Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door French Kizz
#3247269
Goede morgen lezers,

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met regurgiteren vanwege een sfincter ( kringspier aan het eind van de slokdarm naar de maag) die (nog) niet helemaal op de juiste plek zit en een beetje openstaat waardoor er slijm, water ed. makkelijk terugstroomt naar de slokdarm en mond?

Als ik op internet zoek op regurgiteren, dan gaat het altijd over aandoeningen aan de slokdarm, obstructies en andere narigheden maar ik heb nog nooit iets gevonden mbt. de sfincter.

Mijn laatste Franse Bull (nog pup) heeft hier nogal ernstig last van en al 2 maal een verslikkingspneumonie gehad hierdoor en ik zou zo graag eens ervaringen delen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door Enzepens
#3247309
Ik heb zelf bullen en wel eens een pup met 5 weken gehad die ik in moest laten slapen vanwege regurgiteren, maar dit was een ander probleem.(Persisterende aortaboog)
Mag ik vragen of en welke onderzoeken je pup gehad heeft.
Van een kringspier die nog niet op zijn plaats ligt heb ik nog nooit gehoord.
Door French Kizz
#3247310
Hoi!

Bedankt voor je reactie.
Wat erg van je pup. Ik had begrepen dat die aortaboog evt. verwijderd kan worden???
Er is een borstfoto gemaakt na de verslikking. En een endoscopie tot aan de maag.
De DA liet alles zien op de scopie en zei dat ze meende te zien dat de kringspier iets ver ver naar voren zat, ik begrijp dan: niet op grens slokdarm/maag maar meer in de slokdarm, en dat ze wat open stond. En dat je dit ook vaak bij babies zag en dat het of zo blijft of de pup kan eroverheen groeien zoals de meeste babies doen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Enzepens
#3247313
French Kizz schreef:Hoi!

Bedankt voor je reactie.
Wat erg van je pup. Ik had begrepen dat die aortaboog evt. verwijderd kan worden???
Er is een borstfoto gemaakt na de verslikking. En een endoscopie tot aan de maag.
De DA liet alles zien op de scopie en zei dat ze meende te zien Afbeelding dat de kringspier iets ver ver naar voren zat, ik begrijp dan: niet op grens slokdarm/maag maar meer in de slokdarm, en dat ze wat open stond. En dat je dit ook vaak bij babies zag en dat het of zo blijft of de pup kan eroverheen groeien zoals de meeste babies doen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Opereren was bij mijn pup geen optie , zij was erg klein en had al heel veel achterstand, daarbij al een mega zak in de slokdarm waar het voedsel zich ophoopte, deze zou nooit meer kleiner worden en daardoor altijd problemen blijven opleveren, gewoon leven was niet mogelijk voor deze pup en toen heb ik besloten om haar te laten gaan.

klinkt als reflux, en ja babies kunnen daaroverheen groeien
Gelukkig ken ik dit niet bij mijn honden, heb je niks aan natuurlijk..
Hoop dat je pup erover heen groeit, krijgt hij ook medicatie tegen bv maagzuur?
Door French Kizz
#3247332
Verschrikkelijk van je pup, ik moet er niet aan denken.

Ik lees er ook nergens over, zo vreemd. Ze staat alleen op Emeprid. Ze heeft ontzettend veel antibiotica gehad de afgelopen maanden en ik probeer het spijsverterings stelsel een beetje op orde te krijgen met Puur Spijsvertering. Wanneer deze pot op is ga ik over op Puur Probiotica.
Ik heb wel de endoscopie opgevraagd en gisteren naar Sleeuwijk gestuurd.
Achteraf denk ik ook, waarom is de DA niet tot in de maag gegaan? Maar om haar nu wéér onder narcose te brengen, ze is onlangs ook nog geopereerd aan een bult op d'r buikje. Op dit moment heb ik zoiets, zij en haar hele systeem moeten even rust krijgen om te resetten anders komen we er niet.
Ze kwijlt ook zo, maar ja ze is ook aan het wisselen, dus is ze nu misselijk of komt het door het wisselen?

De DA had de scopie met Utrecht besproken, die gaven een hele riedel waardoor regurgiteren allemaal veroorzaakt kan worden, ja zover was ik zelf ook al, google bestaat al een poos.
En ik moest 'r maar brengen voor een slikfilm, en dan zouden ze ook nog biopten uit de slokdarm nemen. Ondertussen hypoallergeen brokkenvoer gaan geven, Emeprid opvoeren en een maagzuurremmer erbij.
Ik vroeg of ze gek geworden waren met elkaar om een pup zo vol te willen stoppen met chemische rommel. Biopten van de slokdarm? De DA had gezegd: slokdarm ziet er goed uit. Slikfilm kan ik me wat bij voorstellen maar niet nu. Hypoallergeen voer? Ze staat op Darf Eko, kom op zeg. En als het iets meganisch is wat gaan hypoallergene brokken me helpen? Ja aan de diaree. Als ze meer dan 2ml. Emeprid krijgt wordt ze suf en een maagzuurremmer heb ik mijn twijfels bij want ze heeft d'r maagzuur nodig om de Darf te verwerken.
Dus tot horen van Sleeuwijk trek ik mijn eigen plan.

