Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door bedaan
#3225201
Eerst even kort de geschiedenis. 3 maandengeleden ontdekte ik bij Dieber oorontsteking aan beide oren. Ze had niks laten merken en toch zaten beide oren vol pus. Naar de dierenarts geweest en na eerst een reiniger te hebben gebruikt 2 maal daags oorzalf erin. Na een week waren de oren bijna schoon, advies was nog een dag of 3 zalven en dan is het helemaal over. Na 3 dagen zei mijn gevoel ga maar door het is nog niet goed. Na een week weer oren vol pus ondanks de oorzalf. Over op een andere zalf, na een week controle en de pus werd minder maar voor mij niet genoeg dus afgesproken 2 dagen later uitgebreid bloedonderzoek te doen en te testen op allergieën.
Op vrijdagmiddag nuchter bloed laten afnemen, haar buik zag er toen vuurrood uit en er zaten een paar kleine pusplekjes op. Daarop besloot de dierenarts haar toch prednison en antibiotica voor te schrijven.
Helaas tijdens het weekend ging het helemaal mis, er ontstonden blaren op haar buik en borst. Op maandag de eerste uitslagen en de leucocyten/lymfocyten ( een van de 2 vergeet steeds welke) zaten op 147 terwijl ze tussen de 1000 en 4000 horen te zitten.
Op vrijdag huidbiopten laten nemen om de oorzaak te vinden en gestopt met de oorzalf en antibiotica, de prednison blijven geven. Uit de huidbiopten kwam naar alle waarschijnlijkheid een allergische reactie op een bestanddeel in de oorzalf maar geen heel duidelijk beeld door de secundaire bacteriële infecties die in meerdere huidlagen zat. Gelukkig heeft de huid zich ondertussen hersteld en hebben we de prednison bijna afgebouwd. Haar oren, buik en borst lagen volledig open en over haar hele lijf zaten plekken met aangedane huid. Maar nu valt haar vacht volledig uit, niet erg want op haar oren en buik groeien al weer wat haren dus de rest zal vast ook wel weer gaan groeien.

Zodra ze geheel van de prednison af is gaan we nieuw bloedonderzoek doen om te kijken of de waardes weer binnen de normaal waardes vallen. Voor de zekerheid heb ik nu een uitdraai van al haar bezoeken bij haar paspoort dat als ik naar een vreemde dierenarts moet ik deze kan laten zien zodat ze deze medicatie niet meer krijgt.

Dus van langharige hond ging ik naar langharige hond met kale oren en buik en in eindig met een kale hond met fluffy oren en buik. Nu mijn vraag, hoe kan ik beste haar kale plekken beschermen tegen de zon?
Ik heb haar net weer gewassen met malaseb en als ze zo droog is even kammen en dan zal ze nog kaler zijn.
Door sella
#3225559
Ik zou beschermen door niet tussen 12 en 15 met je hond op het sterkst van de straling buiten te zijn, en verders op een zo geteisterd velletje zou ik geen factor tig op durven smeren.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#3225561
Hemel wat een nare situatie!!!
Ik denk dat in alle producten met een zonnefactor schadelijke stoffen zitten.
Misschien dat je op de kale plekken groene leem smeren? Het lijkt me dat de zon daar niet bij kan en groene leem is tevens goed voor de huid. Gelukkig voor Dieber is het nu niet zo zonnig.
Heel veel beterschap gewenst voor jouw meisje!!!
Door miik
#3225565
Ik zou de huid beschermen door niet in de zon te lopen, en zoveel mogelijk een t-shirtje/pakje aan te doen.
De huidproducten kunnen weer allergische reacties geven/ huid irriteren/ huid uitdrogen etc en dat wil je nu echt niet !
Gebruikersavatar
Door Hope
#3225610
Gewoon niet buiten doen. Niet alleen zonnebrand, ook oververhitting ligt op de loer. De vacht werkt namelijk als buffer tussen de huid en hete zon.

Wat ik me wel afvraag, hoe ga je nu verder? Want dit komt niet zomaar opzetten.
Hoe oud is de hond? Wat eet hij? Heb je wel eens ontgift (hier werkt groene leem fantastisch tegen oorontstekingen), heb je de laatste tijd nog gif iets gebruikt? Entingen?
Door bedaan
#3225628
Hope schreef:Gewoon niet buiten doen. Niet alleen zonnebrand, ook oververhitting ligt op de loer. De vacht werkt namelijk als buffer tussen de huid en hete zon.

Wat ik me wel afvraag, hoe ga je nu verder? Want dit komt niet zomaar opzetten.
Hoe oud is de hond? Wat eet hij? Heb je wel eens ontgift (hier werkt groene leem fantastisch tegen oorontstekingen), heb je de laatste tijd nog gif iets gebruikt? Entingen?
helaas kan een allergische reactie op antibiotica zomaar opeens komen opzetten. Ze heeft deze antibiotica nooit eerder gehad en ik heb nu een uitdraai bij haar paspoort zitten zodat ze deze ook nooit meer krijgt. De oorontsteking was zo heftig dat het goed aangepakt moest worden.
Nu eerst de prednison geheel afbouwen en daarna opnieuw bloedonderzoek om te kijken of de bloedwaardes weer binnen de normaal waardes vallen. Afhankelijk daarvan verder kijken. Eerder kan de natuurgeneeskundige ook niks.

Dieber is 6 en eet haar hele leven al barf. Na haar pupentingen heeft ze alleen 2 keer de rabiesenting gehad waarvan de laatste 2 jaar geleden. Haar titer was vorig jaar nog voldoende dus over 2 jaar wordt ze weer getiterd. Laatste ontwormend was vorig jaar augustus ivm vakantie in Frankrijk. Pipetten tegen vlooien en teken heeft ze dit jaar ook niet gehad.
Ze is allergisch voor de voorraadmijten, de overige waardes uit de allergietest waren goed.

