Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3274690
Wat vinden jullie van prednison gebruik bij een oude hond met vermoedelijk lymfklierkanker oid? En dat dan gepaard met stembandverlamming en spieratrofie op de achterhand. Zou dat elkaar bijten? Wat zijn de bijwerkingen van prednison? Ik vind nl happy kunnen zijn wel belangrijk.
Ik heb nog geen uitslag van het bloedonderzoek, maar het is toch wel een sterk vermoeden zeg maar.
Verder geen symptomen nog, eet als een dijker en is alles behalve mager en doet zijn dingetje nog, wat je als hoogbejaarde dan ook doet. Maar wel dus opgezetten lymfeknopen, allemaal dus.
Laatst gewijzigd door Kaio op do 12 jan 2017, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3274695
Kaio schreef:Wat vinden jullie van prednison gebruik bij een oude hond met vermoedelijk lymfklierkanker oid? En dat dan gepaard met stembandverlamming en spieratrofie op de achterhand. Zou dat elkaar bijten? Wat zijn de bijwerkingen van prednison? Ik vind nl happy kunnen zijn wel belangrijk.
Ik heb nog geen uitslag van het bloedonderzoek, maar het is toch wel een sterk vermoeden zeg maar.
Verder geen symptomen nog, eet als een dijker en is alles behalve mager en doet zijn dingetje nog, wat je als hoogbejaarde dan ook doet. Maar wel dus opgezetten lymfeknopen, allemaal dus.
Ai ai ai :-\

Als het echt lymfeklierkanker is, dan gaat prednison niet echt heel veel doen zeg maar....

Andere behandelingen dan chemotherapie bij maligne lymfoom
Prednison is een andere mogelijke behandeling voor zowel maligne lymfoom als leukemie. Prednison is goedkoper en ongevaarlijk voor omstanders. Prednison werkt gemiddeld enkele weken, chemotherapie meerdere maanden. Prednison geeft over het algemeen meer bijwerkingen dan chemotherapie.

Bron: https://www.mcvoordieren.nl/maligne-lymfoom-hond
Door eelke
#3274784
Gijs deed het niet lekker op prednoson, al kreeg hij van die eenmalige injecties ivm jeuk. Hij ging er onwijs veel van drinken, en moest daardoor ook erg veel plassen.


Wat een zorgen! Wanneer verwacht je de uitslag? Nergens anders ontstekingen? Ik kon ze bij Gijs ook allemaal voelen, achterpoten, oksels, kaak. Doet me wel vermoeden dat er mee aan de hand was bij hem. Aan de andere kant had hij er wel vaker en snel last van, en vond de dierenarts dat toen niet verontrustend.
Gebruikersavatar
Door pike
#3274922
Pike, bijna 14 en met leverkanker, was niet happy op prednison. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat hij misschien ook niet happy was geweest zonder prednison, want na de biopten was hij hoe dan ook niet happy meer. Maar de pred heeft daar niets in positieve zin aan veranderd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3274958
Van veel prednison wordt geen hond blij, van chemo trouwens ook niet. Prednison wordt in deze meestal gebruikt om "het uit te zingen" als je geen chemo wilt geven. De lymfeknopen zullen er van slinken waardoor veel honden weer beter kunnen ademhalen en zich wat beter voelen. Aan de kanker zelf doet het niks.
Als je al geen spieratrofie hebt, dan krijg je dat wel van wat langer prednisongebruik. Het één bevordert het andere en spierverlies/verslapping als je al stembandverlamming hebt is ook al niet gunstig. Bij hoge doseringen krijg je altijd te maken met waterzucht, vraatzucht en incontinentie. Leuk voor tijdelijk, maar zeker niet voor hele zware oude mannen die dan in hun eigen pies komen te liggen.

Al met al denk ik dat als jullie oude man idd lymfeklierkanker heeft dat er weinig anders opzit dan eens goed in gesprek te gaan met jezelf.

Dikke kus en duimen draaien dat er sprake is van een l*llige ontsteking :-*
Door smulpaap
#3274964
Ik ben het met Angelique eens . Verder denk ik dat je ook goed naar de hond moet kijken . De draagkracht neemt bij honden op die leeftijd al flink af
Verder zijn ze toch wel erg gesteld op hun rust , mijn oude dame tenminste wel . En dan is er niets zo fijn om na een wandeling lekker rustig te kunnen slapen , zonder dat je steeds de onrust krijgt van oeps ik moet alweer plassen of in je eigen nattigheid liggen . Of de hele dag onrust vanwege een hongergevoel
Je weet vooraf helaas nooit hoe een hond op Pred gaat reageren . Ik hoop voor jullie dat het niets ernstigs is :-*

