Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ChantalKrijn
#3188494
En dus niet castreren ;)
Al googlend kom ik er niet zo veel over tegen. Heeft iemand er ervaring mee?
Groot voordeel lijkt me dat de hormonen gewoon blijven
Door Lil
#3188497
Nee, geen ervaring mee. Ik heb erover gedacht om het ook te laten doen, maar aangezien het hier nauwelijks mis zou kunnen gaan (ik wandel al extra op tijden en plaatsen dat ik zelden iemand tegen kom) heb ik het niet gedaan. Heel weinig dierenartsen ook die hiermee ervaring hebben.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3188520
Ik vraag me af wat het doel is van steriliseren van een reu.
Dat hij wel 'sex' mag hebben, maar dan toch niet voor nakomelingen zorgt?

Heeft het medische voordelen?

(ik bedoel dit als algemene vraag, om te leren, niet om kritiek te geven of zo)
Door Siberienne
#3188536
Het enige voordeel lijkt mij inderdaad het voorkomen van oeps nestjes. De rest blijft intact. Ik zou het alleen laten doen als de kans op per ongeluk nestjes groot is, bv veel zwerfhonden in de buurt oid.

In de VS gaan stemmen op om het te doen bij pups in asiels ed omdat je dan voorkomt dat er met de beestjes gefokt kan worden maar tegelijk ze wel meer kans geeft op een normal fysieke ontwikkeling. Dus als alternatief voor de ( in mijn ogen belachelijk vroege) castratie van voor 8 weken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3188542
Een zeer belangrijk voordeel lijkt mij het gelijk blijven van gedrag. Lang niet elke reu heeft er belang bij om zijn hormonen te moeten missen. Voor onzekere en angstige honden wordt castratie vaak met klem afgeraden.

Bij een langhaar kan de vacht ook een heel belangrijk argument zijn, een castratenvacht is bij veel honden een heel vervelend probleem.

De reactie van andere honden op castraten is een argument. Mijn intacte reu wil op de meeste gecastreerde reuen rijden. Niets aan.

En dat geeft mij dan een argument met de minste kracht, maar wat mij betreft het meeste belang: je laat het wezen van je hond zoveel mogelijk intact. Als de enige reden is dat je geen voortplanting wil, waarom dan een ingreep doen die van je mannelijke dier een het maakt. Want door het weghalen van de testosteronproductie veranderd er zo ontzettend veel in het lijf van je hond. Precies de reden waarom mensen-mannen altijd gesteriliseerd worden en niet gecastreerd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3188543
Ik ken niet speciaal dierenartsen die deze operatie vaak doen. Het lijkt mij een redelijk eenvoudige ingreep. Het enige wat er in feite hoeft te gebeuren is het doorknippen van de zaadleiders. En dat gebeurd tijdens een normale castratie ook, dus dat klinkt me weinig spannend in de oren.
Door ChantalKrijn
#3188548
Kaela schreef:Een zeer belangrijk voordeel lijkt mij het gelijk blijven van gedrag. Lang niet elke reu heeft er belang bij om zijn hormonen te moeten missen. Voor onzekere en angstige honden wordt castratie vaak met klem afgeraden.

Bij een langhaar kan de vacht ook een heel belangrijk argument zijn, een castratenvacht is bij veel honden een heel vervelend probleem.

De reactie van andere honden op castraten is een argument. Mijn intacte reu wil op de meeste gecastreerde reuen rijden. Niets aan.

