Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3242277
Radja schreef:Hoe gaat het met mams en de pups? En met jullie?
Wat lief!
ik ben helemal vergeten een update te sturen!!

waar alles zo goed ging, de zwelling minder werd, bleef er een harde bult in zitten, en zijn daar maandag avond/nacht alsnog twee gaten ingevallen( lijkt een gat maar zijn twee gaten aan elkaar) heb alle pus eruit geknepen, alles goed schoongemaakt.
er zit nu bijna geen bult meer, wel lijkt het alsof deze tepel geen melk meer produceert(of vele malen minder)
we proberen haar nu wat meer apart te houden van de pups, zodat ze niet onnodig drinken en de melkprodcutie stimuleren,
dus ze drinken nu sochtends om 06:00 en dan houden we haar tm een uurtje of 14:00 weg bij de pups, drinken ze weer alles leeg en dan savonds rond 20:00 de laatste keer. ze slaapt bij mij in bed (man heeft nachtdienst deze week)
alle tepels waren gister van de ochtend naar de middag erg vol op de kapotte tepel na..
geef haar minder eten, nog maar tweemaal daags , voordat de tepel klapte at ze 4 keer per dag, en waarschijnlijk teveel waardoor ze teveel melk produceerde.
het gaat vandaag erg goed, de gaten zijn zonder pus, en kunnen nu gaan genezen en opdrogen. er zit geen bult meer in en het is nu een slap hangende tepel, koorst is niet terug geweest. en ze heeft nog steeds gewoon honger, wil spelen dus ze lijkt er niet veel last van te hebben, wel roepen wij extra rust voor haar in zodat ze wat sneller kan genezen.
#3245185
update,
Een helaas wat mindere fijne update,
Nu bijna drie weken verder, waar alles zo goed ging de tepels zijn langzaam opgedroogd en hebben zo goed als geen melk Meer, pups zijn nu 7,5 en drinken dus niet meer af en toe grijpt er nog wel een na maar ze laat het niet meer Toe.
We bleven alles goed checken, en nu een dagje ( eigenlijk een nachtje) niet aangezien we met ons kleine pupje zoveel problemen en zoveel Zorg hebben. Voor het slapen gaan mams nog ff lekker geknuffeld aangezien ze altijd met dr pootje omhoog slaapt nog ff lekker over haar buikje geaaid en daar zatenn nu alleen nog kleine theezakjes,
Heel de nacht en dag Bezig met de verzorging van de zieke pup. Daarnaast zijn er nog 3 andere pups hier.
Is er in een nacht ineens weer een ontsteking ontstaan in een van haar middelste tepels:-(
Nu maar weer opnieuw beginnen met de antibiotica?
Het was meteen een steen, niet zo groot als de vorige, vele male kleiner maar wel al mega hard, heb verwarmen, masseren en het eruit knijpen al geprobeerd lukt niet. De pus lijkt ondanks de warmte erop al veel te dik.
Ze heeft gelukkig geen koorts, is levendig, speelt en eet gewoon goed en lijkt er geen last van te Hebben.
Heeft het zin om weer opnieuw antibiotica te doen of is ze daar dan immuun voor? Of nu een andere antibiotica soort geven?
#3245307
Oh, wat jammer dat ze nu nog een ontsteking doet.
Het kan inderdaad zo snel gaan he. :-\
Ik ken niets van honden, maar ik veronderstel dat het niet heel anders is dan mensenborsten die melk geven...

Heb je heel goed geprobeerd alle melk eruit te krijgen? Lange tijd? Eerst goed verwarmen en masseren en afwisselen met melken. Masseren kan je op verschillende manieren, ik vond bij mezelf bij een opstopping gewoon cirkeltjes draaien het beste werken. En met de duim naar de tepel toe duwen. Dat wisselde ik af.
Echt goed warme compressen of zelfs verwarmingskussentjes tegen houden om de melk los te maken. Anders lukt het echt niet. En stevig masseren. Bult eruit duwen. Uiteraard ook echt melken om zoveel mogelijk melk of pus eruit te krijgen.
Daarna goed afkoelen om de ontsteking tegen te gaan.

Als je de verstopping echt niet meer weg krijgt zal het inderdaad een ontsteking worden, dus best kort op de bal spelen en AB inzetten. Wel blijven proberen er zoveel mogelijk uit te halen he.

