Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3163483
C&C&C schreef: Jammer dat niemand meer reageert :(

Charlie plast al een paar weken een dun straaltje en vanmorgen kwam er helemaal bijna niks uit, terwijl hij wèl aandrang had steeds. Dus wij met 'm naar de DAP. Ja hoor, steentjes. Hij wordt morgen geopereerd. Zat ook heel veel gruis in. Ze gaan alles schoon spoelen ja en ze blijft aandringen op die brok. Ik baal er zo van. Ik haat brokken. Gaat ie van stinken en grote hopen van draaien, en alle andere vervelende bijwerkingen van brok :( Maar ja zo'n operatie is ook niet niks, dat kunnen ze niet elk half jaar gaan doen. Ik heb Heiloo wel gebeld maar Erwin is niet bereikbaar. Die mevrouw aan de tel raadde me ook aan om voorlopig maar op die brok te gaan en dan kon ik later altijd nog kijken. Dus dat moet dan maar. De hond schijnt er sloom van te worden, daar baal ik van, ik wil met hem sporten en fietsen enzo. Baal sowieso dat ik weer een hond heb met mankementen :(
Het spijt me, dat ik niet meer heb gereageerd. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet heb gereageerd omdat ik gewoon niet wist wat ik met je verhaal aan moest. Ik heb eerlijk gezegd helemaal niks met cystine als gevolg van zijn mentale toestand.... Het is in mijn beleving gewoon een lichamelijk mankement. En ik heb dan ook niks met de aanpak. Maar ja, wat schiet jij daar mee op, dat ik lijnrecht over dit probleem denk dan een dierenarts? Dus vandaar.....

Het is ontzettend waardeloos, dat hij morgen geopereerd moet worden :-\. Ik weet ook niet wat je kunt doen om de brok te vermijden.... Ik heb het cystine dieet uitgewerkt maar ja goed, ik weet niet of/wat je hier van uit hebt geprobeerd? Soms is iets met een aangepast dieet ook niet op te lossen, die ook de reactie van Siempie73. Maar misschien is er een mogelijkheid om er verse dingen bij te gaan voeren, naast die brokken?

Siempie73, kun je ons meer vertellen over dat specifieke zelf samengestelde dieet? Misschien dat we met behulp daarvan ook nog wat tips kunnen geven over wat C&C&C naast die brokken zou kunnen geven?
#3163709
Nou jullie hebben wat gemist hoor!

Bij Any Animal geweest, een vaag verhaal te horen gekregen over cellen en trauma en barrières. Zonder hem te onderzoeken meteen een therapie begonnen, dure supplementen die eigenlijk alleen de weerstand omhoog helpen. Ondertussen werd Charlie slechter en slechter. Er was al een röntgenfoto gemaakt bij onze eigen DAP, maar ze belden ineens op dat ze overlegd hadden met Utrecht, en je cysteïne stenen helemaal niet kunt zien op een röntgen. Dus wij een afspraak gemaakt voor een echo en een punctie. Ondertussen zien wij zijn urinestraal met de dag kleiner worden he. Nou hij zat dus vol gruis en steentjes. Als ze een beetje op z'n buik drukte was het net zo'n sneeuw-ding die je om moet draaien, weten jullie wel?

Dus operatie gepland voor de volgende dag (gisteren), maar er kwamen alleen nog maar druppels uit als hij ging plassen. Dit gaf ik aan maar werd niet op gereageerd. 's Avonds het laatste plasrondje. Ja hoor, niks. Stukje verderop weer proberen, poot omhoog, niks. Verdomme! Wij de dienstdoende arts gebeld (0100u 's nachts he), ja we moesten komen want als de blaas te vol komt kon die knappen of de gifstoffen lopen terug de nieren in. Wij heen. Hij probeerde een katheter erin te doen maar kreeg een blokkade. En dat kan je niet zomaar even doorduwen. Dus met een injectie spuit water met golvende beweging erin gestuwd, toen kwam het steentje gelukkig los! En kon de blaas geleegd worden.

