Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3153825
Aankomende donderdag moeten we met Ziggy voor verder onderzoek naar de dierenarts.

Na het ontlastingsonderzoek waar niets uit gekomen is zijn we met haar naar de DA gegaan. Uitgebreid bloedonderzoek is er gedaan en daar is niets uitgekomen. Alleen dat haar bloedsuikers wat aan de onderkant van de grens zit. Maar ze was zo goed als nuchter dus de DA ziet daar niet echt iets in. Ze was met onderzoek wat gevoelig op de maag dus ze had voor 4 dagen medicatie tegen misselijkhied gekregen en die helpen. Ik had al een vermoeden dat ze erg misselijk is al geeft ze niet over.

Maargoed aankomende donderdag dus verder onderzoek en ik verwacht wel dat ze een echo willen doen.

Dan komt dus mijn vraag om de hoek kijken.... Laat ik haar een " roesje" geven of toch liever zonder?! Ik weet het gewoon niet... Kijk niet doen is misschien beter voor haar lichaam enderzijds maar ik weet niet hoe ongemakkelijk het voor haar zal zijn zo op haar rug, achterpoten gestrekt.  :-\
Nu snap ik best dat jullie niet echt een ja of een nee kunnen geven maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie gedachtegang hierover, wat zouden jullie in zo'n situatie doen of hebben jullie in zo'n situatie gedaan?

Ondertussen schiet de stress me uit de oren want naast alle zorg om en voor Tous loop ik me nu dus ook enorm druk te maken over m'n meisje :-\
Laatst gewijzigd door zurca op do 08 okt 2015, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3153830
Oh jee..... Ja, ik kan me je zorgen goed voorstellen... He getverdemme.

Kunnen ze de echo niet maken terwijl ze staat? Ik weet niet of dat in alle gevallen kan hoor. Ik moet zeggen dat Brutus 2 echo's heeft gehad, Linga 2, Biscuit 1 op de rug en dat ging eigenlijk altijd probleemloos. Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom dat bij Ziggy niet zou kunnen of waarom dat heel ongemakkelijk zou zijn?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3153833
Nelson heeft een longfoto gehad, zonder roesje. En echt NOOIT weer!

Hij moest op zijn rug, voor- en achterpoten helemaal gestrekt. Hij vond dat best een beetje spannend, en er kwam daardoor wat spanning op de achterpoten.
Hij onderging het goed hoor, maar Nelson is op zich niet zo snel onder de indruk.

Toen hij van de tafel kwam was hij stokkreupel. Echt willen lopen op 2 poten. Ik denk dat hij, doordat hij zich niet heeft losgelaten, een (of misschien zelfs meerdere) spieren heeft verrekt.
Hij is dagenlang ontzettend pijnlijk geweest met lopen, opstaan en wilde niet zitten. Na die paar dagen ging het beter maar was hij nog heel lang kreupel. Lange wandelingen heb ik een hele tijd (ik denk een maand of 3) niet kunnen maken.

Ik zou echt zorgen voor eenhond die niet kan aanspannen tijdens het op de rug luggen!
Door zurca
#3153839
Ziggy heeft eerder een echo gehad en dat ging ansich prima. Ze vond het natuurlijk doodeng maar onderging het braaf. Ik kan me voorstellen dat ze daarna spierpijn gehad heeft maar dat was niet merkbaar. De reden voor mijn twijfel nu is omdat ze ouder is, misschien wel spodylose/atrose kan hebben bij haar wervels en dat het dan niet prettig is om zo een echo te ondergaan.

Ik kan inderdaad vragen of gewoon blijven staan een optie is!

Bedankt in ieder geval voor jullie bijdrage :-*
#3153857
Zimba flipte de laatste x, vreselijk gewoon!
Hij had eerder echo s gehad maar bij deze moest ie op zn rug
Heeft zn urine laten lopen, gilde en beet...compleet in paniek..
Ik zou een niet twijfelen als je weet dat ze t al niet leuk vind,  zou ik een roesje doen
Door zurca
#3154092
Ik heb besloten om het morgen maar gewoon aan te kijken.
Ga zeker eerst vragen of het mogelijk is dat ze gewoon kan blijven staan. Zo niet dan hangt het af hoe het gaat. Zodra ik maar denk "nee" dan moet er een ander plan gemaakt worden.

Bedankt voor het meedenken :-*
#3154099
Brutus heeft vorige week nog een echo gehad van zijn buik gedeelte.
Hij was in dit geval zo enorm relaxed dat we er zelf verbaasd over waren, dat voor een hond die toch al bijna geen DA bij hem in de buurt wil hebben.