Gelukkig is ze niet ziek.
Ze speelt, is levendig, alert, eet, drinkt.
Ik vind het alleen gewoon zo raar dat je nergens wat over die kringspier kan vinden...
Ik hoop hier of van Sleeuwijk wat wijzer te worden.
Tot dan zit het glas halfvol en groeit ze er gewoon overheen




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3247333
French Kizz schreef:Verschrikkelijk van je pup, ik moet er niet aan denken.

Ik lees er ook nergens over, zo vreemd. Ze staat alleen op Emeprid. Ze heeft ontzettend veel antibiotica gehad de afgelopen maanden en ik probeer het spijsverterings stelsel een beetje op orde te krijgen met Puur Spijsvertering. Wanneer deze pot op is ga ik over op Puur Probiotica.
Ik heb wel de endoscopie opgevraagd en gisteren naar Sleeuwijk gestuurd.
Achteraf denk ik ook, waarom is de DA niet tot in de maag gegaan? Maar om haar nu wéér onder narcose te brengen, ze is onlangs ook nog geopereerd aan een bult op d'r buikje. Op dit moment heb ik zoiets, zij en haar hele systeem moeten even rust krijgen om te resetten anders komen we er niet.
Ze kwijlt ook zo, maar ja ze is ook aan het wisselen, dus is ze nu misselijk of komt het door het wisselen?

De DA had de scopie met Utrecht besproken, die gaven een hele riedel waardoor regurgiteren allemaal veroorzaakt kan worden, ja zover was ik zelf ook al, google bestaat al een poos.
En ik moest 'r maar brengen voor een slikfilm, en dan zouden ze ook nog biopten uit de slokdarm nemen. Ondertussen hypoallergeen brokkenvoer gaan geven, Emeprid opvoeren en een maagzuurremmer erbij.
Ik vroeg of ze gek geworden waren met elkaar om een pup zo vol te willen stoppen met chemische rommel. Biopten van de slokdarm? De DA had gezegd: slokdarm ziet er goed uit. Slikfilm kan ik me wat bij voorstellen maar niet nu. Hypoallergeen voer? Ze staat op Darf Eko, kom op zeg. En als het iets meganisch is wat gaan hypoallergene brokken me helpen? Ja aan de diaree. Als ze meer dan 2ml. Emeprid krijgt wordt ze suf en een maagzuurremmer heb ik mijn twijfels bij want ze heeft d'r maagzuur nodig om de Darf te verwerken.
Dus tot horen van Sleeuwijk trek ik mijn eigen plan.

Gelukkig is ze niet ziek.
Ze speelt, is levendig, alert, eet, drinkt.
Ik vind het alleen gewoon zo raar dat je nergens wat over die kringspier kan vinden...
Ik hoop hier of van Sleeuwijk wat wijzer te worden.
Tot dan zit het glas halfvol en groeit ze er gewoon overheenAfbeeldingAfbeelding




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat klopt, maar reflux is écht naar. Dus ik zou toch ernstig overwegen om wel (tijdelijk hopelijk!) een maagzuurremmer te geven. Het gaat vaak goed met kvv, omdat het bot dan al heel fijngemalen is. Anders zou je tijdelijk een kvv met calciumsupplement kunnen voeren, zoals smuldier of farmfood.

Waarom nu geen slikonderzoek als je er wel iets bij voor kan stellen?
Door French Kizz
#3247334
Ik heb Gastronol van dr. Vogel staan hoor evt. dat is ook een maagzuurremmer maar ik vraag mij alleen af wat precies ze nu opgeeft? Als ze gedronken heeft is het een plas water. Maar soms is het slijmerig wit met slijmerig bruin, dan denk ik dat het bruinige van het voer is. Het merendeel van de tijd komt het de mond niet uit en slikt ze het weer terug in, die noem ik voor het gemak dan maar kotsboertjes. En soms liggen er alleen wat bruine druppels.
Maar komt dit dan door het maagzuur of door die kringspier die wat te open zou staan?

