Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Janie2
#3280791
Update:

De baytril heeft toen geholpen.
Inmiddels van de Zitac af.
Staat nog steeds op Hills Z/D.
Tijdens Z/D mét Zitac 3 x KVV eend geprobeerd (paar eetlepels). Dat ging goed.

Diarree en overgeven is weliswaar weg.
Maar het vele slikken en smakken blijft.
Het opboeren soms, het reflux geluidje zeldzaam.
Hij blijft op gewicht.
Na de baytril en mét Zitac heeft hij echt 3 volle weken zeer mooie drollen gepoept.
Van de week was het weer een pudding drol.

Panzym komt vandaag binnen. Ondanks goede bloedwaarden gaan we kijken hoe hij reageert op 2 x per dag een mespuntje panzym poeder.

En anders.. de medische molen in?
Dat zou ik hem zo graag voorkomen.
Ook geen idee welke kant ze dan op willen, geen benoemenswaardige bloedwaarden.

Balen :/
Door Janie2
#3292796
Update:
Staat nu reeds 6 -8 weken weer fulltime op Hills i/D met panzym. Gaat stukken beter en meer energie. Dus deze combi blijft voorlopig. (Trouwens, ook het kulken boeren en reflux geeft wederom weer op id met panzym een beter beeld. Waarsch komt dat toch vanuit de dunne darm).

Heeft drie weken geleden een gastroscopie gehad bij de Wagenrenk. Slokdarm goed, maag goed, dunne darm wat oppervlakkige ontsteking. Biopten genomen, gaven ontsteking aan. Dat beeld van panzym met i/D nodig hebben paste goed bij een dunne darm mankement ivm slechter de voedingstoffen opnemen.

Eerste stap van de internist is : Tylan poeder voor 4 weken ivm eventuele SIBO als oorzaak voor klachten en ontsteking. Daarna weer een afspraak met de internist.

Ik heb het vandaag opgehaald. Bij iedere maaltijd een mespuntje poeder (typisch dat dat niet exact hoeft).
Jammer weer antibiotica, maar de internist vond het echt een goed idee. Je wilt natuurlijk wel van de ontstekingen af.

Ik ben echt ontzettend blij dat er niets ernstigers aan de hand is, en er geen maagzweren gevonden zijn.

Volgende keer vraag ik nog door over foliumzuur en b12, die gaan vaak dippen bij dunne darmproblemen lees ik.

De oorzaak van al dit is gissen, niet te achterhalen schijnt.

En dan hopelijk in de toekomst weer ander voer. Het liefst terug op kvv. Ik vraag mij echt af of er sprake is van een allergie of intolerantie. De i/D is niet hypoallergeen.
#3293202
Tot nu toe geen bijwerkingen te bespeuren van de Tylan poeder gelukkig.

Zijn er hier op barfplaats ervaringen met Tylosine?
Mochten jullie de hond ook geen probiotica meer geven?
Is er naderhand een scopie uitgevoerd om te kijken of de ontstekingen in de dunne darm genezen zijn?
Voordat dat zo is, heeft het geen zin om kvv te herintroduceren lijkt mij.

We hebben ook niet echt een andere keuze nu. Maar zowel vanwege de ingrediënten als de kosten zou het wel top zijn als we die Hills i/D niet meer hoeven geven. (En ik altijd maar denken dat haaksbarf duur was oeps..)
#3294828
Hond gaat goed.
Ik zie geen verschil met of zonder Tylosine.
Hills i/D met panzym is gewoon een top combinatie voor hem.
Hij is erg actief, erg blij, kulkt niet, poept goed en goed op gewicht.

Gisteren een ander koekje gegeven, stuk of 5, en toevallig hij heeft daarna later op de dag wel weer eens zeldzaam gekotst. Volgende week weer testen. Ik ben benieuwd of we het in voeding moeten zoeken, Hills i/D is verre weg van hypoallergeen.

Denk dat ik de vriezer eens ga uitmesten, em het voor een klein prijsje weg geef, ik heb niets aan die paar grote kilo rollen en darf die ik nog over heb. Zie hem niet 123 weer kvv en barf eten helaas..
#3301622
Update:
Het gaat nog steeds heel erg goed op Hills i/D met panzym en Tylosine.

Ik heb contact opgenomen met Meike voor een vervolg traject kwa voeding. Het advies luidt: zelf koken. Daarnaast kunnen we nog kijken of Terra Canis weer goed gaat en Country Hunter Turky natvoer ivm dat kwa waarden lijkt op Hills i/D alleen dan een andere koolhydratenbron.

Van Terra Canis kreeg hij ook steeds kalkoen of konijn. Het lijkt mij echter niet echt goedkoper als ik met zelf koken zo'n 1/3e van z'n menu puur kalkoenvlees of konijnenvlees geef. Daarbij voelt het echt heel raar om dan 1/3e uit koolhydraten klaar te maken.. moet nog ff een hobbeltje over... en wat dan.. aardappelen, pastinaak, pompoen, haver, amaranth etc?

Daarnaast graag humane consumptie kwaliteit en absoluut geen halal (als hij evt andere diersoorten verdraagt).

Wel apart dat hij z'n hele leven op zetmeel/koolhydraatarme voeding staat wat minimaal 80% uit vlees bestaat en het nu dus zo enorm goed doet op koolhydraatrijke voeding. Ik begrijp het niet zo goed.

