Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door gytha
#3098060
Hallo allemaal,

Sinds een maand heeft mijn cairn terrier zwarte korsten in de plooi van haar onderlip. Die plooi zit in het midden van haar onderlip. Zij is nu 4 jaar en ik heb dit nog nooit gezien. Ik dacht eerst dat het opgedroogde modder was, maar dit is dus niet zo. Heeft iemand dit weleens gezien en wat zou ik eraan kunnen doen? Ik heb ook geen idee wat de oorzaak kan zijn. Zij is verder een gezonde cairn en krijgt zowel KVV Darf als karkassen van bosduif, parelhoen en kwartel in combinatie met vuile pens. Zij krijgt af en toe een vissenkop.
Door Lizzy
#3098062
Kwijlt ze vaker dan anders? Heeft ze last van tanden/kiezen of keel? Is dit geen lipplooi eczeem? Ruikt het vies?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3098076
Is volgens mij lipplooi eczeem. Hier kreeg ik dat alleen weg door het met een wattip regelmatig aan te tippen met surolan.
Door gytha
#3098482
Ik heb plaatjes van lipplooieczeem bekeken en dat ziet er inderdaad precies zo uit. Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat is het inderdaad. Is het iets dat steeds terugkomt na behandeling of kan het na de behandeling voorgoed wegblijven?
Door tt-tjes
#3098555
Dat kan altijd terug komen, vooral als ze diepe plooien hebben. Goed droog en schoon houden beperkt het volgens mij wel.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3098578
Hier komt het maar héél af en toe terug. Op dit moment is het al enkele jaren weggebleven.
Af en toe een klein kuurtje groene leem, lijkt het ook langer weg te houden.
Laatst gewijzigd door doranto op ma 13 apr 2015, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gytha
#3277698
Ik ben nu bijna 2 jaar verder en het is nog niet weg. Ik heb al vele middelen gebruikt, maar helaas zonder succes. Het enigste wat goed werkt om het in de hand te houden is 2 x daags schoonmaken met Malacetic doekjes en daarna met een wattenstaafje Calendulan littekencreme erop smeren. Tijdens het smeren komen dan de nieuwe korstjes los en gaan op de wattenstaafjes zitten en hierdoor kan ik voorkomen dat er weer dikke korsten ontstaan.

