Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#3165815
Ik ben een totaal leek op het gebied van titeren en ik heb nog heel veel te lezen hier op het forum en dat ga ik zeker ook doen, maar om toch even een idee te krijgen heb ik een vraag.

Ik vaccineer mijn honden dus al jaren, gewoon omdat ik het elk jaar doe, en ik mij er nooit in verdiept hebt, totdat ik jullie forum ontdekte en dat er meer is dan alleen vaccineren.

Ik woon dus in het Duitsland en dus de rabiës vaccinatie nodig is, bij mijn honden is deze nog tot 2016 geldig. Eigenlijk zouden mijn honden oktober weer opnieuw (normale cocktail) geent worden maar dat heb ik nog niet gedaan.
Hoe werkt dat met een titerbepaling, is dat een geldig bewijs? Doet elke DA dat? Of zijn de meeste tegen titeren?
Ik heb al eens een titerbepaling moeten doen voor Rabiës, toen we op vakantie gingen naar Schotland, dus ik weet wel hoe het werkt.

Ik zou graag zoveel mogelijk info inwinnen en mijn honden niet meer te laten enten en als het titeren ook geldig is in Duitsland, ga ik dat zeker doen.
Door Lizzy
#3165817
Bij mijn weten kun je wel titeren voor rabies maar heeft dat geen zin omdat je toch een enting nodig hebt. Een geldige enting.
Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#3165818
Lizzy schreef: Bij mijn weten kun je wel titeren voor rabies maar heeft dat geen zin omdat je toch een enting nodig hebt. Een geldige enting.
Ja, van rabiës wist ik dat, maar ik bedoel eigenlijk de normale entingen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3165820
Chantalletie schreef: Ja, van rabiës wist ik dat, maar ik bedoel eigenlijk de normale entingen.
Normale entingen (andere dan voor rabiës) zijn voor zover ik weet nergens verplicht. Hooguit stellen hondenclubs het verplicht bij deelname aan evenementen.
Door Lizzy
#3165821
Oh zo. Nou, voor DHP kun je laten titeren bij een dierenarts die titert. En dat doen ze zeker niet allemaal! Het handigst is om naar een dierenarts te gaan die titert met de VacciCheck. Want anders gaan ze je idiote prijzen vragen.

Ik weet niet wat de regels zijn in Duitsland. Is daar nu een verplichting met betrekking tot de DHP enting? Hier in NL werkt het zo: wij zijn niet verplicht om de DHP te enten. Maar als je mee wilt doen aan evenementen of shows of als je je hond naar een pension wilt brengen, dan hangt het af van het pension of de organisatie of zij titer accepteren. De meeste doen dat tegenwoordig wel.

Lepto, kennelhoest en Para Influenza kun je niet voor titeren. Dus dat moet je of jaarlijks blijven herhalen of niet meer geven. Para Influenza en kennelhoest entingen vind ik sowieso pikale onzin. Dat is een niet dodelijke ziektes. Lepto is altijd een lastig geval.... Ik vaccineer niet. Ik neem daarmee een risico en dat weet ik. Maar ik vind wel enten (zeker met die nieuwe Lepto 4) ook een risico. Ik hoor teveel honden die ziek worden na de enting. Maar goed, dat is een persoonlijk iets.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3165833
Denk niet dat er verder wettelijk verplicht zijn, ja als je naar scholen etc wil net zoals in nl. gok ik.
Rabies is ook niet verplicht overigens, wordt wel geadviseerd en gewaardeerd ( stond ik ook van te kijken tijdens het doornemen van mijn oefentests voor grote honden vaarbewijs  :biggrin2: ). Tuurlijk wel als je de grens overgaat met je honden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door