Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3128464
Lita heeft een knieoperatie gehad en een van de dingen die we doen ivm herstel en spieropbouw is zwemmen. ongeveer 3-4x per week. helaas bij gewoon lopen wil ze de poot nog steeds ontzien (gewoonte?), maar bij zwemmen gebruikt ze de poot goed. dus ik wil het zwemmen wel blijven doen met haar. Echter is lita doodsbang voor een fohn en alles wat er op lijkt, dat betekend dat ik lita alleen afdroog en ze verder aan de lucht moet drogen.

Nu heeft lita een hele dikke "broek" en dat droogt daar dan ook heel langzaam, te langzaam want nu begint het te smetten. ze heeft er erg last van.
Voorlopig kan lita hierdoor niet meer zwemmen wat voor haar herstel erg vervelend is.

Nu zoek ik naar een oplossing waardoor ze wel snel droog is in de broek, maar niet te hoeven fohnen oid (ze is doodsbang voor alles van blaast en zuigt).

tondeuse erover? (het maakt mij niet uit dat ze er even niet uitziet, dat doet de vacht sowieso al niet na de operatie)
uitdunnen bij een trimmer? heeft dat wel nut, komt dat wel dunnen wel tot de huid?

Of zijn er andere ideeën?

Help!
Laatst gewijzigd door petralita op zo 28 jun 2015, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#3128470
Ik zou het eerst laten uitdunnen, dat is minder rigoureus en als dat niet voldoende helpt dan zou ik haar laten scheren.
Het probleem is een beetje dat ze bij een trimsalon toch geföhnd zal moeten worden, anders kun je de vacht niet netjes uitdunnen/scheren. Nou is het wel zo dat het daar meestal wel gaat, spreek uit ervaring, ben al 30 jaar trimster.
Veel honden zijn enorm blij als ze kortgewiekt zijn. ook al hoort dat niet direct bij hun vacht type .
#3128475
Hope droogt ook slecht, tenzij hij regelmatig naar de trimster gaat. Dan is de vacht echt super mooi dun.

Ik zou dat eerst proberen voor je gaat scheren. Je weet immers nooit of je een fatsoenlijke vacht terug krijgt als ze eenmaal geschoren zijn.
#3128476
(misschien ben ik wat ouderwets? of in ieder geval slecht geïnformeerd....  :-[ )

Hope naar een trimmer met zo'n korte vacht? begin nu te denken dat er een wereld voor mij open gaat...

Ik had het voor lita ook fijner gevonden als haar vacht wat dunner was, sowieso bij de broek, maar ook de kraag, ze is de afgelopen jaren zo dik in de vacht komen zitten. merk ook dat ze het zomers snel warm heeft en ze droogt slecht. en helemaal nu een probleem met het om de dag zwemmen.
#3128594
lita is nu ongeveer 6 of 7 jaar oud en ze is gesteriliseerd.
aan haar vacht doe ik weinig, af en toe bostelen met een herderharkje of borstel, ze heeft eigenlijk nooit klitten.
alleen tijden de rui doe ik meer. lita is heel schoon op zichzelf.
Ze kan ontzettend zwart thuiskomen, maar niet veel later is ze weer keurig wit.
het meeste zand wat ze meeneemt valt er wel weer uit als ze droog is.
qua vacht is ze eigenlijk heel makkelijk en behoeft weinig onderhoud.
#3128595
Ja, ook een lab moet naar de trimsalon.
Eigenlijk moet elke hond met een ondervacht daar heen, vind ik. Tenzij je zelf écht heel goed kan ontwollen. Ja, Hope helpt het echt enorm.

Ik zou het proberen, je hebt niets te verliezen. Mocht je toch besluiten te scheren, scheer dan niet te kort. Je scheert namelijk de bescherming tegen de zon er af en je hond kan dan over verhit raken.
#3128600
Hope 10 punten  :-*

Zoek een trimmer die gelijk je hond in bad zet en dan een 1/2 uur badderen.
Daarmee bedoel ik echt soppen, water en shampoo er steeds bij en kneden, kneden, water met shampoo erbij en kneden.
Dat dus een 1/2 uur.
Daar mee bereik je dat de haren die poreus zijn zich vol zuigen met water.
Haren die dat nog niet helemaal zijn (of te wel in de rui) geef je daarmee het voordeel van de twijfel.
Dan met de waterblazer droogblazen.
Dat moet je doen van boven naar beneden en dicht bij de huid, anders blaas je de klitten weer in de broek.
Als het klaar is zou je boven de ondervacht met een efileer schaar kunnen inkorten.
Maar denk erom!    Het kan je gebeuren dat je dat 3 jaar blijft zien.
Zolang duurt het voordat een hond met zijn dekhaar ook gewisselend heeft.
En zelf...over al er mee afblijven, je beschadigd veel te veel!
En maakt het zelf steeds erger!
#3128602
Hope schreef: Ja, ook een lab moet naar de trimsalon.
Eigenlijk moet elke hond met een ondervacht daar heen, vind ik. Tenzij je zelf écht heel goed kan ontwollen. Ja, Hope helpt het echt enorm.

Ik zou het proberen, je hebt niets te verliezen. Mocht je toch besluiten te scheren, scheer dan niet te kort. Je scheert namelijk de bescherming tegen de zon er af en je hond kan dan over verhit raken.
Dat ben ik toch niet met je eens. Waarom moet je elke hond met ondervacht ontwollen? Hier wordt er geen ondervacht uitgetrokken, alleen eruit geblazen of geborsteld als ze in de rui zijn. De ondervacht heeft ook een isolerende functie. Zowel bij warmte als bij kou. Dus zeker niet standaard de ondervacht eruit halen. En standaard naar een trimsalon, daar zie ik echt het nut niet van in.
Laatst gewijzigd door BlissSpirit op za 27 jun 2015, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#3128605
BlissSpirit schreef: Dat ben ik toch niet met je eens. Waarom moet je een hond met ondervacht ontwollen? Hier wordt er geen ondervacht uitgetrokken, alleen eruit geblazen of geborsteld als ze in de rui zijn. De ondervacht heeft ook een isolerende functie. Zowel bij warmte als bij kou. Dus zeker niet standaard de ondervacht eruit halen. En standaard naar een trimsalon, daar zie ik echt het nut niet van in.
Ook voor de kortharig, geld soppen en blazen,dus op een natuurlijke manier met water en wind.
Niets forceren door Furmineter,  herderharkje, coatking enz
#3128652
Hope schreef: Ja, ook een lab moet naar de trimsalon.
Eigenlijk moet elke hond met een ondervacht daar heen, vind ik. Tenzij je zelf écht heel goed kan ontwollen. Ja, Hope helpt het echt enorm.

Ik zou het proberen, je hebt niets te verliezen. Mocht je toch besluiten te scheren, scheer dan niet te kort. Je scheert namelijk de bescherming tegen de zon er af en je hond kan dan over verhit raken.


Ik ben met senna nog nooit naar een trimsalon geweest.
Haar haar op de voetzolen, oksels, kont en oren houd ik zelf kort met de schaar.
Voor de rest een kam en heel af en toe een furminator eroverheen.

Ze heeft nog nooit klitten gehad of andere problemen met haar vacht. Droogt ook enorm snel.
Ik kan ook gewoon haar huid zien. Zelfs onze golden retriever is er nog nooit geweest en haar
vacht heb ik nooit uitgedund of ontwolt. Ik kan gewoon haar huid zien als ik de haren opzij doe en maar heel weinig klitten.

En ik zal vast wel wat goed doen want ik krijg vaak complimentjes over hoe ze eruit zien.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door