Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3231033
Dr. Vroom heeft wel even over haar vegetarische menu gesproken, maar vond het niet nodig omdat Bandit op die hypo-allergene brok stabiel was. (die heeft hij 3 mnd gehad).

Ik had een lijst meegenomen van alles wat hij gegeten heeft de afgelopen jaren, met de datums erbij.
Aan de hand daarvan heeft ze voorgesteld om deze volgorde van vlees uit te proberen.

Bandit staat nog steeds op de lam + poeder.

Eigenlijk verander ik verder niks, behalve dan 1 x extra zijn vetbedden verschoond.
Schoonmaken gaat met dezelfde middelen en dezelfde frequentie.
Over een tijdje is mijn wasmiddel op en ga ik andere gebruiken (ik had een fles neutral gekocht om te kijken of dat nog iets uitmaakt). Ik zal opschrijven wanneer ik die ander weer ga gebruiken!
Fijn dat je me daar nog even op geattendeerd hebt! Die kleine dingetjes vergeet je makkelijk te noteren. ;)
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3241038
Updatetje. ;)

Omdat Bandit toch weer vaker krabde en ook feller beet, heb ik vanmiddag het kleed weer ingesprayed tegen de mijten. Wel jammer, het is nog geen 2 mnd geleden.

Vorig weekend zag ik, volgens mij, een vlo op zijn wang lopen. Beestje onvriendelijk vermoord natuurlijk. :D
Bandit helemaal onderzocht, maar nergens nog zo'n beestje of zelfs poepjes kunnen vinden. Voor de zekerheid hem toch een pipetje gegeven (ik behandel hem niet preventief en heb nog nooit een hond met vlooien gehad). Omdat hij dus jeuk blijft houden, dacht ik dat het misschien de mijten zullen zijn.

Hopelijk neemt binnen 2 dagen de jeuk weer af!
Dan weet ik meteen dat ik ca. elke 1,5 mnd het kleed in moet sprayen.

Verder moet ik een 3e diersoort gaan verzinnen. Lam gaat goed en geit volgens mij ook, maar dat ga ik vanaf volgende week nog een keer een periode proberen.

Punt is dat ik vermoed dat hij niet tegen konijn en haas kan. Hij kan zeker niet tegen rund en kip(achtigen).
Ik zat aan eend of paard te denken. Bij paard moet ik denken aan die arme dieren de geveild worden om vermoord te worden, dat voelt niet zo lekker.
Eend heeft hij wel eens gehad, maar echt te weinig om iets over te kunnen zeggen.
Ik vind het wel leuk om eerst de wat gangbare diersoorten te proberen (struisvogel, kangoeroe, lama, etc. kan altijd nog, is zo prijzig).
Gebruikersavatar
Door Hope
#3241084
Border Bandit schreef:Updatetje. ;)

Omdat Bandit toch weer vaker krabde en ook feller beet, heb ik vanmiddag het kleed weer ingesprayed tegen de mijten. Wel jammer, het is nog geen 2 mnd geleden.

Vorig weekend zag ik, volgens mij, een vlo op zijn wang lopen. Beestje onvriendelijk vermoord natuurlijk. :D
Bandit helemaal onderzocht, maar nergens nog zo'n beestje of zelfs poepjes kunnen vinden. Voor de zekerheid hem toch een pipetje gegeven (ik behandel hem niet preventief en heb nog nooit een hond met vlooien gehad). Omdat hij dus jeuk blijft houden, dacht ik dat het misschien de mijten zullen zijn.

Hopelijk neemt binnen 2 dagen de jeuk weer af!
Dan weet ik meteen dat ik ca. elke 1,5 mnd het kleed in moet sprayen.

Verder moet ik een 3e diersoort gaan verzinnen. Lam gaat goed en geit volgens mij ook, maar dat ga ik vanaf volgende week nog een keer een periode proberen.

Punt is dat ik vermoed dat hij niet tegen konijn en haas kan. Hij kan zeker niet tegen rund en kip(achtigen).
Ik zat aan eend of paard te denken. Bij paard moet ik denken aan die arme dieren de geveild worden om vermoord te worden, dat voelt niet zo lekker.
Eend heeft hij wel eens gehad, maar echt te weinig om iets over te kunnen zeggen.
Ik vind het wel leuk om eerst de wat gangbare diersoorten te proberen (struisvogel, kangoeroe, lama, etc. kan altijd nog, is zo prijzig).
Ik ging nu geen andere diersoort geven. Pas over een paar weken, als je zeker weet dat die pipet geen reactie geeft.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3241125
Ik wil met de geit ook zeker 1 a 2 weken wachten. ;)
Nu eerst weer een tijd alleen lam.

