Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3186898
Waaraan kun je dat merken bij de hond? Hoe kun je dat testen?

Of kan het ook iets anders zijn, gewoon in gedachten, (nouja gedachten) verzonken.

Niet opa-beer want die is altijd al oostindisch doof, maar Maci. Die luistert altijd wel, hoefde je maar te roepen. Tegenwoordig loopt ie vaak meters vooruit ( denk dat het wel 25 kan zijn soms) wat te snuffelen en reageert niet. Of hij hoort het niet vanwege gehoor of dat ie te bezig is met wat anders ( wat dan ook iets nieuws is en met leeftijd te maken zou hebben).
Wel krijg ik de indruk dat het echt niet binnenkomt, dus niet oost-indisch. Want soms na de zoveelste yoehoe oid kijkt ie wat verbaasd op en komt weer aanlopen.

Dus ben ff aan het denken hoe ik het test. En zou ie bijv een fluitje wel horen op afstand?
Hij is wel pas 9
Door Lil
#3186934
Precies dit had Boris ook. Ik heb het getest door koekje te roepen. Dan vloog hij, maar helaas toen bleek hij het echt niet mee te krijgen. Tot op de laatste dag kon in mij behelpen met fluiten, handen klappen etc. Dat drong door. Dus ik zou kijken hoe je het kunt testen (maar eigenlijk hoeft dat niet) en vooral op zoek gaan naar iets waarop hij reageert. Ik heb een triljard kunnen lenen, maar daar schrok hij zich lens van.
Door tt-tjes
#3186940
Fjurdy was ook doof aan het worden. Ik heb dat toendertijd getest door idd het woord koekje te gebruiken. Als hij dan met zijn rug naar mij toe stond riep ik koekje, en dat is een magisch woord hier in huis. Op een gegeven mlment reageerde hij echt niet meer. Het enige wat nog werkte was fluiten.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3186957
Bij kleine kinderen liet ik ze altijd bij papa/mama op schoot zitten en dan erachter gaan staan en met de vingers bij het oor wrijven. Een beetje zoals het geld-gebaar.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3187015
Koekje zeggen/roepen heb ik met Radja ook getest! Maar soms leek het alsof ze kon liplezen,want ze reageerde dan wel,maar wanneer we koekje zeiden met een hand voor onze mond,dan reageerde ze niet! Dat was voor ons een teken dat ze dovig begon te worden! Gelukkig heb ik ook altijd met gebaren gewerkt,dus met dat beetje kunnen horen en gebaren,begreep ze ons altijd wel!
Door tessa
#3187071
Het is echt heel moeilijk om te merken of je hond echt doof is, zeker als je meerdere honden hebt.
Ik had Pippi, mijn shih tzu van 13, ik merkte wel dat haar gehoor achteruit ging, met name dat ze het niet meer hoorde als ik haar metalen voerbakje oppakte, dan wist ze dat ze eten ging krijgen, dat kreeg ze niet meer mee, maar verder merkte ik er weinig van, totdat ze een netvliesloslating kreeg aan haar enige oog en dus in een klap blind was, toen merkte ik pas dat de totaal niks meer hoorde, ik heb haar daarom ook in laten slapen want ze kon niet meer functioneren, helaas
Door smulpaap
#3187075
Als een hond echt doof is dan zul je denk ik ook merken dat ie bv erg kan schrikken
Dat zou je ook eens kunnen observeren . Hoe reageerde ie voorheen , en hoe doet ie dat nu

Tessa mijn Russeltje begint slechte oogjes te krijgen . Ook aan haar gedrag zie ik dat ze veel sneller schrikt dan voorheen
Door hamada
#3187100
Joy is stokdoof, dus als ze slaapt en je roept haar of de andere honden blaffen reageert ze niet. Ze moet heel voorzichtig gewekt worden om bijv. Uit te gaan want ze schrikt anders heftig. Ook op het woord koekje of eten reageert ze niet meer.
Met gebaren kunnen we haar wel dingen laten weten en met wandelen moeten we dus ook alert zijn. Maar ze bijft ook veel achter ons lopen of achter Sam aan. En haar neus werkt nu erg goed. Op plekken waar Sam neigt tot hardlopen doen we Joy aan de flex. De kans dat ze hem en ons kwijtraakt is te groot.
Door annielaumen
#3187128
Hier een rottweiler van bijna 12 jaar (maart).
Vorig jaar met vuurwerk alleen maar blaffen
en dit jaar heeft ze het meeste verslapen(nieuwjaar).
Het magisch woordje koekje eten of we gaan naar oma hoort ze niet.
Dit toch bijna al 1jaar,
Door Lil
#3187138
Boris was behoorlijk doof en blind op het laatst maar schrok hoogst en hoogst zelden.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3187159
Hmm lastig.
Maci is natuurlijk Maci. Die let volgens mij altijd meer op rituelen en lichaamstaal. Hij heeft nooit zo erg als die anderen als je bijv koekie roept, die link heeft hij nl niet gelegd. Wel als je naar de koekjesbakken loopt.
Je hoefde hem eerst maar te roepen en hij kwam aanrennen jippie, ik krijg dan koekie, dat snapt ie wel.
Maar al een tijdje gaat dat niet altijd.
Bij oud en nieuw had ie ook minder angst :g:

Gisteren had ik binnenshuis een fluitje uitgeprobeert, Fozzy stond bij me, Kaio keek me ook helemaal blij aan, en Maci moest ik even kijken waar die was, die lag dichtste bij bij de bank te slapen, en dat deed ie nog steeds. Of hij hoort idd minder maar kan ook gewoon zijn dat ie het de moeite niet vond, zo een type kan het ook wel zijn, liever lui dan moe.
Ik ga zo een shet fluitje buiten uitproberen.
Stokdoof oid acht ik hem nog echt niet maar heb wel het idee dat als ie verder weg loopt dat ie of slechter hoort of zich afsluit ( wat ook kan bij hem, maar dan is dat gedrag ook erger aan het worden)
Maar ook uit de tuin naar binnen roepen moet ik soms meerdere keren doen :g:
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3187173
Ik vind het lastig; wij hebben mensen op de club gehad met een Franse bulldog, die kwamen bij ons omdat hij wat minder luisterde dan hun andere hond; mix labrador Guus. Dat hij heel slecht luisterde hebben wij nooit gemerkt en uiteindelijk is de dame met Guus gaan trainen omdat Guus wat meer probleempjes had dan Anton. 3 jaar later, toen ze inmiddels al gestopt waren met trainen, overleed Guus op 9 jarige leeftijd. Pas toen kwamen ze erachter dat Anton stokdoof was... Die hond is een meester in het lezen van lichaamstaal, en dat wat hij niet hoorde deed Guus wel, want Anton hobbelde daar altijd achteraan.
Wij hebben daar nooit iets van gemerkt, maar bij ons moet een commando gegeven worden als je aandacht hebt van je hond, dus vandaar dat Anton het bij ons dus gewoon goed deed en wij van zijn doofheid dus ook weinig hadden gemerkt.

Aan de hand van dit denk ik dus ook dat doofheid soms ook best moeilijk op te merken is, ik heb ook regelmatig het idee dat onze Brutus doof wordt, manlief roept altijd ja maar als je koekje zegt hoort jij je wel, nou ja, of hij ziet Lola verschieten en aan de hand daarvan heeft hij het ook door.

Als je het gaat testen moet je dus zorgen dat er geen contact is en geen andere hond in de buurt.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3187197
Kaio en maci lagen te wachten op wandelen vlak bij me (ze waren me te pushy dus dan wacht ik en ga ik ff wat anders doen) Maci lag op zijn zij uiteindelijk.
Een meter van me af. Ik zei maci, kaio. Kaio keek me aan. Koekie, wederom alleen Kaio. Dus toen gaan jullie mee? kaio staat gelijk op en toen reageerde Maci pas, ja we gaan!
ehm.
Maar eigenlijk heeft ie zijn hele leven al wel een beetje hoor, dacht altijd dat ie als 2e hond maar de 1e nadeed, en hij een beetje dom was (Bijnaam dombo).
Bij de wandeling overigens fluitje gebruikt, dan kijkt ie wat om zich heen. Verder niet gebruikt omdat ik ook Kaio mee had, en als ik de fluit wil laten werken moet ik het eerst nog goed introduceren bij maci.

Maci is altijd bang geweest harde geluiden, of was,dat hetgeen hij echt goed kon horen vraag ik me af? hmmmm

En dat voor mijn best luisterende hond ::) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3187330
Kaio schreef:
En dat voor mijn best luisterende hond ::) :biggrin2:
Dat vind ik dus niet raar Afbeelding training/commando's opvolgen gaat het best als je aandacht hebt van je hond, vaak stuur je met je lichaam wat je wil, heb je toch onwillekeurig handgebaren of zoiets ( op examens noemen we dat 'inwerking') en dove honden zijn vaak nog beter in het lezen van de baas....

Ik zou het dus niet raar vinden als blijkt dat Maci toch doof blijkt te zijn, zeker als ze altijd al met andere honden hebben geleefd, volgen ze gewoon de rest op en het enige wat je dan echt merkt is dat die hond net iets slomer is dan de rest.
En met slomer bedoel ik nooit vooraan staan als het woord koekie gezegd wordt, bij het roepen (hier bijvoorbeeld) ook nooit de eerste hond die reageerd enz...

Ik zou er eens kritisch op letten!
Door annielaumen
#3187437
annielaumen schreef:Hier een rottweiler van bijna 12 jaar (maart).
Vorig jaar met vuurwerk alleen maar blaffen
en dit jaar heeft ze het meeste verslapen(nieuwjaar).
Het magisch woordje koekje eten of we gaan naar oma hoort ze niet.
Dit toch bijna al 1jaar,
Met mijn dove hond ga ik nog altijd naar de gehoorzaamheids training.
Dit gaat nog altijd goed.
Lichaamstaal doet hier veel .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door