Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3167099
Bandit heeft waarschijnlijk een voedselallergie.
Hij heeft veel jeuk op zijn rug/kont (geen vlooien!!) en sinds kort in of bij zijn oren. Ik dacht aan oorontsteking, maar zijn oren waren normaal van binnen. Toen begon de dierenarts over voedselallergie.

Nou weet ik dat hij (extra) jeuk krijgt van runderbeenmerg. Ik had zo'n runderheupkop voor hem gekocht waarna de jeuk toenam. Toen het bot op was, werd de jeuk aanzienlijk minder.
Ik heb er helemaal niet bij stilgestaan dat hij dan wellicht voor álle runderproducten overgevoelig is.

Hij heeft steeds Darf gekregen, 4 smaken KVV afgewisseld.
Actief: kip, rundvlees, lamsvlees, geit. Organen hart, lever, long en pens.
Konijn: Konijn bot en vlees, rund, lam, geit en organen hiervan.
Kalkoen
Zalm

De samenstelling van Kalkoen en Zalm kan ik niet vinden. Ik verwacht dat in ieder geval in de Kalkoen-variant ook rund verwerkt is.

Dus eigenlijk heeft hij constant rund gekregen.

Nou heeft hij 2 weken brokken van Carnis, de zalm-variant. Die zou dan goed moeten zijn voor honden met een voedselallergie.
De jeuk is wel minder, maar sinds 1 week lijkt hij weer iets toe te nemen.

Het liefste wil ik terug naar KVV (ik vind brokken echt helemaal niks), maar welke kan ik dan het beste nemen?
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en tips voor mij hebben?

Ik weet dat je een eliminatie-dieet moet volgen, maar hij heeft al zoveel diersoorten gehad. Wat blijft er over?
Door Hydra
#3167176
En je weet zeker dat het geen omgevingsallergie is? Want dat is vaak annemelijker dan een voedselallergie. Mocht het toch voedingsgerelateerd zijn, dan zou je inderdaad kunnen proberen om rund en dan ook gelijk maar kip uit zijn menu weg te laten, maar blijft de jeuk, dan zul je denk ik toch echt moeten elimineren. Heeft hij uitsluitend darf gehad? Zo ja, dan zijn er nog genoeg diersoorten over: haas, hert, ree, lama, fazant, parelhoen, paard.... en ik vergeet er vast nog wel wat.
Merken als Kiezebrink of Dogmeat hebben enkelvoudige kvv's, dus daar zou je eens kunnen kijken.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3167196
Bedankt voor je reactie Hydra!!

De dierenarts begon over voedselallergie, daar ben ik dan mee verder gegaan.
Zijn jeuk wordt niet minder als we bv op vakantie zijn. Maar ik zal eens kijken wat ik over omgevingsallergie kan vinden.  ;)

Bandit heeft uitsluitend darf gehad, al zo'n 2 jaar.

Ik heb meteen gekeken bij dogmeat (wat een akelige plaatjes krijg je als je daarop googled!!) en Kiezebrink.

Klein vraagje: enkelvoudige KVV's zijn van 1 diersoort toch? Maar dan zou je toch diverse diersoorten moeten afwisselen omdat hij anders tekorten gaat krijgen?
Ik moet het toch een paar weken volhouden om te kijken of zijn klachten verdwijnen en wegblijven.
Door Hydra
#3167241
Met een omgevingsallergie bedoel ik mijten en/of pollen/grassen, en ja, die zijn er op vakantie ook. Ik hoor en lees vaker dat dierenartsen al snel beginnen over een voedselallergie, maar persoonlijk zou ik eerst die omgevingsallergie uitsluiten dmv een bloed en/of huidtest.
Mocht je toch gaan elimineren, dan geef je écht maar een diersoort voor tenminste 6 weken. Die 6 weken krijgt de hond niks anders dan dat ene diersoort en verander je ook niks aan bijvoorbeeld je was- of schoonmaakmiddelen. Direct tekorten oplopen gebeurt niet.
Maar zoals ik al zei, persoonlijk zou ik eerst die omgevingsallergie uitsluiten. Het topic van Hope over Nelson kan hier denk ik goed bij helpen. :)
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3167454
Oh, fijn om te lezen dat een hond binnen 6 weken geen tekorten gaat oplopen als ik evt. maar 1 diersoort zal geven.

Bedankt voor je tip over het topic over Nelson! Ik ben hem aan het lezen (beetje lang, dus het gaat in fases ;))

Toch is zijn jeuk aanzienlijk minder. Ik denk dat hij vorige week even een terugval heeft gehad of zo (in hoeverre dat zou kunnen dan, :)) Toen had hij een paar dagen weer jeuk.

