Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3216583
Mucho doet het nog steeds goed.

Hij krijgt alleen anallergenic brokken en heel af en toe iets extra's. In de eerste maanden heb ik veel uitgeprobeerd, maar niets ging goed als ik het langer als een paar dagen gaf.. Ofwel hij kreeg jeuk, ofwel hij moest overgeven. Dit ging altijd over mini-hoeveelheden van iets.

Sinds een maand of twee geef ik hem heel af en toe iets. DAn een klein stukje soja, dan een klein stukje ei. Dit gaat eigenlijk heel goed. Waarschijnlijk omdat hij niet elke keer hetzelfde krijgt.
Gisteren heeft hij zowaar zichzelf op snacktocht getrakteerd door te ontsnappen uit mijn huis (5 mei, overvolle stad met lekkere geurtjes, baas niet thuis..) en is toen in het holst van de nacht opgepakt door de dierenambulance en naar asiel gebracht waar hij de volgende ochtend beloond werd met een bak verboden brokken.

Geen enkele last kunnen ontdekken...hoe fijn!

Ik heb wel standaard emiprid in huis voor als zijn buik wel onrustig wordt, maar dat geef ik nu nog maar heel sporadisch. Hij moet nog wel eens braken/grass eten, maar is er niet echt ziek van, meer even grazen en dan erna staart omhoog en weer verder. Dit gebeurt 1 a 2x per maand. Ontlasting is prima.

Enige wat lastig is dat zijn menu zo eenzijdig is dat hij dus echt gaat zoeken naar eten op straat, en dat is er helaas in overvloed te vinden....
#3407943
Hoi...

Lang geleden dat ik hier was maar toch leuk nog even een update te geven..

Lang geleden omdat ik helaas geen vers Vlees meer geef aan Mucho maar gelukkig ook omdat het sinds de anallergenic brokken in combi met behandeling klachten darmen/maag en rug door Leida Visee het inmiddels al jaren super goed gaat met Mucho.

Inmiddels 13.5 jaar en nog behoorlijk vitaal. Zijn darmen zijn al drie jaar rustig waardoor ik hem dagelijks wat extra's kan geven. Soms resulteert dat in een keer overgeven wat jeukt of een traan oog (vis en kip bv) maar meestal geen klachten en als er klachten zijn dan wordt hij er nooit meer echt ziek van.

Ook verdraagt hij een aantal dagen lage dosering pijnstillers wat heel fijn is omdat dit voorheen niet kon en hij nu afgelopen maanden soms echt wat last van gewrichten begint te krijgen.

Dingen die hij nu lekker vindt zijn en krijgt zijn vaak groente wat yoghurt soja of wat gedroogd Vlees. Sinds paar dagen ook wat veganistische brokken van vrienden maar hier lijkt hij wel op te reageren helaas.

Het grappige is dat hij terwijl hij toch ouder werd steeds jonger leek omdat hij steeds meer energie kreeg. Heeft denk ik wel twee jaar geduurd dat ik dat bleef zien hoewel hij al vrij snel na start brok verbeterde..darmen hebben veel invloed op algehele conditie blijkbare;)

Heb dus geen tips en vragen meer maar moest hier zijn met andere vraag en vond het leuk dit te kunnen vertellen na de zoektocht die we gehad hebben

Groet!
#3408391
Aquillo schreef: zo 09 aug 2020, 15:37 Ik ben blij dat het goed gaat met Much.
Maar ik heb een vraag waarom brokken? Ik begrijp dat even niet.
Soja dat oa in dit brok zit ..aan een carnivoor?
Waarom kan dit niet opgelost op volledig rauwe voeding?
Raar genoeg kunnen sommige honden niet tegen rauwe voeding of überhaupt dierlijke producten. Zie bijvoorbeeld het topic over de border Bandit van gebruiker BorderBandit.
#3408397
Ik heb met Mucho een behoorlijke zoektocht achter de rug. Hierin onderzoeken en uitproberen van vers Vlees maar bleef overal op reageren en was heel vaak echt behoorlijk ziek. Naast Vlees ook reactie op vezels van pompoen/ zoete aardappel en had zo ongeveer alles wel geprobeerd. Van hert tot zelf gemalen gans en zelf koken. Niets ging langer dan paar dagen goed. Was best hopeloos op gegeven moment omdat hij zo ziek werd en niets binnen hield of wilde eten. Zijn darmen waren behoorlijk aangetast bleek uit onderzoek.

Toen in samenspraak met Dierenarts en behandelaar leida die voor vers Vlees is overgestapt op anallergenic.

Eiwitten hierin zijn zo klein dat lijf het niet herkent...ook die van de soja...

Toen ging het stapje voor stapje zoveel beter hoewel nog lang duurde eer darmen echt rustig waren. Ik had standaard emiprid klaar liggen voor zijn darmen en nam dat altijd mee

Inmiddels geef ik af en toe iets maar nooit hetzelfde een dag achter elkaar. Zie het als een trigger die je toevoegt. Emiprid heb ik niet eens aan gedacht om mee te nemen op vakantie;)


Zowel Leida als ik vonden het jammer maar Mucho is zo opgeknapt en lijkt niet tegen normale brokken of Vlees te kunnen en niet alleen ivm de eiwitten maar ook reacties op vezels.. Ik ben zelf juist blij dat ik hem nu af en toe iets kan geven. Beter dan helemaal niets..

Helaas blijken er daarnaast ook honden te zijn die niet goed op Vlees reageren en wel er brok maar gelukkig is het meestal andersom.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door