Hoe reageert ze erop? Laat ze het goed toe?
Want zelfs zo'n bult is niet aangenaam en het uitmasseren al helemaal niet.
Maar persoonlijk ging ik wel een uurtje door met masseren, en echt hard. Liever een borst die als 1 grote blauwe plek voelt dan mastitis...
#3245362
Galapagosdogs schreef:update,
Een helaas wat mindere fijne update,
Nu bijna drie weken verder, waar alles zo goed ging de tepels zijn langzaam opgedroogd en hebben zo goed als geen melk Meer, pups zijn nu 7,5 en drinken dus niet meer af en toe grijpt er nog wel een na maar ze laat het niet meer Toe.
We bleven alles goed checken, en nu een dagje ( eigenlijk een nachtje) niet aangezien we met ons kleine pupje zoveel problemen en zoveel Zorg hebben. Voor het slapen gaan mams nog ff lekker geknuffeld aangezien ze altijd met dr pootje omhoog slaapt nog ff lekker over haar buikje geaaid en daar zatenn nu alleen nog kleine theezakjes,
Heel de nacht en dag Bezig met de verzorging van de zieke pup. Daarnaast zijn er nog 3 andere pups hier.
Is er in een nacht ineens weer een ontsteking ontstaan in een van haar middelste tepels:-(
Nu maar weer opnieuw beginnen met de antibiotica?
Het was meteen een steen, niet zo groot als de vorige, vele male kleiner maar wel al mega hard, heb verwarmen, masseren en het eruit knijpen al geprobeerd lukt niet. De pus lijkt ondanks de warmte erop al veel te dik.
Ze heeft gelukkig geen koorts, is levendig, speelt en eet gewoon goed en lijkt er geen last van te Hebben.
Heeft het zin om weer opnieuw antibiotica te doen of is ze daar dan immuun voor? Of nu een andere antibiotica soort geven?
Het hoeft niet perse een abces gevuld met pus te zijn. Ik zou het toch verwarmen, masseren (niet eens proberen er iets uit te krijgen maar masseren), dan koelen en terug op de AB.
#3247250
bedankt we er voor de reacties!!
uiteraard weer toegepast, meteen weer verwarmd, er kwam ook niets uit, aangezien ze al geen melk meer gaf met pups van 8 weken, vandaar ook de schrik dat er ineens weer zo´n bult zat, en dan alles zo lekker tegelijk, zo druk met mn kleine beertje, het is gelukkig goed afgelopen, meteen verwarmd, gemasseerd er toch nog even een pup aan om gte kijken of het er nog uit zou komen, en ik blijven verwarmen en masseren, het was na een uur masseren en twee pups afwisselen al de helft minder, toch de ab wel ook weer in gezet. en de volgende ochtend weer hetzelfde, pup eraam verwarmen, met de hete/warme doek masseren en pup laten drinken, het was zo goed als weg.
de tepels zijn nu slappe zakjes maar er zitten wel nog 3 bultjes tussen sommige tepels in, maar dat zijn net een soort van knikkers of kleine steentjes, kan dit kwaad? blijft dit zitten of gaat dit nog weg?

nogmaals onwijs bedankt voor alle info en hulp!
#3247407
gelukkig dat het goed afgelopen is. je hebt het prima gedaan in die primitieve omgeving zonder goede dierenkliniek.
ik weet niet of je die dierenarts het durft laten doen, maar ik zou haar laten castreren zodat er geen pups meer kunnen komen. of anders in ieder geval de reu laten helpen. dat is een simpelere operatie.
ook kan hij dan niet zijn eigen dochters gaan dekken.
dit wil je toch niet nog een keer meemaken denk ik.
gelukkig heb je het ergste nu gehad en kan de teef weer herstellen.
#3248447
enya13 schreef:gelukkig dat het goed afgelopen is. je hebt het prima gedaan in die primitieve omgeving zonder goede dierenkliniek.
ik weet niet of je die dierenarts het durft laten doen, maar ik zou haar laten castreren zodat er geen pups meer kunnen komen. of anders in ieder geval de reu laten helpen. dat is een simpelere operatie.
ook kan hij dan niet zijn eigen dochters gaan dekken.
dit wil je toch niet nog een keer meemaken denk ik.
gelukkig heb je het ergste nu gehad en kan de teef weer herstellen.
We laten haar inderdaad castreren , nu even afwachten want het lijkt erop dat ze nu al loops begint de worden pups zijn nu 9 weken,
Na alles wat ik hier op het forum gelezen heb over castreren dan wacht ik daar dus liever mee .
Ondanks ik het liever de voor haar volgende loopsheid maar na al berichten te lezen dat het beter niet ervoor of tijdens kan.. wil het graag voor haar ook zodat ze hopelijk niet schijnzwanger zal worden En dus niet weer die melkklieren gaat laten werken..
En aangezien de ingreep ook risico's mee brengt en dan de da van hier ....
Overigens is er sinds een maand hier een nieuwe wet.
Alle honden moeten gecastreerd worden.
Dus ze zullen allemaal onder het het mes moeten,
Al moet ik zeggen dat ik het zelf ook gewoon echt aan het uitstellen ben omdat ik er echt echt heel erg tegenop zie ik het hier te laten doen ...
#3248449
Galapagosdogs schreef:We laten haar inderdaad castreren , nu even afwachten want het lijkt erop dat ze nu al loops begint de worden pups zijn nu 9 weken,
Na alles wat ik hier op het forum gelezen heb over castreren dan wacht ik daar dus liever mee .
Ondanks ik het liever de voor haar volgende loopsheid maar na al berichten te lezen dat het beter niet ervoor of tijdens kan.. wil het graag voor haar ook zodat ze hopelijk niet schijnzwanger zal worden En dus niet weer die melkklieren gaat laten werken..
En aangezien de ingreep ook risico's mee brengt en dan de da van hier ....
Overigens is er sinds een maand hier een nieuwe wet.
Alle honden moeten gecastreerd worden.
Dus ze zullen allemaal onder het het mes moeten,
Al moet ik zeggen dat ik het zelf ook gewoon echt aan het uitstellen ben omdat ik er echt echt heel erg tegenop zie ik het hier te laten doen ...
Zie je daar tegenop omdat de dierenartsen op het eiland niet zo goed zijn?
Het is een hele kleine ingreep hoor, de volgende dag lopen ze weer!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door