Gistermiddag de operatie gehad. Ze zijn 1,5 uur bezig geweest om alle steentjes en gruis te verwijderen en de blaas te spoelen. Het was echt ernstig, en is zeker al een lang aan de gang. Maar ja je komt er pas achter als er bloed in de urine zit. Me arme poekie. Nu body om en 10 dagen heel rustig aan doen. Elke paar uur laten plassen omdat de blaas erg beschadigd is en gevoelig, hij kan het niet lang ophouden. Maar goede nieuws is dat de blaas snel zal genezen en met 6 weken is hij weer helemaal in topvorm. Hij zal alleen op die speciale brokken moeten blijven. Mag geeneens een snackie meer ofzo. Maar ja, ben bang dat dat dan niet anders is. Ik ga wel nog research doen of er een mogelijkheid is maar als hij het goed doet op deze brok dan blijven we hier lekker op. Ben zo geschrokken. En Siemke jouw verhaal heeft me ook wel bang gemaakt (bedankt hoor toch!) Hier een foto van enkel een deel van wat er is verwijderd -

Afbeelding Afbeelding
#3163765
Heb meneer Corbee (bekend hier?) gemaild en hij zegt ook dat deze brokken de beste oplossing zijn. Dierlijke eiwitten zijn de boosdoener, en zure urine. Hij zegt ook dat met deze aandoening het eigenlijk altijd wel langzaam terugkomt, alleen met deze brok dus de juiste omstandigheden is die snelheid minimaal. Er is wel een vleesdieet mogelijk maar dan komen de steentjes ook sneller terug, zei hij. Het is ben ik bang toch me principes aan de kant zetten en het beste doen voor me poekie.

Ben ik met je eens hoor Lizzy, ik vond het ook een vaag verhaal, achteraf. Op dat moment klonk het allemaal heel interessant en dure woorden enzo. Maar uiteindelijk kregen we alleen wat ondersteunende supplementen mee en dat 'ie rustig aan moest doen, over een maand terugkomen, elke week wel urine inleveren, dat is dan 330 euro aub. Maar ik heb over een half uur een telefonisch consult dus dat ga ik hem dan ook wel vertellen, alleen wat subtieler want ik heb dan niet zo'n grote b** meer hihi.
#3163773
C&C&C schreef: Heb meneer Corbee (bekend hier?) gemaild en hij zegt ook dat deze brokken de beste oplossing zijn. Dierlijke eiwitten zijn de boosdoener, en zure urine. Hij zegt ook dat met deze aandoening het eigenlijk altijd wel langzaam terugkomt, alleen met deze brok dus de juiste omstandigheden is die snelheid minimaal. Er is wel een vleesdieet mogelijk maar dan komen de steentjes ook sneller terug, zei hij. Het is ben ik bang toch me principes aan de kant zetten en het beste doen voor me poekie.

Ben ik met je eens hoor Lizzy, ik vond het ook een vaag verhaal, achteraf. Op dat moment klonk het allemaal heel interessant en dure woorden enzo. Maar uiteindelijk kregen we alleen wat ondersteunende supplementen mee en dat 'ie rustig aan moest doen, over een maand terugkomen, elke week wel urine inleveren, dat is dan 330 euro aub. Maar ik heb over een half uur een telefonisch consult dus dat ga ik hem dan ook wel vertellen, alleen wat subtieler want ik heb dan niet zo'n grote b** meer hihi.
Ja, we kennen Ronald. En die erg pro brok, om het zo maar eens subtiel te zeggen.

Ik ben er van overtuigt dat je ook zelf kunt samenstellen voor een hond met deze aandoening. Maar dan zul je je goed moeten in lezen en dan zul je inderdaad de hoeveelheid vlees drastisch terug moeten schroeven, maar dat kan met behulp van eieren, zuivel, groenten en een minimale hoeveelheid vlees. Dan zul je zelf de pH waarde van de urine in de gaten moeten houden.

Kijk, dit zit er in die Hills UD:

Gemalen rijst, maïszetmeel, dierlijk vet, eipoeder, cellulose, eiwithydrolysaat, lijnzaad, gedroogde bietenpulp, plantaardige olie, kaliumcitraat, calciumcarbonaat, zout, L-carnitine supplement, L-lysine hydrochloride, kaliumchloride, L-threonine, taurine, magnesiumoxide, vitaminen en sporenelementen. Bevat door de EG toegestane anti-oxidanten. Urine pH verhogende substanties: Kaliumcitraat 8.5g/kg; Calciumcarbonaat 3.9 g/kg Urine pH 7.1 - 7.7.

