Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3261304
Hallo!
Long time no see.. Ik lees nog altijd mee maar al een aantal jaren niet meer actief geweest op barfplaats. Maar nu zit ik toch wel wat omhoog met mijn hond.

Ik heb mijn hond sinds pup af aan op Kvv. (5 jaar)
Alaska, haaksbarf, darf, Tinlo, bandit, noem maar op. Altijd een mix van verschillende merken gekocht per grote bestelling.

Korte beschrijving:
Nu zit hij toch al wel dik 1,5 jaar te rotzooien met zijn maag (?)
Het begon met slik bewegingen waarbij hij z'n nek naar voren bewoog. (Reflux?)
Dierenarts dacht aan kennelhoest vanwege opgezette keel amandelen, hup ab: hielp heel kort. Verder nooit iets te vinden. Puur Maag erbij gaan geven. Het bleef redelijk constant. Prostaat problemen. Bleef terugkomen. April: castratie. Na castratie ab die ook tegen een maagzweer zou helpen: hielp even. Zo ben je zo 1,5 jaar verder.

Sinds mei "moe". Grazen. Enorm gefixeerd op (vr)eten, snaaien, pica. En krijgt duidelijk een ander lichaam. Spieren zijn enorm verminderd. Ik voel botten die ik erger nauwelijks bij mijn bodybuildertje kon voelen. Beetje eigenwijs met wandelen (in de ankers schieten of ineens perse willen oversteken etc). Zodra mijn hond wat tegendraads wordt zit hem wat dwars. Tot hij ook nog eens heel moe werd. Overal meteen liggen ipv lekker in de auto naar buiten kijken, moeten enthousiasmeren door te gaan huppelen of rennen tijdens het wandelen etc.
Oftewel: niet oke

Advies: hij zal wel niet meer tegen vlees kunnen. Daar had de da een punt: voer veranderen had ik nog niet geprobeerd.

Overgezet naar blik. Ellende! Drama.Alle merken zoals taste of the wild etc: diarree en overgeven. Soms zelfs savonds een mega grote bulk overgeefsel met worteltjes en wat rijstkorrels er in, iets wat in de vroege ochtend in het type blikvoer zat en niet savonds: oftewel na dik 9 uur nog steeds in de maag (?).

Gelukkig nu stabiel kwa kots en diarree op TerraCanis blikvoer. Geen overgeven, diarree is nagenoeg weg, wel is regelmatig de tweede drol tijdens een wandeling zacht. Ook het dwangmatige zoeken naar eten en gras eten is verminderd.
Maar: hij weegt een kilo lichter dan ooit. Heeft wel eens 2 kilo meer gewogen. Maar zijn ideale gewicht lag altijd een kilo meer dan nu, op 25,5 kilo.
Niet schrikbarend maar wel raar. Van 460 gram Kvv per dag om hem niet op 26,5 kilo te laten zetten naar 1200(!) gram blikvoer met nu 125 gram darf per dag. Het blikvoer zou voor zijn gewicht ongv 800 gram moeten zijn.
Verdeeld over 4 voerbeurten.
Inclusief sanofor bij elke maaltijd en maag kruiden.

Het voelt alsof ik alle hens aan dek moet zetten om hem niet verder af te laten vallen. En die 4 maaltijden zijn een volle bak.

Sinds een maand krijgt hij panzym. Zijn amylase in de ontlasting was wat laag en de hoeveelheid zetmeel wat hoog. Verder was er niets te vinden in urine en ontlasting. Bloed niet onderzocht.

Oke..
Hup aan de enzymen.
Tot op heden nog steeds veel voer en geen aankomen. Geen spiermassa erbij. Hij is wel weer energieker en vrolijker tijdens het wandelen voorop aan de lijn en los ipv sjokkend achter mij aan. Sanofor blijft belangrijk bij iedere maaltijd.

Morgen kan ik een kilo Carnibest pancreas krijgen, dat ik dan met 4 x per dag een eetlepel wil voeren, en langzaam het aandeel Kvv verhogen, kijken hoe dat gaat.

Op dit moment slikt hij nog af en toe, geen diarree (wel eerste drol mooi en dan daarna zacht), geen overgeven, wel afgevallen en minder spieren. Maand panzym geen effect kwa gewicht. Wel donkerdere ontlasting.

Dierenarts wil nu Zitac erbij proberen.

Zonder endoscopie vd maag(hoop dat hem dat bespaart kan blijven) , heeft iemand een idee bij deze symptomen?

Kan ik probleemloos proberen het aandeel Kvv iets te verhogen terwijl hij Zitac krijgt?

