Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3235103
sella schreef:Dr. Vroom zegt, niet tegen kip kunnen, gooi dan maar alles wat eileggend is uit het menu. Kruisreactie.

Ik weet ook niet of Spot niet tegen kip kan. We zijn kip en rund gaan mijden vanaf december omdat het de meest bekende allergien zijn. Maar misschien reageert hij daar helemaal niet op.

Als ik ergens mijn geld op in zou moeten zetten, zou het trouwens eerder rund zijn waar hij niet tegen kan, omdat de eerste episode begon een dag na het uitlikken van een mergbot. En hij heeft een keer zo'n stuk gedroogde buffelhuid te pakken gehad wat ook niet goed bekwam.
Door sella
#3235104
Lizzy schreef:Echt he, onzin. En ik vraag me werkelijk af of Dr Vroom zoiets gezegd kan hebben, want ik vind het nogal...... Dom. En geloof je mij niet: vraag het maar aan Dr. Dodds.

Of lees het zelf:



Bron:
Dat heeft ze echt gezegd voor Buffel. Kip en gans gingen al fout voor we bij haar kwamen en omdat we al heel veel deden zei ze ik zou alle eileggenden mijden voor hem, ivm kruis reactie.
Hij heeft en atopie en een gastro enteitis uit bipsie gebleken door allergie(door gebrek aan ontstekingscellen en ook uit het beeld dat we zagen bij de gastroscopie)
Van Buffel weten we dat hij allergisch is voor antibiotca, Dat zou een rol kunnen spelen bij bv kip. Wilde gans sluit dat weer uit.
Van rund versus natuurgrazer kan ik me indenken dat het graanvrij eten een rol speelt.
#3235106
sella schreef:Dat heeft ze echt gezegd voor Buffel. Kip en gans gingen al fout voor we bij haar kwamen en omdat we al heel veel deden zei ze ik zou alle eileggenden mijden voor hem, ivm kruis reactie.
Hij heeft en atopie en een gastro enteitis uit bipsie gebleken door allergie(door gebrek aan ontstekingscellen en ook uit het beeld dat we zagen bij de gastroscopie)
Van Buffel weten we dat hij allergisch is voor antibiotca, Dat zou een rol kunnen spelen bij bv kip. Wilde gans sluit dat weer uit.
Van rund versus natuurgrazer kan ik me indenken dat het graanvrij eten een rol speelt.
OK, maar het is gewoon gel*l dus.
#3236435
het gaat hier nog niet zo lekker; op de gekookte witte vis en rijst werd de ontlasting wel beter maar het is natuurlijk een zeer beperkt dieet wat niet compleet is

In overleg met de interniste wat vettere vis toe gaan voegen: zalm / makreel. Nou dat viel niet goed; poep zowat verpakt in slijm. Misschien teveel ineens gegeven ik had 200 gram witvis & 100 gram zalm per maaltijd & 150 gram zilvervliesrijst.
Hoeveelheid vette vis weer terug gebracht naar 1 theelepel per maaltijd.
Inmiddels ook de trover balance binnen als minerale supplement

Maar de poep blijft prut nu, wel maar 1x per dag en geen slijm meer, maar het is een vieze lichtbruine derrie met wat vastere stukjes.
Daarbij: Spot valt af. Vandaag gewogen, 500 gram in anderhalve week kwijt (van 26.1 naar 25.6) Hij is nu op dag 5 van de prednison (20 mg/dag). Hij slaapt veel, was vandaag na een wat lange wandeling echt moe en plast meer (maar krijgt en veel vocht bij zijn eten en de prednison dus)

De rijst & witvis maar weer verder ophogen. Ik weet even niet goed wat wijsheid is, wel of niet doorgaan met de vette vis? Andere bron van vetten? Of uberhaupt een heel ander voer proberen? De internist wilde niet teveel wisselen. Voelt zo naar dat ik hem niet goed te eten geef nu. Ga morgen de internist bellen. Dit kan zo niet te lang duren. Hij was al niet van de dikke...

De mensen die hem zo zien (kennissen onderweg op wandeling en bezoek dat bij ons komt) zeggen "goh, hij oogt niet echt ziek toch?" en dan denk ik "gelukkig niet" maar hij is ook niet zichzelf. Vooral vandaag viel me dat op. Smal koppie, moe. De wandelingen gaan we ook maar even wat inkorten.
Door sella
#3236458
Dat moeie is ook van de pred. Ehm even hardop denken, als de vette vis niet lekker valt, dan zal geen enkel vet lekker vallen denk ik.
De hele spijsvertering is van slag, dus ik zou even niet teveel schrikken dat het vet niet lekker valt, in de toekomst gaat dat wellicht weer beter.
1 thl zou ik wel aandurven, en 1 keer per dag slappe poep is niet zo slecht als je ziet waar hij van kwam. en de kleur van de ontlasting is door de rijst beinvloed.
#3236470
voor een betere vertering en meer stoppend effect zou ik tot pap gekookte witte rijst nemen. ik weet dat zilvervliesrijst natuurlijker is, maar dat verteert best lastig.
ik heb ook vaak darmproblemen en zilvervliesrijst valt dan veel te zwaar.
kun je er geen goede multi-vitaminepil bij geven? dan is het toch wat completer.
Laatst gewijzigd door enya13 op ma 01 aug 2016, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#3236472
enya13 schreef:voor een betere vertering en meer stoppend effect zou ik tot pap gekookte witte rijst nemen. ik weet dat zilvervliesrijst natuurlijker is, maar dat verteerd best lastig.
ik heb ook vaak darmproblemen en zilvervliesrijst valt dan veel te zwaar.
kun je er geen goede multi-vitaminepil bij geven? dan is het toch wat completer.

