Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helma76
#3224509
Goedemorgen allemaal. Mijn maam is Helma en ben eerder actief geweest op dit forum. Ik zit met een probleem en hoop dat ik hier wat tips kan krijgen. Een van mijn honden (bijna 9 jaar) kreeg van de een op het andere moment last van zijn nek. Hij is in zijn slaap daarvoor een keer van de bank gevallen en stond daarbij plots op zijn vier poten. Daarna echter niets aan hem gemerkt. Een week later lomp aan het spelen met zijn maatje waarbij er ook nogal gereden werd (ik heb 2 reuen). De dag daarna begon het. Het was niet keihard gillen maar toch bij een bepaalde beweging een gilletje. Naar de DA geweest en die constateerde iets in de spieren in de lies. Carporal gekregen. Op zich ging het wel goed maar toch had ik zo'n onderbuikkgevoel dat er iets niet klopte omdat hij pijn aan bleef geven. Terug naar de DA. Daar had ik een andere dan die keer daarvoor en draaide zijn hoofd alle kanten op en daar gaf mijn hond pijn aan. Direct werd er gezegd oh dat is een nekhernia. Heb gevraagd of ie dat zo kon voelen zonder apparatuur. Had prednison meegekregen. De inhoud van het gesprek daarna zal ik jullie besparen maar ik ben voor een second opninion naar een andere DA gegaan. Daar zijn foto's genomen en daar was op te zien dat er bij de 3e halswervel iets niet helemaal goed zat. Omdat hij niet de gillende pijn had die bij een echte nekhernia pasten twijfelde hij of het om een echte nekhernia ging, de hond er tegen aan zat of dat het toch een spieren kwestie was. Stoppen met de prednison en overgaan op pijnstillers en de hond rustig houden. Nou lieve mensen.....smorgens kreeg hij zijn eerste dosering pijnstillling en smiddags toen ik thuiskwam zat er al een heel andere hond. Ik ben daarnaast ook naar een osteopaat gegaan (tevens dierenarts). De foto's die waren genomen had ik ook in mijn mail gekregen dus die kon ik ook naar haar sturen. De behandelingen slaan goed aan en mijn hond is een stuk soepeler. Zij kan wel voelen dat het in de nek niet helemaal goed zit en de spieren erg stijf zijn. Hij compenseert met zijn rug en daar waren de nodige blokkades te voelen. Daar stond zijn haar ook altijd zo raar recht op. Dit heeft ze ook behandeld. Je ziet dat het haar daar ook mooier/beter wordt. Toch blijft de nek een gevoelig punt. Vanmorgen liep mijn man per abuis iets tegen hem aan en dan komt er toch weer een gilletje terwijl hij tijdens het lopen lekker meeloopt en savonds ook wel met zijn maatje wil spelen (wat hij dus niet mag) . Het lijkt met name dat hij smorgens meer pijn heeft. De pijnstillers heeft ie niet meer. Hij krijgt alleen nog puur herni. Ik weet het niet.....op zich is ie wel allert, loopt soepel wil ook graag bij je zitten, eet goed, heeft een natte neus...maar toch.....
Is er iets wat ik nog meer kan doen/geven? Is dit iets wat allemaal de tijd nodig heeft? (De klachten zijn na de pasen ontstaan).
Heeft iemand ervaring met dergelijke klachten bij een hond.
Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.
Bedankt alvast!
Groeten van Helma
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3224516
Ik zou 'm sowieso nog pijnstillers geven als je zo duidelijk ziet dat er nog pijn is. Dit voorkomt ook dat hij weer gaat compenseren en andere spierklachten gaat ontwikkelen. Verder voorlopig nog even rustig aan. Honden zijn bikkels en vergeten snel dat ze iets hebben en betalen daar later de rekning voor.
Door Lizzy
#3224618
Ik zou met de osteopaat overleggen om hem toch terug op pijnstillers te zetten.... Een fijne combinatie is dat niet natuurlijk dus dat zal ze ook mogelijk niet fijn vinden maar pijn is ook niet fijn. Jammer dat ze niet precies weten wat er aan de hand is! Zouden ze dat nog met een MRI scan kunnen determineren? Oh, ipv pijnstillers zou je ook nog kurkuma Golden Paste kunnen proberen (zie bieb). Misschien dat dit nog een tikje goed doet!
Door Helma76
#3224656
MRI blijft zeker een optie.
Ook de DA vind het lastig maar omdat de verdenking niet een directe hernia is, heb ik in overleg met de dierenarts en osteopaat afgesproken hier in eerste instantie van af te zien en te kijken hoe eea zich verder ontwikkeld. Het heeft ook tijd nodig, zegt men.
Beide artsen denken dat het niet een echte hernia is. Hij heeft nooit gillende/schreeuwende pijn gehad, ook geen verlamming.
Wat wel opviel is dat met name met de linkerachterpoot bij het dubbelklappen de poot af en toe bleef staan.
Die reflex is nu wel weer beter.
Wat ik wel mag/moet doen is het wandelen uitbreiden en dit gaat harstikke goed.
Gelukkig wel, want ik heb echt het idee dat ik hem al zoveel moet ontzeggen...... :-[
Grotendeels van de dag is het een vrolijke hond, maar er blijven toch momenten dat ie weer pijn heeft en het lijkt er op dat dat meestal smorgens is.
Misschien stijfheid?
Blijft lastig.....de alternatieve pijnstiller ga ik zeker proberen.
Wordt de situatie niet beter of wordt het juist slechter, dan hak ik de knoop door en zal een MRI gaan bepalen wat men kan doen.
Bedankt voor het meedenken!
Liefs
Helma.
Door Helma76
#3224703
Geen idee... is dat op röntgen te zien?
De osteopaat heeft er wel over gehad tzt over te gaan op glucosamine/msm/chondroitine om de boel soepeler te houden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3224728
Je schrijft dat je naar een andere dierenarts bent gegaan om meer te weten te komen. Hartstikke goed, met zulke klachten kun je ook niet blijven aanmodderen op een vage diagnose. Alleen die tweede dierenarts, is die goed genoeg in het maken en beoordelen van foto's?

