Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3244423
Dank jullie wel allemaal :)

We zijn weer thuis. Gelukkig geen drama's vandaag. Klinisch niks te voelen, ook geen verdikte lymfeknopen. Er is een echo gemaakt, en Jakkie was heel dapper en bleef rustig en braaf liggen, dus geen roesje nodig, pfff dat was opluchting nummer 1. Op de echo waren vervolgens helemaal nergens afwijkingen te zien, er is geen aanwijzing voor een serieus leverprobleem. Pfff dat was opluchting nummer 2. Wat zag dit er anders uit op de echo dan een aantal weken geleden bij Pike! Maar goed, niks te zien wil niet zeggen dat er niks aan de hand is, de verhoogde leverwaardes komen ergens vandaan. Mandigers is uiteraard voor leverbiopten om een diagnose te kunnen stellen, gezien het ontbreken van symptomen denkt hij aan mogelijk een subklinische hepatitis. Maar ik ben huiverig voor de narcose en hij stelde voor hem eerst drie maanden op een leverdieet te zetten en daarna weer bloed te prikken voor leverwaardes en galzuren om te zien of er verbetering is opgetreden. Zelf samengesteld dat mocht dan wel, als ik maar oplette dat hij geen dingen met veel koper kreeg. Mocht dit niet in verbetering resulteren dan zullen we biopten laten prikken.
Ik heb dus weer op de leverdieëten zitten broeden en besloten de komende drie weken het leverdieet van Charmed aan te houden dat zij voor Prudence heeft gebruikt en goede ervaringen mee heeft opgedaan (http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... t#p3169616. Gelukkig kan ik Armagnac wel granen geven. Aangevuld met mariadistel en ik wil nog iets geven om zijn weerstand te versterken moet nog uitzoeken wat.
Door Lizzy
#3244450
Gelukkig geen drama's te zien, dat is al heel wat! Mij lijkt dit wel een goede aanpak zo. Eerst nog even afwachten, kijken wat er gebeurd op het leverdieet.

Qua hoeveelheid mariadistel: ik heb voor Linga toentertijd eerst de Mariadistel van Arkopharma gekocht en daarna die van Pit en Pit. Van Arkopharma moet een mens 3 capsules verdeeld over de dag innemen. Ik heb net even voor je gekeken en 1 capsule van Arkopharma is 1/2 theelepel poeder. Het poeder van Pit en Pit is iets fijner. Maar goed, voor een volwassen mens zou het dus 1 1/2 theelepel zijn, ik zou daar voor de hond de helft van geven en ongeveer 1/2 theelepel a 3/4 theelepel per dag van het Pit en Pit poeder geven, over 3 maaltijden verdeeld (met lever problemen geef je ook beter meerdere keren per dag kleinere maaltijden).
Door tt-tjes
#3244511
pike schreef:Het Mariadistelpoeder van Pit-pit, weet iemand de dosering voor een hond van 11 kg????
Dosering weet ik niet echt, maar ik gebruik voor Chendo zo'n klein rond schepje wat bijv in een potje weerstand compositum zit. Ik geloof dat die 1 gram zijn. Hij krijgt 1 afgestreken schepje per dag.k
Gebruikersavatar
Door pike
#3244515
Lizzy schreef:Gelukkig geen drama's te zien, dat is al heel wat! Mij lijkt dit wel een goede aanpak zo. Eerst nog even afwachten, kijken wat er gebeurd op het leverdieet.

Qua hoeveelheid mariadistel: ik heb voor Linga toentertijd eerst de Mariadistel van Arkopharma gekocht en daarna die van Pit en Pit. Van Arkopharma moet een mens 3 capsules verdeeld over de dag innemen. Ik heb net even voor je gekeken en 1 capsule van Arkopharma is 1/2 theelepel poeder. Het poeder van Pit en Pit is iets fijner. Maar goed, voor een volwassen mens zou het dus 1 1/2 theelepel zijn, ik zou daar voor de hond de helft van geven en ongeveer 1/2 theelepel a 3/4 theelepel per dag van het Pit en Pit poeder geven, over 3 maaltijden verdeeld (met lever problemen geef je ook beter meerdere keren per dag kleinere maaltijden).
Dank je! Dan kan ik drie maal daags een kwart theelepel bij zijn eten doen.
Zou je trouwens ook de zaden zelf kunnen malen in een koffiemolen? Of wordt het dan niet fijn genoeg? Ik heb namelijk met mijn stomme kop zaden besteld ::) Ik kan ze gewoon terugsturen en ruilen voor poeder, maar als dat niet nodig is..
Gebruikersavatar
Door pike
#3244520
tt-tjes schreef:Dosering weet ik niet echt, maar ik gebruik voor Chendo zo'n klein rond schepje wat bijv in een potje weerstand compositum zit. Ik geloof dat die 1 gram zijn. Hij krijgt 1 afgestreken schepje per dag.k
Als dat schepje gelijk is aan het schepje dat in de maagcompositum zit ::) dan is dat een 1/4 theelepel maatje.
In een maatschepje van 1/4 theelepel gaat 1,25 ml. Je kan een maatschepje niet in grammen uitdrukken, omdat alle dingen een ander soortelijk gewicht hebben.
In een capsule van Arkopharma zit 390 mg zag ik (=0,39 gram) en volgens Lizzy is dat dus een halve theelepel (oftewel twee schepjes van de compositum).
Gebruikersavatar
Door Dwienie
#3244558
Ik ben een beetje laat met dit lezen, maar ik wilde even zeggen dat ik het echt super goed vind van je dat je zo vroeg al een probleem hebt opgemerkt. Echt een reminder voor mezelf dat als de hond wat ouder wordt het helemaal niet verkeerd is om af en toe een extra check te doen... Ik hoop dat dit ook betekent dat het grote kwaad nog door jou afgewend kan worden. Het lijkt er wel op! Heel veel succes!
Gebruikersavatar
Door pike
#3244613
We zijn vol goede moed aan het leverdieet begonnen. Vanmiddag staan kokkerellen in de keuken en het eerste bakje ging met smaak naar binnen. Dat was natuurlijk even afwachten, wat gaat hij doen met dat aparte eten. Maar blijkbaar smaakte het, zelf vond ik het er best lekker uit zien ::)
De mariadistelzaadjes kwamen vanmiddag binnen, ik heb ze in de koffiemolen gedaan en dat ging heel erg goed. Ik dacht ik probeer het gewoon, voor die drie euro ga ik niet moeilijk doen en terugsturen. Gaat het niet met de koffiemolen bestel ik gewoon opnieuw en dan goed. Maar ik heb nu mooi fijn gemalen spul.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door