Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3233831
Oscar is de laatste tijd erg aan het rommelen met zijn buik. En nu zit ik te piekeren over zijn voeding.

Hij heeft maagklachten door de pijnstillers. Hij krijgt omeprazol, 20 mg per dag. Elke maaltijd doen we kaopectate over zijn voer (dit werkt als rennies, aldus de uitleg van de dierenarts) en hij krijgt zymoral, omdat zijn ontlasting de typische kleur en structuur van pancreasproblemen liet zien. Soms als hij duidelijk niet lekker is, is zijn ontlasting alsnog wel eens zo typisch. Verder heeft hij nooit echt de symptomen van pancreasontsteking laten zien, zoals niet meer willen eten.

Twee weken terug heeft hij 2 keer heel heftig gebraakt. Daarvoor was hij al wat meer gaan smakken en boeren, sindsdien is dat heel erg toegenomen. Hij slaapt er ook slechter van (en wij dus ook, het is vrij onsmakelijk)

Hij krijgt nu deels smuldier en deels zelfgemalen prak, hierin doen we geen vleesbot maar ook een calciumsupplement. Wat we ook aan supplement in de zelfgemalen prak doen, zijn ontlasting wordt er beduidend slechter op. Dus doen we ongeveer 50-75% smuldier en dan 25-50% onze prak. In ons eigen prakje doe ik zo mooi mogelijk spiervlees, zoals kalkoen, haas en hert. Om de kwaliteit van de smuldier op te krikken.

Nu heb ik toch het idee dat het hem inmiddels te zwaar valt. Hij boert veel, hij heeft veel oprispingen, hij smakt veel. En ik weet niet meer zo goed wat ik nog zou kunnen bedenken op het gebied van zijn voeding. Vleesbot gaat absoluut niet meer, daar wordt ie enorm beroerd van. Smuldier is natuurlijk enorm vet en dat is niet handig, maar de andere merken zonder vleesbot zijn niet veel beter, loeiduur en veel lastiger aan te komen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Ik ben inmiddels ook wel zo ver dat ik bereid ben om over te stappen naar een niet-verse voeding. Feit is dat zijn maag enorm te lijden heeft onder de medicatie en dan zit je nou eenmaal niet meer in een normaal situatie. En ondanks dat het allemaal best heel goed met hem gaat, leven we toch heel erg met de dag, want hij is achteruit aan het gaan. Het gaat mij er vooral om dat ie de tijd die hij bij ons is, het goed heeft. Ik vond het al heel wat om van Barf naar smuldier terug te moeten, maar als we nu weer een stap moeten maken, dan zij het zo. Ik heb alleen geen idee welke kant ik dan op zou moeten gaan. En dit is ook niet het forum om dat te vragen, dat besef ik me ook, daarom ook vooral mijn vraag: wat zou ik nog kunnen proberen op het gebied van vers? En als daar geen opties meer in zijn, zou ik advies in wat dan de volgende denkrichting zou kunnen zijn heel fijn vinden.

Ik ben ook in overleg met de dierenarts (via de mail, het heeft geen acute haast), maar qua voeding hoor ik toch ook graag hier wat de ideeën zijn. Ik vind het ook doodeng om iets te veranderen, maar zoals het nu gaat, is het ook geen doen.
Laatst gewijzigd door Kaela op di 11 okt 2016, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#3233837
Ik zou iets van energique of prins proberen ik dacht dat daar ook geen bot in zit. Ook ging ik permanent probiotica bij iedere maaktijd toevoegen. Bij Frank was dat een goede oplossing. Zuivel verzacht ook maagzuur. Ik weet natuurlijk niet of hij daar tegen kan. Geitenyoghurt of karnemelk ofzo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3233847
Lizzy schreef:Wat een gedoe he... Ach, arme Oscar.... :-\

Ik zou eerlijk gezegd zelf eerst zijn voedsel gaan koken.
Koken, aan die optie had ik nog niet gedacht. Ben ik ook totaal onbekend mee en ik neem zomaar aan dat ik dan niet een pakje smuldier in de pan ga gooien :P

Onze zelf samengestelde prak bestaat uit: 15% orgaan, 20% pens, 5-10% zalmfilet en de rest spiervlees. Dat lijkt me allemaal wel oke om te koken? Wat doe ik dan aan het calcium? Ik heb nu 2 verschillende supplementen geprobeerd, deze http://www.degroeneos.nl/product/calciu ... m-complex/ en een van de dierenarts en hij gaat simpelweg aan de dunne (vla dun) als we alleen onze prak met supplement geven. Eischaal zou een optie kunnen zijn, maar ik heb geen mogelijkheid om het zelf goed te drogen.
hannabelgje schreef:Ik zou iets van energique of prins proberen ik dacht dat daar ook geen bot in zit. Ook ging ik permanent probiotica bij iedere maaktijd toevoegen. Bij Frank was dat een goede oplossing. Zuivel verzacht ook maagzuur. Ik weet natuurlijk niet of hij daar tegen kan. Geitenyoghurt of karnemelk ofzo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Beide merken voegen allerlei dingen aan hun voeding toe waar ik niet op zit te wachten. Zonnebloemolie, zalmolie, mais, aardappel. In die zin, ik vind dat geen verbetering ten opzichte van de smuldier.