Als ik hem aai over zijn rug of zij/ribbenkast, trekt hij met zijn huid. Dat lijkt toch op irritatie.
Gelukkig is zijn huid nog nergens kapot gekrabt en ik zie ook geen rode vlekjes of zo.

Zo lastig dat ik er geen vinger op kan leggen. Ook niet qua omgeving; dat zijn jeuk beïnvloed wordt door stofzuigen of wassen van kleedjes.
Door Hydra
#3167462
Bij Owen zag je ook nauwelijks plekjes, maar meneer was toch echt knijter allergisch voor 4 soorten mijt. Ook hij had op sommige momenten meer jeuk dan op andere, dus dat zegt niet heel veel m.i.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3167545
Nick is ook enorm allergisch voor diverse mijten ! Maar plekken/plekjes heeft ie zelden tot nooit , wel enorm veel jeuk in bepaalde jaargetijden . Huisstofmijt komt nu weer in zn element , want deuren en ramen staan niet meer constant open en de kachel gaat weer aan . Herfstmijt is er weer . Deze tijd van het jaar merk ik ook dat erger is dan voorjaar en zomer
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3168431
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben even niet in de gelegenheid geweest om te antwoorden, vandaar dat het eventjes stil was.  ::)
Nooit geweten dat je ook nog verschillende soorten mijten hebt. Vervelend voor jullie dieren dat ze er zo'n last van hebben!!
Ik geloof dat ik even heel veel ga leren.  :)

Het viel mij op dat Bandit enorm veel jeuk had toen ik een paar dagen bij iemand logeerde. Eenmaal thuis is het meteen weer over!?

Misschien dan toch een omgevings-allergie?
Hoe zoek je dat precies uit? Via de dierenarts toch?

Maar zijn jeuk is ook enorm afgenomen (praktisch over zelfs) door het geven van vis i.p.v. rund en kip. Het lijkt me dat hier toch ook een overgevoeligheid o.i.d. in zit.
Door deja
#3168445
Border Bandit schreef: Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben even niet in de gelegenheid geweest om te antwoorden, vandaar dat het eventjes stil was.  ::)
Nooit geweten dat je ook nog verschillende soorten mijten hebt. Vervelend voor jullie dieren dat ze er zo'n last van hebben!!
Ik geloof dat ik even heel veel ga leren.  :)

Het viel mij op dat Bandit enorm veel jeuk had toen ik een paar dagen bij iemand logeerde. Eenmaal thuis is het meteen weer over!?

Misschien dan toch een omgevings-allergie?
Hoe zoek je dat precies uit? Via de dierenarts toch?

Maar zijn jeuk is ook enorm afgenomen (praktisch over zelfs) door het geven van vis i.p.v. rund en kip. Het lijkt me dat hier toch ook een overgevoeligheid o.i.d. in zit.
in de darf hert eend konijn en lam zit helemaal geen rund en kip in hoor, Fajah is er stapel gek op.
Door Tamara
#3168474
Border Bandit schreef: Bandit heeft waarschijnlijk een voedselallergie.
Hij heeft veel jeuk op zijn rug/kont (geen vlooien!!) en sinds kort in of bij zijn oren. Ik dacht aan oorontsteking, maar zijn oren waren normaal van binnen. Toen begon de dierenarts over voedselallergie.

Nou weet ik dat hij (extra) jeuk krijgt van runderbeenmerg. Ik had zo'n runderheupkop voor hem gekocht waarna de jeuk toenam. Toen het bot op was, werd de jeuk aanzienlijk minder.
Ik heb er helemaal niet bij stilgestaan dat hij dan wellicht voor álle runderproducten overgevoelig is.

Hij heeft steeds Darf gekregen, 4 smaken KVV afgewisseld.
Actief: kip, rundvlees, lamsvlees, geit. Organen hart, lever, long en pens.
Konijn: Konijn bot en vlees, rund, lam, geit en organen hiervan.
Kalkoen
Zalm

De samenstelling van Kalkoen en Zalm kan ik niet vinden. Ik verwacht dat in ieder geval in de Kalkoen-variant ook rund verwerkt is.

Dus eigenlijk heeft hij constant rund gekregen.

Nou heeft hij 2 weken brokken van Carnis, de zalm-variant. Die zou dan goed moeten zijn voor honden met een voedselallergie.
De jeuk is wel minder, maar sinds 1 week lijkt hij weer iets toe te nemen.

Het liefste wil ik terug naar KVV (ik vind brokken echt helemaal niks), maar welke kan ik dan het beste nemen?
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en tips voor mij hebben?

Ik weet dat je een eliminatie-dieet moet volgen, maar hij heeft al zoveel diersoorten gehad. Wat blijft er over?