En dat geeft mij dan een argument met de minste kracht, maar wat mij betreft het meeste belang: je laat het wezen van je hond zoveel mogelijk intact. Als de enige reden is dat je geen voortplanting wil, waarom dan een ingreep doen die van je mannelijke dier een het maakt. Want door het weghalen van de testosteronproductie veranderd er zo ontzettend veel in het lijf van je hond. Precies de reden waarom mensen-mannen altijd gesteriliseerd worden en niet gecastreerd.
Ja nou, dit dus eigenlijk.
Aan gedrag hoeft er niks veranderd te worden, ik wil niet dat hij 'lekker' gaat ruiken voor andere reuen. En laat hem maar zo intact mogelijk. Het enige wat ik wil is dat hij geen sperma meer loost :biggrin2:
Apart houden tijdens loopsheid zal toch wel moeten, gecastreerd intact of gesteriliseerd. Ook een gecastreerde reu kan dekken.
Door ChantalKrijn
#3188549
Kaela schreef:Ik ken niet speciaal dierenartsen die deze operatie vaak doen. Het lijkt mij een redelijk eenvoudige ingreep. Het enige wat er in feite hoeft te gebeuren is het doorknippen van de zaadleiders. En dat gebeurd tijdens een normale castratie ook, dus dat klinkt me weinig spannend in de oren.
Klopt hoor, ik heb het er al ook al over gehad met de DA. Die kan de operatie ook uitvoeren. Maar ik denk ik vraag het eens hier of er ervaringen zijn. Het word niet zo vaak gedaan begreep ik :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3188553
ChantalKrijn schreef:Klopt hoor, ik heb het er al ook al over gehad met de DA. Die kan de operatie ook uitvoeren. Maar ik denk ik vraag het eens hier of er ervaringen zijn. Het word niet zo vaak gedaan begreep ik :)
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die enkel geen-nestjes meer als reden hebben en daarom verder kijken. De meeste mensen castreren toch om gedrags of fysieke redenen, al is het maar vanwege een puspiemel ofzo. De meeste mensen die de genoemde argumenten belangrijk vinden, houden de hond intact als dat even lukt.

Ben je echt heel bang van een oeps dekking? Je hebt natuurlijk een teef in huis, dus ik kan het me wel een beetje voorstellen. Maar als hij toch uit logeren moet tijdens loopsheden, is de noodzaak dan echt heel hoog om hem te steriliseren?
Door Siberienne
#3188622
Ja dat is ook mijn idee: want je loopt het risico van een narcose en een ingreep - weliswaar een kleine(re) dus dat zou de afweging mijns inziens moeten zijn. Wil je dat risico nemen tov het risico op een ongewenste dekking.

Mijn huidige reuen zijn gecastreerd - vanuit gedragsoogpunt, 3 loopse teven binnen 3 straten was toch wat teveel van het goede.. En dat zal je blijven houden met een intacte reu en teef in huis, dat het dus mentaal moeilijk voor hem blijft...
Door ChantalKrijn
#3188629
Kaela schreef:Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die enkel geen-nestjes meer als reden hebben en daarom verder kijken. De meeste mensen castreren toch om gedrags of fysieke redenen, al is het maar vanwege een puspiemel ofzo. De meeste mensen die de genoemde argumenten belangrijk vinden, houden de hond intact als dat even lukt.

Ben je echt heel bang van een oeps dekking? Je hebt natuurlijk een teef in huis, dus ik kan het me wel een beetje voorstellen. Maar als hij toch uit logeren moet tijdens loopsheden, is de noodzaak dan echt heel hoog om hem te steriliseren?
Nou, niet echt heel bang, maar ik heb liever dat móchten ze eens per ongeluk bij elkaar komen dat er niks kan gebeuren qua bevruchting.. Uit logeren is geen optie want Tyke is best een mama's boy :biggrin2: Hij gaat zitten rillen en heeft diarree zo lang hij ergens anders zit. Dus dat is voor hem ook niks. Hij moet dus thuis blijven. En een loopse teef stuur ik niet uit logeren, dat vind ik een nog minder goed idee :biggrin2:
Siberienne schreef:Ja dat is ook mijn idee: want je loopt het risico van een narcose en een ingreep - weliswaar een kleine(re) dus dat zou de afweging mijns inziens moeten zijn. Wil je dat risico nemen tov het risico op een ongewenste dekking.