Nou, daar wordt je toch ook niet echt vrolijk van.... Dat kun je zelf ook maar dan beter. Zul je misschien wel met kaliumcitraat aan de gang moeten ter ondersteuning. En dan zit je met die brok ook nog eens met het feit dat het veel te droog is voor een hond met blaasgruisproblemen. Maar goed, ik kan me voorstellen dat je brokjes wilt blijven voeren.
#3163776
C&C&C schreef: Nou jullie hebben wat gemist hoor!

Bij Any Animal geweest, een vaag verhaal te horen gekregen over cellen en trauma en barrières. Zonder hem te onderzoeken meteen een therapie begonnen, dure supplementen die eigenlijk alleen de weerstand omhoog helpen. Ondertussen werd Charlie slechter en slechter. Er was al een röntgenfoto gemaakt bij onze eigen DAP, maar ze belden ineens op dat ze overlegd hadden met Utrecht, en je cysteïne stenen helemaal niet kunt zien op een röntgen. Dus wij een afspraak gemaakt voor een echo en een punctie. Ondertussen zien wij zijn urinestraal met de dag kleiner worden he. Nou hij zat dus vol gruis en steentjes. Als ze een beetje op z'n buik drukte was het net zo'n sneeuw-ding die je om moet draaien, weten jullie wel?

Dus operatie gepland voor de volgende dag (gisteren), maar er kwamen alleen nog maar druppels uit als hij ging plassen. Dit gaf ik aan maar werd niet op gereageerd. 's Avonds het laatste plasrondje. Ja hoor, niks. Stukje verderop weer proberen, poot omhoog, niks. Verdomme! Wij de dienstdoende arts gebeld (0100u 's nachts he), ja we moesten komen want als de blaas te vol komt kon die knappen of de gifstoffen lopen terug de nieren in. Wij heen. Hij probeerde een katheter erin te doen maar kreeg een blokkade. En dat kan je niet zomaar even doorduwen. Dus met een injectie spuit water met golvende beweging erin gestuwd, toen kwam het steentje gelukkig los! En kon de blaas geleegd worden.

Gistermiddag de operatie gehad. Ze zijn 1,5 uur bezig geweest om alle steentjes en gruis te verwijderen en de blaas te spoelen. Het was echt ernstig, en is zeker al een lang aan de gang. Maar ja je komt er pas achter als er bloed in de urine zit. Me arme poekie. Nu body om en 10 dagen heel rustig aan doen. Elke paar uur laten plassen omdat de blaas erg beschadigd is en gevoelig, hij kan het niet lang ophouden. Maar goede nieuws is dat de blaas snel zal genezen en met 6 weken is hij weer helemaal in topvorm. Hij zal alleen op die speciale brokken moeten blijven. Mag geeneens een snackie meer ofzo. Maar ja, ben bang dat dat dan niet anders is. Ik ga wel nog research doen of er een mogelijkheid is maar als hij het goed doet op deze brok dan blijven we hier lekker op. Ben zo geschrokken. En Siemke jouw verhaal heeft me ook wel bang gemaakt (bedankt hoor toch!) Hier een foto van enkel een deel van wat er is verwijderd -

Afbeelding Afbeelding
Wow, wat een hoop stenen! Mijn hemel, wat een geluk dat jij zo oplettend bent en direct naar de dierenarts bent gegaan! Anders had dit niet goed afgelopen ben ik bang :-X

Heel veel beterschap en sterkte met je mannetje!
#3163850
Hoi ff snel hhor, moet zo weg.
Zijn het wel cystine stenen geweest?
De brok die je nu hebt gekregen is tegen struviet... AJ heeft anti cystine stenenbrok. Jouw hond heeft toch ook cystine stenen schreef je?

En ja, het is bij mij ok volledig tegen mijn vers gevoerd hart maar soms (gelukkig heeel soms) kun je niet anders....
#3163984
Ik heb een kater met blaasgruis, beestje zat bijna om de 5 min op de kattenbak, de dierenarts raadde ook speciale voeding aan, toetoen heb ik de chinese kruiden geprobeerd en de kat op kvv gezet, na een paar dagen was het probleem opgelost, heeft er nooit meer last van gehad. Via deze link vind je heel wat informatie erover.  Succes  http://www.huisdierendokter.nl/inurinewegen.html
#3164021
klopt maar je moet duidelijk verschil maken welk siirt blaassteen er is.

