Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3242825
Prachtige reu, zo te zien! Harrie :biggrin2:

Evander is mijn derde alweer, en mijn vorige twee waren vreetmachines. Evander eerst ook... maar nu :-[ . Ik heb inderdaad ook al gedacht dat hij misschien gewoon te veel kreeg, ook al had hij het nodig om aan te komen.

Maar toch, hij krijgt vast niet genoeg voedingsstoffen binnen zo. Heb jij toen nog supplementen of zo bijgevoerd, of doe je dat nu?
#3242826
Evander schreef:Prachtige reu, zo te zien! Harrie :biggrin2:

Evander is mijn derde alweer, en mijn vorige twee waren vreetmachines. Evander eerst ook... maar nu :-[ . Ik heb inderdaad ook al gedacht dat hij misschien gewoon te veel kreeg, ook al had hij het nodig om aan te komen.

Maar toch, hij krijgt vast niet genoeg voedingsstoffen binnen zo. Heb jij toen nog supplementen of zo bijgevoerd, of doe je dat nu?
Dankje voor het compliment over Harrie :)
Nee, ik heb nooit supplementen gegeven. Maar, ik heb ook nog nooit geëlimineerd, dus dat scheelt misschien. Ik voer hoofdzakelijk wild en biologisch en heb best wel veel diersoorten om af te wisselen.
De enige toevoeging die hij krijgt is wat curcuma met wat extra vierge kokosolie door zijn groente prutje iedere dag, omdat hij helaas atopie heeft. Ik weet niet of dat daarvoor helpt, maar baat het niet dan schaadt het niet.
#3242829
Evander schreef:Ja, maar zo werkt een eliminatiedieet. Ik gaf ook aan dat ik er al maanden mee bezig ben. Dan voeg je dingen toe, zo werkt dat :-\
Ik begrijp echt niet hoe je in "al maanden" zo veel hebt kunnen elimineren dat je inmiddels eend, paard en 3 soorten vis geeft en ondertussen al 2 diersoorten hebt geprobeerd die niet goed gingen.
Uitgaand van 6 weken per diersoort en 5 diersoorten die goed gaan kom ik op minimaal 7 maanden...

Realiseer je ook dat je voor elke toevoeging ook moet elimineren.
#3242860
Doranto schreef:Nou dat maak ik er dus niet uit op. Er staat letterlijk: "Hij eet nu eend kvv (en stukken verse eend als ik die kan krijgen), en alle soorten vis, plus rauwe stukken vis (zalm, hele haringen, hele sardienen). Om te knagen heeft hij ook paardendelen (neuzen, staarten, luchtpijpen) en een rendiergewei."

Ik maak daaruit op dat hij de hele riedel die genoemd wordt inmiddels krijgt omdat hij daar tegen blijkt te kunnen en dat TS al enkele maanden bezig is met elimineren.
Maar als hij tegen paard kan, waarom dan geen kvv van paard geven? Want als hij al maaaaanden alleen eend krijgt, ja, dan gaat het mis. Je geeft 8 weken eend en dan ga je een diersoort toevoegen in je menu. Snacken is leuk maar voegt niks toe. Vier soorten vis is allemaal vis en mag je maar 10% voeren. Dus hou het dan bij 1 soort en verzin dan een diersoort waarvan je wél alles kan geven, onbeperkt. Maar ga niet al die soorten vis wekenlang uit zitten testen.

Gaat eend en paard goed, ga je de helft paard geven en de helft eend. Voeg je een diersoort toe dan ga je dus 1/3 eend geven, 1/3 paard en 1/3 kameel voor mijn part. Als je dan aan vijf diersoorten zit dan komt die verdeling niet zo spits meer. Maar voer niet kvv van eend, wat vis en snoepgoed. Sorry als ik bot ben, maar daarmee komt de ontwikkeling van een hond van deze leeftijd gewoon in het geding.

