Minder fijne update, na 3 weken goed nu weer een abces:-( teef harde grote bult in tepel, opengeklapt. Herstel

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Radja
5-sterren

Re: zogende moederhond harde grote bult in tepel, Help hij is groter met pusbult buitenkant, pups wel of niet laten drin

Berichtdoor Radja » Za 20 Aug 2016, 23:32

Hoop voor jullie dat jullie een goede nacht hebben,laat je haar bij jullie slapen? Om haar in de gaten te kunnen houden,of dat je op de bank ofzo bij haar en de pups gaat liggen?
Radja
5-sterren

Re: zogende moederhond harde grote bult in tepel, Help hij is groter met pusbult buitenkant, pups wel of niet laten drin

Berichtdoor Radja » Za 20 Aug 2016, 23:36

Als ik mij niet vergis,was het dit topic! viewtopic.php?f=12&t=111277&hilit=Siamsa+bisq

Als je tijd hebt om het te lezen,zijn erg veel pagina's dan zal ik het zeker doen!

Edit: mocht het het verkeerde topic zijn,dan verbeterd Lizzy mij wel en komt misschien wel met het juiste topic,maar ben vrijwel zeker dat deze het juiste topic is!
Galapagosdogs
3-sterren

Berichtdoor Galapagosdogs » Zo 21 Aug 2016, 00:09

Radja schreef:Als ik mij niet vergis,was het dit topic! viewtopic.php?f=12&t=111277&hilit=Siamsa+bisq

Als je tijd hebt om het te lezen,zijn erg veel pagina's dan zal ik het zeker doen!

Edit: mocht het het verkeerde topic zijn,dan verbeterd Lizzy mij wel en komt misschien wel met het juiste topic,maar ben vrijwel zeker dat deze het juiste topic is!

Super bedankt!
Ga het zeker lezen, ga nergens heen nu, en hoe meer ik erover weet hoe beter.. Zodat mn meissie snel kan genezen, over de pups maak ik me heen zorgen dat zijn grote beren, die vanaf week 4 al aan de vers vlees voeding zitten dus nu bijna een week.
Had alleem gedacht tot week 7 te laten drinken en tweemaal daags vleesvoeding erbij, dit word nu flink omhoog geschroefd nu de pupsels niet meer mogen drinken.
Ze slaapt sinds gisteren bij ons in bed ( in het midden het prinsesje) zal nog wel een slapeloze nacht worden,
Maar erger dan vannacht kan niet. Heel de nacht al het idee dat haar hele tepel zou exploderen en dan nergens heen kunnen en niet weten wat te doen, nadat hij opeklapte voelde ze zich gelukkig al beter, nu de druk eraf is..
Bedankt voor het toesturen van het topic! super en bedankt voor de steun!! Ga ook even filmpjes opzoeken hoe de melk uit de andere tepels te krijgen..
Hoop dat hier de avond snel valt en de hitte weg is!:-)
Galapagosdogs
3-sterren

Re: zogende moederhond harde grote bult in tepel, Help hij is groter met pusbult, opengeklapt, nu herstellen..

Berichtdoor Galapagosdogs » Zo 21 Aug 2016, 00:13

Lizzy,
De da heeft zover ik kon zien alle pus,bloed, melk die erin zat eruit geknepen, maar de tiet blijft dik en rood en gloeiend.
Wat kan ik het beste doen? die tiet vannacht met rust laten, en morgen nog een deel pus eruit proberen te krijgen? Of er helemaal vanaf blijven?
Het stinkt wel het gat, dus ben bang dat er nog wel wat pus/ bacteriën in zitten..
Alvast bedankt! En hoe is bisq opgeknapt? Alles goed gekomen met haar? Zal zo waarschijnlijk t antwoord wel vinden in het toegestuurde topic..
Galapagosdogs
3-sterren

Berichtdoor Galapagosdogs » Zo 21 Aug 2016, 00:26

dit is hoe het er nu uitziet, heb het bloed weggehaald met een doek met heet water, wat kan ik gebruiken om de wond schoon te houden of alleen warme doek gebruiken?
Heb de naaste gelegen tepels nu met een zacht haarstiekje aan elkaar gemaakt zodat ze niet op de wond drukken en die kan opdrogen, de tepel is echt al zeker 1/3 keer zo klein als vanmorgen..