Ja, hij krijgt de Trovet Balance er nu bij: mineralen en vitaminen : http://www.medpets.nl/trovet+balance/?s ... GwodGWwHlQ

Op zich leeg hij al een aantal dagen zilvervliesrijst met wel goede poep, pas na de vette vis erbij ging het fout. Maar het is het proberen waard. Eten wij wel de rest van de week de gekookte rijst op als witte rijst beter valt ;)
#3236473
sella schreef:Dat moeie is ook van de pred. Ehm even hardop denken, als de vette vis niet lekker valt, dan zal geen enkel vet lekker vallen denk ik.
De hele spijsvertering is van slag, dus ik zou even niet teveel schrikken dat het vet niet lekker valt, in de toekomst gaat dat wellicht weer beter.
1 thl zou ik wel aandurven, en 1 keer per dag slappe poep is niet zo slecht als je ziet waar hij van kwam. en de kleur van de ontlasting is door de rijst beinvloed.

Thanx. Ik zag het even echt niet meer zitten. Andere vetbron is omdat de interniste suggereerde om evt wat olijfolie bij te geven omdat er anders een tekort zou kunne ontstaan aan bepaald vetzuren - maar zij wist toen nog niet dat de vette vis verkeerd viel. Hij heeft ook een poos kokosolie gehad maar toen het mis ging ben ik daar ook even mee gestopt.
Door sella
#3236475
Tekort aan vetzuren zou ik ook even laten voor wat het is. Als het met een rotgang door de spijsvertering vliegt neemt hij daar ook niets van op.
Ik moet wel zeggen dat olijfolie beduidend beter gaat dan vette vis bij Buffel.
Probeer dat anders met een drupje ipv een theelepel?
#3236476
Siberienne schreef:Ja, hij krijgt de Trovet Balance er nu bij: mineralen en vitaminen : http://www.medpets.nl/trovet+balance/16 ... GwodGWwHlQ

Op zich leeg hij al een aantal dagen zilvervliesrijst met wel goede poep, pas na de vette vis erbij ging het fout. Maar het is het proberen waard. Eten wij wel de rest van de week de gekookte rijst op als witte rijst beter valt ;)

ik heb een groenendaeler gehad met dezelfde problemen. ook steeds van die placentapoep.
het bleef helaas tobben zijn hele leven. ik kreeg hem pas met 8 jaar, en hij was broodmager, dus ik weet niet wat hij daarvoor at. ja, brokken in het asiel.
hopelijk helpt de witte rijst, en was de introductie van 1 ons vette vis wat teveel om te beginnen. mss durf je het aan om het- met steeds een lepeltje per dag extra- nog eens te proberen. die trovet mix maakt het idd compleet. jullie zijn er maar druk mee! sterkte.
#3236520
enya13 schreef:ik heb een groenendaeler gehad met dezelfde problemen. ook steeds van die placentapoep.
het bleef helaas tobben zijn hele leven. ik kreeg hem pas met 8 jaar, en hij was broodmager, dus ik weet niet wat hij daarvoor at. ja, brokken in het asiel.
hopelijk helpt de witte rijst, en was de introductie van 1 ons vette vis wat teveel om te beginnen. mss durf je het aan om het- met steeds een lepeltje per dag extra- nog eens te proberen. die trovet mix maakt het idd compleet. jullie zijn er maar druk mee! sterkte.
Ja, ik ben al lang blij dat Spot lig in de eerste 4 jaar het goed gedaan heeft, wel eens een dagje wat minder, maar goed dat kan.
Hij is goed op gewicht geweest, dus we houden de moed erin dat het ook weer goed gaat komen. Het is alleen wat aftasten nu wat goed gaat.
Maar er zijn zoveel opties en variabelen dat het me soms even duizelt wat nu te doen. En dan is even sparren fijn!

Voor nu: meer rijst & kabeljauw, bij het ontbijt snufje olijfolie en dan kleine beetjes vette vis bij maaltijd 2&3.

Gisteravond liep ik tegen manlief te vertellen dat hij toch echt wat tam was geweest, dat hij afvalt en dat ik mij zorgen maak.. ziet hij een haas over die in vol zicht over de akker weg rende. Ik lette niet helemaal goed op. Hij liep aan de 5 mtr lijn, nou het duurde even voor ik tot stilstand kwam. "Ja, zegt hij droog, ik zie het. Zwaar zieke hond"
#3236525
sella schreef:Tekort aan vetzuren zou ik ook even laten voor wat het is. Als het met een rotgang door de spijsvertering vliegt neemt hij daar ook niets van op.
Ik moet wel zeggen dat olijfolie beduidend beter gaat dan vette vis bij Buffel.
Probeer dat anders met een drupje ipv een theelepel?

Ja is ook zo. Buffel is ook echt een zorgenkindje he?
Drupje voor drupje en stapje voor stapje....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door