Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3211768
Lizzy schreef:
Pinkel. Niet Linga.
En dus niet ongemerkt. Anders had ik niet bij de DA gestaan.
En kennelijk is dat zeker niet altijd dodelijk. Want ze is 15 geworden.



https://www.zoetis.nl/aandoeningen/hond ... iekte.aspx
Oh sorry Lizzy. Afbeelding
Ik heb het allemaal wat te snel gelezen.
Ik zal maandag eens overleggen.
Ik dacht, misschien heeft het te maken met de medicatie die hij gehad heeft. Om te beginnen natuurlijk phenoral.
Maar vw zijn poot ook langere tijd carpodyl. Daarnaast natuurlijk de narcose, ab en temgesic.

We zullen maandag weer even verder vragen en kijken.
Bedankt!
Gebruikersavatar
Door pike
#3211975
Phenoral is zonder meer slecht voor de lever. Hij krijgt de phenoral toch op voorschrijven van Paul Mandigers dacht ik mij te herinneren? Laat je daar ook de bloedspiegel checken en de leverwaardes? Of doe je dat bij je eigen dierenarts? In het laatste geval zou ik Mandigers de resultaten van de bloedtests voorleggen en zijn advies vragen. En als het bloed bij Mandigers is afgenomen, wat zegt hij er dan van???
Door charmed
#3211985
Ik zou idd. even laten onderzoeken waarom de leverwaardes zo hoog zijn. Bij Prudence is de AF 1083 al bijna een jaar nu. En haar GPT stijgt en daalt steeds, maar nu weten we waarom, zij heeft ergens een infectieziekte opgelopen en nu kunnen wij gericht gaan behandelen. Het was bij Prudence een raadsel, omdat ze steeds symtpomen heeft, die ook bij de stofwisselingsziekte passen, maar nu is er een zeldzame infectieziekte ontdekt.

Medicatie kan ook wel zijn, ook als honden toch een aanval hebben gehad, gaan de leverwaardes ook tijdelijk omhoog (om alle gifstoffen weg te werken)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3212004
pike schreef:Phenoral is zonder meer slecht voor de lever. Hij krijgt de phenoral toch op voorschrijven van Paul Mandigers dacht ik mij te herinneren? Laat je daar ook de bloedspiegel checken en de leverwaardes? Of doe je dat bij je eigen dierenarts? In het laatste geval zou ik Mandigers de resultaten van de bloedtests voorleggen en zijn advies vragen. En als het bloed bij Mandigers is afgenomen, wat zegt hij er dan van???
Mandigers is van de phenoral op de hoogte maar deze waardes heb ik nog niet voorgelegd. Wel een goed plan om hem even te bellen!
De dosering is wel heel laag. 50 Mg per dag schijnt niet hoog te zijn.
Mijn dierenarts verwachtte niet dat dit de oorzaak zou zijn vw de lage dosering.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3212006
charmed schreef:Ik zou idd. even laten onderzoeken waarom de leverwaardes zo hoog zijn. Bij Prudence is de AF 1083 al bijna een jaar nu. En haar GPT stijgt en daalt steeds, maar nu weten we waarom, zij heeft ergens een infectieziekte opgelopen en nu kunnen wij gericht gaan behandelen. Het was bij Prudence een raadsel, omdat ze steeds symtpomen heeft, die ook bij de stofwisselingsziekte passen, maar nu is er een zeldzame infectieziekte ontdekt.

Medicatie kan ook wel zijn, ook als honden toch een aanval hebben gehad, gaan de leverwaardes ook tijdelijk omhoog (om alle gifstoffen weg te werken)
En hoe kom je er achter of het evt een infectieziekte zou kunnen zijn?
Wat heeft prudence?
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3212339
Net terug van de da.
Wederom bloed geprikt.
We zijn wel een beetje opgelucht want de af was vorige x 1500 en is nu 1140
De GPT was vorige x 471 en is nu gedaald naar 359!
We twijfelen nu een beetje.
Opties zijn: over twee weken opnieuw meten en kijken of hij verder daalt.
Aan Kayne zien we helemaal niks. Sterker nog, ik vind hem doeneriger en vervelender dan de afgelopen weken.
Gewoon zoals hij hoort te zijn.
Tweede optie is echo en biopt bij ons op de kliniek.
Dan gaat hij onder volledige narcose en gaat zijn lever ook even goed bekeken worden.
Dat is toch fijner dan alleen een echo. Alleen vinden we die narcose en de buikoperatie een bezwaar.
Dat is toch best pittig.
Derde optie is de faculteit Utrecht. Daar een echo en biopt door de buikwand.
Heeft natuurlijk veel minder impact dan een buikoperatie. Alleen gebeurt het wel eens dat de waardes niet accuraat zijn heb ik gehoord. Ik wil wel graag precies weten wat het is.