NOOOOOOOOOIT bot van runderen geven  :o dat is gevaarlijk.
Om te kauwen kan je beter een zalmkop of hertengewei geven.
Gebruikersavatar
Door Irta
#3168493
Tamara schreef:


NOOOOOOOOOIT bot van runderen geven  :o dat is gevaarlijk.
Om te kauwen kan je beter een zalmkop of hertengewei geven.
Eens wat betreft runderbot, maar hertengewei heb ik ook verscheidene negatieve ervaringen over gelezen, gebroken tanden en al. Kauwen kunnen ze beter maar helemaal niet op iets keihards doen, denk ik ;)
Door Suzanne
#3168559
Irta schreef: Eens wat betreft runderbot, maar hertengewei heb ik ook verscheidene negatieve ervaringen over gelezen, gebroken tanden en al. Kauwen kunnen ze beter maar helemaal niet op iets keihards doen, denk ik ;)
Mee eens. Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet dat mensen zo'n hertengewei aanraden. Ik geef het je te doen om daar met een snoeischaar doorheen te komen en TOCH zijn er zoveel mensen, ook mensen waarvan ik meer kennis zou verwachten, die zoiets geven.
Kan ik niets mee ;-(

Suzanne
Door Lizzy
#3168594
Nou, zo'n hertengewei splintert niet, in tegenstelling tot runderbot. En in tegenstelling tot runderbot krijg je van hertengewei geen grote stukken afgebeten die vast kunnen komen te zitten. En in tegenstelling tot runderbot krijgen je honden bijna geen materiaal van een hertengewei binnen. En als je geen hond hebt die zoiets heeft "dat ding MOT vandaag nog op" kunnen ze jarenlang kluifplezier hebben van een hertengewei zonder enige schade aan de tanden. Ik heb er hier vier rondlopen die regelmatig op gewei kluiven (er langs raspen) en nul schade hebben aan tanden of kiezen. Het hangt dus een beetje af van je hond, of zoiets wel of niet leuk is. Voor die van mij is het heel leuk en bevalt het heel goed. Dus ik begrijp met de beste wil van de wereld zo'n overdreven generaliserende reactie dan weer niet :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3168599
Lizzy schreef: Nou, zo'n hertengewei splintert niet, in tegenstelling tot runderbot. En in tegenstelling tot runderbot krijg je van hertengewei geen grote stukken afgebeten die vast kunnen komen te zitten. En in tegenstelling tot runderbot krijgen je honden bijna geen materiaal van een hertengewei binnen.  En als je geen hond hebt die zoiets heeft "dat ding MOT vandaag nog op" kunnen ze jarenlang kluifplezier hebben van een hertengewei zonder enige schade aan de tanden. Ik heb er hier vier rondlopen die regelmatig op gewei kluiven (er langs raspen) en nul schade hebben aan tanden of kiezen. Het hangt dus een beetje af van je hond, of zoiets wel of niet leuk is. Voor die van mij is het heel leuk en bevalt het heel goed. Dus ik begrijp met de beste wil van de wereld zo'n overdreven generaliserende reactie dan weer niet :)
Wel hoor! Oscar had binnen 10 minuten meerdere grote stukken eraf gebeten. En ik had een heel flink gewei. Ik durf ze ook niet meer te geven, want hij zou die stukken zo doorgeslikt hebben en dan durf ik er niet op te vertrouwen dat ie niet hartstikke verstopt zou komen te zitten.

Als ze er mee omgaan zoals jou honden, prima. Maar lang niet voor alle honden veilig.
Door Lizzy
#3168600
Lizzy schreef: Nou, zo'n hertengewei splintert niet, in tegenstelling tot runderbot. En in tegenstelling tot runderbot krijg je van hertengewei geen grote stukken afgebeten die vast kunnen komen te zitten. En in tegenstelling tot runderbot krijgen je honden bijna geen materiaal van een hertengewei binnen. En als je geen hond hebt die zoiets heeft "dat ding MOT vandaag nog op" kunnen ze jarenlang kluifplezier hebben van een hertengewei zonder enige schade aan de tanden. Ik heb er hier vier rondlopen die regelmatig op gewei kluiven (er langs raspen) en nul schade hebben aan tanden of kiezen. Het hangt dus een beetje af van je hond, of zoiets wel of niet leuk is. Voor die van mij is het heel leuk en bevalt het heel goed. Dus ik begrijp met de beste wil van de wereld zo'n overdreven generaliserende reactie dan weer niet :)
En daarom schrijf ik ook bovenstaande. Mijn honden krijgen met geen mogelijkheid stukken hertengewei eraf gebeten. En voor hen is het ook prima kluifmateriaal.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door