Het laatste half jaar heeft ze ook 2 keer oorontsteking gekregen en toen was het advies van mijn dierenarts om haar eens op een eliminatie dieet te zetten. Hij adviseerde natuurlijk brok, maar aangezien zij nog nooit brok heeft gehad, zag ik dat niet zitten. Ik ben 4 weken geleden begonnen met kangoeroe van Buddy. Helaas zie ik nog niet veel verbetering. Zij valt er wel flink van af. Zij kreeg van Darf Natuur altijd 120 gram per dag en zij zit nu al op 210 gram van Buddy kangoeroe. Zij valt nu niet meer af, maar komt ook niet aan. Darf Natuur heeft 15% vet en Kangoeroe van Buddy 7,1%. Ik kreeg het advies om toch nog 2 weken door te gaan met alleen kangoeroe, zodat ik de 6 weken vol maak. Nu wil ik graag stoppen met die Buddy na 6 weken of het nu wel of niet beter gaat met het lipplooieczeem. Ik zit heel erg te kijken naar de merken Haaksbarf, Carnibest en Carnis. Carnivoer en Barfmenu zie ik niet zitten vanwege het hoge bot% en zij snel last heeft van te harde ontlasting. Nu dacht ik aan eend, omdat daar net zoveel vet in zit als in Darf. Alleen hoorde ik gisteren, dat als een hond allergisch is voor kip, dat hij dan ook vaak allergisch is voor eend. Heeft iemand hier ervaring mee? Rund, kip, lam en geit wil ik nu niet geven, omdat die vier dieren in Darf zitten.
Door Yunamiley
#3301041
Hoi,
Wat toevallig. Ik heb een cairn van 7 en die heeft ook een soort eczeem op haar lippen. Nu al zeker 4 keer afgelopen 3 jaar langs bij de da geweest....elke keer antibiotica en
dan blijft het weer een halfjaar weg en komt het weer terug. De da heeft ook al aan dermatoloog gevraagd en hebben er beiden geen antwoord op.
Hij dat ook dat het aan het vlees zou kunnen liggen, dat is nat en toch ook bacteriegevoelig. Een maand of 2 ook Renske geprobeerd en Acana brokken. Dit maakte helemaal
niets uit.
De laatste keer is het door aanhoudend schoonmaken van de restjes in haar bekharen met een washandje en smeren met Vetranil honingzalf weggebleven van zeker juli tm nu.
Het lijkt of het toch elke keer rond het voorjaar terugkomt, de assistente, die woont bij mij in de straat, zei ook dat het misschien een soort allergie is/hooikoortsachtig.
Ik heb een klein potje meegekregen om het schoon te deppen. De korstjes in haar bekharen irriteren haar enorm. Doet ook pijn. Ze heeft in al die jaren echt een trauma gekregen als
iemand haar koppie wilt aaien en te dicht bij haar bekkie komt....echt zielig.
Het advies om toch maar hydrocortisonzalf te halen en dat op de plekjes te smeren als haar vachtje weer schoon is.
Ik ben nu elke avond bijna haar haartjes aan het "poetsen" met een oplossing van het ontsmettingsmiddel en kamille en dan smeer ik er honingzalf op. Ze heeft zich eindelijk overgegeven.....ligt dat op haar ruggetje in mijn armen met een aantal diepe zuchten om te ontstressen.
Ik kijk het ook weer even aan hoe het verloop nu zal zijn.
Door Lizzy
#3301059
gytha schreef:Ik ben nu bijna 2 jaar verder en het is nog niet weg. Ik heb al vele middelen gebruikt, maar helaas zonder succes. Het enigste wat goed werkt om het in de hand te houden is 2 x daags schoonmaken met Malacetic doekjes en daarna met een wattenstaafje Calendulan littekencreme erop smeren. Tijdens het smeren komen dan de nieuwe korstjes los en gaan op de wattenstaafjes zitten en hierdoor kan ik voorkomen dat er weer dikke korsten ontstaan.

Het laatste half jaar heeft ze ook 2 keer oorontsteking gekregen en toen was het advies van mijn dierenarts om haar eens op een eliminatie dieet te zetten. Hij adviseerde natuurlijk brok, maar aangezien zij nog nooit brok heeft gehad, zag ik dat niet zitten. Ik ben 4 weken geleden begonnen met kangoeroe van Buddy. Helaas zie ik nog niet veel verbetering. Zij valt er wel flink van af. Zij kreeg van Darf Natuur altijd 120 gram per dag en zij zit nu al op 210 gram van Buddy kangoeroe. Zij valt nu niet meer af, maar komt ook niet aan. Darf Natuur heeft 15% vet en Kangoeroe van Buddy 7,1%. Ik kreeg het advies om toch nog 2 weken door te gaan met alleen kangoeroe, zodat ik de 6 weken vol maak. Nu wil ik graag stoppen met die Buddy na 6 weken of het nu wel of niet beter gaat met het lipplooieczeem. Ik zit heel erg te kijken naar de merken Haaksbarf, Carnibest en Carnis. Carnivoer en Barfmenu zie ik niet zitten vanwege het hoge bot% en zij snel last heeft van te harde ontlasting. Nu dacht ik aan eend, omdat daar net zoveel vet in zit als in Darf. Alleen hoorde ik gisteren, dat als een hond allergisch is voor kip, dat hij dan ook vaak allergisch is voor eend. Heeft iemand hier ervaring mee? Rund, kip, lam en geit wil ik nu niet geven, omdat die vier dieren in Darf zitten.
De pest met KVV is dat je nooit weet of er sporen andere vleessoorten in de gemalen prak zitten. Kijk, in de mensen-gehakt-industrie is het zo dat als je rundergehakt koopt dit "besmet" is met lam, paard en varken. Dat is al sinds jaar en dag zo. En ik vertrouw er 100% niet op dat met KVV dit soort dingen niet ook gebeuren. In feite raad ik KVV als eliminatie dieet daarom af.

