Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#3203059
Hallo allemaal, ik moet even frustraties van mij afschrijven.

Ik ben een actief barfplaats-lezer, reageer af en toe op een post en heel enkel schrijf ik zelf een post omdat ik met een probleem zit.
Ik denk dat de meeste mij nog wel kennen van het verhaal over Bink en zijn verstopping. Nu heb ik het volgende probleem.

Ik heb dus twee border collies, 1 daarvan is mijn trouwe vriend Bink. Ik heb mij vandaag zo geergerd dat ik dacht ik waag een gokje op barfplaats, misschien dat meerdere dit (her)kennen.
Bink is een hele slome border collie die, zonder gein, alleen maar van slapen en eten houd. Ik fiets graag met mijn borders, zodat ze lekker hun energie kwijt kunnen. Nadat Bink is september zo ziek is geweest is hij erg afgevallen, de zijn wat maanden voorbij gegaan en nu is Bink is aan de zwaardere kant. Ik heb hem na de operatie iets te veel verwend ;D aangezien hij nog niet veel mocht doen.

Nu is het probleem dat Bink het fietsen echt geen **** aan vind. Sorry voor de sterretjes maar ik ben er echt klaar mee. Ik moet constant zeggen: 'Bink, vooruit, huphup, Bink doorlopen enz '.
Ik heb een prachtig rondje van 7,5km door de weilanden, kunnen ze lekker los rennen. Ik moet dan zorgen dat Bink voor mij blijft rennen want als hij eenmaal achter mij aan loopt, gaat hij lopen en duurt het nog langer.
Als hij aan de riem zit, hangt hij helemaal in de riem, als ik langzamer ga fietsen gaat hij ook langzamer lopen. Het is echt zo frusterend, niks helpt. Ik doe vrolijk, probeer hem enthousiast te krijgen, speeltjes mee, hoge stemmetjes, niks nakkes nada!
Mijn andere border is echt een stuiterbal dus daar hoef ik niet op te letten, soms daagt zij Bink uit en trekken ze samen even een sprintje. Maar dat is na 5 minuten ook weer afgelopen.
Het rondje fietsen is op het moment voor mij maar ook voor Bink dus niks aan omdat ik hem dus constant moet enthousiasmeren, wat nu dus ook geen effect meer heeft.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat hij fietsen nooit leuk heeft gevonden maar ik moet toch wat met ze doen?? Ben nu op een punt waar ik denk, ik laat Bink thuis en ga alleen met Ephy fietsen, veel ontspannender maar dat heeft ook geen zin.

Ben echt radeloos want het is en blijft mijn trouwe vriend en ik wil niet telkens op hem mopperen. Voel mij dan ook zo schuldig. Kan het iets medisch zijn? Dat ik iets over het hoofd zie? Ik check z'n poten ook altijd en daar is niks te zien.
Herkent iemand dit? Heeft iemand tips?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3203061
Allereerst staat dit topic in de kattenhoek dus het verzoek aan de mods om het topic te verplaatsen ;)

Waarom ben je zo enorm gefocust op het fietsen?
Wellicht dat je ook kan kijken naar andere mogelijk sporten die Bink wel leuk vind?
Hier staat wel een overzicht van mogelijke sporten: http://www.fhn.nl/
Gebruikersavatar
Door pluk
#3203063
Waarom moet je wat met Bink doen? Omdat het een BC is?
Als hij fietsen niet leuk vind, dan laat je hem toch lekker thuis?