Ik zou dan ook echt kijken hoe het gaat, zodra je gevoel inderdaad nee zegt aangeven en een ander plan van aanpak verzinnen, wie weet met wat voor opties de DA nog komt.
Succes morgen!
#3154101
Bah zeg, kan me je zorgen om je meisje goed voorstellen hoor.

Probeer vooral zelf ook rustig te blijven, hoe moeilijk dat ook is.
Hier zijn echo's altijd probleemloos gegaan, maar zoals je zelf al zegt; Kijk het gewoon aan hoe het gaat, een roesje kan altijd nog.

Veel sterkte morgen. :-*
Door zurca
#3154175
Er is inderdaad een echo gemaakt, zonder roesje. Ze vond het eng maar bleef keurig rustig.
Het probleem lijkt in de milt te zitten, die is enorm vergroot. Er is nu nogmaals bloed afgenomen om buitenlandse hondenziektes uit te sluiten. Dan zou er nog een biopt van de milt gemaakt kunnen worden maar ik denk dat we die stap over gaan slaan en de milt eruit laten halen. De DA gaf aan dat zo'n biopt of niets laat zien omdat je net niet de "juiste" cellen te pakken hebt. En dan zit je nog met die te grote mild en dus willen ze dan de milt zelf kunnen onderzoeken en is dus eruit halen. Of de biopt geeft een uitslag van bijv. tumor en dan moet tie er ook uit.
Ontsteking zou ook nog kunnen en dat zou nu met de bloedtest ook naar voren moeten komen maar ook in dat geval zou milt eruit een optie zijn omdat tie echt heel erg vergroot is....
#3154227
Beetje off topic, sorry - maar brings back memories

Onze Leon (ook een galgo) bleek uiteindelijk ook een zeer sterk vergrote milt te hebben. Die is verwijderd en naar pathologie gestuurd - daar kwam als uitslag alleen wat stuwing uit, verder geen afwijkingen. Hij had ook een partiele liggingsverandering, wat waarschijnlijk de reden is geweest dat hij al weken/maanden slecht(er) at en op het laatst ook steeds misselijk was.
Na operatie is hij in eerste instantie goed opgeknapt - behalve de eerste dag, toe huilde hij steeds van de pijn. Geen wonder met een rits van je borstbeen tot je bekken. Maar de 2e dag na operatie ging heel goed, hij at weer. Voor het eerst sinds weken een hele maaltijd. En hij wilde weer mee naar buiten. Ik was zooooo blij.
En op dag 3 ging het mis: complicaties: hoge koorts (40 graden) en extreme bloeduitstortingen (zijn hele borst en buik was paars). Toen is hij weer gestopt met eten. En nooit meer begonnen. Hij had het opgegeven; is in een soort depressie geraakt denk ik. Hij werd in de loop van ongeveer 10 dagen steeds magerder en uiteindelijk kon hij niet meer staan. Dat is het moment dat we tot euthanasie hebben besloten.

Maar goed, dat was dus vette pech. Als er geen complicaties optreden is het verwijderen van de milt vaak voldoende om weer een blije hond terug te krijgen.

Bloeduitstortingen zagen er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Spikkelneus op do 17 sep 2015, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#3154476
Pfhoe heftig "Spikkelneus". Ik kan me goed voorstellen dat je naar aanleiding van dit topic even je verhaal kwijt wou maar ik had liever even nog niet gelezen :-[ :-\ :-*
Ik hoop maar dat het Ziggy vergaat zoals de hondvan de vrienden van "Flodder en Dwarrel".
Het klinkt misschien wat raar maar ik was een soort van "opgelucht". In die zin de milt kan er uit....en dan zouden we gewoon weer onze Ziggy terug kunnen krijgen. Bij Tous is een tumor ontdekt bij een orgaan wat er niet uit kan, daar kunnen we dus niets meer aan doen. We hopen dat Ziggy wel beter kan worden.

Naast dat de milt erg vergroot was, was er ook ander weefsel/cellen te zien op de echo. Je zag echt duidelijk verschil tussen hoe de milt er op een echo uit hoort te zien en hoe hij dan van positie veranderde dat je dan op een andere plek ook het "beeld" zag veranderen. Dit hoeft niet perse te betekennen dat het tumoren zijn maar dat er iets zit wat niet hoort was wel duidelijk.
Om te voorkomen dat we de milt eruit hebben en dat dan blijkt dat de oorzaak toch iets anders is wat de milt aantast dus eerst nog dat bloedonderzoek.

Voor nu heeft ze medicatie tegen de misselijkheid en die lijken te helpen. Verder voeren we kleine beetjes per dag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door