Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pluk
#3205881
inni schreef:oei, dat is spijtig. Als die ab al meer dan een week geleden is denk ik niet dat dat nu nog mag spelen. maar misschien de pijnstillers nog. Misschien heeft ze wel een virussje te pakken. Haar weerstand is natuurlijk beneden nul nu. Krijgt ze nog iets anders van supplementen waarop ze zou kunnen reageren?
Vergis je niet in ab hoor. Vriendlief heeft 6 maanden ernstige darmklachten gehad door 1 kuur.
kan me zomaar voorstellen dat sommige honden ook heel heftige reacties kunnen hebben
Door Valerie
#3205905
pluk schreef:Vergis je niet in ab hoor. Vriendlief heeft 6 maanden ernstige darmklachten gehad door 1 kuur.
kan me zomaar voorstellen dat sommige honden ook heel heftige reacties kunnen hebben
Jammer genoeg heb ik dezelfde ervaring. Antibiotica ... door een bijwerking maagontsteking ... Opnieuw naar huisarts en een 2de kuur antibiotica resultaat nog meer maagellende alleen nu voor een leven lang :-[
Door inni
#3205936
pluk schreef:Vergis je niet in ab hoor. Vriendlief heeft 6 maanden ernstige darmklachten gehad door 1 kuur.
kan me zomaar voorstellen dat sommige honden ook heel heftige reacties kunnen hebben

Wat heftig zo'n reactie.

Konden onze dieren toch maar praten hé........nu is het gissen en afstrepen


Hopelijk heeft ze haar voedsel nu binnengehouden, is het haar goed gevallen en heeft ze en stapje gezet in de goede richting.
Door Valerie
#3206004
inni schreef: Hopelijk heeft ze haar voedsel nu binnengehouden, is het haar goed gevallen en heeft ze en stapje gezet in de goede richting.
Gisteravond is deel 2 van de voeding inderdaad binnen gebleven :) Ook vanmorgen heeft ze gegeten (alleen spiervlees). Ze heeft keuze en mevrouw heeft beslist om van alle soorten een beetje te eten (kip, eend maar voornamelijk konijn en haas). Om 11 uur kwam ze weer naar me toe en heb ik haar reestoofvlees gegeven en ook dat heeft ze met smaak opgegeten. Tot op heden is alles erin gebleven. Ze heeft vanmorgen wel weer wat koorts (39,1) :-\ Heb haar ook een lepeltje honing gegeven (van een imker) en dat heeft ze ook op. Dus hopen dat het weer erin blijft.

Het met de dierenarts gebeld (en sowieso een afspraak gemaakt voor vrijdag voor bloedonderzoek en een echo) en die zei dat de antibiotica inderdaad de maagpijn en dikke lippen kan veroorzaken. De dikke lippen beginnen af te zwakken (enkel vooraan nog wat dikker als normaal), ook de kleur van de lippen is weer normaal aan het worden. Dus hopelijk gaan we nu de goede kant op!
Door Valerie
#3206049
Toch maar weer een ritje dierenarts gemaakt, ook met het verlengde weekend in het vizier. De echo was gunstig, de baarmoeder perfect gesloten, alle organen goed. Het enige waar ze iets aan zagen was dat de milt iets vergroot maar daar maakten ze niet zoveel uit.

Bloed getrokken en nu afwachten ...

Daarnaast een zware allergische reactie op de antibiotica met als resultaat de dikke lippen. Ze vonden ze nog aardig dik, alle geluk dat ze ze niet eind vorige week hebben gezien.

Het vermoeden van de dierenartsen is echter zwaar ... namelijk Lyme :'( Ze wou gelijk beginnen met een kuur antibiotica, maar na overleg (en aangezien ze die allergische reactie heeft op deze antibiotica) hebben we besloten de eerste bloedresultaten morgen en overmorgen maar af te wachten. Vrijdag gaan we toch terug naar de dierenarts voor de pups en dan kunnen we beslissen of we op een nieuwe dosis antibiotica overgaan.

Momenteel zit ze aan de Prednisolone ... hopen dat dit wat doet tegen de allergie en de pijn wat draagbaar maakt :-\ Het eten blijft er gelukkig wel goed in momenteel.
Door Valerie
#3206604
Vandaag een groot deel van de bloedwaardes binnen ...
Lyme negatief
Ontstekingscellen te hoog
nierwaardes te hoog
Calcium veel te hoog

Dus weer verder op zoek ... Foto's genomen van de voorkant en in beide voorpoten groeipijnen ... hoe dat nu weer kan :-\ Dus calcium naar beneden!!
Foto van de borstkas gemaakt en helaas ... de luchtpijp wordt door ¨wat¨ omhoog gedrukt ter hoogte van de longen. Wat/hoe onbekend. Geen vlekken of zo te zien :'( Zekerheid zou kunnen via scan, maar om haar onder narcose te doen vind ik haar te zwak. Dus afgesproken om sowieso ong een maand te wachten, opnieuw een foto te nemen en te zien of het groter/kleiner is geworden. Dan verder beslissen of we scan nemen of niet.