Ik had haar 4 dagen en toen is alles begonnen, ze was net de 9 wkn gepasseerd ze is nu 5 maanden en heeft bijna elke week bij de DA gezeten. Vochtprikken, AB prikken, een prednisonprik, zuurstoftank, röntgen, scopie, operatie.
Ik wil haar even wat rust geven en ondertussen op de mening van Sleeuwijk wachten. Dan kan een nieuwe scopie en/of slikfilm altijd nog.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door French Kizz
#3247335
Ps. Oja en met de slikfilm moest ze 24 uur nuchter zijn. Ik ben al blij dat ze dankzij de Emeprid geen voer opgeeft en niet afvalt.
Ik weet wel, wat moet dat moet. Maar ik moet haar lichaam ook even rust gunnen. Ze is nog geen 2 weken geleden geopereerd en die wond is ook nog niet helemaal je van het..was gaan ontsteken en je raad het al... AB kuur van een week. Na 2 dagen werkte de Emeprid al niet meer en waren we weer terug bij af.
Het gaat nu net een beetje redelijk weer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3247337
French Kizz schreef:@Kaela: Thanks! Ik zit net te lezen over Gastro-oesofageale bij honden en ze gaat vandaag nog aan de Gastronol.
Dank je wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Weet je zeker dat dit sterk genoeg is?

Ik wil niet zeuren hoor, je bent op zoek naar wat werkt. Ik weet alleen van mezelf dat reflux echt naar is. Zeker als je het langer hebt. De slokdarm is niet bedoeld om met maagzuur in aanraking te komen en het gaat echt zeer doen als dit wel steeds gebeurd. En van Oscar weet ik ook dat maagzuur remmen soms best pittig moet, het is niet zomaar weg. Persoonlijk vertrouw ik bij zoiets niet zo op homeopathie, ik zou voor een goede reguliere maagzuurremmer gaan tot je het slikonderzoek hebt laten doen.

Dat je daar nog eventjes mee wilt wachten snap ik wel, maar ik zou dat wel op korte termijn laten doen als de arts het aanraadt. Hopelijk kan Sleewijk je nog wat verder helpen, een second opinion is nooit verkeerd en als zij hetzelfde aanraden voel je je er misschien ook zekerder in. Ik begrijp best dat je een pup niet vol wilt stoppen met medicijnen, maar ze mankeert wel wat en daar zal toch wat aan gedaan moeten worden.
Door French Kizz
#3247339
Ik woon op een eiland en ben afhankelijk van de enige DA hier.
Met de scopie zei ze, dat ze meende te zien...
Ze was dus zelf ook niet zeker. Ze zei ook: tja, ik zie dit ook niet dagelijks.
Het niet helemaal zekere vehaal is besproken met Utrecht. En ik had verzocht om Sleeuwijk > Franse Bull mede ook omdat mijn pup vergrootte tonsillen heeft >> Sleeuwijk? Franse Bull??
En uit het niet zo zekere verhaal met Utrecht bespreken komen biopten, hypoallergeen voer, Emeprid opvoeren, maagzuurremmer, en voor slikfilm naar Utrecht komen en Utrecht heeft niet eens de scopie gezien.
Waarop ik heb gevraagd om de scopie op usb te zetten en aan mij te geven. Ik heb 'm zelf met een begeleidende brief naar Sleeuwijk gestuurd.

Zit me verder nog even in te lezen over maagzuurremmers hetzij homeopatisch of gewoon en in combi met Emeprid




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door sella
#3247789
Ik zou als ze erg misselijk blijft om cerenia vragen. Dat is wel veel duurder, echter ik heb een hond die vreselijk zich verzet tegen het versuffende effect van emeprid.
De cerenia werkt ook langer.
En ik ga met Kaela mee, homeopathie is niet sterk genoeg om een reflux te dempen.
Gebruikersavatar
Door Enzepens
#3247790
Reflux is verschrikkelijk, en beschadigd de slokdarm op den duur.

Ik hoop dat je snel bericht hebt van Sleeuwijk en anders kun je ook goed in Sneek terecht met dit probleem.
Laat even weten hoe het verder gaat.
Door French Kizz
#3247826
Hoi,
Ik heb vandaag Zantac vloeibaar meegekregen bij de DA, ze heeft net haar eeste ml. op.
Heb zelf ook reflux en sta op Omeprazol. Ik had alleen een stille hoop dat ik bij m'n pup met mildere medicatie kon werken, liefst homeopatisch.
Maar moet eerst maar even idd "vol gas" zodat haar slokdarm niet beschadigd.

@Sella, de Emeprid werkte in eerste instantie perfect totdat er een AB kuur overheen kwam. Ze heeft deze ook voor een snelle maaglediging.

@Enzepens, hoi! Ik woon op een Zeeuws eiland, maar erg attent, dank je wel.
Ik ga morgenochtend naar Sleeuwijk bellen of ze de USB stick in goede orde ontvangen hebben.

Keep you posted!
En bedankt voor de hersenprikkels


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door