Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Valerieee
#3247683
Hoi allemaal,

Ik ben sinds vandaag terug van vakantie, Joy (de hond) is bij mijn moeder geweest.
Woensdagavond zag m'n moeder ineens dat ze flinke zwarte plekken op t tandvlees had, boven de hoektanden. Zij noemde t meteen bloeduitstortingen en zei dat t wellicht te wijten was aan het behoorlijk uitvallen naar een agressief naderende hond tijdens de wandeling van die middag, dat er door de opwinding wellicht iets 'geknapt' zou zijn.
Ze had t niet al eerder, dus pigmentatie lijkt me sterk binnen n halve dag. We zien haar tandvlees dagelijks omdat ze druppels krijgt toegediend, waarbij we haar bovenlip optrekken om goed te kunnen 'mikken' ;-)
Ik heb geprobeerd foto's te maken (het is helaas al donker dus niet zo duidelijk).
Het voelt stevig, bijna hard aan. Ze lijkt er geen last van te hebben.
Ik overweeg om morgen de dierenarts te bellen en/of even langs te gaan, maar wellicht weet hier iemand wat dit zou kunnen zijn?
Joy is een teef van 6 jaar oud, nooit tand(vlees) problemen gehad in de 3,5 jaar dat ik haar heb.
Ik ben normaal van t motto 'gaat vanzelf over' maar ik vind dit zo gek, dat ik t toch maar even post hier.

Alvast bedankt namens mij en Joy :-)

AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Parelridder
#3247727
Ik heb exact gedacht wat jij nu denkt: ik bekijk de gebitten regelmatig, dus als het tandvlees al zwart was, dan had ik dat natuurlijk geweten. En - help - de andere heeft het ook!
'k Heb foto's naar de tandarts gemaild waar ik net toevallig met een andere hond geweest was nav een gebroken tand tgv botsing. Die kek en keek en begreep maar niet waar mijn vraag/zorg over ging. En na een telefoontje er over met hem, moest ik concluderen dat ze het al hadden :biggrin2: :-[
Het is nooit tot me door gedrongen kennelijk, ik heb het me nooit bewust gemaakt. Het roze tandvlees verderop in de bek wel, het stukje gepigmenteerd tandvlees niet. Inmiddels zijn we grofweg 2 jaar verder en het is (nog steeds) ongewijzigd ;)
Door Valerieee
#3247735
Na jouw reactie begin ik ook weer te twijfelen haha..
Ik gaf haar zojuist druppels en zag dat ik haar mond niet genoeg open om dat gedeelte van t tandvlees te kunnen zien, alleen de voortanden (en die zijn mooi roze).
Als ik de binnenkant van haar lip bekijk zit daar ook wat zwart pigment..
Goh, wellicht als t m'n moeder niet was opgevallen, had ik t ook niet gezien?
Joy raakt lichtelijk geïrriteerd nu omdat ik haar tandvlees de hele tijd aan t bestuderen ben :D




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Parelridder
#3247743
Dat was hier ook zo: daar waar de zwarte vlekken zitten was precies het deel wat ik bij het tandenpoetsen niet zo hoog op hoef te tillen. Dat zwarte tandvlees zag ik dus niet bij de reguliere handelingen en het roze verderop in de bek wel. En als er dan net iets gebeurd is, waardoor je kunt bedenken dat er iets engs aan de hand is, is niet het eerste wat je doet checken of je ook dat specifieke deel van het tandvlees eigenlijk eerder wel echt goed hebt bekeken.. Je denkt van wel.. Haha, vreselijk, wat een schrik kun je dan hebben om gewoon super gezond tandvlees!
Nou, vanavond weer met een gerust hart je bed in en Joy ook blij :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door