Met kvv blijf je houden dat je niet alleen diersoort maar ook merk moet gaan elimineren. En dat je dus echt aan het wedden bent op 1 paard (haha). Dus ik blijf erbij: elimineren met kvv is niet ideaal.
#3242864
Evander schreef: Ik zou niet weten wat een beter eliminatiedieet is dan elimineren door middel van enkelvoudige kvv (kvv van één diersoort). In brok zitten veel te veel toevoegingen waar de hond op kan reageren. Natuurlijk zou je dan kunnen barfen met eend, maar of je eend nou gemalen of heel voert maakt voor de allergische reactie niet uit.
Dat maakt wel uit. In die zin, als je puur eend maalt uiteraard niet. Maar als je kvv koopt, weet je nooit zeker of er enkel eend in zit. Gooien ze er niet stiekem wat anders bij omdat ze goedkoop een partij kippenmaagjes hebben gescoord? Hebben ze de gehele productielijn wel super goed schoongemaakt voor ze eend gingen malen? Hebben ze eendenmaagjes meegedraaid waar nog allerlei granen in zitten? Je weet het niet, je koopt uiteindelijk een rol onherkenbaar vermalen vlees waar niets meer uit op te maken is. BARF of zelf malen is de enige manier om het zeker te weten. Bij kvv moet je altijd op de fabrikant vertrouwen en dat doe ik voor een gezonde hond al niet graag, maar voor een allergische hond helemaal niet.

Omdat je nu eend en meerdere soorten vis voert, zou ik heel snel andere keuzes in je eliminatie gaan maken. Vis voer je max 10% van je menu, dus aan meer vissoorten heb je niets. Rund ging niet goed, paard lust ie niet graag. Keuzes genoeg nog: konijn, parelhoen, kwartel, haas. Ik zou daar de komende tijd mee aan de slag gaan, om die toe te voegen. Konijn kun je bot, spier en orgaan van krijgen dus qua barfen een hele complete keuze. Kwartels zijn prijzig (kiezenbrink bied ze vrij goedkoop aan), maar mooi compleet en eventueel ook makkelijk zelf te malen.
#3242865
Kaela schreef:Dat maakt wel uit. In die zin, als je puur eend maalt uiteraard niet. Maar als je kvv koopt, weet je nooit zeker of er enkel eend in zit. Gooien ze er niet stiekem wat anders bij omdat ze goedkoop een partij kippenmaagjes hebben gescoord? Hebben ze de gehele productielijn wel super goed schoongemaakt voor ze eend gingen malen? Hebben ze eendenmaagjes meegedraaid waar nog allerlei granen in zitten? Je weet het niet, je koopt uiteindelijk een rol onherkenbaar vermalen vlees waar niets meer uit op te maken is. BARF of zelf malen is de enige manier om het zeker te weten. Bij kvv moet je altijd op de fabrikant vertrouwen en dat doe ik voor een gezonde hond al niet graag, maar voor een allergische hond helemaal niet.

Omdat je nu eend en meerdere soorten vis voert, zou ik heel snel andere keuzes in je eliminatie gaan maken. Vis voer je max 10% van je menu, dus aan meer vissoorten heb je niets. Rund ging niet goed, paard lust ie niet graag. Keuzes genoeg nog: konijn, parelhoen, kwartel, haas. Ik zou daar de komende tijd mee aan de slag gaan, om die toe te voegen. Konijn kun je bot, spier en orgaan van krijgen dus qua barfen een hele complete keuze. Kwartels zijn prijzig (kiezenbrink bied ze vrij goedkoop aan), maar mooi compleet en eventueel ook makkelijk zelf te malen.
Dit dus. Plus dat je dat bij elk merk opnieuw moet uitvissen en op 1 merk laten ook eigenlijk niet ideaal is.