Vooralsnog hebben we gekozen voor nieuwe bloedwaarden over 2 weken en Kayne goed in de gaten houden.
Als hij ineens niet lekker wordt trekken we gelijk aan de bel.
En het bloed gaat opgestuurd worden voor titeren op hepatitis.

Zouden jullie het ook zo doen? Of zouden jullie toch gaat voor een biopt?
Door charmed
#3212382
Er moet minimaal 6 weken tussen zitten met controle, omdat leverwaarden op zich niet zo snel dalen (zegt Mandigers altijd) We meten altijd met minimaal 6 weken ertussen!
Biopt is bij Prudence ook meerdere malen gedaan, als ze het niet vertrouwden, dus ja ik laat het dan gewoon zo snel mogelijk doen, dan is de kans op genezing hoger (zo reken ik altijd)

Ik laat zulke dingen dus altijd bij de Neuroloog doen, als ik het hier bij een da laat doen is het altijd een uitslag waar je geen hol mee kan :/ Maar ja schijnt dat wij hier allemaal Vee artsen hebben zitten i.p.v. dierenartsen

spreeuwtje schreef:Net terug van de da.
Wederom bloed geprikt.
We zijn wel een beetje opgelucht want de af was vorige x 1500 en is nu 1140
De GPT was vorige x 471 en is nu gedaald naar 359!
We twijfelen nu een beetje.
Opties zijn: over twee weken opnieuw meten en kijken of hij verder daalt.
Aan Kayne zien we helemaal niks. Sterker nog, ik vind hem doeneriger en vervelender dan de afgelopen weken.
Gewoon zoals hij hoort te zijn.
Tweede optie is echo en biopt bij ons op de kliniek.
Dan gaat hij onder volledige narcose en gaat zijn lever ook even goed bekeken worden.
Dat is toch fijner dan alleen een echo. Alleen vinden we die narcose en de buikoperatie een bezwaar.
Dat is toch best pittig.
Derde optie is de faculteit Utrecht. Daar een echo en biopt door de buikwand.
Heeft natuurlijk veel minder impact dan een buikoperatie. Alleen gebeurt het wel eens dat de waardes niet accuraat zijn heb ik gehoord. Ik wil wel graag precies weten wat het is.

Vooralsnog hebben we gekozen voor nieuwe bloedwaarden over 2 weken en Kayne goed in de gaten houden.
Als hij ineens niet lekker wordt trekken we gelijk aan de bel.
En het bloed gaat opgestuurd worden voor titeren op hepatitis.

Zouden jullie het ook zo doen? Of zouden jullie toch gaat voor een biopt?
Door charmed
#3212383
Dat is in Utrecht in De universiteit in het labaratorium onderzocht.

Prudence heeft E cuniculi (infectieziekte) heel heel heel zeldzaam!
spreeuwtje schreef:En hoe kom je er achter of het evt een infectieziekte zou kunnen zijn?
Wat heeft prudence?
Gebruikersavatar
Door pike
#3212639
spreeuwtje schreef:
Zouden jullie het ook zo doen? Of zouden jullie toch gaat voor een biopt?
Ik zou voor optie 4 gaan: Met mijn epilepsiehond ging ik allereerst naar Mandigers.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3212944
charmed schreef:Er moet minimaal 6 weken tussen zitten met controle, omdat leverwaarden op zich niet zo snel dalen (zegt Mandigers altijd) We meten altijd met minimaal 6 weken ertussen!
Biopt is bij Prudence ook meerdere malen gedaan, als ze het niet vertrouwden, dus ja ik laat het dan gewoon zo snel mogelijk doen, dan is de kans op genezing hoger (zo reken ik altijd)