Fijn dat je meedenkt! :)


Ik blijf nog even hopen dat het de mijten zijn. Anders wordt het weer erg lastig om uit te zoeken wáárvan hij nu extra jeuk heeft. :-\
Gebruikersavatar
Door Hope
#3241151
Border Bandit schreef:Ik wil met de geit ook zeker 1 a 2 weken wachten. ;)
Nu eerst weer een tijd alleen lam.

Fijn dat je meedenkt! :)


Ik blijf nog even hopen dat het de mijten zijn. Anders wordt het weer erg lastig om uit te zoeken wáárvan hij nu extra jeuk heeft. :-\

Ik snap dat het frustrerend is, maar ik zou in het vervolg niet meteen ingrijpen met gif. Je helpt er toch regelmatig echt wat mee om zeep. Soms moet je het even afkijken en gaat het met een paar dagen weer beter. Stel hij zou reageren op zo'n pipet ben je echt ver van huis. Daarnaast is het echt erg belastend voor het systeem dat tóch al zo overstuur is vanwege een allergie.

Sprayen deed ik het eerste jaar 1x per maand. Nu 4x per jaar, langzaam afgebouwd om te kijken wat goed ging. Ik let ook op luchtvochtigheid. Onder de 50% overleven die krengen amper. Daarboven heb je er al weer meer last van en moet je dus vaker sprayen.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3264096
Even een update en een vraagje.

Inmiddels zijn we verhuist. Vóór de vloer gelegd werd heb ik in het nieuwe huis goed gezogen en de randen vloer-muur ingesprayed met neemboomolie.
I.v.m. een vakantie waar ik geen KVV kan geven, heeft hij weer de hypo-allergene brokken gehad. Aansluitend de verhuizing (en een lege vriezer), dus nog eventjes op de brokjes laten staan. Hij heeft nog geen 3 weken brok gehad. Maarrrr..... géén jeuk!!!

Weer vlees gekocht, lam, eend en geit. Dat bleef goed gaan. Hij krijgt die poeder erbij om tekorten aan te vullen. Aanvankelijk vergat ik die nog wel eens door alle drukte. Maar toen ik die consequent ging geven, kreeg Bandit weer meer jeuk.
Ik herinnerde mij dat Nelson er allergiesch op reageert, dus gestopt met de poeder. Af-en-toe krabt Bandit nog.

Nou heb ik hertenvlees ("KVV") gekocht, wat ik als 4e diersoort wil introduceren. Maar daar zit geen bot en orgaan bij. :-\
In de diepvries heb ik nog lamshart, dat doe ik er bij, maar wat zou ik kunnen kopen om het 'bot-tekort' op te vangen?
Bij elke maaltijd een klein visje, kan eigenlijk ook niet.

Ik ben met het Barf niet zo bekend. :-\
Ik kwam lamsnek en -strot tegen, maar daar mag je geloof ik niet teveel van geven?

Weet er iemand misschien een merk KVV dat enkelvoudige geit en -lam heeft zonder pens?
Ik had een merk, maar daar zaten opeens erg rare rollen bij (ontdooide als patee, stukjes blauw plastic en zelfs premix!?), dus ik zoek een andere, maar heb er nog geen gevonden zonder pens. Dat laatste vind ik wel belangrijk omdat Bandit ook niet tegen granen kan.

Ik hoop dat jullie me weer een keertje kunnen helpen. ;)
Door Lizzy
#3264100
Border Bandit schreef:Even een update en een vraagje.

Inmiddels zijn we verhuist. Vóór de vloer gelegd werd heb ik in het nieuwe huis goed gezogen en de randen vloer-muur ingesprayed met neemboomolie.
I.v.m. een vakantie waar ik geen KVV kan geven, heeft hij weer de hypo-allergene brokken gehad. Aansluitend de verhuizing (en een lege vriezer), dus nog eventjes op de brokjes laten staan. Hij heeft nog geen 3 weken brok gehad. Maarrrr..... géén jeuk!!!

