Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3187506
Spikkelneus schreef:Juist andersom. Die 3 'kleine' gaatjes zijn toch al gauw 1,5cm per stuk. Dat is samen 4,5cm. Dat is groter dan de snede van een normale sterilisatie (ik zou zeggen zo'n 2,5-3cm maximaal). Plus dat de buikwand wordt opgeblazen bij laparascopie en je dus allemaal kleine spierscheurtjes krijgt en dat geeft veel napijn. Die heb je ook niet bij normale ster. Normale castratie is juist bij een klein hondje veel minder belastend.
Ja, hier ben ik het dus echt heel erg niet mee eens, ik hoop dat je het niet erg vindt. Een dierenarts moet met zijn handen erbij kunnen. En zo'n klein sneetje maken omdat het een klein hondje is maakt het voor de dierenarts juist alleen maar lastiger om bijv. de eierstokken goed af te binden. Best wel belangrijk, want maak je hier een foutje, bloed de hond dood. Ze hebben ruimte nodig. En dat buikwand opblazen: ja, ik heb dat vaker als excuus gehoord om niet voor een laparoscopische castratie te gaan, maar de ervaring leert inmiddels dat een gewone castratie vele malen zwaarder is voor een teef als een lap.cast. De dag erop lopen ze al weer rond of er niks gebeurd is.
Door Lil
#3187515
Lizzy schreef:Ja, hier ben ik het dus echt heel erg niet mee eens, ik hoop dat je het niet erg vindt. Een dierenarts moet met zijn handen erbij kunnen. En zo'n klein sneetje maken omdat het een klein hondje is maakt het voor de dierenarts juist alleen maar lastiger om bijv. de eierstokken goed af te binden. Best wel belangrijk, want maak je hier een foutje, bloed de hond dood. Ze hebben ruimte nodig. En dat buikwand opblazen: ja, ik heb dat vaker als excuus gehoord om niet voor een laparoscopische castratie te gaan, maar de ervaring leert inmiddels dat een gewone castratie vele malen zwaarder is voor een teef als een lap.cast. De dag erop lopen ze al weer rond of er niks gebeurd is.
geen verstand van laproscopie, maar al onze teven liepen de dag na een castratie gewoon weer rond. Let wel, ze mochten nog niet springen of zo maar wilden dat wel allemaal weer.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3187518
Lizzy schreef:Maar heeft ze daar zelf last van?
Nou ja denk niet moeilijk te bepalen maar ze is er niet ziek van
Ik had alleen begrepen dat als ze iedere keer schijnzwanger zijn je meer kans loopt op baarmoeder ontsteking??
En dan moet je er als de donder bij zijn.
Worden ze "opgeblazen" met laproscopische :-\
Nou weet ik het niet meer
Heb nog even want loopsheid komt er al weer aan
Moeilijke beslissing dit, wil het risico zo klein mogelijk houden
Door hannabelgje
#3187523
Wanneer moet ze loops worden? Inderdaad verhoogt schijnzwangerschap het risico op bmo's en ook op mamatumoren. Daardoor Zoë ook laten castreren. Op de ouderwetse manier en die voelde zich de dag erna ook weer prima.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3187528
Eigenlijk rond half febr dan is het 6 maanden geleden, maar zag dat der muts al iets is opgezet en bandit de border vind der al lekker ruiken dus vermoed niet lang meer
Ik vind dit moeilijk bij zo'n klein hondje weegt nog minder als een kat
Oja zei die ene da ook dat ze langer bezig zijn met een teefje als een poes vandaar ook prijs verschil, geloof er niks van volgens mij zelfde ingreep?? Kwa prijs of ouderwetse manier of dus de nieuwe maakt niet veel uit paar tientjes dus daar gaat het niet om
Door hannabelgje
#3187535
Nee bij een kat gaat het echt vlugger en makkelijker. Dan kunnen ze met een klein haakje heel makkelijk de boel naar boven hengelen. Bij een hond gaat dat niet.
Door sella
#3187536
Mij is verteld dat de grootste kostenpost bij castratie de narcose is. Hoe zwaarder de hond hoe meer narcose dus hogere prijs.
Met een chi en een poes zou toch niet veel gewichtsverschil zitten.
Door Shanti en co
#3187540
Wat beter is zou ik niet weten, toen Shanti gecastreerd werd met nog geen jaar had ze al een flinke bmo dus dat ging op de ouderwetse manier en toen was laparoscopisch ook nog niet veelgebruikt.

Maar over dat verschrompelen van de baarmoeder. Ik kom het vaak tegen maar een da heeft toch wat anders meegemaakt dus dan vraag ik me af of dat dan toeval was of dat het verschrompelen nergens op gebaseerd is.
Linkje