Of hij de zuivel zou verdragen weet ik niet. Dat zou ik uit kunnen proberen. Probiotica is voor de darmen, het probleem zit hem voornamelijk in de maag. Wat zou de probiotica volgens jou toevoegen?
#3233851
Ik ben het met Lizzy eens .
Zeker voor een hond als Oscar is kwaliteit van leven een hele belangrijke (denk ik ) Zo min mogelijk , of geen stress
En ik denk dat een pijnlijke maag dan ook erg vervelend kan zijn

Ik zou dus denk ik ook eerst gaan koken . Gaat dat toch niet goed dan kan je altijd verder bekijken hoe en wat
Door Martine-Tom
#3233857
hannabelgje schreef:Ik zou iets van energique of prins proberen ik dacht dat daar ook geen bot in zit. Ook ging ik permanent probiotica bij iedere maaktijd toevoegen. Bij Frank was dat een goede oplossing. Zuivel verzacht ook maagzuur. Ik weet natuurlijk niet of hij daar tegen kan. Geitenyoghurt of karnemelk ofzo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Probiotica en pancreasproblemen gaan niet zo lekker samen, dus dat zou ik in dit geval niet doen...
#3233858
Misschien een rare maar heb je wel eens kamille thee geprobeerd om wat verzachting aan de maag te geven? Ik weet niet of hij het zo zou willen drinken maar anders vermengd met wat eten misschien een optie om eens te proberen?
#3233867
Oh wat een zorgen om Oscar,
zou de zalmfilet die je bijgeeft misschien te vet voor hem zijn, waardoor hij gaat boeren/smakken?
Deze zou ik eerst weglaten en dan kijken of dat uitmaakt en zo niet, dan zijn voeding makkelijker verteerbaar maken door te gaan koken.
Overgaan op brok/ blik kan daarna dan nog altijd.
#3233882
smulpaap schreef:Ik las laatst op Voerwijzer dat je eischaal poeder kan kopen

http://webshop.schaffelaarbos.nl/produc ... uisdieren/
Wow, dat is sowieso super fijn om als optie te hebben! Ga gelijk bestellen, hopelijk werkt dat beter dan de supplementen.
Anneloog schreef:Misschien een rare maar heb je wel eens kamille thee geprobeerd om wat verzachting aan de maag te geven? Ik weet niet of hij het zo zou willen drinken maar anders vermengd met wat eten misschien een optie om eens te proberen?
Nee nog niet geprobeerd. Ik denk zelf ook dat het ook niet veel meer te maken heeft met al dan niet irritatie in de maag, maar vooral met functionaliteit. Het werkt gewoon allemaal niet meer zoals het hoort. Wat ook logisch is met flink maagzuurremmers, maar ik heb ook de indruk dat het een soort algehele achteruitgang is. Weet niet goed hoe ik dat benoemen moet. Ik zal deze optie ook noteren, ga uiteindelijk alles eerst met de dierenarts afstemmen, maar ben blij met dit soort opties.
rosmin schreef:Oh wat een zorgen om Oscar,
zou de zalmfilet die je bijgeeft misschien te vet voor hem zijn, waardoor hij gaat boeren/smakken?
Deze zou ik eerst weglaten en dan kijken of dat uitmaakt en zo niet, dan zijn voeding makkelijker verteerbaar maken door te gaan koken.
Overgaan op brok/ blik kan daarna dan nog altijd.
Ik denk dat de vetheid van de zalmfilet in het niet valt bij de vetheid van de smuldier. Mogelijk dat we met eischaalpoeder volledig op eigen prak kunnen kunnen en dat dat rauw al beter te doen is dan nu ook de 50-75% smuldier.
Martine-Tom schreef: Probiotica en pancreasproblemen gaan niet zo lekker samen, dus dat zou ik in dit geval niet doen...
Er stond me iets van bij, maar dank voor je post. Dan ga ik zeker weten geen probiotica geven, want dat de pancreas ook niet optimaal is, is in ieder geval duidelijk.