Ik laat zulke dingen dus altijd bij de Neuroloog doen, als ik het hier bij een da laat doen is het altijd een uitslag waar je geen hol mee kan :/ Maar ja schijnt dat wij hier allemaal Vee artsen hebben zitten i.p.v. dierenartsen


Het gekke is dat deze van 471 naar 359 in 4 dagen is gedaald. Ik vind dat best een fikse daling.
We zien helemaal niks aan kayne. Hij is vrolijk en energiek. Het lijkt alsof hij een periode niet helemaal 100% was. Maar dat is meer achteraf kijken. We dachten dat dit met achteruitgang van conditie door niet kunnen lopen vw zijn poot kwam.
Ik wacht toch even de volgende bloedafname af en we houden kayne goed in de gaten.
Morgen gaan we wel even mailen met Mandigers. Onze ervaring is dat onze dierenarts tot nog toe altijd op 1 lijn zat met Mandigers. Zowel met aanpak als met kennis.
Door charmed
#3212987
Het kan wel heel snel dalen, maar meestal gaat het heel langzaam (aldus Mandigers)

Prudence had ooit een GPT waarde van 1000 toen merkten we niets aan haar, maar toen haar GPT 3.441 (ze was helemaal geel en misselijk was) begon ze heel moe te worden. De AF zit dan meestal rond de 1183 bij haar (nu ook de AF weer 1183, al het hele jaar) Een leveronsteking merk je ook weinig aan, je ziet wel dat ze wat vermoeider zijn, maar idd. dan denk je ze worden ouder of het heeft ergens anders mee te maken. Bij Prudence was het Kerst toen ze geel was, we zijn toen gelijk gestart met behandeling (en leverbesparend dieet) dat was de allereerste keer voor haar. En 6 weken later waren de leverwaardes al drastsich gedaald, 3 maanden waren ze weer helemaal normaal. Heb het zelfs een keer sneller gered om de leverwaarden weer omlaag te krijgen, binnen 4 weken. Dus het kan wel, maar meestal is het anders en gaat het heel langzaam. Ws. omdat ik van alles verander als er een leveronsteking is, gaat het snel omlaag. Maar behalve dit keer dus, omdat er andere infectieziekten in het spel zijn.

Wel fijn dat je da op dezelfde lijn zit. Ben benieuwd wat er uit zal komen.


spreeuwtje schreef:Het gekke is dat deze van 471 naar 359 in 4 dagen is gedaald. Ik vind dat best een fikse daling.
We zien helemaal niks aan kayne. Hij is vrolijk en energiek. Het lijkt alsof hij een periode niet helemaal 100% was. Maar dat is meer achteraf kijken. We dachten dat dit met achteruitgang van conditie door niet kunnen lopen vw zijn poot kwam.
Ik wacht toch even de volgende bloedafname af en we houden kayne goed in de gaten.
Morgen gaan we wel even mailen met Mandigers. Onze ervaring is dat onze dierenarts tot nog toe altijd op 1 lijn zat met Mandigers. Zowel met aanpak als met kennis.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3215758
Hoera!!!!!!!!! Net terug van de da. Leverwaardes twee weken na de laatste meting: AF van 1140 naar 476!
En GPT twee weken terug 359 nu 50!!!
Alleen de glucose gaat heel langzaam omhoog.

Voor nu zijn we opgelucht en hebben we een nieuwe afspraak voor 31 mei.
We houden hem in de gaten.
Door charmed
#3215759
Super! Hoop dat de rest ook snel normaliseert!
spreeuwtje schreef:Hoera!!!!!!!!! Net terug van de da. Leverwaardes twee weken na de laatste meting: AF van 1140 naar 476!
En GPT twee weken terug 359 nu 50!!!
Alleen de glucose gaat heel langzaam omhoog.

Voor nu zijn we opgelucht en hebben we een nieuwe afspraak voor 31 mei.
We houden hem in de gaten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door