Ik zou op zoek gaan naar iets wat je met Bink kan doen wat jullie beide leuk vinden. Speuren, agility, hersenwerk?
Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#3203069
Oeps ik heb er helemaal niet opgelet dat dit de kattenhoek was, dom!! ::)

Nou, ik ben zo gefocust op het fietsen omdat ik geen zin heb om mijn honden om en om uit te laten. Ik heb vroeger agility met Bink gedaan, was ook niet zo'n succes. We doen wel veel hersenwerkjes en trucjes maar ook daar is de lol er snel vanaf. Bink is heel moeilijk te vermaken. Zolang hij bij je kan knuffelen en heerlijk tegen je aan mag kruipen om te tukken is hij het gelukkigst, owja en rond 7.00 en 18.00 uur is meneer ook erg enthousiast want dan is het etenstijd ;) . Maar ja, zijn extra kilootjes gaan daar niet mee weg.
Wij maken altijd lange wandelingen, meestal in het weekend en ik hardloop ook met beide honden maar nogmaals, Bink word er niet blij van. Ze krijgen genoeg beweging en worden ook met hersenwerkjes bezig gehouden maar ik zou zo graag willen dat het fietsen voor allebei een feestje is/word.
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3203070
Tja....is het niet het allerbelangrijkst dat je hond de activiteit leuk vind?
En als hij nou fietsen echt niet leuk vind, dan doe je dat toch niet met hem? Jij ergert je aan hem, hij voelt dat het vrouwtje niet blij is, dat wordt nooit een feestje.
Misschien zou steppen kunnen proberen, hoewel hij dat waarschijnlijk ook niet leuk zal vinden.
Je schrijft dat ze genoeg beweging krijgen, dus wat dat betreft zou ik me er niet druk om maken.
Door Too
#3203072
Bink vindt fietsen gewoon saai, zijn leven is leuk genoeg zonder allerlei extreme activiteit.. ronde wandelen, lekkere tuk doen, uit het raam kijken, grote wandeling, lekker eten..

:grin:

Ik weet niet hoe dat werkt met honden maar het lijkt mij dat je een bijzonder relaxed exemplaar hebt getroffen.

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3203080
Iets medisch kun je alleen uitsluiten door goed onderzoek. En het is best mogelijk dat er iets is. Bij Oscar viel zijn rugpijn mij op omdat hij ook niet meer naast de fiets wilde en steeds langzamer ging. Het is niet echt border collie eigen om alleen maar langzaam te willen lopen.

Hoe oud is hij en is hij wel eens goed onderzocht? En dan bedoel ik iets meer als het gewone betasten van een gewone dierenarts.

Het kan natuurlijk ook gewoon karakter zijn. En dan kun je het beste jezelf aanpassen aan de hond. Daarin ga ik mee met de anderen. Je basis is prima in orde qua beweging. Als Bink er niet blij van wordt, dan gaat ie dat niet worden welk trucje je ook toepast.
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3203081
pluk schreef:Waarom moet je wat met Bink doen? Omdat het een BC is?
Als hij fietsen niet leuk vind, dan laat je hem toch lekker thuis?

Ik zou op zoek gaan naar iets wat je met Bink kan doen wat jullie beide leuk vinden. Speuren, agility, hersenwerk?
Dat zou ik ook doen. Ik had ooit een labradorteefje als oppashond. Ze vind ontzettend veel leuk behalve fietsen. Niet vooruit te branden. Honden kunnen ook hun voorkeuren hebben en daar lijkt me niets mis mee.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3203088
Als er niets met zn pootjes (of rug oid) of met zn hartje is, denk ik dat hij er gewoon geen hol aan vindt.
Maar ik verplaatst hem wel naar de hondenhoek :)
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3203092
koekje schreef:Als er niets met zn pootjes (of rug oid) of met zn hartje is, denk ik dat hij er gewoon geen hol aan vindt.
Maar ik verplaatst hem wel naar de hondenhoek :)

Het kan natuurlijk ook dat Bink denkt dat hij een kat is ;)
Door Cathy
#3203105
Ik heb een border collie reu , als ik daar mijn frustraties ( heb ik gelukkig niet :) )op bod zou vieren om dat hij iets niet wil of iets niet goed doet , doet hij nul komma niks meer .
Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#3203168
Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb Bink nog nooit goed laten onderzoeken omdat daar geen aanleiding voor was. Ik ga hier toch over na denken.
Het is trouwens niet zo dat ik hele dagen op Bink mopper hoor maar ik was gister wel behoorlijk geergerd.
Ik heb besloten om smorgens wel met beide te fietsen omdat Bink dan wel 'actief' is, dan laat ik hem 's middags thuis. Ik ga inderdaad een beetje minder focus op het fietsen leggen.
Door petralita
#3203340
Hier 2 honden, groenendaeler (helemaal dol op alles wat te maken heeft met rennen en actie) en een aussiemix (rennen is leuk als ik zin heb en naast de fiets ook wel, maar niet een heel stuk en ook niet te hard).