Dank jullie wel alvast. Ik heb in ieder geval weer wat opties. En los van het feit dat ik liever niet op brok over ga, lijkt de stap naar koken mij ook logischer, omdat het dichter bij wat hij gewend is ligt. Het lijkt me een enorme overgang voor zijn buik om opeens brok of blik te krijgen en of dat nou wijsheid is betwijfel ik.

Dank ook voor alle lieve wensen. Door dit topic te starten realiseer ik me weer extra goed hoe enorm kwetsbaar hij is en dat we al maanden in geleende tijd zitten. Het is, na afgelopen najaar, een wonder dat ie nog rondloopt en het nog zo goed doet. En soms denk ik dat we hem nog wel jaren op de rit kunnen houden en soms denk ik dat het toch wel heel rap achteruit gaat. Het is zo moeilijk in te schatten hoe het werkelijk met hem gaat, maar als we alles op een rijtje zetten, hebben we er geen goed gevoel over.
En eerlijk is eerlijk, de moeite en de kosten die we voor hem maken zit ook niet heel veel rek meer in. We willen wel, maar ook als je wilt kun je niet alles voor elkaar krijgen. Dus ik hoop heel erg dat het ons weer lukt iets te vinden waar hij het beter op doet en wat voor ons te doen is. Waarbij zijn kwaliteit van leven voorop staat, zijn koppie wil nog zo graag. En wij ook, ons lieve mannetje, we houden zoveel van hem.
#3233883
Kaela schreef:Dank ook voor alle lieve wensen. Door dit topic te starten realiseer ik me weer extra goed hoe enorm kwetsbaar hij is en dat we al maanden in geleende tijd zitten. Het is, na afgelopen najaar, een wonder dat ie nog rondloopt en het nog zo goed doet. En soms denk ik dat we hem nog wel jaren op de rit kunnen houden en soms denk ik dat het toch wel heel rap achteruit gaat. Het is zo moeilijk in te schatten hoe het werkelijk met hem gaat, maar als we alles op een rijtje zetten, hebben we er geen goed gevoel over.
En eerlijk is eerlijk, de moeite en de kosten die we voor hem maken zit ook niet heel veel rek meer in. We willen wel, maar ook als je wilt kun je niet alles voor elkaar krijgen. Dus ik hoop heel erg dat het ons weer lukt iets te vinden waar hij het beter op doet en wat voor ons te doen is. Waarbij zijn kwaliteit van leven voorop staat, zijn koppie wil nog zo graag. En wij ook, ons lieve mannetje, we houden zoveel van hem.
:bigarmhug:

Zo herkenbaar,
vertrouw op je gevoel en wat je aan Oskar ziet, je kent Oskar als geen ander, en het blijft keer op keer afwegen wat je nog met hem kan en wat niet meer wil lukken. Moeilijk he.... :-*
#3233889
Oscar toch, wat vervelend dat het zo blijft rommelen in zijn maag. Eten is toch altijd zijn alles, dat is niet leuk dat het verteren dan steeds alechter gaat. :(

Is het misschien ook zo dat diersoorten als hert, haas, rund e.d. minder goed verteren? Bij mensen ligt dit ook zwaarder op de maag dan bijvoorbeeld gevogelte.
Misschien eens een idee het een weekje aan te kijken op gevolgelte voeren?
#3233901
Hylos schreef:Oscar toch, wat vervelend dat het zo blijft rommelen in zijn maag. Eten is toch altijd zijn alles, dat is niet leuk dat het verteren dan steeds alechter gaat. :(

Is het misschien ook zo dat diersoorten als hert, haas, rund e.d. minder goed verteren? Bij mensen ligt dit ook zwaarder op de maag dan bijvoorbeeld gevogelte.
Misschien eens een idee het een weekje aan te kijken op gevolgelte voeren?
Ja misschien speelt dat ook wel mee. Ellende is alleen dat ik nu voor een klein kapitaal gemalen klaar heb staan, allemaal rood-vlees soorten. Ik heb ook nog wel kalkoen liggen, maar dat is nog niet gemalen.

Ik zag net ook dat die eierschaal per 25 kilo te koop is :o . Nou is het niet duur, maar 25 kilo is wel idioot veel. Denk dat ik er eens een mailtje aan waag of ik een kleinere hoeveelheid af mag nemen.
#3233914
Lizzy schreef:Hier recepten gekookte voeding: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... g+recepten.
Dank je voor de link Lizzy.

Ik schrik wel een beetje van de hoeveelheden rijst/aardappel en groentes. We geven momenteel juist heel weinig groente (en we geven de groente al gekookt, rauw gepureerd viel nog minder lekker), omdat dit ook niet echt fijn valt.

Ik ga rustig nadenken over alle opties, het zijn lastige keuzes, maar ik heb nu in ieder geval keuzes.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door