Iemand tips voor zelf koken en waar goed vlees te kunnen bestellen?
#3346148
Update:

We blijven bezig.
Het gaat harstikke goed op Hills id blik en Hills zd brokjes. Alle inspanningen daar vanaf te komen ten spijt. Geen zitac geen panzym nodig.

Beetje gekookt haché rundvlees met bottenbpullion lijkt goed te gaan. Rauw ei ook. Voor de rest weinig. Lijkt een hapje goed te gaan, dan ineens weer poepen of overgeven. Laatst nog 2 dagen diarree door zalm, echt weer een “baas ik moet NU we moeten rennen” geval. 5 stukjes rauw zalm, afgesneden van mijn moot.. dus kwa grootte waar spreken we over.. :-X

Nu een blik van Hermanss sensitive bio paard, geit en schaap gekocht om te proberen, en een kleine verpakking DARF geperste brok.
Hopen hopen hopen..

Ik begrijp er niks van. Heb wel het idee dat we erwten en lijnzaad moeten mijden.. dus ik zoek naar zo kaal mogelijke producten. Elimineren valt ook niet mee namelijk.. gekookt stukkie kip valt al rot. Toch eerdaags eens rauwe schapen- en geitenspiervlees aanschaffen en koken.. kijken of dat gaat.
#3346162
Janie2 schreef:Update:

We blijven bezig.
Het gaat harstikke goed op Hills id blik en Hills zd brokjes. Alle inspanningen daar vanaf te komen ten spijt. Geen zitac geen panzym nodig.

Beetje gekookt haché rundvlees met bottenbpullion lijkt goed te gaan. Rauw ei ook. Voor de rest weinig. Lijkt een hapje goed te gaan, dan ineens weer poepen of overgeven. Laatst nog 2 dagen diarree door zalm, echt weer een “baas ik moet NU we moeten rennen” geval. 5 stukjes rauw zalm, afgesneden van mijn moot.. dus kwa grootte waar spreken we over.. :-X

Nu een blik van Hermanss sensitive bio paard, geit en schaap gekocht om te proberen, en een kleine verpakking DARF geperste brok.
Hopen hopen hopen..

Ik begrijp er niks van. Heb wel het idee dat we erwten en lijnzaad moeten mijden.. dus ik zoek naar zo kaal mogelijke producten. Elimineren valt ook niet mee namelijk.. gekookt stukkie kip valt al rot. Toch eerdaags eens rauwe schapen- en geitenspiervlees aanschaffen en koken.. kijken of dat gaat.
Pfft. Nee, dit valt echt niet mee. Zwaar kl*te als je hond zo gevoelig is voor van alles en nog wat :-\ . Maar op zich wel fijn dat je nu een basis hebt waar hij het in ieder geval goed op doet. Succes met de Hermanss en DARF!
#3346259
Sommige honden verdragen geen rauw he. Hoe jammer dat ook is, als je zowat alles geprobeerd hebt en het gaat rauw niet, zou het welzijn van mijn dier voor mij voorgaan.

Er zijn ook andere zaken dan brok op de markt die niet rauw zijn. Blik maar vb ook gestoomde zaken zoals Renske.
En zelf voor je hond koken kan misschien ook nog. Dan ben je toch bij dat kant en klaar weg en kan je zelf de kwaliteit bepalen. Daar is vast ook wel info over te vinden hoe je dat goed kan doen. Zodat hij niets tekort komt.

Tis wel heel lastig en stom, dat hij niets verdraagt.
#3346266
pearlsofpassion schreef:Sommige honden verdragen geen rauw he. Hoe jammer dat ook is, als je zowat alles geprobeerd hebt en het gaat rauw niet, zou het welzijn van mijn dier voor mij voorgaan.

Er zijn ook andere zaken dan brok op de markt die niet rauw zijn. Blik maar vb ook gestoomde zaken zoals Renske.
En zelf voor je hond koken kan misschien ook nog. Dan ben je toch bij dat kant en klaar weg en kan je zelf de kwaliteit bepalen. Daar is vast ook wel info over te vinden hoe je dat goed kan doen. Zodat hij niets tekort komt.

Tis wel heel lastig en stom, dat hij niets verdraagt.
Zeker! Ik wil heel graag zelf koken maar heb niets te koken... :/ (dat was vorig jaar mijn doel, zelf koken)
Ik heb nog geen enkel blikvoer behalve Hills gevonden waar hij goed op reageert, ik heb nog geen enkel gekookt vlees of groente gevonden waar hij 100% zeker tegen kan. Alleen terra canis getreidefrei lijkt redelijk veilig. De standaard versies niet.

Het lijkt ook in de verhoudingen te liggen. Een hapje rijst, een hapje hachee vlees, hapje sperzieboon oké.. maar bij lange na niet genoeg om daar iets van samen te stellen, plus verhoog ik het aandeel van die zaken dan gaat het weer mis.

Misschien iemand nog tips?
#3346344
Het is wel erg eenzijdig. En.. tsja.. ik vond het nog steeds lastig. Ben niet voor niets al vanaf pup af aan lid van barfplaats ;D
Ik merk dat hij gulziger eet met wat anders dan met Hills id blik. Vind ik ook wel een minpuntje worden.. of is dat te menselijk bekeken :D .
Eitje erbij, synopet erover, liefst natuurlijk gekookt vlees en al helemaal bij ander natvoer en spul waar zn buik echt niet tegen kan maar hij het duidelijk erg lekker vind.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door