*typfoutje*
Laatst gewijzigd door Shanti en co op wo 13 jan 2016, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3187542
Lizzy schreef:Ja, hier ben ik het dus echt heel erg niet mee eens, ik hoop dat je het niet erg vindt. Een dierenarts moet met zijn handen erbij kunnen. En zo'n klein sneetje maken omdat het een klein hondje is maakt het voor de dierenarts juist alleen maar lastiger om bijv. de eierstokken goed af te binden. Best wel belangrijk, want maak je hier een foutje, bloed de hond dood. Ze hebben ruimte nodig. En dat buikwand opblazen: ja, ik heb dat vaker als excuus gehoord om niet voor een laparoscopische castratie te gaan, maar de ervaring leert inmiddels dat een gewone castratie vele malen zwaarder is voor een teef als een lap.cast. De dag erop lopen ze al weer rond of er niks gebeurd is.
Wellicht zit hier het probleem. Vrouwelijke artsen met kleine handen maken over het algemeen kleinere sneetjes is mijn ervaring.
Ik steriliseer kleine hondjes altijd op de poezen-manier, namelijk met een haakje door een piepklein gaatje. En dat gaat prima. Alleen bij honden met een diepe thorax kan dit niet, dan heb je iets meer ruimte nodig. Dan is een sneetje van 3cm nog altijd ruim voldoende (bij een kleine hond, die meestal geen diepe thorax hebben). Als mijn pink makkelijk door het gat past, heb ik voldoende ruimte om die eierstok op te vissen en ook nog eens te zien wat ik doe. Met een klein sneetje kan je net zo goed controleren of je bloedingen hebt als met een grote snee.

Mijn ervaring leert dat de herstelperiode vooral afhankelijk is van de reactie op de narcose en niet zo zeer van de ingreep. Heb je een hond die slecht tegen narcose kan, dan zal ze ook na laparoscopie zich een tijd ellendig voelen. Heb je een hond die nauwelijks op narcose reageert, dan zal ze de volgende dag na een normale sterilisatie ook al weer alles (willen) doen.
Door Lizzy
#3187545
Thessa en Shanti schreef:Wat beter is zou ik niet weten, toen Shanti gecastreerd werd met nog geen jaar had ze al een flinke bmo dus dat ging op de ouderwetse manier en toen was laparoscopisch ook veelgebruikt.

Maar over dat verschrompelen van de baarmoeder. Ik kom het vaak tegen maar een da heeft toch wat anders meegemaakt dus dan vraag ik me af of dat dan toeval was of dat het verschrompelen nergens op gebaseerd is.
Linkje
De gemiddelde dierenarts haalt al jaren de baarmoeder niet meer weg, tenzij het niet anders kan. Dus ook niet bij een gewone castratie. En als er eenmaal een flinke BMO zit, gaat je hond gewoon open. Kunnen ze niet die baarmoeder uit zo'n klein gaatje frunniken.
Door Lizzy
#3187550
Spikkelneus schreef:Wellicht zit hier het probleem. Vrouwelijke artsen met kleine handen maken over het algemeen kleinere sneetjes is mijn ervaring.
Ik steriliseer kleine hondjes altijd op de poezen-manier, namelijk met een haakje door een piepklein gaatje. En dat gaat prima. Alleen bij honden met een diepe thorax kan dit niet, dan heb je iets meer ruimte nodig. Dan is een sneetje van 3cm nog altijd ruim voldoende (bij een kleine hond, die meestal geen diepe thorax hebben). Als mijn pink makkelijk door het gat past, heb ik voldoende ruimte om die eierstok op te vissen en ook nog eens te zien wat ik doe. Met een klein sneetje kan je net zo goed controleren of je bloedingen hebt als met een grote snee.

Mijn ervaring leert dat de herstelperiode vooral afhankelijk is van de reactie op de narcose en niet zo zeer van de ingreep. Heb je een hond die slecht tegen narcose kan, dan zal ze ook na laparoscopie zich een tijd ellendig voelen. Heb je een hond die nauwelijks op narcose reageert, dan zal ze de volgende dag na een normale sterilisatie ook al weer alles (willen) doen.
Ik heb inmiddels zelf heel wat ervaring met het castreren van teven en ik vind laparoscopisch veruit de fijnste en de beste manier. En ik hoor eigenlijk standaard alleen gesputter bij dierenartsen die zelf niet laparoscopisch castreren en van mensen die laparoscopisch castreren te duur vinden. En verder heeft studie uitgewezen dat er na een laparoscopische castratie minder napijn is. Bij een gewone castratie worden de eierstokken inderdaad buiten de buik gebracht en dit is A)pijnlijk en B)geeft het een hoger risico op infectie.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18593318
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16115085
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16190590
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18833541

Hierboven wat wetenschappelijk leesvoer.

En verder is de duur van de narcose korter bij een laparoscopisch castratie en zit er geen hechtmateriaal in het lijf van de hond want de bloedvaten worden dicht gebrand.
Door Shanti en co
#3187563
Lizzy schreef:De gemiddelde dierenarts haalt al jaren de baarmoeder niet meer weg, tenzij het niet anders kan. Dus ook niet bij een gewone castratie. En als er eenmaal een flinke BMO zit, gaat je hond gewoon open. Kunnen ze niet die baarmoeder uit zo'n klein gaatje frunniken.
Ja je hebt helemaal gelijk over die baarmoeder, laparoscopisch was toen nog niet veelgebruikt, typfoutje. :P
Door hannabelgje
#3187569
Ik ken een fokker die een aantal honden via laparoscopie heeft laten castreren en een aantal via normale wijze en die zag alleen een verschil in haar portemonnee. Zelf geen ervaring met laparoscopisch.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3187602
Dank je lizzy ga het lezen

Wat ik al zei kwa kosten het een of ander is maar paar tientjes dus daar zit amper verschil in althans bij deze 2 da
Door Rabia
#3187603
Zelf alleen ervaring met 'normale' castratie
Onze dierenarts doet beide, volgens hem was het grootste verschil het prijsverschil, daarna pas dat na laparoscopisch de meeste honden sneller fit zijn en de sneetjes wat kleiner zijn
Mijn hond kreeg een bloeding en moest daardoor wat verder open, maar wou na een dag alles alweer doen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door