Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Louisera
#3185094
Hoi iedereen,

Sinds een maand weten we dat mijn lieve hondje van ruim 16 jaar pancreatitis heeft. Haar alvleesklier lekt en hierdoor lekken alle verteringsenzymen weg, en het is goed mogelijk dat haar hele alvleesklier zelf al helemaal weg verteerd is. Hierdoor verteert ze haar eten niet goed en ze is enorm vermagerd de afgelopen paar weken. Ze moet nu zymoral door alles wat ze eet. Dit is een poeder dat de benodigde enzymen bevat voor de vertering. Dit krijgt ze sinds een week of 4 en het ging een stuk beter en ze kwam zelfs weer ruim een kilo aan. Maar sinds een week of 2 wil ze niks meer eten waar zymoral in zit. Ze trapt er met geen mogelijkheid in, eet alles met lange tanden en spuugt alles met zymoral uit. Dit is heel frustrerend want zonder zymoral verteert ze gewoon niks en blijft ze afvallen. Ze heeft nu in 3 dagen tijd alleen anderhalf plakje kipfilet gegeten en een beetje paté. Ik maak me dus grote zorgen. Zijn er mensen die ervaring hebben met honden die geen eten met zymoral lusten? We proberen echt alles: runderhart, paté, verschillende soorten blikvoeding, zelfs nat kattenvoer. Rijst met kip wil ze niet meer eten. Vandaag had ik zelfs bouillon gemaakt, daar de zymoral doorheen gedaan en dat dan door lekker blikvoer en paté, maar ze eet het allemaal niet. Ze wil het eten wel zonder zymoral. Ik hoor graag jullie ervaringen!
#3185106
Hoi ;)

Wat een zorgen om je oude besje :-\

Ik heb zelf helaas ook een oude hond gehad met dit ziektebeeld . Het leek in eerste instantie ook beter te gaan op een streng dieet , zymoral en overige medicatie
Mijn hond mocht niets anders hebben dan kvv -kip wat ik moest overgieten met warm water
En steeds heel kleine porties . We hadden dagelijks overleg met de DA gezien zijn leeftijd . Mijn DA had direct na de diagnose gezegd , ik wil progressie zien binnen 14 dagen Maar na een aantal dagen ging hij erg hard achteruit , we kregen de koorts bv niet meer onder controle
En eten kregen we er ook met geen mogelijkheid meer in . Ook mijn hond viel enorm af , daarnaast sprongen de gaten in zijn flank
Hij begon van zwakte door zijn pootjes te zakken , kortom een hoopje ellende . Wij hebben onze hond dus binnen die 14 dagen in laten slapen
En geen verder belastend onderzoek meer uit laten voeren , dat kon hij natuurlijk allang niet meer aan . Mijn DA vermoedde dat er bv ook kanker kon zijn

Wat voor jouw oudje van belang is : De temp , houd je die ook in de gaten ? En wanneer is er voor het laatst overleg met de DA geweest ?
Ik zou gezien de leeftijd van je hondje contact opnemen met jouw DA ( Ik mocht zelfs in de nacht bellen als dat nodig was )
Op deze leeftijd hebben ze echt niet zoveel draagkracht meer
En met vele verschillende soorten eten zou ik heel goed oppassen , al snap ik wel dat je wilt dat er iets in gaat . Maar soms gaat dat gewoon niet (meer)

Sterkte met je oude besje :-*
#3185136
Oh oh, wat is dit moeilijk en naar :'(
Als ik dit zo lees dan denk ik dat het goed zou kunnen dat ze je probeert duidelijk te maken, dat ze op is. :'(
Ik denk dat ik haar eten zou geven wat ze lekker vindt en waarvan je weet dat ze het goed verdraagt, zonder haar verder nog met zaken die ze niet prettig vindt te belasten. Verder zou ik heel goed in de gaten houden hoe ze zich voelt. Dat ze zich goed voelt zou voor mij de maatstaf zijn, ook al wordt ze mager. Verder zou ik met de da alle vragen bespreken die je eventueel hebt rondom het afscheid nemen, zodat je precies weet hoe het zal gaan en je jezelf kunt voorbereiden en je er achteraf met een "goed" gevoel op terug kunt zien. Dit is misschien niet wat je wilt horen, maar het is hoe ik het zou doen. Ook zou ik me tegenover haar zo normaal mogelijk proberen te gedragen om haar een goed gevoel te geven, dat alles oké is....
Heel veel sterkte gewenst! :bigarmhug:
#3185208
Lizzy schreef:Ik ook.

En dat is misschien het makkelijkst via Carnibest Panreas!

Sterkte met je hondje!
Ik heb Fjurdy toendertijd ook verse pancreas gegeven. En op het laatst idd Carnibest Pancreas. Dat vond hij toen erg lekker.
En anders is het misschien een idee om hem eerst een paar dagen het leverdieet te geven, totdat hij weer eet en dan over te gaan op Carnibest.
Als je via de zoekfunctie zoekt op dieet Fjurdy moet het naar boven komen volgens mij.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door