Weer vlees gekocht, lam, eend en geit. Dat bleef goed gaan. Hij krijgt die poeder erbij om tekorten aan te vullen. Aanvankelijk vergat ik die nog wel eens door alle drukte. Maar toen ik die consequent ging geven, kreeg Bandit weer meer jeuk.
Ik herinnerde mij dat Nelson er allergiesch op reageert, dus gestopt met de poeder. Af-en-toe krabt Bandit nog.

Nou heb ik hertenvlees ("KVV") gekocht, wat ik als 4e diersoort wil introduceren. Maar daar zit geen bot en orgaan bij. :-\
In de diepvries heb ik nog lamshart, dat doe ik er bij, maar wat zou ik kunnen kopen om het 'bot-tekort' op te vangen?
Bij elke maaltijd een klein visje, kan eigenlijk ook niet.
Als deze smaak KVV onderdeel is van de rest waar wel bot in zit, kun je naar mijn idee prima dit geven zonder bot te vervangen. Het gaat maar om een tijdelijke kwestie en bovendien is je hond al volwassen dus tijdelijk wat minder calcium is echt geen probleem. Tenzij ie een dag erna diarree heeft. Maar ik vermoed dat dit wel mee zal vallen. Ik zou ook geen lamshart geven erbij.

Maar als er geen orgaan in zit en geen bot: wat zit er dan wel in deze KVV?
Ik ben met het Barf niet zo bekend. :-\
Ik kwam lamsnek en -strot tegen, maar daar mag je geloof ik niet teveel van geven?
Klopt. En lamsnek is erg hard.
Weet er iemand misschien een merk KVV dat enkelvoudige geit en -lam heeft zonder pens?
Ik had een merk, maar daar zaten opeens erg rare rollen bij (ontdooide als patee, stukjes blauw plastic en zelfs premix!?), dus ik zoek een andere, maar heb er nog geen gevonden zonder pens. Dat laatste vind ik wel belangrijk omdat Bandit ook niet tegen granen kan.

Ik hoop dat jullie me weer een keertje kunnen helpen. ;)
Helaas, ik weet niet genoeg van KVV om je hier antwoord op te geven....
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3264102
Bedankt Lizzy, voor je snelle reactie!!

Ik vind ook dat het niet de naam KVV verdient als het alleen gemalen hertenvlees is. ::)
Een enkelvoudige KVV van hert heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik wilde toch een diersoort toevoegen en hert leek me een grote kans dat het goed blijft gaan. ;)

Het zijn rollen van 1 kg, dus hij eet dan 2 dagen alleen hertenvlees en dan 2 dagen een volledige KVV (vlees, bot en orgaan).

Goh, dan denk ik nog steeds té precies, hihi. Ik wil niet dat hij iets te kort komt, vandaar. ;)

Zijn ontlasting werd inderdaad geen diaree. :)

Is hart geen goed orgaan? Zijn er betere?
Door Lizzy
#3264103
Border Bandit schreef:Bedankt Lizzy, voor je snelle reactie!!

Ik vind ook dat het niet de naam KVV verdient als het alleen gemalen hertenvlees is. ::)
Een enkelvoudige KVV van hert heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik wilde toch een diersoort toevoegen en hert leek me een grote kans dat het goed blijft gaan. ;)

Het zijn rollen van 1 kg, dus hij eet dan 2 dagen alleen hertenvlees en dan 2 dagen een volledige KVV (vlees, bot en orgaan).

Goh, dan denk ik nog steeds té precies, hihi. Ik wil niet dat hij iets te kort komt, vandaar. ;)

Zijn ontlasting werd inderdaad geen diaree. :)

Is hart geen goed orgaan? Zijn er betere?
Nee, ik vind dat dus ook niet.... En als er alleen spiervlees van hert in zit, dan vraag ik me oprecht ook af wat de kwaliteit van dat spiervlees is... zou je anders niet proberen om aan kwalitatief goed ongemalen spiervlees van hert te komen? En dan kun je misschien via Floris24 nog iets van zachte hertenribbetjes scoren?

Wacht even hoor, want ik weet niet of ik het nu begrijp. Je voert 2 dagen hert en 2 dagen een andere KVV. En wat voer je dan de andere dagen?

