Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kiara
#3187743
Ik begrijp hieruit dat met de gewone castratie het wat langer duurt dat ze weer bij zijn ( zei de da ook die laproscopische's doet en kleinere wond)
Denk zeker dat het voor kleine hondjes en bv collie 'S dat beter is
Gebruikersavatar
Door kiara
#3187744
Lizzy schreef:Ik heb inmiddels zelf heel wat ervaring met het castreren van teven en ik vind laparoscopisch veruit de fijnste en de beste manier. En ik hoor eigenlijk standaard alleen gesputter bij dierenartsen die zelf niet laparoscopisch castreren en van mensen die laparoscopisch castreren te duur vinden. En verder heeft studie uitgewezen dat er na een laparoscopische castratie minder napijn is. Bij een gewone castratie worden de eierstokken inderdaad buiten de buik gebracht en dit is A)pijnlijk en B)geeft het een hoger risico op infectie.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18593318
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16115085
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16190590
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18833541

Hierboven wat wetenschappelijk leesvoer.

En verder is de duur van de narcose korter bij een laparoscopisch castratie en zit er geen hechtmateriaal in het lijf van de hond want de bloedvaten worden dicht gebrand.
Ik kan het niet lezen mijn Engels is redelijk maar niet om het begrijpend te lezen :-[
Door bedaan
#3188320
Dieber is afgelopen zomer gecastreerd, het was al gepland maar mevrouw vond het wel grappig om 3 maandenlang vroeg loops te worden ( op de dag van de geplande castratie). Na een maand of 3 wilde ik haar laten castreren, fijn na mijn vakantie in Frankrijk maar wel zo dat ze nog een weekje had om bij te komen voordat we weer aan het werk gingen ( ik heb een uitlaatservice dus ze is altijd mee op pad).
Op de woensdag voor vertrek naar Frankrijk had ze buikpijn en was niet zichzelf dus naar de dierenarts met vermoeden van baarmoederontsteking. Dierenarts bevestigde mijn vermoeden dus dikke antibiotica spuit erin en op donderdag onder het mes. Op mijn verzoek baarmoeder eruit, wilde ik al aangezien de reden van castratie was dat ze rommelde met vagenitus voor de loopsheden en een keer beginnende baarmoederontsteking tijdens de loopsheid. Wat ik ook een belangrijke reden vond is dat ze na de loopsheid toch een maand of 3 niet zichzelf was, sloom, niet gezellig, niet echt lekker fit en actief. Wat mij lang tegen hield is het feit dat pittige tevens een castratie pittiger kunnen worden. Dieber was een takketeef en is een takketeef gebleven, ze is wel stabieler nu haar hormonen niet meer schommelen. Dieber kon loops tot dag 10 mee blijven lopen in de roedels met intacte reuen erbij, de reuen bleven wel dichter bij haar in de buurt maar werden niet vervelend. Dus van de loopsheid op zich had ze niet veel last.
Baarmoeder bleek schoon maar 1 van de eierstokken was erg vurig en gezwollen.

Van de dierenarts kregen we groen licht om op vakantie te gaan maar wel voor de zekerheid een week antibiotica en een ontstekingsremmer/pijnstiller mee. Merkt bij Dieber dat ze toch een paar dagen nodig had om helemaal te herstellen. Maar we vertrokken natuurlijk ook 1,5 dag na de operatie en er speelde dus wel al iets gezien de vurige en gezwollen eierstok.
Door Parelridder
#3188327
Lizzy schreef:Wanneer je de eierstokken en eileiders verwijderd, verschrompeld de baarmoeder en is er geen kans meer op kanker. Er is ook geen kans meer op schijnzwangerschappen en er is geen kans meer op baarmoederontstekingen (want die ontstaan alleen onder invloed van hormonen en die neem je weg met het verwijderen van de eierstokken) en schijnzwangerschappen zijn al helemaal geen reden om de baarmoeder te verwijderen.

Zeker bij zo'n mini zou een laparoscopische operatie voor mij zeker de voorkeur hebben. En de baarmoeder kan 9 van 10 keer gewoon blijven zitten. Mocht ie eruit moeten, doen ze dat natuurlijk ter plekke en wordt een laparoscopische castratie alsnog een normale castratie (sterilisatie is een verkeerd woord). En haar leeftijd is al helemaal geen reden om aan te nemen dat de baarmoeder onregelmatigheden vertoont. Kijk, als je dit aan een dierenarts vraagt die niet laparoscopisch castreert, zal ie zeggen dat hij de voorkeur geeft aan een ouderwetse castratie. Logisch, want daar kan hij aan verdienen en aan een laparoscopische bij zijn conculega niet. Zo simpel is het.

