasan4animals.nl/producte ... -oogzalf/2
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door