Ik wil ze ook niet apart uitlaten, dus compromis gesloten. We gaan weg met de fiets, maar we stoppen ook regelmatig, kan lita snuffelen en snoepjes zoeken en roeska achter de bal aan rennen.
We hebben hier vaste plekken voor, lita weet dat en rent er vol enthousiasme naar toe.

Maar idd ik zou medisch uitsluiten, lita wilde vorig jaar helemaal niet meer, bleek toch pijn aan de knie te hebben en na de operatie wil ze weer.

Weet niet of het een optie is, maar voor mij zijn de avonden een klein rondje met beide honden en daarna blijft lita thuis, en ga ik met roeska nog een grote ronde doen.

En de focus op afvallen zou ik dan in dit geval gaan leggen bij magerder of minder voeren.
Door Parelridder
#3203364
Chantalletie schreef:(...) Ben echt radeloos want het is en blijft mijn trouwe vriend en ik wil niet telkens op hem mopperen. Voel mij dan ook zo schuldig. Kan het iets medisch zijn? Dat ik iets over het hoofd zie? Ik check z'n poten ook altijd en daar is niks te zien.
Herkent iemand dit? Heeft iemand tips?
Als er geen gedragsverandering is en hij gewoon fit is, slechts fietsen saai vindt, zou ik gen medische oorzaak zoeken. Als er wél veranderingen zijn of de conditie niet correspondeert met de leefgewoonten, dan zou ik wél laten onderzoeken of er een medische oorzaak is.

In het boek 'Hondse hoogstandjes' van Marcel Nijland lees je goede voorbeelden van hoe je fietsen leuk maakt en leuk houdt, omdat voor veel honden langs de fiets lopen verveelt. Als je het leuk wilt maken voor jouw maatje, zou ik het van voren af aan opbouwen, maar met bijzonder veel aandacht voor de motivatie. Dus niet als 1e doel om te fietsen, maar met als 1e doel om het fietsen te associeren met pret. Dan kan 10 meter dus genoeg zijn.. Dus bedenken wat hij allemaal als beloning ervaart, zoals bal-spel, iets lekkers drinken na inspanning, zwemmen na inspanning, knuffelen, een eitje onderweg.. (en pauzeer vaak genoeg voor zo'n beloning, om de lol er in te houden: "we zijn op weg naar de volgende pret") en afwisseling (in route, tempo, al dan niet vrij lopen, afstand..). Zorg dat het fietsen iets wordt waarbij hij zich gaat verheugen op wat er allemaal gaat komen en het altijd de vraag is wat er allemaal zal komen, zodat hij kan hopen op de hoofdprijs.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3205980
Tsja, hier ook een hond die niets heeft met fietsen.
Nu is Daan vroeger geopereerd aan ED, en heeft hij sinds die tijd 2 tempo's, of lopen of rennen...... Draf is voor hem heel lastig
Ik probeer het elke lente weer opnieuw, omdat ik bij mijn andere honden gewoon een betere spieropbouw zie (dat is voor mij de reden dat ik wil fietsen met de honden) maar leg me elk jaar neer bij het feit dat hij het gewoon niet graag doet, dus laat ik hem maar wat meer zwemmen

Ik heb bv ook een hekel aan voetbal, en zou er ook niet vrolijk van worden als ik elke keer toch mee moet van mijn ouders ondanks dat ik duidelijk aangeef dat het nooit een leuke bezigheid voor mij zal zijn ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door