Afbeelding

Haar temperatuur is al iets gezakt, is nu 38,7 graden..
Qua eten? Blijven voeren nu ze de krachten wel nodiw heeft om te herstellen? of minder voeren beter voor de "niet" gewilde melkproductie?
Too
5-sterren

Berichtdoor Too » Zo 21 Aug 2016, 00:43

owww dat ziet er naar uit, tot mijn spijt weet ik niks van mastitis.... heel veel sterkte !
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 21 Aug 2016, 01:40

Ja, ik vind het er behoorlijk rustig uit zien. Je hebt AB zalf mee gekregen? Dat zou ik gebruiken voor de wond. En voor vannacht zou ik de thermometer klaarleggen, haar diverse keren controleren en de tieten goed bevoelen. Als je weer een harde plek voelt: warme kompressen erop, masseren en de melk eruit. Als je dat vannacht niet voelt en alles blijft rustig: doe dan een paar uurtjes niets, behalve wel controleren, controleren en nog eens controleren. Temperatuur en tieten. Alsmaar voelen en direct ingrijpen.

Ik zou haar gewoon eten geven. Maar geen extra melk of pap op dergelijke. Gewoon een normaal BARF menu.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 21 Aug 2016, 01:43

Erna schreef:Waar je nu allereerst voor moet zorgen is dat je de juiste AB gaat krijgen en dat is niet Doxycycline. Je hebt clavubactin sowieso nodig, dat is Amoxcilline met clavulaanzuur. In de meeste gevallen gaat dit gewoon heel goed werken en helpen. Synulox is ook een optie. Duurder dan clavubactin maar dat maakt op dit moment niets uit.

Lizzy, Bisq heeft marbocyl gehad en nog eentje waarvan ik de naam ben vergeten. Bisq was dermate ernstig dat dit moest om haar te redden. Normaal gesproken zijn deze ook niet geschikt om aan een zogende teef te geven.

Je mag deze tegenwoordig trouwens gebruiken tijdens dracht en lactatie:

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... cyl-p-5-mg
Galapagosdogs
3-sterren

Berichtdoor Galapagosdogs » Zo 21 Aug 2016, 02:28

Too schreef:owww dat ziet er naar uit, tot mijn spijt weet ik niks van mastitis.... heel veel sterkte !

Dankjewel, het ziet er echt al stukken beter uit dan afgelopen nacht/ vanmorgen. nu het grootste gedeelte eruit is, de druk eraf is, ziet er ook redelijk goed uit. Stukken beter dan toen de tiet op klappen stond ;-)
Galapagosdogs
3-sterren

Berichtdoor Galapagosdogs » Zo 21 Aug 2016, 02:32

Lizzy schreef:Ja, ik vind het er behoorlijk rustig uit zien. Je hebt AB zalf mee gekregen? Dat zou ik gebruiken voor de wond. En voor vannacht zou ik de thermometer klaarleggen, haar diverse keren controleren en de tieten goed bevoelen. Als je weer een harde plek voelt: warme kompressen erop, masseren en de melk eruit. Als je dat vannacht niet voelt en alles blijft rustig: doe dan een paar uurtjes niets, behalve wel controleren, controleren en nog eens controleren. Temperatuur en tieten. Alsmaar voelen en direct ingrijpen.

Ik zou haar gewoon eten geven. Maar geen extra melk of pap op dergelijke. Gewoon een normaal BARF menu.

OK bedankt, ik check heel door en door, alle andere tepels voelen zacht en normaal aan, wel voller dan gisteren natuurlijk want ze hebben niet meer gedronken sinds vanmorgen.. Dus het masseren en melken tot morgen wachten als vannacht alles goed verloopt?

Ok qua voeding gewoon normaal blijvem zitten.
Ze krijgt nooit zuivel of pap dus dat komt goed..