Nu afwachten of de prednison z'n werk gaat doen. Allergische reactie op de antibiotica is gelukkig al iets afgenomen. Prednison sowieso tot volgende week vrijdag volle dosis aangezien ze daar op die 3 dagen tijd goed op reageert. Vrijdag weer contact en dan zien we verder wat we gaan doen.

Vandaag heeft ze gegeten ... 2 bekers brok met smaak. Als ze dat wilt eten, krijgt ze dat he. Liever iets als niets :-[
Door Chiki
#3206611
Wat naar....
Is ze getest op Addison?? Wat betreft die narcose: kan ook prima bij een hond in mindere conditie, mits een kundig anesthesist erbij. Sterkte!
Door inni
#3206636
Verdikke ség......weer zorgen bij......hopelijk gaat ze goed reageren op de meds en herstelt alles zich in sneltempo......ik duim.. ivm die brokken.....gewoon doen.... als ze het er goed op doet heeft ze alvast wat om kracht uit te halen, haar maag is gevuld en ik denk dat dat met medicijnen altijd beter is..... knuffel voor jullie
Door Valerie
#3206696
Lizzy schreef:Wat is er nou eigenlijk uit het bloedonderzoek gekomen?
- Te hoge calcium (ze had 4 eendennekken daarvoor op)
- nierwaardes te hoog
- ontstekingswaardes te hoog (weet de naam niet meer)

Uit de RX is gekomen
- groeipijnen beide voorpoten
- "iets" tussen luchtpijp en longen wat de luchtpijp naar omhoog drukt

Uit echo (woensdag)
- Organen goed
- Milt iets vergroot
Door Lizzy
#3206704
Valerie schreef:- Te hoge calcium (ze had 4 eendennekken daarvoor op)
- nierwaardes te hoog
- ontstekingswaardes te hoog (weet de naam niet meer)
Ik ben eerlijk gezegd toch echt bang dat een hoge Ca waarde in het bloed absoluut niet veroorzaakt wordt en kan worden door eendennekken. Al had je er 10 gegeven. De oorzaak van een verhoogd Ca moet in mijn ogen echt ergens anders gezocht worden.

Zie :

Uitleg
Calcium speelt o.a. een rol bij de opbouw van het skelet en een groot aantal andere functies in het lichaam. De calcium bepaling is zeer temperatuurgevoelig. Omdat een verhoogd calciumgehalte vaak een aanwijzing is voor ernstige aandoeningen, moeten we minimaal 3 keer verspreid over enige tijd het gehalte bepalen om zekerheid te verkrijgen over de betrouwbaarheid van het resultaat.

Normaalwaarden
2.57 - 2.98 mmol/l

Lage waarden
Eiwitten in het bloed verlaagd (o.a. bij Protein Loosing Enteropathie)
Eclampsie (onrust, krampen bij de zogende teef = puerperale tetanie)
Antivriesvergiftiging
Alvleesklierontsteking
Toediening van prednison
Chronisch nierfalen

Hoge waarden
Eiwitten in het bloed verhoogd
Kwaadaardige processen: maligne lymfoom, anaalzakkliercarcinoom
Ziekte van Addison
Te actieve bijschildklier
Uit de RX is gekomen
- groeipijnen beide voorpoten
- "iets" tussen luchtpijp en longen wat de luchtpijp naar omhoog drukt
Wacht even hoor...? Hoe kan je hond nou groeipijnen hebben? Ze is volwassen, ze heeft pups gehad?!?
Uit echo (woensdag)
- Organen goed
- Milt iets vergroot
Eerlijk gezegd vind ik het hele verhaal een beetje zorgelijk... Ik geloof dat ik me direct door zou laten sturen naar Gent.
Door Siberienne
#3206714
Ik sluit mij aan bij Lizzy; een zeer zorgelijk verhaal.
Een verhoogd Ca door eendenekken geloof ik ook niet in. Calcium wordt strak gereguleerd in het lichaam en zoiets kan best opgevangen worden.

De verstoorde nierfunctie in combinatie met het verhoogde Ca en 'iets' tussen longen en luchtpijp en een vergrote milt, doen allerlei alarmbellen afgaan.

Ik wil je echt niet bang maken, maar bij mensen denk je bij een echt verhoogd Calcium toch al snel aan of bijschildklierproblemen of een tumor. Dan moet het wel echt verhoogd zijn: het kan ook vals-verhoogd gemeten worden bij of een moeizame bloedafname (te lang stuwen) of door dat het eiwit in het bloed (albumine) sterk verlaagd is.

Een langdurig sterk verhoogd Calcium kan nierinsufficientie geven en hartritme stoornissen. Wat mij betreft, als het dus echt flink verhoogd zou zijn, zou dit een verwijzing naar een internist met spoed moeten zijn, zeker bij een zogende teef.
Door Siberienne
#3206716
Ook de botpijnen zouden kunnen passen bij een verstoring in de calcium huishouding. Ik vraag me trouwens af hoe je groeipijnen kunt zien op een rontgenfoto? Wat zien ze dan?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door