Mijn huidige reuen zijn gecastreerd - vanuit gedragsoogpunt, 3 loopse teven binnen 3 straten was toch wat teveel van het goede.. En dat zal je blijven houden met een intacte reu en teef in huis, dat het dus mentaal moeilijk voor hem blijft...
Risico op narcose vs risico op ongewenste dekking.. ik blijf hem lastig vinden :-\ De pups uit die dekking wil ik dan niet geboren laten worden, dus dan moet ik aan de Alizin. Dat is ook echt bocht..
Ik verwacht dat als hij gecastreerd word dat hij dan alsnog weet wat er gaande is hoor, hij heeft weleens gedekt ;) Dus vanuit dat oogpunt maakt het niet uit. Het is meer een zekerheid dat er echt geen pups van kunnen komen
Door Lil
#3188641
Ik zou het "gewoon" doen. Ja alles heeft een risico, maar dat is tegenwoordig toch zeer klein. Nu gaan al mijn honden niet meer onder ouderwetse narcose van spuit erin en klaar. Ik wil alleen nog maar aan het dier aangepaste narcose (en als dienouderwetse spuit het beste is ok dan is die het beste maar niet zomaar erin omdat wij dat altijd doen). En dus dat ze het dier bewaken tijdens de narcose. Nu doen bijna alle da's dat tegenwoordig, maar soms tref je nog knurften die nog niet eens een assistente hebben en gewoon een spuit erin rammen en dat was het dan. Nee dank je.

Maar als het mijn reu en teef waren dan liet ik inderdaad steriliseren als ik geen gevaar op puppen wilde, want castratie is wat drastisch en heeft ongewenste neveneffecten. Dus bloedprikken om te kijken of hij 100% ok is en da ff bevragen over hoe zorgvuldig het narcosebeleid is en dan zou ik het zeker laten doen.
Door Lizzy
#3188644
Ik weet nog dat Yvette van Alert het bij haar reu heeft laten uitvoeren, deze operatie.

Ik zeg doen. Ja, ik zou liever zo'n sterilisatie uitvoeren dan dat je Alizin aan je teef moet gaan geven. Als je dat kan voorkomen: doen! En ja, hoe groot is de kans op een ongewenste dekking... Dat is natuurlijk alleen door jou goed te beoordelen. Bij mij kregen Brutus en Linga echt NIET de kans hoor. Ze zaten omstebeurt in een bench en als ik weg ging, dan ging er 1 in de bench in de kamer en 1 in de bench in de hal en de deur ging op slot.

Ik werd eerder gek van zijn gedrag tijdens haar loopsheid :-X
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3188645
Kaela schreef:Een zeer belangrijk voordeel lijkt mij het gelijk blijven van gedrag. Lang niet elke reu heeft er belang bij om zijn hormonen te moeten missen. Voor onzekere en angstige honden wordt castratie vaak met klem afgeraden.

Bij een langhaar kan de vacht ook een heel belangrijk argument zijn, een castratenvacht is bij veel honden een heel vervelend probleem.

De reactie van andere honden op castraten is een argument. Mijn intacte reu wil op de meeste gecastreerde reuen rijden. Niets aan.

En dat geeft mij dan een argument met de minste kracht, maar wat mij betreft het meeste belang: je laat het wezen van je hond zoveel mogelijk intact. Als de enige reden is dat je geen voortplanting wil, waarom dan een ingreep doen die van je mannelijke dier een het maakt. Want door het weghalen van de testosteronproductie veranderd er zo ontzettend veel in het lijf van je hond. Precies de reden waarom mensen-mannen altijd gesteriliseerd worden en niet gecastreerd.
Ik heb 5 jr lang nagedacht ...wel of niet castreren...hij was onzeker, angstig en zenuwachtig hondje.....had zeker gedragsproblemen..
die steeds erger werden....iedereen rade het me af...heb t toch gedaan erger kon t niet worden...
binnen 1 week merkte ik al verschil!!! Wat een tophond is ie nu!
Tuurlijk is ie nog wat onzeker maar niks vergeleken met wat t was, zijn gezondheidsproblemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen(hij was zeker 2/3 dagen ziek per week, misselijk, bloedspugen, giga buikpijn, bloedpoepen( da wilde een scopie doen omdat ze bang was dat er van binnen iets niet goed zat) dat is na zijn castratie niet meer geweest!
hij speelt weer en dat heb ik hem alleen als klein pupje zien doen, veel vrolijker, hij rent en kliert en doet!
Hele andere hond...
Er is hier geen hond die op hem of op zn broer rijd..
Wbt de vacht...daar moet ik zeker meer aandacht aan besteden, vervilt snel maar daar dat is geen probleem, vind ik
En ik begrijp dat niet iedereen een goede ervaring heeft maar.... ik denk dat veel problemen bij reuen hormonaal is..daar ben ik nu wel achter gekomen..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door