Bedankt voor snelle reactie!
enya13
4-sterren

Berichtdoor enya13 » Zo 21 Aug 2016, 02:50

geef haar niet meer dan haar normale portie voordat ze drachtig/zogend was. dus niet die enorme hoeveelheid die ze nodig had om 9 pups te voeden. al dat voer stimuleert de melkproductie. ik vind die tiet er nu netjes uitzien. vaak wordt het na openklappen een veel groter gat. geen koorts meer en wel eetlust klinkt goed.
Galapagosdogs
3-sterren

Berichtdoor Galapagosdogs » Zo 21 Aug 2016, 04:09

enya13 schreef:geef haar niet meer dan haar normale portie voordat ze drachtig/zogend was. dus niet die enorme hoeveelheid die ze nodig had om 9 pups te voeden. al dat voer stimuleert de melkproductie. ik vind die tiet er nu netjes uitzien. vaak wordt het na openklappen een veel groter gat. geen koorts meer en wel eetlust klinkt goed.

Dankjewel, fijn om te horen,
Vind zelf de tiet er ook goed uit zien, zeker in vergelijking met vanmorgen..
En ze hijgt niet Meer, koorts is weg, eet.
Ik heb haar vandaag 3 kleine porties gegeven, en morgen 3 of 4 kleine porties.
Wil haar el voeren maar haar lichaam ook niet te hard laten werken en wil al helemaal niet de melkproductie stimuleren, maar ze heeft wel energie nodig om die bacteriën eruit te werken en met de antibiotica op een lege maag vind ik ook heftig..
Het ziet er goed uit vandaag, pups willen door de kleding door drinken,
Maar na tien minuten hebben ze het door.
Ik geef ze nu eerst vleea voordat ik mams erbij laat dat zw eigenlijk geen honger kunnen hebben, maar het is nog de gewoonte van de pups zodra ze mama zien meteen war melk te scoren, het blijft nu bij een was beurt en wat knuffelen en zachtjes spelen.. Pups hebben elkaar, lijken het niet erg te vinden. Mamahond heeft mij.. Die vind een uur erbij ook prime nu en daarna lekker uitrusten Zodra pups weer slapen gaat ze er zelf weg van en kan de kleding weer uit, is eigenlijk veel te warm voor kleding.. :-) ben al ietjes gerustgestelder maar we blijven alert..
Galapagosdogs
3-sterren

Berichtdoor Galapagosdogs » Zo 21 Aug 2016, 05:34

Radja schreef:Als ik mij niet vergis,was het dit topic! viewtopic.php?f=12&t=111277&hilit=Siamsa+bisq

Hahah ik dacht dat lees ik even, maar dat zijn gewoon even 6000 reacties!!! Hahha dat trekken mijn ogen niet meer vanavond, word opdelen en deels lezen..;-)
Erna
5-sterren

Re: zogende teef harde grote bult in tepel, Help hij is groter met pusbult buitenkant,opengeklapte tiet, nu herstellen..

Berichtdoor Erna » Zo 21 Aug 2016, 08:08

Eerlijk gezegd zou ik met dit gat de pups er gewoon bij laten en laten drinken. De melkproductie loopt normaal gesproken toch al terug ivm het vaste voedsel wat de pups krijgen. Het gat is best klein en kun je goed afdekken en het risico op tandverkleuringen zou ik gewoon nemen.
Lizzy
Moderator

Re: zogende teef harde grote bult in tepel, Help hij is groter met pusbult buitenkant,opengeklapte tiet, nu herstellen..

Berichtdoor Lizzy » Zo 21 Aug 2016, 09:06

Erna schreef:Eerlijk gezegd zou ik met dit gat de pups er gewoon bij laten en laten drinken. De melkproductie loopt normaal gesproken toch al terug ivm het vaste voedsel wat de pups krijgen. Het gat is best klein en kun je goed afdekken en het risico op tandverkleuringen zou ik gewoon nemen.

Naast AB heeft de hond ook ketoprofeno antinflamatorio (NSAID) gekregen. Ik weet niet of dit schadelijk is voor de pups?

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”