Struviet is heel mooi zelf te behandelen. Zorg dat de urine zuurder wordt (dat gebeurt al met vers voeren) evt vitamine C appelazijn en cranberry erbij geven en hop de pH zakt zo naar 5-6, das dus te laag. Maar om aan te geven dat naar beneden halen zelf prima te doen is.

PH hoger maken is met voeding heeel lastig, geloof mij ik ben er een jaar druk mee bezig geweest. Dat ging best goed maar na 11 maanden was het toch weer mis en goed ook!!!

Dit zijn brokken speciaal tegen cystine stenen.
http://www.brekz.nl/dierenartsvoer-diee ... urine.html
De aandoening blijft, het is een erfelijke afwijking en dat blijft.
Maar met deze brokken red ik het nu alweer bijna 5 maanden en de echo lijkt steeds beter beeld te geven.

Groetjes Simone
#3164022
Ik heb een kater met blaasgruis, beestje zat bijna om de 5 min op de kattenbak, de dierenarts raadde ook speciale voeding aan, toetoen heb ik de chinese kruiden geprobeerd en de kat op kvv gezet, na een paar dagen was het probleem opgelost, heeft er nooit meer last van gehad. Via deze link vind je heel wat informatie erover.  Succes  http://www.huisdierendokter.nl/inurinewegen.html
#3164023
?
stond er al toch?

quote author=chandho link=topic=130217.msg3164022#msg3164022 date=1445524307]
Ik heb een kater met blaasgruis, beestje zat bijna om de 5 min op de kattenbak, de dierenarts raadde ook speciale voeding aan, toetoen heb ik de chinese kruiden geprobeerd en de kat op kvv gezet, na een paar dagen was het probleem opgelost, heeft er nooit meer last van gehad. Via deze link vind je heel wat informatie erover.  Succes  http://www.huisdierendokter.nl/inurinewegen.html
[/quote]
#3164024
siempie73 schreef: klopt maar je moet duidelijk verschil maken welk siirt blaassteen er is.

Struviet is heel mooi zelf te behandelen. Zorg dat de urine zuurder wordt (dat gebeurt al met vers voeren) evt vitamine C appelazijn en cranberry erbij geven en hop de pH zakt zo naar 5-6, das dus te laag. Maar om aan te geven dat naar beneden halen zelf prima te doen is.

PH hoger maken is met voeding heeel lastig, geloof mij ik ben er een jaar druk mee bezig geweest. Dat ging best goed maar na 11 maanden was het toch weer mis en goed ook!!!

Dit zijn brokken speciaal tegen cystine stenen.
http://www.brekz.nl/dierenartsvoer-diee ... urine.html
De aandoening blijft, het is een erfelijke afwijking en dat blijft.
Maar met deze brokken red ik het nu alweer bijna 5 maanden en de echo lijkt steeds beter beeld te geven.

Groetjes Simone
En toch ken ik diverse mensen met Dalmatische Honden met ernstige uraatstenen (en daarvoor dezelfde brok voorgeschreven zouden krijgen) die zelf samenstellen en waarbij dat hartstikke goed gaat. Al jaren. Die voeren alleen bijna geen vlees. Zij voeren veel eieren (ook een deel gekookt), zuivel (heel veel verschillende soorten dus ook echt Ricotta, Mascarpone, volle kwark, yoghurt, etc), veel groenten, rijst en een klein beetje vlees en orgaanvlees. Want dit zijn de ingredienten van RC:

Ingrediënten:
Rijst, maïsmeel, tarwemeel, eipoeder, dierlijke vetten, tarwegluten, mineralen, maïsgluten, plantaardige vezels, visolie, sojaolie, Fructo-Oligo-Sacchariden, bernagieolie, Tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne).

Toevoegingsmiddelen
Nutritionele toevoegingsmiddelen: Vitamine A, Vitamine D3, IJzer, Jodium, Koper, Mangaan, Zink, Selenium.
Conserveermiddelen en Antioxidanten.

Ik ben van mening dat het niet te moeilijk is om iets te voeren dat beter is dan bovenstaande. En er zitten geen wonder ingredienten in dus ik geloof gewoon niet dat je zelf niet iets in elkaar kunt draaien waarop je hond net zo geen gruis/stenen aanmaakt als met deze brokken.
#3164027
Klopt idd Lizzy, ik had gehoopt dat ik dat ook voor elkaar kreeg.
Maar met alles wat ik op internet en mn natuurlijk bp gevonden had en met ondersteuning van Tannetje en Eric Laarakker is het bij mij 11 maanden goed gegaan en toen zat AJ weer helemaal vol.

