Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3140409
Kaela schreef: Narcose is voor een kleine hond toch niet gevaarlijker dan voor een grote? Bovendien hoeven ze niet helemaal onder narcose (compleet met beademing ed), ze krijgen gewoon een prikje, slapen even en worden met een tweede prikje weer wakker. Niet iets om wekelijks te doen, maar als je je zo zorgen maakt, zou ik het geen bezwaar vinden om dat een keer te doen.

Ik zou de dierendokter.nl overigens ook in het geheel niet serieus nemen, maar dat terzijde.
Ja daar heb je gelijk in en het was trouwens online dierenhulp.nl

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
#3140413
petralita schreef: Veel dierenartsen hier in nederland hebben geen verstand van buitenlandse ziekten, ze komen er ook niet vaak mee in aanraking. Mocht jou hondje al besmet zijn, dan zou ik een DA zoeken met ervaring en niet eentje die nog alles moet uitzoeken...

Ik weet niet hoe groot jou hondje is, maar lita is klein en dat betekend dat bloedafname bij haar ook moeilijk was in het pootje.
Bij lita wordt nu standaard bloed afgenomen in haar hals. Dan is het zo klaar.

Leish is idd een rotziekte, leish heeft een groot nadeel en dat is het niet altijd zichtbaar is in het bloed. Ze kunnen zich verstoppen. Daardoor kan een test niks uitwijzen maar leish wel aanwezig zijn. leish heeft een incubatietijd van 7 jaar.

Hierbij een aantal testen:
· PCR (Polymerase Chain Reaction) spoort DNA-ketens van de parasiet op. Een hond die drager is maar niet ziek, kan zo ontdekt worden omdat de PCR-test redelijk zeker kan vaststellen of de hond positief of negatief is. (Voor verdachte honden zónder symptomen).
· IFI (Immuno Fluorescentie afweerstoffentest) is een nuttige test. Deze test geeft de hoeveelheid afweerstoffen tegen de parasiet aan. (voor honden met één of meerdere symptomen aangeraden)

· ELISA Deze test biedt een betrouwbaarheid van 80-100%, maar kan in de vroege fase van de ziekte vals negatieve uitslagen geven. Bij twijfel: na een aantal weken hertesten.
· DAT (direct agglutination test) is een test op antilichamen in het bloed en kan - net als de Elisa - in een beginstadium vals negatieve uitslagen geven.

Soms kan leish ook verward worden met erlichia. Daarnaast is het goed om niet alleen een test op een ziekte te doen maar meteen een algemeen bloedbeeld te laten bepalen!!! Daar is ook heel wat uit te halen.

Als bloedafnemen lastig is, (en aangezien je bang bent voor een eventuele mzz) zou ik persoonlijk zeggen testen op:
- MZZ reisprofiel (titerstelling op meerdere Middellandse zee ziekten),
- leverwaardes,
- nierwaardes,
- totaal eiwit, albumine en globuline (de laatste in fracties),
- en daarnaast een compleet rood bloedbeeld met thrombocyten bepaling.


Oh en niet geheel onbelangrijk! ALS je hond besmet is, dan slaat MZZ vooral toe wanneer de weerstand minder is.... Zorgen voor een goede weerstand dus!

Mijn hondje is inderdaad heel kleine een chihuahua van nog geen 4 kg maar het gekke is dat die plekjes ook binnen twee dagen wee weg zijn. Dus ik snap niet waar het vandaan komt?
Ben al KVV gaan geven dus dat is geloof ik al goed voor de weerstand. Maar hoe vind je in hemelsnaam een arts die wel weet waar die het over heeft?

Barfplaats wordt gesponsord door