Ik ging wel naar een kliniek waarbij ze deze operatie bij wijze van spreke met de ogen dicht kunnen doen. Maar ja, mijn voorkeur zou absoluut een laparoscopische castratie zijn!
Volledig mee eens!

Ik heb ervaring met beiden en kies zelf zonder twijfel:
a) alleen nog laparoscopisch (veel minder pijn en minder risico op infectie)
b) alleen bij Maarten Kappen / dierenkliniek Eersel (zou het met de ogen dicht kúnnen, desondanks is je hond geen nummer, verwijderd de baarmoeder als tijdens de operatie blijkt dat dit verstandig is en als je wilt legt hij beelden van de operatie op dvd vast).
Gebruikersavatar
Door kiara
#3188341
Ik ga toch voor laproscopische's rn dan zeer zeker bij Paul Groenestein in Sneek super ervaring mee vertrouw hem en dat vind ik ook wat waard

En Bedaan hoe oud was jou hond?

Ik vind het nog steeds gek klinken castratie ipv steralusatie , bij castratie denk ik altijd aan een reu :biggrin2:
In de volksmond zeggen ook nog heel veel mensen voor een teefje ze is gesteriliseerd , kwam vanochtend nog iemand tegen die het ook zei
Denk beetje een menselijk trekje
Door Parelridder
#3188350
hannabelgje schreef:Wat hangt daar voor prijskaartje aan bij Maarten Kappen?
Dat weet ik niet uit mijn hoofd, dus kun je het beste even dierenkliniek Eersel over bellen: http://www.dierenkliniekeersel.nl/
Ik weet wél dat ik tot mijn stomme verbazing voor een 'reguliere, ouderwetse' sterilisatie bij mijn dierenkliniek om de hoek, hetzelfde betaalde als voor de laparoscopische bij Maarten :???:
Door sella
#3188353
Paul heeft ook in december mijn reu laprascopisch gecastreerd. appeltje eitje. Een teef zou ik hem ook zo toevertrouwen.
Door Parelridder
#3188361
hannabelgje schreef:Weet iemand wat het dan kost om laparoscopisch te laten doen? Gewoon een ongeveer prijs.
Wat ik met google vind, is het voor formaat retriever (kleiner is altijd wat goedkoper) toch wel tegen de 450 euro (incl). Ik zie bij verschillende klinieken dat laparoscopisch ca. 95 duurder is dan 'regulier'. Maar ik zou zeggen: gewoon bellen met klinieken waar je vertrouwen in hebt en vragen wat het dáár kost ;)
Door bedaan
#3188368
kiara schreef:Ik ga toch voor laproscopische's rn dan zeer zeker bij Paul Groenestein in Sneek super ervaring mee vertrouw hem en dat vind ik ook wat waard

En Bedaan hoe oud was jou hond?

Ik vind het nog steeds gek klinken castratie ipv steralusatie , bij castratie denk ik altijd aan een reu :biggrin2:
In de volksmond zeggen ook nog heel veel mensen voor een teefje ze is gesteriliseerd , kwam vanochtend nog iemand tegen die het ook zei
Denk beetje een menselijk trekje
Dieber was in mei 5 geworden, dus ruim 5 jaar oud.
Door hannabelgje
#3188371
Parelridder schreef:Wat ik met google vind, is het voor formaat retriever (kleiner is altijd wat goedkoper) toch wel tegen de 450 euro (incl). Ik zie bij verschillende klinieken dat laparoscopisch ca. 95 duurder is dan 'regulier'. Maar ik zou zeggen: gewoon bellen met klinieken waar je vertrouwen in hebt en vragen wat het dáár kost ;)
Zoë is al gecastreerd, ik vroeg het me gewoon af.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3188376
sella schreef:Paul heeft ook in december mijn reu laprascopisch gecastreerd. appeltje eitje. Een teef zou ik hem ook zo toevertrouwen.
Bij een reu is er geen sprake van gewoon versus laparoscopisch, want bij een reu hoe je niet door de buikwand heen. Tenzij teelballen niet ingedaald zijn, maar dan heb je het over een heel andere operatie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door