En ik zou dus zelf doorgaan met een eliminatie dieet op basis van een diersoort die je hond ook niet eerder heeft gehad, maar dan zelf samengesteld. Dus ik weet niet of zij eerder ooit konijn heeft gegeten? Of kwartel? Of parelhoen? Of eend? Want daar is het makkelijk aankomen en daar kun je zelf mee samenstellen. Je geeft dan konijnorgaan en konijnkarkas en konijnvlees (Floris in de Vraag en Aanbodhoek levert dit door heel NL) en verder niks, de komende zeg 5 weken. Kwartel kun je hele kwartelkarkasjes geven. En zo kun je ook eend en parelhoen geven. Zo te zien gaat een van die diersoorten wel lukken, want ik zie boven rund, kip, lam en geit staan. Maar ik vraag het toch voor de zekerheid, je hond mag het echt nooit eerder gegeten hebben.

Als na 6 weken de problemen niet verminderd zijn dan is het aannemelijk dat het lipplooi niet door voeding wordt veroorzaakt.

Het is pertinent NIET waar dat als een hond allergisch is voor kip, hij dan ook automatisch allergisch is voor eend. Absolute onzin! Kip en eend zijn twee totaal verschillende diersoorten. Niet voor niets adviseert de Universiteit van Utrecht Carnibest Eend en Rijst als eliminatie dieet :) . En nogmaals, zie hierboven: ik zou gewoon geen KVV geven in de eliminatie-fase. Het zekere voor het onzekere nemen en gewoon zelf samenstellen.

Verder weet ik niet of je dit oudere topic hebt gezien:

viewtopic.php?f=8&t=124926

Er staan misschien nog tips bij die je nog niet geprobeerd hebt.

Wat ik me ook afvroeg, geef je naast de KVV ook wel supplementen? Want ik zou bij dit type probleem zelf proberen om eens een extra olie te gaan toevoegen. Hella Mentjox adviseert een specifieke olie waar GLA in zit: http://www.hellamentjox.nl/level3pages. ... geid=16272, maar ik zou zelf kiezen voor een andere olie, namelijk deze: https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... ana-100-ml. Het is duur, maar dan heb je ook wat. Je moet echt goed opletten dat je de juiste besteld en alleen deze ingrediënten erin zitten: Extra vierge oliemengeling: 25% perilla-*, 25% hennep-*, 10% nigella-*, 10% teunisbloem-*, 10% rode palm-*, 7,5% walnoot-*, 7,5% pompoenpit-*, 4,5% tarwekiemolie. Met 0,5% Happy Delight* (olie van de schil van sinaasappels, -citroenen en -limoenen) En verder niets.

Dit geeft je hond heel veel extra vitamine E (die ze nu goed kan gebruiken) maar ook veel GLA vetzuren.