Op zich is hart wel goed, maar omdat er in KVV al genoeg orgaanvlees zit, zou ik het alleen bij hertenvlees laten. Je hoeft die 2 daagjes perse ook niet aan te vullen met orgaan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3264126
Lizzy schreef:Nee, ik vind dat dus ook niet.... En als er alleen spiervlees van hert in zit, dan vraag ik me oprecht ook af wat de kwaliteit van dat spiervlees is... zou je anders niet proberen om aan kwalitatief goed ongemalen spiervlees van hert te komen? En dan kun je misschien via Floris24 nog iets van zachte hertenribbetjes scoren?

Wacht even hoor, want ik weet niet of ik het nu begrijp. Je voert 2 dagen hert en 2 dagen een andere KVV. En wat voer je dan de andere dagen?

Op zich is hart wel goed, maar omdat er in KVV al genoeg orgaanvlees zit, zou ik het alleen bij hertenvlees laten. Je hoeft die 2 daagjes perse ook niet aan te vullen met orgaan.
Floris heeft hertenvlees en reeribben, en dat zijn twee verschillende diersoorten.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3264153
Ik denk dat je de gemalen hertenvlees van Kiezebrink hebt?

Die koop ik ook wel eens, maar gebruik dat dan als spiervlees (aangezien er geen bot en geen orgaan in zit) en geef het dus als 25% van de gehele maaltijd. De kwaliteit? Tja, het is gemalen, dus dat kan je niet zien. Maar het is wel donker van kleur, even donker als de hele stukken hertenvlees van floris24.

Je hoeft natuurlijk geen 2 dagen achter elkaar alleen maar dit te geven. Je kan ook de rollen in stukken snijden - met een scherp mes gaat dat best als het bevroren is.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3264156
Wat fijn dat jullie met mij mee willen denken!!

Lizzy, bedankt voor de extra informatie over orgaan toevoegen e.d. :)

Ik ben afhankelijk van een leverancier die thuisbezorgd. Ik heb nu van Kiezebrink eend(mix) en hert(vlees) (goed gedacht Spikkelneus! :)).
Nu zoek ik nog een merk voor geit en lam. (het merk wat ik tot voorkort had, wil ik niet meer)

Op het moment heb ik alleen eend en hert die ik om-en-om geef. Het is me nog niet gelukt om de bevroren kilo-rollen doormidden te snijden (kippen-krachtje, hihi ;)). Het zal wel voor meer afwisseling zorgen als ik ze kan halveren.
Dit was de eerste keer Kiezebrink. Ik kan straks ook 500 gr. rollen kopen als het bevalt. ;)

Kiezebrink verwerkt ook lamspens, vandaar dat ik voor lam en geit een andere leverancier moet zoeken.

Hier op de markt staat een vrouw met Naturis en Buddy's. De laatste verwerkt ook pens. Vanmiddag eens informeren over Naturis, ik kan op hun site niks vinden over de exacte ingrediënten.

Dus, inderdaad, krijgt Bandit sinds een paar dagen alleen eend en hert afgewisseld. Hopelijk snel weer ook lam en geit.
Hij heeft eerst 6 weken alleen lam gehad...
Ik ben het aantal diersoorten nog langzaam aan het opbouwen.

Ach, het blijft gewoon erg lastig. Ik hoop dat ik snel goede en voldoende diersoorten heb, dan wordt het eindelijk iets makkelijker. ::)
Door Siberienne
#3264190
Ik heb even gezocht voor je maar kan ook geen KVV vinden met alleen hert. Hooguit gedroogde van Ziwipeak: http://www.eko4petz.nl/a-42575035/ziwip ... escription
(is wel erg duur ook, maar misschien een keer iets voor vakantie oid?)

Ik zag dat mijn KVV leverancier bij het kopje eliminatie dieet geit heeft staan van Alroda: https://didji.nl/alroda-puur-geit-250-gram.html Verder heeft Alroda nog wat meer ongebruikelijke diersoorten, zoals duif enzo. Misschien dat er nog iets voor je bij zit?

Ik heb er dus zelf geen ervaring mee maar er staat geen pens bij vermeld.

Verdraagt Bandit ook vis? Er is van Shaweca nog wel een lam/zalm variant zag ik waar geen pens in zit.

Succes met je zoektocht!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door