Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3128836
Nou een newf moet je toch echt ontwollen, de een meer als de ander. Een waterblazer haalt er ook veel uit, maar echt niet afdoende. Oude wol komt vast te zitten in nieuwe wol etc.
Overigens laat onze oudste zijn wol slecht los, maar goed die hebben we nu geschoren, iets wat niet hoort maar als opa die slecht tegen kammen en hitte kan wel gedoogd  ;)
Ik onderhoud ze zelf al zie ik ook wel voordelen van een trimsalon, zeker qua wassen, in zo'n bad is vele malen makkelijker.

Nu voor TS, ik denk wel dat ze bij een trimsalon nog veel kunnen doen voor je hondje, volgens mij gaat uitdunnen ook tot op de huid. Tip, omdat het een vrij beroep is, check wel even of ze opleiding hebben en/of aangesloten zijn bij een bond, zodat je weet dat het echte trimmers zijn.
#3128848
C@rine schreef: Ook voor de kortharig, geld soppen en blazen,dus op een natuurlijke manier met water en wind.
Niets forceren door Furmineter,  herderharkje, coatking enz
+1

Een furminator maakt de vacht echt kapot. Leuk als je een hond hebt die niet heel gevoelig is.
Maar ik zou tegen iedereen hier die zegt 'ik heb geen trimsalon nodig' eens willen zeggen: probeer het eens. Ik riep dat namelijk ook altijd. Joh, ik heb een lab, die borstel ik zelf wel.
Tot ik dat door ziekte niet kon en ik hem weg bracht. Mijn hemel ik wist niet wat ik meemaakte! De vacht zo mooi luchtig en dun, veel minder haren in huis en ik hoefde hem het eerste half jaar niet te borstelen (alleen met een rubber borstel zachtjes de losse haren eruit). Hij is sneller droog, hij zit lekkerder in zijn vel. Dus ja, ik blijf erbij: naar de trimsalon met je hond.
#3128858
Hope schreef: +1

Een furminator maakt de vacht echt kapot. Leuk als je een hond hebt die niet heel gevoelig is.
Maar ik zou tegen iedereen hier die zegt 'ik heb geen trimsalon nodig' eens willen zeggen: probeer het eens. Ik riep dat namelijk ook altijd. Joh, ik heb een lab, die borstel ik zelf wel.
Tot ik dat door ziekte niet kon en ik hem weg bracht. Mijn hemel ik wist niet wat ik meemaakte! De vacht zo mooi luchtig en dun, veel minder haren in huis en ik hoefde hem het eerste half jaar niet te borstelen (alleen met een rubber borstel zachtjes de losse haren eruit). Hij is sneller droog, hij zit lekkerder in zijn vel. Dus ja, ik blijf erbij: naar de trimsalon met je hond.
Ik denk dat ik toch maar pas  :P
C@rine schreef: En nu gooi ik de knuppel in het hoenderhok.
We zitten op BARF plaats, iedereen voor vers voeren, niet of nauwelijks enten.
Waarom dan wel al huiden en vachten aan gort helpen?
Omdat ook echt werkelijk elke hond die niet naar de trimsalon gaat er vreselijk bijloopt  ::)

Sorry hoor, maar een trimsalon haalt geen magie uit. Met een beetje goede wil en de juiste spullen kun je dat ook prima zelf doen. Natuurlijk hebben ze bij een trimsalon veel ervaring en kennis (als het goed is), maar dat wil niet zeggen dat je het zelf niet kunt.
#3128859
C@rine schreef: En nu gooi ik de knuppel in het hoenderhok.
We zitten op BARF plaats, iedereen voor vers voeren, niet of nauwelijks enten.
Waarom dan wel al huiden en vachten aan gort helpen?
???
Hoe bedoel je?
Dat uitwollen het aan gort helpt?
Nou ja de meeste rassen en haardrachten zijn natuurlijk ook niet altijd even natuurlijk meer, en ze leven ook niet allemaal in hun natuurlijke klimaat  ;)
Daarnaast doet castratie ook iets met de vachten en is ook alles behalve "natuurlijk".

Maar eh overmatig kammen is dus ook erg voor de vachten. Maar ontwollen is bij sommige rassen/exemplaren wel degelijk nodig. Maar dat doe je niet iedere maand  ;)
#3128871
Ik weet niet of elke hond persee naar de trimmer moet, maar dat zal ook deels eigen voorkeur zijn en voor sommige rassen zie ik zeker het voordeel ervan in. Wat ik wel weet is dat lita haar vacht nu dik en te lang is om goed te kunnen drogen bij steeds zwemmen.
C@rine schreef: Hope 10 punten  :-*

Zoek een trimmer die gelijk je hond in bad zet en dan een 1/2 uur badderen.
Daarmee bedoel ik echt soppen, water en shampoo er steeds bij en kneden, kneden, water met shampoo erbij en kneden.
Dat dus een 1/2 uur.
Daar mee bereik je dat de haren die poreus zijn zich vol zuigen met water.
Haren die dat nog niet helemaal zijn (of te wel in de rui) geef je daarmee het voordeel van de twijfel.
Dan met de waterblazer droogblazen.
Dat moet je doen van boven naar beneden en dicht bij de huid, anders blaas je de klitten weer in de broek.
Als het klaar is zou je boven de ondervacht met een efileer schaar kunnen inkorten.
Maar denk erom!    Het kan je gebeuren dat je dat 3 jaar blijft zien.
Zolang duurt het voordat een hond met zijn dekhaar ook gewisselend heeft.
En zelf...over al er mee afblijven, je beschadigd veel te veel!
En maakt het zelf steeds erger!
Ik bedgrijp je verhaal van het badderen niet helemaal? wat bereik je hier nu eigenlijk mee?

