Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Doedels
#347953
202Spots schreef:
Ik denk dat wily 'n typefoutje heeft gemakt.kweet ook niet wat ilius is... ???
Maat ileum is [n] the part of the small intestine between the jejunum and the cecum. More...
in Nederlands:kronkeldarm
Lijkt me ook dat er parrafine of klysma word gegeven wanneer de darmen verstopt zitten...

Maar misschien kan wily lang genoeg aanwezig blijven om te vertellen waarom dit gevaarlijk is ???
nee hoor, geen type fout. Ileus is het onvermogen van de darm om faeces af te voeren. kortom de darmen werken niet. De maag staat soms ook stil. Het kan diverse oorzaken hebben. maagdilatatie, afsluiting van de darm, galstenen, insnoering, enz. Al met al een ernstige toestand. Bij oudere katten maak je ook wel eens mee dat de darmen zich verwijden en besluiten er mee op te houden. Ik ben er ooit een kat aan verloren.

O, willieD je hebt al geantwoord. Nou ja , toch maar versturen.
Door 202spots
#347954
willieD schreef: Nee, ik maak geen typefoutje
een ilius is een darmafsluiting!!!
Ileum: laatste deel van de dunne darm; kronkeldarm.
Ileus:darmafsluiting, darmobstructie.
Net ff opgezocht.
Okiedokie...ilius of Ileus,wel of geen typo....blij dat DIT alvast is opgelost :-\ ??? :-X

En ook fijn dat 't ietsie beter met de hond gaat! ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 08 jul 2005, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#347959
Het hoeft niet eens een kronkel te zijn, het kan ook een stuk van een rubber speeltje zijn dat niet te zien is op de foto.
Ik kan dat stukje op dat andere forum zou gauw niet terug vinden, maar bij die hond waar ik het in mijn eerdere berichtje over had was niks te zien op de foto. Pas toen ze hem gingen opereren om alles van binnen helemaal na te kijken (maag en darmen) kwamen ze in zijn darmen dat rubberen stuk tegen.

En het klopt hoor, van die parrafine voor een betere darmpassage. Mijn reu zijn darmen werken ook minder goed dan vroeger (hij is bijna 13 jaar nu) en hij heeft tot voor een paar weken terug flinke verstoppingen gehad in zijn darmen waardoor ie maar eens in de 2 a 3 dagen zijn (dan inmiddels enorme berg) ontlasting kwijt kon. En toen wilde de DA ook parrafine voorschrijven.
Door willieD
#347962
Marieke schreef: Ik lees net dat je schrijft dat een hond geen blokkade (bijv. kronkel) mag hebben in de darmen bij het toedienen van een laxeermiddel. Wat ik wel weet is dat er een foto is gemaakt van de darmen en dat daaruit bleek dat er geen blokkade was. Ik snap alleen de diagnose darmverlamming niet. Hoe stel je zoiets? Bij gebrek aan darmgeluiden of doorbloeding van de darmen?
foto's maken ze om een blokkade op te sporen en geluiden [ met een stethascoop] om de peralstatiek te controleren.
Asl je niets hoort dan liggen ze stil! en dan mag je nooit,ook geen eten, oid geven!
Wat dit betreft is de behandeling hetzelfde als bij mensen [b.v een operatie] pas bij darmwerking mag je wat geven!

blokkade is gewoon wat anders dan een verlamming!!
Laatst gewijzigd door willieD op vr 08 jul 2005, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marieke
#347969
Ik heb net contact gehad met mijn vriendin, ze heeft geluisterd naar de onderbuik van haar hond en ze hoorde pruttel geluiden. Dat is een goed teken toch??
Door Doedels
#347971
Marieke schreef: Ik heb net contact gehad met mijn vriendin, ze heeft geluisterd naar de onderbuik van haar hond en ze hoorde pruttel geluiden. Dat is een goed teken toch??
Ja, zeker. Als de darmen echt stil liggen is het altijd ernstig. Dus pruttellen is een goed teken. Het zou wel kunnen dat er een afsluiting is met iets dat je niet op de foto ziet. Ze moet de hond wel heel goed in de gaten houden hoor want de darmen kunnen in dit soort gevallen ook over elkaar schuiven en dat is een levensbedreigende situatie.
Door Marieke
#347975
Bedankt voor jullie reacties, ik heb er heel erg veel aan!

@ Doedels: Ja, ze houdt de hond heel erg goed in de gaten, ook of de hond nog iets gaat produceren de komende uren. Het blijft spannend
Door diana
#348438
hoe is het nu?
ik heb het met mijn teefje gehad
dat er iets in haar darmen zat waardoor ze misselijk was en 2 dagen geen ontlasting hd
ze lag dezelfde dag nog op de o.k,

bleken gebakken kippenbotten te zijn
die in de hondenwc gegooid waren
had geen 24 uur meer moeten wachten dan was ze er niet meer geweest .
Door Marieke
#349569
Gelukkig goed nieuws!
Vandaag heeft de hond voor het eerst weer ontlasting gehad. Haar bazin vertelde me dat ze nog nooit zo blij met een hondendrol is geweest ;D
Met de hond lijkt alles weer goed te gaan, ze is weer zo fit als een hoentje.
Oorzaak is nog steeds onbekend, maar zoiets als bij jouw hond, sluit ik niet uit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door