Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3135278
Lizzy schreef: Voor een hond op leeftijd: mij ook

Voor een jonge energieke hond: absoluut niet.
Dan heb ik denk ik ontzettend mazzel gehad. Kaat was toen 5 jaar, een mechelaar uit werklijn.
De 6 weken lijnrust gingen goed, mits we echt - rete saai- niks deden. Dus ook geen hersenspelletjes binnen. Die prikkels gaven alleen maar onrust en adrenaline en frustratie omdat ze niks kon/mocht.
#3135669
Symptomen : ( Die een ervaren d.a zal herkennen )

Behalve manken aan de betreffende poot zal de hond de aangetaste knie niet volledig willen buigen , dit is te pijnlijk .
Dit is duidelijk te zien als de hond gaat zitten , de aangetaste poot zet ie dan schuin naast zich of schuin onder zich .
Een oplettende eigenaar ziet die vreemde houding ook wel

Zowel bij een volledige als bij een gedeeltelijke scheuring kan door de d.a gevoeld worden dat de aangetaste knie dikker is ( opgezet met meer gewrichtsvocht )
Bij een volledige scheuring zal de knie onstabiel zijn en kan het scheenbeen naar voren geplaatst worden ten opzichte van het dijbeen .
Dat is het ""schuiflade effect ""

Bij een gedeeltelijke scheuring is de diagnose moeilijker . Er is (vaak) geen schuiflade effect . En dus is vaak het enige afwijkende een dikke pijnlijke knie .
Als het probleem al wat langer duurt kan er gevoeld worden dat de bespiering van de aangetaste poot verminderd is t.o.v . de andere poot

Op foto,s zijn de kruisbanden zelf niet te zien . Er kan wel een overvulling van het gewricht gezien worden , en eventuele (al) ontstane artrose .
Afhankelijk van hoe lang het probleem al bezig is .

De beste methode om een kruisbandprobleem in beeld te brengen is met behulp van MRI , maar dat is duur onderzoek .
Ik heb weleens gehoord dat er ook artsen zijn die gewrichtsvloeistof afnemen . Dat behoort normaal helder van kleur te zijn
Afwijkende kleur is dus reden om er vanuit te gaan dat er iets niet in orde is in de knie
Dit behoort ZEER ! steriel te gebeuren . Bij mijn dames is dit niet gedaan .

Alternatieven om tot een diagnose te komen zijn arthroscopie ( kijkingreep ) of volledige opening knie

Mocht er na twijfel of (te) lange tijd toch besloten worden om te opereren dan kan het zijn dat de knie nooit meer 100 % in orde komt
Door de artrose die ontstaat , maar ook (toenemende ) meniscusschade

Ik denk , bij twijfel , dat een second -opinion niet verkeert is in deze  :)
Het is al geen piepjonge hond meer , en misschien is er al sprake van wat artrose en met het klimmen der jaren slijten gewrichten nu eenmaal ook
Het is een wat groter zwaarder ras , belasting is dus groter . En .... de andere niet -aangedane knie kan hierdoor ook flink overbelast raken
Ze gaan nl hun eigen gangwerk zoeken om minder pijnlijk te lopen

Een arts die drie keer per jaar zoiets ziet en /of opereert . Of een arts die hier zeer ervaren in is
Daarin zit hem echt het verschil  :)
#3136019
tt-tjes schreef: Ayla is 8. Mijn zus gaat morgen meer informatie inwinnen. Het is ook vreemd dat er geen foto's van de knie gemaakt zijn. Diagnose is puur op voelen gebaseerd bij kliniek Kalverbos.
Dat is heel normaal hoor, dat de diagnose wordt gesteld met een schuifproef. En aangezien mijn DA niet begint aan kruisbandoperaties, laat hij de details over aan de orthopeed. En die hebben de schade ter plekke bekeken, toen ze daar open gesneden lag. Kruisbanden zie je niet op een RF.
#3136029
Jaren terug heeft mijn eigen DA deze operatie nog gedaan bij onze dobermann. Ging echt perfect, maar was nog in gulden tijd, was toen 1500 gulden kwijt volgens mij. Meniscus was toen ook kapot.... Hond heeft nog jaren goed gelopen.
Ik weet niet hoe nico dijkshoorn is? Deze heeft een kennis van mij haar herder wel geopereerd met HD. En die was tevreden.
#3136742
Cindy de Wolf schreef: Fijn dat het zo duidelijk was! En bij Maarten en consorten is ze in goede handen.
Sterkte!!
Dat gevoel had mijn zus ook meteen. Ayla is altijd heel bang en gilt de hele boel bij elkaar. Maarten is bij haar op de grond gaan zitten en ze liet zich gewoon neerleggen. Mijn zus wist niet wat ze zag. Normaal moet ze op tafel en dan is het  zo'n gevecht dat ze dagen gestressed is.
Vandaar ook de beslissing om haar door Maarten te laten opereren en niet in Delft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door