3 jaar? ik heb lita haar vacht wel vaker geknipt, maar het is mij nog nooit opgevallen dat het zo lang duurt?

waarom zou ik mijn hond niet mogen borstelen?  ik weet niet anders dan dat fokkers en rasbeschrijvingen gewoon aangeven hoe en wat met onderhoud?
Laatst gewijzigd door petralita op zo 28 jun 2015, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#3128874
Kaio schreef: ???
Hoe bedoel je?
Dat uitwollen het aan gort helpt?
Nou ja de meeste rassen en haardrachten zijn natuurlijk ook niet altijd even natuurlijk meer, en ze leven ook niet allemaal in hun natuurlijke klimaat  ;)
Daarnaast doet castratie ook iets met de vachten en is ook alles behalve "natuurlijk".

Maar eh overmatig kammen is dus ook erg voor de vachten. Maar ontwollen is bij sommige rassen/exemplaren wel degelijk nodig. Maar dat doe je niet iedere maand  ;)
Ik denk dat het vooral gaat om furminators en dat soort borstels die niet passen bij de vacht van de hond.
#3128898
petralita schreef: ik denk dat ik lita maar naar een trimsalon neem. nu nog een goede in noord nederland.

weet iemand een goede trimmer die raad weet met een vacht van een australian sheperd mix?
Ik weet twee hele goede trimsters,de eerste is C@rine,de tweede is mijn eigen trimster Angelique van Middelkoop.
Wat C@rine hier zegt,dat klopt,je werkt de hele vacht aan gort...
Mijn trimster waarschuwt me altijd weer als ik Tootsie wil scheren,''niet doen,anders moet je het blijven doen,zeker om de 3 maanden''.
De vacht wordt dunner en gaat snel in de klit.
Tis maar wat je wil ;)
#3128899
Hope schreef: Ik denk dat het vooral gaat om furminators en dat soort borstels die niet passen bij de vacht van de hond.
Ach zo. Nee ja als je het al gebruikt moet de nood echt hoog zijn, ik heb alles wel eens in handen gehad maar vond het meeste niks.
Nee ik ontwol gewoon met een kam. Behalve bij Kaio, ja bij hem de weg van minste weerstand nog, maar ja dat is een opa met niet meer een goede vacht.
petralita schreef: ik denk dat ik lita maar naar een trimsalon neem. nu nog een goede in noord nederland.

weet iemand een goede trimmer die raad weet met een vacht van een australian sheperd mix?
Nee helaas, maar er zijn er hier vast wel die je kunnen helpen  ;)
#3128901
petralita schreef: ik denk dat ik lita maar naar een trimsalon neem. nu nog een goede in noord nederland.

weet iemand een goede trimmer die raad weet met een vacht van een australian sheperd mix?
Oh en niet geheel onbelangrijk, die om weet te gaan met een hond die bang is voor vreemden en het accepteert als ik er bij blijf.
#3128921
Jij komt toch uit de buurt van Sneek? Janice, is een fijne trimster met naar mijn idee een jaar of 35 ervaring.
Ik heb zelf nog stage bij haar gelopen en heb voor dat ik het zelf onder de knie had altijd mijn honden bij haar gebracht.
Als ik zelf honden doe van anderen doe ik het meestal bij hun thuis. Dat heeft zijn voors en zijn tegens.
De honden reageren toch anders wanneer hun eigenaar er niet bij is. De zogenoemde crybaby's zijn makkelijker als 'mama' er even niet bij is.  ;)  Én het is een feit dat 'vreemde ogen dwingen' Honden waarbij de eigenaren waarschuwen dat ze steeds proberen te bijten in de kam/borstel zijn ineens diep onder de indruk van hun trimster en de liefste honden die je je maar bedenken kunt  ::)
Maar ik denk dat als je dit uitlegt waarom je er liever bij blijft Janice daar geen moeite mee heeft hoor. Gewoon bellen en uitleggen. Wel even naar Janice zelf vragen, vaak neemt 1 van de stagaires de telefoon op. Ze heeft maar een heel klein salonnetje en het is vaak druk dus houdt daar wel even rekening mee. Succes!
#3128928
Jij en Lita zijn bij mij van harte welkom!