Alvast dankjewel voor het lezen!
Laatst gewijzigd door Janie2 op wo 05 apr 2017, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janie2
#3261452
Dankjewel lizzy!
Grote hopen derrie koeienflats met slijm begon sinds de overstap op blik.
Daarvoor het slikken, smakken, snaaien moe, boeren, borrelbuik etc. Ook haaruitval trouwens, was al bang voor castraten vacht. maar het was toen ook erg warm. Ik las inderdaad wel dat epi zorgt voor te weinig buffering van het maagzuur. Maar tot de voerwisseling idd geen derrie, 1,5 jaar lang slikkerig en gras etend. Wat na de castratie is verergerd incl afvallen en moe wat de oorzaak gaf tot blikvoer. En op de terracanis ook stabiel zonder panzym. Nu met panzym wel minder en donkerdere ontlasting. Panzym is voorgeschreven door de dierenarts.

Hij heeft heel uitgebreid ontlasting onderzoek gehad: tekort aan amylase en iets teveel zetmeel in de ontlasting. (Grappig teveel zetmeel.. Op Kvv.. Moet dan van de koekjes met aardappel komen..)
Geen duidelijke tekens van écht EPI volgens dierenarts.
Maar ik had hem nu na een maand wel graag zien aankomen...
En hij blijft nu op een milder niveau wel nog wat smakken en "er is iets maar wat gevoel". Heeft inmiddels wel weer een mooie vacht zoals altijd. Maar dan duidelijk de helft aan spieren en een kilo / 1,5 kilo lichter.
Door tt-tjes
#3261529
Als ik graaf in het verleden van Chendo begon het bij hem ook met veel reflux, smakken, slikken. Ook bij hem heb ik een scopie van zijn keel laten doen. Ook ontstoken amandelen. Altijd moe na 5 minuten spelen en dan een soort van keel schrapen.
Achteraf bleek het dus zijn lever te zijn waar hij zo misselijk van werd. Nu hij medicijnen krijgt en een ander dieet heeft hij nooit meer reflux, of smakken.
Ik zou een uitgebreid bloedonderzoek laten doen, zeker voor de lever en ook de galzuren laten bepalen.
Door Janie2
#3263882
Update:

Ophogen darf aandeel ging fout.
Slikken, veeeeel hijgen en lusteloos.
Hond staat nu op Zitac en alleen blikvoer.
Gaf vd week, snachts om 4 uur, op een afwijkende maaltijd van die dag (zalm pakje) een slijm brij drol waar een Deense dog/koe trots op zou zijn. 4 dagen lang dunne ontlasting. Vandaag voor het eerst weer een drol gezien die de goede kant op gaat.
Woensdag bloedonderzoek.

@ tt-jes: Dankje! Ik ga het meenemen voor woensdag.
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3263892
Waarom heb je eigenlijk zo lang gewacht met het bloedonderzoek? Mocht er toch een afwijking zijn in de nieren, lever of wat dan ook, dan zou ik dat zelf heel snel willen weten zeg maar. Geen oordeel verder hoor, ben alleen benieuwd naar de reden achter het 1.5 week uitstellen/wachten met doen van bloedonderzoek.
Door Janie2
#3263899
Snap ik. Goed dat je het vraagt! Zit mij ook niet lekker.
Ik had twijfel door de uitleg vanuit arts zijde. Woensdag bloedonderzoek gebeurd dan ook bij een andere praktijk.
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3263905
Janie2 schreef:Snap ik. Goed dat je het vraagt! Zit mij ook niet lekker.
Ik had twijfel door de uitleg vanuit arts zijde. Woensdag bloedonderzoek gebeurd dan ook bij een andere praktijk.
Aaaaah zo. Helemaal duidelijk. Is rot he als je vraagtekens hebt bij uitleg van je dierenarts. Veel succes in elk geval woensdag!
Door tt-tjes
#3264143
zorg er wel voor dat hij nuchter is, galzuren kunnen ze niet meer bepalen als hij ook maar een kruimel op heeft.
Ik zou echt alles laten testen, epi, pancreas, lever, galzuren. De hele mikmak.
Door Janie2
#3264191
Hoi TT!

Hij mag vanavond om 22.00 voor het laatst iets eten.
Dan is hij 13 uur nuchter.
Dat is genoeg nuchter voor de galzuren etc toch?
Voor die epi test moet 24 uur toch?

Edit:
Ik lees nu dat 12 uur nuchter voor alle testen op dat gebied oke is incl de tli test.
Mooi!