We lopen zoveel mogelijk in de schaduw op zonnige dagen. Ik heb een uitlaatservice en ze is hele dagen mee op pad. Haar conditie is weer op peil, toen het mis ging met haar huid kon ze amper 5 min lopen.
Door bedaan
#3225670
Too schreef:Is het een heel raar idee om haar een t-shirt-achtig iets aan te trekken zodat de huid niet direct aan zon blootgesteld wordt?
Ze heeft rompertjes alleen vind Dieber het nodig om te markeren tijdens wandeling ( lijkt soms wel een reu zoals ze met haar poot omhoog piest) en dan piest ze in haar romper. Maar het is wel een idee om hem aan te doen en de achterkant los te laten zodat ze niet in haar romper piest. Ze vind ook dat je met romper aan gewoon kunt zwemmen ed.
Door Too
#3225688
Hoe zitten die med-pet shirtjes eigenlijk aan de achterkant... daar moet ook gewoon mee gepiest en -poept worden.
Ondergepieste rompers zijn wel ranzig maar een verbrand ruggetje is pas echt heel akelig.


En zwemmen .... ik snap haar wel :biggrin2:
Door bedaan
#3225698
Too schreef:Hoe zitten die med-pet shirtjes eigenlijk aan de achterkant... daar moet ook gewoon mee gepiest en -poept worden.
Ondergepieste rompers zijn wel ranzig maar een verbrand ruggetje is pas echt heel akelig.


En zwemmen .... ik snap haar wel :biggrin2:
Reuen kunnen zeker niet piesen in rompertjes, piemel zit verstopt erin. Teefjes die normaal plassen zouden het normaal misschien wel kunnen maar dan nog grote kans op in rompertje plassen. Ze zijn ook niet echt bedoeld om je hond erin uit te laten.

De eerste keer dat ze met romper het water in dook kreeg ik een hartverzakking. Was 5 dagen na haar castratie, we waren in Frankrijk en in een dolle bui besloot ze het kanaal in te duiken. Gelukkig net op die ene meter waar ze er weer uit kon anders hadden we haar er moeilijk uit moeten vissen ivm de beschoeiing. Stond ze daar erg blij te zijn in een druipende romper, gelukkig had ik er 2 bij me. De castratie was niet gepland maar ze kreeg een beginnende baarmoederontsteking dus met spoed het kippenhok eruit ipv na onze vakantie gepland het kippenhok eruit.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3225750
Poeh, ik zou zeker uitkijken met de zon. De huid van een behaarde hond is heel snel verbrand als ie plots kaal is. Dus zeker iets aantrekken, T-shirt, cool-vest of wat dan ook.
Zonnebrand kan ook, maar ook dat kan allergische reacties veroorzaken, ik kan zelf bijv alleen tegen hele dure van de apotheek.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3225947
bedaan schreef:helaas kan een allergische reactie op antibiotica zomaar opeens komen opzetten. Ze heeft deze antibiotica nooit eerder gehad en ik heb nu een uitdraai bij haar paspoort zitten zodat ze deze ook nooit meer krijgt. De oorontsteking was zo heftig dat het goed aangepakt moest worden.
Nu eerst de prednison geheel afbouwen en daarna opnieuw bloedonderzoek om te kijken of de bloedwaardes weer binnen de normaal waardes vallen. Afhankelijk daarvan verder kijken. Eerder kan de natuurgeneeskundige ook niks.

Dieber is 6 en eet haar hele leven al barf. Na haar pupentingen heeft ze alleen 2 keer de rabiesenting gehad waarvan de laatste 2 jaar geleden. Haar titer was vorig jaar nog voldoende dus over 2 jaar wordt ze weer getiterd. Laatste ontwormend was vorig jaar augustus ivm vakantie in Frankrijk. Pipetten tegen vlooien en teken heeft ze dit jaar ook niet gehad.
Ze is allergisch voor de voorraadmijten, de overige waardes uit de allergietest waren goed.

We lopen zoveel mogelijk in de schaduw op zonnige dagen. Ik heb een uitlaatservice en ze is hele dagen mee op pad. Haar conditie is weer op peil, toen het mis ging met haar huid kon ze amper 5 min lopen.
Gewoon zo naar dit! Hopen dat het wegblijft (de oorontsteking). Goed dat je het in het paspoort hebt geschreven!
Door bedaan
#3226682
De dierenarts was woensdag tevreden over het herstel van Dieber. Over 2 weken opnieuw bloedonderzoek en dan wordt de schildklier ook meegenomen.
In overleg met de dierenarts gebruik ik nu zonnebrand spray, eerst getest op een klein stukje en haar huid reageerd er niet op. Gisteren haar hele rug ingesprayd en haar huid ziet er rustig uit.
1 groot nadeel, we liggen altijd lepeltje lepeltje als we gaan slapen en zo'n vet huidje inclusief zand is niet echt lekker om tegen aan te liggen maar daar heeft zij geen last van.
Maandagmiddag naar de osteopaat, haar lijfje staat best strak dus dat is wel nodig.
Door bedaan
#3226683
Ohja ze is het er alleen niet zo mee eens dat de pred kilo's er van mij af moeten. Van de 3 kilo die ze in 3 weken tijd was aangekomen was er een halve vanaf, ook in 3 weken.
Ze was best aan het afvallen toen ze zo ziek was dus meer gegeven en dat samen met pred zorgt voor extra kilo's. Op een gegeven moment de afweging gemaakt tussen minder geven en vreten van straat of teveel geven en niet vreten van straat. Dan liever teveel van goed eten ipv zooi van straat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door