Okè daar gaan we nog een keer.
Waarschijnlijk hebben jullie op FB het stukje van Jet Bijen-Veldhoen,
OVERVERHITTING DOOR EEN DIKKE VACHT?  voor bij zien komen.
En zo niet, dan even gaan kijken bij Jet, dat scheelt mij een hoop geschrijf.

Collega Marie Herder heeft dat heel mooi verwoordt!

Hoe stop ik het verharen van mijn hond?

Naar de tekst van Jet Bijen-Veldhoen

Tijdens de verhaarperiodes, doorgaans in het voorjaar- en najaar onder invloed van licht en temperatuur, wordende baasjes gek van de loslatende haren in huis, op de bank en kleding.
Massaal wordt er naar de borstel en allerlei andere materialen gegrepen om de hond fanatiek te ontdoen van het losse haar.
Althans dat is de bedoeling, want in de praktijk gebeurt er iets heel anders.
Door dit fanatieke borstelen wordt niet alleen de loszittende onderwol uit de vacht verwijderd, maar ook haren( zowel onderwol als dekharen) die nog niet hun uiteindelijke levensduur hebben bereikt.
Deze haren zitten dus nog niet los.
De traditionele ontwolthecniekenmet fijne kam, hark, Furminator, of Coat King sorteren de ruiende wolharen niet, maar trekken, onrijp, rijp, en rot zonder onderscheid in èèn haal uit.
Omdat de haarzakjes onmiddellijk de schade willen herstellen, vormende haarknippen met spoed nieuwe, tijdelijke wolharen.
Die zijn van matige kwaliteit, waardoorheen levensduur beperkt is.
Door de beschadiging van de vacht wordt juist overmatig verharen en klitgevoeligheid in de hand gewerkt.

De waskuur;
Als wolharen aan vervanging toe zijn, is hun mantel niet meer gaaf.
De haarschubben staan open of zijn afgebroken. Daardoor zuigen ze water op tijdens wasbeurten.
De jongere, gavere exemplaren nemen geen water op, de haren die al wel schade hebben kunnen het voordeel van de twijfel hebben.
Door het opbrengen van een shampoo verdwijnt vuil en vet van de haren.
De haar zuigt door langdurig in weken (minimaal 30 min.) vol met water en shampoo, wordt zwaar en zal in vele gevallen al loslaten tijdens het uitspoelen.
LET Op! Het is wel zaak dat je tijdens die 30 min, blijft shampooën en masseren!
Het uitschuddendoet de twijfel gevallen loslaten.
Dit uitschudden kunnen we extra ondersteunen door het inzetten van een zogenaamde Waterblazer, dmv een stevige, niet warme luchtstroom blazen we alle "niet gave" uit de vacht, waardoor we zowel de huid als de vacht niet belasten en tevens de hond drogen.
Het droogwrijven met handdoeken, doorkammen of föhnen onder begeleiding van borstelen en hitte doet ook het gave deel van de wol loslaten en dat is ongewenst.
Na het droogblazen moet er niet nagelborstels worden, omdat hiermee de vachtsamenstelling wordt verstoord.

Na een 1 of 2 weken dient de procedure herhaalt te worden.
Op deze wijze wordt de natuurlijke verharing beperkt tot èèn / twee wolperiodes per jaar, de echte kortharen uitgezonderd.
Door na een 1 week of 2, dezelfde wasbeurt te doen, komen de wolharen mee die iets jonger waren dan die van de vorige keer.
Dieren met vachten, door te vaak borstelen, uitgelokte permanente rui komen nogmaals na 2 weken terug.

Als je dit dan op de rails hebt, dan kun je pas gaan nadenken of je de dekhaar/ bovenvacht zou gaan willen inkorten.
Maar denk erom....blijf boven de wolharen!
Dit omdat de huid ook een huidflora heeft, en die heeft die wolharen daarvoor heel erg hard nodig!
Plus....als je korter gaat dan de ondervacht , je hond ook zijn isolatie voor de warnte als zowel voor de kou kwijt is.

Echte kortharen zoals boxers hebben door hun geringe haarlengte in de zomerdaglichtperiode tijd genoeg voor 2 , soms wel 3 verhaarcycli per seizoen.
Voor hen werkt de waskuur ook.

Tot slot; Een professionele trimsalon heeft alle faciliteiten in huis om deze behandeling doeltreffend en duurzaam uit te voeren. Het helpt uw hond  door zijn ruiperiode, voorkomt overmatig verharen, zorgt voor een mooie schone vacht, en gezonde huid.
Maar......de ene trimster is de andere niet!
Weten, Willen en Doen!
Kort door de bocht, je hebt geluk of pech!
#3128933
C@rine schreef: Wat vooral van belang is......blijf van die ondervacht af!!!!
Wassen, badderen, en wanneer je een plukhond hebt, die om de een of andere reden niet te plukken is, dan is daar ook een oplossing voor!
maar....blijf van die ondervacht  af !!
Dat is nou precies wat ik in mijn vorige bericht schreef. Waarom moet die ondervacht eruit?? Die hebben ze niet voor niets.
Tuurlijk, in de ruiperiode moeten ze de oude vacht kwijt, maar verder afblijven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door