Wil ook graag een snap-4 test ivm toxoplasmose en borrelia. Ik heb zelf toxo.
Door Janie2
#3265812
Nieuws:
Geen afwijkingen te vinden in het bloed behalve wat te laag foliumzuur en heeeeel klein beetje iets hoger bilirubine in de urine.

Verder net te weinig bloed serum om de TLI test te doen (lekker handig) en die wilde ik juist.. dus daar gaan we opnieuw voor bloed prikken.

Ik moest wel kiezen voor een tijdje 1 voer 1 smaak. Gewoon om alles uit te sluiten en een 0 lijn te creeeren. Of een z/D hypoallergeen om allergie uit te sluiten. Lang getwijfeld tussen terra canis (mooi geen meuk) of de z/d of i/D. Gekozen voor de i/D.
Hij staat nu sinds een paar dagen volledig op hills i/D en heeft daar minder en hardere ontlasting op. Mooi! Zitac geven we nog steeds.
De panzym poeder is op, even kijken hoe hij het zonder doet en eerst de TLI test.

Hij woog vorige week 25 kilo! 400 gram erbij sinds de Zitac. Hopelijk zet dat door. Hij is nog steeds weer heerlijk energiek en knettergek.
Moe-er zijn is echt niet oke!


Dus eerst TLI en nog voor giardia en zoonosen check: parasieten-ontlastingtest.
Door topaaz
#3267773
Mijn eerste idee was hormonaal iets niet in orde (schildklierafwijking) maar het bloedonderzoek heeft dit ontkracht :) mooi mooi
Lastig als je hond misselijk is, de mijne heeft het nu ook al 3x gehad op 2 maand (rillen, rekken, smakken, andere ademhaling,...).
De eerste keer zijn we naar de DA gegaan maar meer dan een anti misselijkheidsspuit heeft hij niet gekregen.
Heb me wel voorgenomen dat als hij het nog eens heeft dat ik ook een dieper onderzoek ga laten gebeuren.

Ik hoop dat je vind wat er met je hond mis is en dat de oplossing niet is om de rest van zijn leven op blikvoer te blijven staan.

met vriendelijke groeten
Door Janie2
#3268555
Dankjewel voor je reactie Topaaz! Wat fijn dat je hond nu oke is na eenmalig anti-misselijkheid medicijnen. Ik hoop dat het wegblijft!

Na drie weken Zitac en alleen i/d is hij een kilo aangekomen. 25.5 Yes!!!
Nu sinds 1,5 week is de panzym op en ik zie een heel klein verschil. Hij is nog net zo energiek, glanst prachtig, goede ontlasting.
Maar sinds stoppen van de panzym lijkt er net een sprankje jeu minder soms.

Daarbij blijft het maagzuur/slik/oprisp/boer gedoe. Met soms wat hijgen (ongemak pijn). Jammer en raar dat het helaas nog niet opgelost is. Het lijkt alsof het zonder panzym net een tikkeltje meer is.
Maar zowel de week met Zitac en panzym, met alleen panzym en alleen met Zitac nu is het probleem nooit weg geweest. Terwijl hij sinds de Zitac dus wel is aangekomen wat op alleen de panzym niet gelukt is.

Dus... wat is het nou..
Morgen uitslag uitgebreid ontlasting protozo en worm test en bloedprikken voor LTI.

Ik denk dat sowieso de volgende stap hypoallergeen z/D gaat zijn van de dierenarts.

Ik baal en maak me zorgen.
Door Janie2
#3269439
Helaas. Hond is de afgelopen drie weken zonder panzym weer teruggevallen in energie zoals ik in m'n vorige post beschreef en de laatste dagen weer prut met peren.

Geen duidelijkheid.
LTI test resultaat zat prachtig gemiddeld kwa waarde.

Oftewel: bloed tests volledig oke alleen wat foliumzuur te kort en billirubine iets te hoog.

Ontlasting niets in gevonden. Voorheen iets te hoog ecoli nu iets te hoog campylobacter.

Voor nu: veel zieke honden in de omgeving dus ze vroeg zich af of hij daar niet moevan was..en ivm de campylobacter 10 dagen baytril.
Vond het nogal een stap, antibiotica, maar de dierenarts raadde dat samen met het laboratorium sterk aan.

Voor nu:
Zitac van 3 x naar 2 x per dag
I/D blijven geven
10 dagen baytril

Ik begrijp niet waarom hij met de panzym weer zo energiek werd terwijl niets op problemen wijst.

Na ab wil ik kijken wat er gebeurd als we panzym weer toevoegen.

Ondertussen weer een hangerige hond :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door