Ik heb zelf een allergische hond en ik heb 1 x uit kostenoverweging gemalen spiervlees gegeven van haas. Werd gezegd door de leverancier datvhet eigen gemalen was en echt 100% alleen haas. Hond reageerde heftig dus ik dacht dat hij allergisch was voor haas. Gek genoeg blijkt dus dat hij op écht haas, barf dus, super reageert. Misschien zat er toch wat doorheen, of is er in de machine eerst kip gemalen en niet goed schoongemaakt. Je weet het gewoon niet als het gemalen is. Eend, kip, konijn... Paard of rund, lam of geit... Het ligt dicht bij elkaar in hoe het eruit ziet en eenmaal gemalen kan je niet zeggen of er wat doorheen zit. Helaas, maar het is niet anders.
#3242952
Evander schreef:Ik geef absoluut geen prut.
Welk merk KVV voer je? Ik ben ondertussen wel gewent dat mensen een kvv als Smuldier of Lotgering een prima kvv vinden....maar dat is het niet dus ben heel erg benieuwd welk merk je geeft.
#3242956
Soms doen honden met darmproblemen het ook niet zo goed op rauw vlees. Dat is mijn ervaring en ook van de interniste waar ik met Spot kom.

Mijn honden hebben op KVV en brok gestaan, dat laatste ben ik vooral bij gaan voeren omdat Spot zo rond 1 jaar echt te mager was, daarmee kreeg ik hem op gewicht. Waarschijnlijk door de koolhydraten die daarin zitten. Soms hebben jonge honden wat makkelijker energie nodig en kan het toevoegen van koolhydraten in de vorm van rijst en/of zoete aardappel helpen.

Spot zijn echte darmproblemen begonnen pas later in zijn leven: vorig jaar december, toen was hij al ruim 4. Ik ben toen bij hem gestopt met KVV, brokken geprobeerd (lang verhaal, de ene gaf wel rust maar niet genoeg energie, de andere gaf weer problemen na een paar maanden). Uiteindelijk heeft hij - na een scopie waaruit diagnose voedsel intolerantie als meest waarschijnlijke oorzaak kwam - een korte kuur prednison gekregen en ben ik gaan koken : eerste rijst en witvis, toen uitgebreid naar vettere vis erbij (zalm), wat olijfolie en Trovet balance als mineralen supplement.

Inmiddels zijn we toe aan langzaam uitbreiden: hij krijgt er nu een dieetbrok bij (Trovet konijn) en dat lijkt goed te gaan. De reden dat ik dit schrijf, is dat Trovet ook een soort 'worsten' heeft met een enkele diersoort, niet rauw maar gegaard. Dit is geen compleet voer, ze bevelen zelf aan om er rijst of (zoete) aardappel bij te voeren en om hun supplement toe te voegen, maar misschien is het voor jou wel een aanvulling. Volgens de dierenarts die het mij adviseerde, is Trovet een merk dat wel goed zorgt voor het scheiden vd diersoorten. Ze hebben bv ook kwartel: http://trovet.nl/nl/product_detail.html ... &dier=hond

Succes ermee!
#3242958
Overigens voer ik ook 3x per dag. Eten gaat er prima in. Ook op advies DA; een hond met een geïrriteerde darm is geen gewone hond, meerdere kleine porties kunnen juist helpen om de darmpassage te vertragen en zorgen voor betere opname vd voeding. Bij Spot komen grotere porties er onverteerd aan de achterkant weer uit.
#3242962
2 honden met ernstige darmproblemen gehad maar meer als 2x voeren deed ik niet...
deze hond eet niet..en loopt daardoor ook voedingstekorten op....als ze minder vaak voert en dus grotere porties gaat geven gaat ie waarschijnlijk wel eten....
overigens kwam bij mijn hond er van achteren onverteerd uit maar spuugde zelfs het eten van de dag ervoor onverteerd uit...hoe gek kan je t hebben ppfff.... overigens is ie daar wel helemaal overheen 'gegroeid' gelukkig
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door