De clou is idd weinig of geen dierlijke eiwitten uit vlees voeren. Je wil eigenlijk een soort vegatarier van je hond maken.
Deze brokken noem ik meestal kippenvoer, hij gaat er bijna een ei van leggen.
Maar tot nu toe is dit het enige wat bij AJ werkt (so far....) dus ik blijf dit maar doen, we hebben geen reserve zeg maar

Groetjes Simone

Lizzy schreef: En toch ken ik diverse mensen met Dalmatische Honden met ernstige uraatstenen (en daarvoor dezelfde brok voorgeschreven zouden krijgen) die zelf samenstellen en waarbij dat hartstikke goed gaat. Al jaren. Die voeren alleen bijna geen vlees. Zij voeren veel eieren (ook een deel gekookt), zuivel (heel veel verschillende soorten dus ook echt Ricotta, Mascarpone, volle kwark, yoghurt, etc), veel groenten, rijst en een klein beetje vlees en orgaanvlees. Want dit zijn de ingredienten van RC:

Ingrediënten:
Rijst, maïsmeel, tarwemeel, eipoeder, dierlijke vetten, tarwegluten, mineralen, maïsgluten, plantaardige vezels, visolie, sojaolie, Fructo-Oligo-Sacchariden, bernagieolie, Tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne).

Toevoegingsmiddelen
Nutritionele toevoegingsmiddelen: Vitamine A, Vitamine D3, IJzer, Jodium, Koper, Mangaan, Zink, Selenium.
Conserveermiddelen en Antioxidanten.

Ik ben van mening dat het niet te moeilijk is om iets te voeren dat beter is dan bovenstaande. En er zitten geen wonder ingredienten in dus ik geloof gewoon niet dat je zelf niet iets in elkaar kunt draaien waarop je hond net zo geen gruis/stenen aanmaakt als met deze brokken.
#3164493
Ik wil niet spelen met z'n leven. Zo'n ingreep van de blaas reinigen kunnen ze niet te vaak doen, als ik me niet vergis. En midden in de nacht naar de DAP racen vonden we ook niet leuk. Behalve Charlie dan, die zat achterin blij te kwispelen hihi.

Ik heb hiervoor een hond gehad met allergie klachten, bieden ze je ook een dieetbrok aan. Nee hoor, ik me ingelezen over vleesvoeding en dat scheelde de helft. Ze had ook atopie klachten dus daar een injectie therapie met antistoffen tegen gedaan. Opgelost. Toen ging ze mank lopen. Kwamen ze ook met een Artose brok. Ik gekeken wat er aan die brok is toegevoegd en dat als supplement aan het vleesmenu toegevoegd, ook opgelost. Maar in dit geval zie ik geen andere uitweg. Ja wat u dus zegt (met de Dalmaat hihi) zelf een menu met ei en kwark en yoghurt gaan samenstellen. Maar als er in deze brok dat alles zit, wat maakt dan het verschil? Ja het scheelt conserveermiddelen.

Siempje - als hij na 11 maanden weer helemaal vol zat ging het niet 'ineens mis' maar zijn die kristallen langzaamaan weer aangeklonterd toch? Dat zei meneer Corbee ook, je kan niet helemaal voorkomen dat er cysteïne binnenkomt, maar met deze brok beperk je de kansen dat het weer misgaat tot het minimale. Als ik toch vlees zou gaan geven met supplementen komt er toch meer cysteïne binnen dan met een vegetarisch menu. Hij zei ook dat de brokkenklachten waar ik bang voor was erg gegeneraliseerd waren. Ik ben gewoon bang dat het weer gebeurt. Vriendin van mij geeft haar Amstaff ook RC en die ziet er top uit, ondanks ik weet dat vlees veel beter zou zijn. Dat ik dit nog es zou zeggen. Het is bijna ironisch dat mij dit overkomt, als fanatiek vleesvoeder dat ik me hond noodgedwongen op een veggie brok moet zetten.

Ik vraag me alleen af of hij op deze brok wel energie heeft om te sporten, om spieren op te bouwen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door