Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door BusKay
#3172967
Busco zijn tanden hebben caries en Kay daarentegen praktisch niet... (zeker wekelijks of meer krijgen ze wel een kluifje)

Wat ik me afvraag heeft reiniging van de tanden bij de DA zin en zijn er mensen hier die het laten doen..

Of zijn er betere alternatieven??
Gebruikersavatar
Door doranto
#3173012
Als het hier nodig is maak ik ze altijd zelf schoon. Ik heb zo'n speciaal tandenkrabbertje. Poetsen doe ik met een klein zacht tandenborsteltje dat ik tijdens het poetsen regelmatig in een mok water uitspoel waar ik een scheutje mondwater van Weleda in heb gedaan. Soms poets ik ook elektrisch.
Door Tamara
#3173024
Ik poets ze ook preventief.
Met die dubbele tandenborstel van Cesar milan. Ook hun tandpasta gebruik ik.

Ik zou het als eerst nog proberen met hondentandpasta en tandenborstel voordat je haar onder zeil brengt voor een tandenreiniging.
Door Bosliefje
#3173396
Ik heb sinds kort een Emmi-Pet aangeschaft. Peperduur, maar dat is de dierenarts ook. Werkt met ultrageluid. Veel mensen zeggen dat het goed werkt en ik heb er ook zelf resultaten van gezien. Je hoeft niet te borstelen, het beweegt niet en het maakt geen geluid, ideaal voor mijn zenuwpees. Voor mensen hebben ze er ook één, die maakt wel wat geluid en is ook goedkoper.
Door bloemetje
#3173525
Ik zou graag willen weten of dat nu echt werkt.. Want tweehonderd euri voor een tandenborstel vond ik best heftig  :-X
Door Bosliefje
#3173547
Wat ik hoor en gezien heb werkt het echt. Ik ben nu dagelijks aan het poetsen, één die niet kauwt heeft veel tandsteen, en ik zie wel dat het wat doet, het wordt bobbelig en brosser, maar is nog niet weg. Ik hou je op de hoogte.
Laatst gewijzigd door Bosliefje op di 24 nov 2015, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door smulpaap
#3173556
BusKay schreef: Busco zijn tanden hebben caries en Kay daarentegen praktisch niet... (zeker wekelijks of meer krijgen ze wel een kluifje)

Wat ik me afvraag heeft reiniging van de tanden bij de DA zin en zijn er mensen hier die het laten doen..

Of zijn er betere alternatieven??


Als je zeker weet dat je alles er zelf nog vanaf krijgt is een reiniging (nog) niet nodig
Het hangt natuurlijk ook van ras , aanleg en leeftijd af .
Ik weet niet hoe het hierin met de Corgi is gesteld
De wat kleinere rassen kunnen erom bekend staan een niet al te best gebit te hebben
Maar teveel caries kan natuurlijk ook leiden tot echte problemen
Even als voorbeeld . Milo onze inmiddels overleden JRT heeft tot ruim 14 jarige leeftijd een prima gebit gehad
Dus er was geen reiniging nodig . zelf verzorgen was bij hem voldoende
Hij was ook onze enigste JRT , de rest van onze Russels heeft op oudere leeftijd wel een reiniging gehad
Na de reiniging moet je het gebit ook goed verzorgen
En tijdens de reiniging kan de DA toch dingen tegenkomen , beginnende gaatjes , beginnende ontstekingen
Verder kunnen er door een slechter wordend gebit ook gezondheidsklachten ontstaan
Een ontsteking in de mond kan uiteindelijk leiden tot bv hartklachten , maar andere organen leiden er ook onder
Verder denk ik dat honden hierin ook alweer zeer hard zijn voor zichzelf
En vaak zegt de eigenaar nadat het gebit van de hond goed is bekeken en /of behandeld ..... hij is weer zo blij en vrolijk
Door BusKay
#3173580
Beste smulpaap..

Je hebt begrepen vanuit welke invalshoek ik de vraag stelde.
Inderdaad de gezondheid van mijn honden... een gezond leven begint of is er mede door een goed gebit..
Bij Azor heb ik een keer een tand moeten laten trekken, iets wat we met onze huidige 2 willen voorkomen.
Nu krijgen onze 2 gemalen BARF afgwisseld met KVV verder 1x per week vis.
Het malen en samenstellen van de BARF doe ik zelf.
We malen omdat Busco het zelf verwerken van ruwe bot etc. waarschijnlijk niet aan zal kunnen (zie dit topic ) en op deze manier krijgen ze toch de voedingsstoffen binnen zoals we het hier op BP graag zien.
Zoals gezegd vul ik het wekelijks wel aan met een kluifje maar vraag me soms dus wel eens af of dit dus voldoende is....

Met de reacties zoals ik ze nu hier zie denk ik dat ik me beperk tot een (jaarljkse) check van het gebit tegelijkertijd met een algeheel "globaal" beeld van de gezondheid wat zich in de loop van de jaren zal uitbreiden (bijv. vanaf 7/8 jaar met bloedprikken).
Door smulpaap
#3173604
Het is gewoon een kwestie van het goed in de gaten houden
En idd als ze wat ouder worden laten checken

Als je je hond goed kent dan zal je de signalen denk ik zeker zien als er eventuele pijn is
Tessa mijn 12,5 jarige Russeltje bijvoorbeeld
Ze at normaal met beide kanten . Toen zag ik dat ze dat niet meer deed
Ze eet rustig , maar toen begon ze veel te rustig te eten
Ze leek ook minder blij als het etenstijd was , en ze leek wat te miepen ook
Niets voor haar
Verder is ze dol op bv een balletje apporteren
Ze ging er wel achteraan , maar pakte het balletje ook niet meer op
Verder was ze erg op haar hoede als ze zag dat ze verzorgd moest worden
Normaal komt ze kwispelend naar me toe
En ze reageerde me ook te fel als ik bij haar bekje wilde komen
Ook niets voor haar , ze is de vriendelijkheid zelve
Buiten aan de wandel was er ""niets aan de hand ""
Binnen begon ze zich terug te trekken
Dus op naar de DA . Zij had dus ook een beginnende ontsteking hoektand die al richting neusholte ging
De hoektand is er dus ook uitgehaald , en er was ook een dubieuze kies .... eruit laten halen
Ze is inmiddels weer de bejaarde vrolijkheid zelve , en liep een aantal dagen na de ingreep al weer vrolijk te apporteren
Door Lizzy
#3173697
Bosliefje schreef: Ik heb sinds kort een Emmi-Pet aangeschaft. Peperduur, maar dat is de dierenarts ook. Werkt met ultrageluid. Veel mensen zeggen dat het goed werkt en ik heb er ook zelf resultaten van gezien. Je hoeft niet te borstelen, het beweegt niet en het maakt geen geluid, ideaal voor mijn zenuwpees. Voor mensen hebben ze er ook één, die maakt wel wat geluid en is ook goedkoper.
Holymoly, 200 euri :o :-X
Ik ben benieuwd hoe ie gaat bevallen! Voor dat geld mag het wel heul goed wezen!
Door BusKay
#3173982
Kreeg van de iemand deze tip:    Een gaasje met wat kalkpoeder (fosforzure, bij de apotheek te verkrijgen) kan ook werken.

Iemand hiermee bekend??
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door