Zou dit mijn hond zijn , en het is foute boel dan zou ik kiezen voor welverdiende rust .
Mijn hond hoeft niet perse tot aan ""het gaatje te gaan "" Ik zie daar de meerwaarde niet (meer ) van in
Maar goed , dit is iets waarover een ieder anders denkt

Sterkte ! :-* :-* En laten we hopen dat het niets ernstigs is
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3274969
Dankjewel voor jullie ervaringen met prednison.
Heb er weinig ervaring mee, voor langer gebruik.
Uitslag is er nog niet. Zal dus pas do. avond worden. En dan hoop ik dat het enigszins duidelijk is want dat is ook niet zeker.
Nee chemo wordt het sowieso niet, kijk voor een jonge hond met geen verdere klachten de overweging waard. Maar eerlijk is eerlijk, heb vorig jaar al gezegd, nou we genieten nog een winter van hem, want ja die stembandverlamming en zomer dat gaat hem niet meer worden. En als het dat niet is is het wel omdat ie niet meer op kan staan. Of wellicht dit dus.
Op het moment is ie nog wel te goed vinden we (hij is altijd echt een levensgenieter geweest en dat doet hij dus nu ook nog steeds), wetende dat het ook zomaar ineens zou kunnen omslaan. Dus ja het juiste moment zien te vinden, maar daar heeft iedereen altijd moeite mee. Zal ook aan de hond zelf liggen. Maar goed even eerst nog wachten of het bloedonderzoek duidelijkheid schept.
Door yazzie
#3274987
Mijn vorige hond had lymfeklierkanker.Ze had geen zichtbare bijwerkingen op chemo en prednison. Alleen van het chemo infuus werd ze onrustig dus die behandeling heb ik geschrapt. Was levensverlengend en niet levensreddend... :'(

Een van mijn huidige honden heeft nu twee keer een leverontsteking gehad en kreeg daarvoor prednison. Eerste keer (met 6 jaar) was een drama met zeer ernstig gewichtsverlies en een paar keer omgevallen. Ik moest stoppen met prednison. Hij kreeg toen een rauw en later gekookt leverdieet waar hij het dus niet goed op deed. Tweede keer (bijna 9 jaar) kuur prednison geen gewichtsverlies (zelfs iets aangekomen) en niet omgevallen. Hij stond toen twee maanden op brok (nu weer op barf). Spierslapte in achterhand is nu wel erger geworden maar niet dramatisch.

Dus bij een hond geen bijwerkingen op prednison en bij mijn andere hond dus wel in de vorm van slapper wordende achterhand.
Door tt-tjes
#3275031
Hier dus wel een hond met ernstige bijverschijnselen door de prednison. Chendo staat nu ongeveer 1,5 jaar op prednison vanwege zijn hepatitis en cirosse en heeft hierdoor prednison gerelateerde cushing. Heel veel drinken en plassen, vraatzucht en regelmatig ziek met overgeven en diarree. En hij staat op een lage dosering van 5 mg per dag.
Het is dus voor elke hond anders.
Door java
#3275052
Mijn hond wordt 13 jaar in mrt. ze heeft al twee jaar een vervelend schrapende kuch in haar keel. Het begint met een hoestdrankje en nog eens een ander hoestdrankje....codeine. Ze is helemaal onderzocht ook onder narcose in keel en luchtpijp gekeken, niets gevonden. Ze vinden haar tiptop eruit zien voor haar leeftijd. Overgegaan van Barf naar KVV. Het werdt zo erg 3 mnd geleden dat ik ben begonnen met 5 mgr prednison per dag nu is het sinds kort verhoogt naar 10 mgr per dag en gaat het redelijk goed. Ik heb gekozen voor comfort voor de hond. Ze eet prima drinkt en plast wel wat meer...gaat nog met gemak 1,5 mee wandelen. Ze heeft verder nog geen nare merkbare gevolgen van de prednison. Ik hoop echt dat ze nog lang bij ons mag zijn maar comfort voor haar staat bij mij hoog in het vaandel en ook ik wil beslist niet tot het gaatje gaan met haar. Maar je hond oud zien worden betekend ook al een beetje afscheid gaan nemen en genieten van elke dag.

Gr Will
Door nisha
#3275175
Kenji, malamutemix die 2 maanden terug is overleden, heeft 1 jaar prednison gehad, hij had een schildkliertumor

Hij heeft door deze medicatie toch 1 jaar langer kunnen leven, in begin lage dosis, op einde hoge dosis

Bijwerkingen waren vooral honger en dikker worden maar zonder deze medicatie had hij waarschijnlijk veel vlugger dood geweest

Wil je je hond wat langer bij je houden zou ik prednison geven
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door