Ik heb geen idee wat een MRI kost en oplevert, maar mijn eerste keuze zou zijn naar een goede orthopeed te gaan. Die kan waarschijnlijk meer informatie uit de gemaakte foto en een lichamelijk onderzoek en jou verhaal halen. En daarmee dus een betere diagnose. Als die een MRI aanraad, dan zou ik dat pas doen.

Artrose is in de regel prima te zien op een rontgen, alleen dan hangt het er ook wel vanaf hoe de rontgen is gemaakt. Niet elk gewricht is vanaf elke kant even goed te zien en te beoordelen.
Door Helma76
#3224797
Mijn huidige dierenarts is zeker in staat eea goed te beoordelen. De foto's zijn vanuit meerdere posities genomen.
Momenteel is Chester onder behandeling van een osteopaat. Zij is tevens dierenarts en is werkzaam geweest bij een neuroloog in Oldenzaal.
Heeft veel ervaring met (operaties van) hernia's bij honden.
Om nu daarnaast ook naar een orthopeed te gaan vind ik iets te veel van het goeie.
Maar vind het super dat je meedenkt hoor!

Kosten van een MRI zijn rond de 700 a 800 euro.
Als het moet doen we dat zeker.

Maar waar ik benieuwd naar ben is het "en dan" ......................
Stel dat we besluiten om hem te laten opereren, wat verbetert er dan.
Blijft eea dan net zo kwetsbaar als nu? mag hij dan wel weer de dingen die hij nu niet mag?......
Aan de andere kant weet ik ook wel dat een antwoord op die vragen juist weer na een MRI beantwoord kunnen worden.

Pfffff lastig allemaal.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3224993
Helma76 schreef:Mijn huidige dierenarts is zeker in staat eea goed te beoordelen. De foto's zijn vanuit meerdere posities genomen.
Momenteel is Chester onder behandeling van een osteopaat. Zij is tevens dierenarts en is werkzaam geweest bij een neuroloog in Oldenzaal.
Heeft veel ervaring met (operaties van) hernia's bij honden.
Om nu daarnaast ook naar een orthopeed te gaan vind ik iets te veel van het goeie.
Maar vind het super dat je meedenkt hoor!

Kosten van een MRI zijn rond de 700 a 800 euro.
Als het moet doen we dat zeker.

Maar waar ik benieuwd naar ben is het "en dan" ......................
Stel dat we besluiten om hem te laten opereren, wat verbetert er dan.
Blijft eea dan net zo kwetsbaar als nu? mag hij dan wel weer de dingen die hij nu niet mag?......
Aan de andere kant weet ik ook wel dat een antwoord op die vragen juist weer na een MRI beantwoord kunnen worden.

Pfffff lastig allemaal.
Goed om te lezen dat de dierenarts en osteopaat ervaren zijn.

Het lijkt mij dat je dierenarts toch wel een en ander moet kunnen inschatten voor de MRI. Het lijkt mij dat de MRI alleen zinvol is als het iets toevoegt en de dierenarts zal van te voren toch een idee moeten hebben wát het dan toevoegt. Het zijn hele terechte vragen die je stelt, het is nergens voor nodig om een MRI en operatie te doen als de prognose niet goed genoeg is. Anderzijds is het super dat die mogelijkheden er wel zijn als de prognose wel goed is!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door