Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3238531
Lizzy schreef:Mij zul je niet horen beweren dat het lariekoek is hoor, maar het advies om elke dag haring te geven is een beetje mal. Zie dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... msg2981174

Maar ja, als je echt een goede kweek wilt maken van de urine, dan zul je dat steriel af moeten nemen middels een punctie. Dus direct uit de blaas.
Dankjewel Lizzy!
Rocco mag ook andere dingen met zout. Ze had het over sperziebonen uit pot/blik. Die wilde ik niet geven maar misschien is dat toch beter?
#3238532
- pien - schreef:Dankjewel Lizzy!
Rocco mag ook andere dingen met zout. Ze had het over sperziebonen uit pot/blik. Die wilde ik niet geven maar misschien is dat toch beter?
Maar je blijft hangen in een vage diagnose, vage symptoombestrijding en vervolgens een enorme stap naar een steriel monster uit de blaas.

Heeft ze enig idee wat er nou met hem aan de hand is?

Ik zou helemaal niets aan zout geven. Er is iets mis in zijn lijfje en dat los je niet op met chips, haring of sperziebonen uit blik. Je moet weten wat er mis is en dát gaan behandelen.

Ik zou dus voor enige echo of punctie naar een andere dierenarts gaan voor een second opinion. En dan pas gericht gaan onderzoeken. Een echo en een punctie is dan een hele logische stap bij blaasproblemen, maar dan wel vanuit het goede startpunt.
#3238546
MillyMol schreef:Ik heb werkelijk nog nooit in mijn hele carrière in de gezondheidszorg gehoord dat het zout van een zoute haring (of welk ander zout dan ook) het uitscheiden van teveel zout doorbreekt. Je doet niets anders dan iets aanvullen wat te veel wordt uitgescheiden. Het is dus suppletie, geen interactie in een proces. Nou ben ik werkzaam in de gezondheidszorg voor de Homo Sapiens, niet in die voor andere diersoorten, dus 100% zeker ben ik natuurlijk niet. Maar voor de mens geldt: wees matig met zout, want het is schadelijk voor de nieren en je hart en vaatstelsel. De vraag die nog steeds niet is beantwoord is waarom er zoveel gedronken en geplast wordt en wat er eerst komt: plast Rocco zoveel omdat hij zoveel drinkt, of drinkt hij zoveel omdat hij zoveel moet plassen? Er kunnen wel 15 oorzaken onderscheiden worden voor veel plassen, onder andere: ziekte van Addison, ziekte van Cushing, suikerziekte, nierfalen, nierbekkenontsteking, leverfalen, laag kaliumgehalte (secundair aan andere aandoeningen), tumoren, diabetes insipidus. En heel soms vinden honden het gewoon heel leuk om veel te drinken. In dat laatste geval zou het water beperkt aangeboden moeten worden, maar zolang je in het duister tast zeker niet.

Je kunt net zo goed een heel klein beetje gewoon zout door zijn eten doen, al heb ik geen idee hoeveel dan.
Ik weet het, ze heeft van alles opgenoemd, en ik heb van alles gevonden met googlen. Ze denkt nu aan een blaasontsteking.
De uitslag van z'n bloed was prima, laag-normaal in zout (zeg ik dat zo goed?), dus nu kijken of het een blaasontsteking is, vanwege kleine bloeddeeltjes in z'n urine.
Het was makkelijker geweest als er iets goed mis was in het bloed of de plas, nu is het een kwestie van stuk voor stuk uitsluiten wat het kan zijn...
#3238565
Dit doet me denken aan wat één van mijn honden nu al 2x heeft gehad. Als een gek drinken ('s ochtends hele bak leeg) en plas niet op kunnen houden. Ook onderzoek door de dierenarts laten doen (zie topic http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 9#p3136699). De 2e keer dat hij weer zo'n drink/incontinentie periode had, hebben we het een paar dagen afgewacht en is het weer vanzelf overgegaan. Bij onze hond is het overgegaan zonder dat we achter de oorzaak zijn gekomen. Ik wil niet zeggen dat je geen verder onderzoek moet laten doen, alleen maar laten weten dat het misschien bij jouw hond ook zomaar over kan gaan. Beterschap voor Rocco!
#3238570
Theevelien schreef:Dit doet me denken aan wat één van mijn honden nu al 2x heeft gehad. Als een gek drinken ('s ochtends hele bak leeg) en plas niet op kunnen houden. Ook onderzoek door de dierenarts laten doen (zie topic http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 9#p3136699). De 2e keer dat hij weer zo'n drink/incontinentie periode had, hebben we het een paar dagen afgewacht en is het weer vanzelf overgegaan. Bij onze hond is het overgegaan zonder dat we achter de oorzaak zijn gekomen. Ik wil niet zeggen dat je geen verder onderzoek moet laten doen, alleen maar laten weten dat het misschien bij jouw hond ook zomaar over kan gaan. Beterschap voor Rocco!
Dankjewel Theevelien!
Zou het bij jouw hond te maken hebben gehad met de diarree? (veel vochtverlies -> tijdelijk meer drinken) Fijn dat het vanzelf opgelost is :thumbup:
#3238828
ook even vanuit de mensen geneeskunde:

Als ik lees zouten in het bloed laag normaal en veel plassen met een slecht geconcentreerde urine (laag soortelijke gewicht), dan kom je bij mensen op 2 hoofdoorzaken uit, mits de rest van de bloedwaardes echt normaal is (mn ook suiker en vetten moeten niet teveel afwijkend zijn): te weinig zout-intake - en dan helpt meer zout geven. Of dwangmatig te veel drinken; dat kan komen door blijven hangen in een gewoonte, of als psychische stoornis zelfs. En dan is de oplossing water beperken. (bij mensen gaat dat soms heel ver, dan moet zelfs de stortbak op het toilet weg gehaald worden. zoveel drinken dat je zouten echt heel laag worden is niet zonder gevaar. Dat zie je ook bij de 3e oorzaak: teveel Guiness drinken (ja, echt waar, dat bier bevat weinig zout nl) maar dat lijkt me bij Rocco niet aan de orde.

Wat betreft bloed in de urine: hebben ze gekeken of is het met een stickje getest? Die stickjes zijn nl nogal onbetrouwbaar. Dan kan je beter urine onder de microscoop leggen.

Wat betreft urine opgevangen in potje vs een blaaspunctie : voor een kweek is dat laatste het beste materiaal maar wordt dat toch mn gedaan als de gewone urine niet goed genoeg is. Bv bij hele kleine kindjes: probeer je het eerst met een plaszakje bv, maar als er teveel verschillende bacterien inzitten en er lijkt wel echt sprake van een infectie, wil je preciezer weten welke bacterie nou eigenlijk de hoofdschuldige is. Het grootste probleem van gewone urine is dat die door niet steriel gebied stroomt, vaak heb je wel een duidelijke boosdoener, soms niet. En dan is de volgende stap een blaaspunctie of cathererisatie (via sonde).
#3238890
tt-tjes schreef:Zo'n punctie stelt niet veel voor. Is bij Balou een paar maanden geleden ook gedaan. Balou is een echte piepzak wat onderzoeken betreft, maar hij liet het gewoon toe.
Inderdaad. Wij denken 'o jee, een naald door z'n velletje heen'. Rocco is niet echt een schijtbak en ik ben erbij en hou 'm vast en praat tegen 'm. Dat zal ook helpen. Ik vind het wel een beetje sneu maar het moet.
#3238894
Siberienne schreef:ook even vanuit de mensen geneeskunde:

Als ik lees zouten in het bloed laag normaal en veel plassen met een slecht geconcentreerde urine (laag soortelijke gewicht), dan kom je bij mensen op 2 hoofdoorzaken uit, mits de rest van de bloedwaardes echt normaal is (mn ook suiker en vetten moeten niet teveel afwijkend zijn): te weinig zout-intake - en dan helpt meer zout geven. Of dwangmatig te veel drinken; dat kan komen door blijven hangen in een gewoonte, of als psychische stoornis zelfs. En dan is de oplossing water beperken. (bij mensen gaat dat soms heel ver, dan moet zelfs de stortbak op het toilet weg gehaald worden. zoveel drinken dat je zouten echt heel laag worden is niet zonder gevaar. Dat zie je ook bij de 3e oorzaak: teveel Guiness drinken (ja, echt waar, dat bier bevat weinig zout nl) maar dat lijkt me bij Rocco niet aan de orde.

Wat betreft bloed in de urine: hebben ze gekeken of is het met een stickje getest? Die stickjes zijn nl nogal onbetrouwbaar. Dan kan je beter urine onder de microscoop leggen.

Wat betreft urine opgevangen in potje vs een blaaspunctie : voor een kweek is dat laatste het beste materiaal maar wordt dat toch mn gedaan als de gewone urine niet goed genoeg is. Bv bij hele kleine kindjes: probeer je het eerst met een plaszakje bv, maar als er teveel verschillende bacterien inzitten en er lijkt wel echt sprake van een infectie, wil je preciezer weten welke bacterie nou eigenlijk de hoofdschuldige is. Het grootste probleem van gewone urine is dat die door niet steriel gebied stroomt, vaak heb je wel een duidelijke boosdoener, soms niet. En dan is de volgende stap een blaaspunctie of cathererisatie (via sonde).
Er zijn voor zover ik weet meer oorzaken en dat is diabetes insipidus met 2 subtypes: centrale DI (oorzaak ligt in hypofyse) en nefrogene DI (waarbij de nieren niet meer goed reageren op ADH, maar daar ligt dan vaak weer een andere oorzaak achter, zoals de ziekte van Cushin, leverproblemen, een pyometra e.d.).

Hoe dan ook: eerst maar de blaaspunctie en dan hopelijk een snelle uitslag, zodat jullie verder kunnen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door