Ik weet niet of je de haartjes wegknipt? Je zult het toch ook moeten blijven schoonmaken. En daarnaast weet ik niet of je wel eens hebt geprobeerd om er twee keer per dag groene leem op te smeren? En heb je dit wel eens geprobeerd? https://www.chi.nl/tea-tree-eerste-hulp-balsem.html. Het voordeel van deze tea tree zalf is wel dat honden het vies vinden en het niet af gaan zitten likken.
Door gytha
#3301352
Ik ben nu een aantal maanden verder en het gaat een stuk beter met Donja haar lippen. Ik ben bij een holistische dierenarts geweest en die deed aan bioresonantie en daaruit bleek dat Donja alleen tegen eend, konijn, paard en zalm kan. Ik ben 14 weken geleden begonnen met haaksbarf paard, haaksbarf konijn en carnibest diabetes eend. Van die dierenarts heb ik meegekregen phytonics detox comp 2 x daags 2 druppels, puur veg omega 1 x daags 1 theelepel en een soort zelf samengesteld waterachtig iets dat goed werkt voor haar organen. Na 6 weken was het lipplooieczeem links helemaal weg. Weer 6 weken later was er rechts op 2 plekken nog steeds opnieuw ontstane zwarte korreltjes ter grootte van een speldenknop. De grote plek rechts was wel weg. De 2 plekken met zwarte korreltjes gaan helaas nog niet weg. Ik verwijder die korstjes nu eens in de 4 dagen. Ik gebruik nog steeds die middelen. Vergeleken met wat het was is dit al een enorme verademing! Ik heb 2 jaar lang korsten van 1,5 cm. in het rond moeten verwijderen en als ik dat had gedaan bleef er rauw bloedend vlees over. Zeer pijnlijk voor haar. Laten zitten was geen optie, omdat het steeds van binnenuit weer werd aangevuld. Het waren geen korsten die gingen genezen door er niets aan te doen. Ik heb ook prednisonzalf en antibiotica en nog vele andere middelen gebruikt voor haar, maar niets hielp. Ik ontdekte wel dat zij allergisch is voor honingzalf en haring wat in sommige voeders zit, want dan werd het nog veel erger. Groene leem was ook een ramp, want dat maakte een korst op de zwarte korsten die van binnenuit steeds weer omhoog kwamen. Toen werd het echt een stuk beton op haar lippen. Ik heb vanwege de vakantie de laatste keer smolke wild (eend en konijn) en rodi TTT met eend en konijn laten testen. Op smolke reageert zij goed en op rodi neutraal, terwijl beiden uit alleen eend en konijn bestaan. Neutraal wil zeggen dat zij er niet allergisch voor is, maar dat haar lichaam er niets mee doet. Ik vond het apart, omdat beiden uit eend en konijn bestaan. Ik neem nu smolke wild mee op vakantie.
Donja kan ik ook niet meer aaien. Zodra ik mijn handen naar haar uitsteek, loopt zij naar achteren. Teveel pijn hebben mijn handen haar gedaan met het verwijderen van die korsten. Ik hoop heel erg dat het nu beter gaat worden, nu ik het nog maar af en toe moet doen.
Lizzy, ik heb Floris gemaild over eend en konijn stukken omdat ik niets weet om te geven om op te knagen, maar dan moet ik grote hoeveelheden inslaan en ik heb maar 1,5 la van een diepvriezer waar alles in moet passen. Een pond eendenvleugels of 1 konijnenbout gaat niet.
Door tt-tjes
#3301787
Balou heeft het af en toe. Ik heb er voorheen ook altijd hydrocortiderm op gegaan maar de laatste tijd als hij het heeft smeer ik medela purelan, wordt ook vaak gebruikt voor tepelkloven dacht ik. Heb ik gehaald bij het kruitvat. Het is supervet en heel dik om te smeren, maar zijn huid wordt er soepel van en dan zijn de korstjes zo weg. Hij heeft er dan ook geen jeuk meer aan.
Door Lizzy
#3302070
gytha schreef:Ik ben nu een aantal maanden verder en het gaat een stuk beter met Donja haar lippen. Ik ben bij een holistische dierenarts geweest en die deed aan bioresonantie en daaruit bleek dat Donja alleen tegen eend, konijn, paard en zalm kan. Ik ben 14 weken geleden begonnen met haaksbarf paard, haaksbarf konijn en carnibest diabetes eend. Van die dierenarts heb ik meegekregen phytonics detox comp 2 x daags 2 druppels, puur veg omega 1 x daags 1 theelepel en een soort zelf samengesteld waterachtig iets dat goed werkt voor haar organen. Na 6 weken was het lipplooieczeem links helemaal weg. Weer 6 weken later was er rechts op 2 plekken nog steeds opnieuw ontstane zwarte korreltjes ter grootte van een speldenknop. De grote plek rechts was wel weg. De 2 plekken met zwarte korreltjes gaan helaas nog niet weg. Ik verwijder die korstjes nu eens in de 4 dagen. Ik gebruik nog steeds die middelen. Vergeleken met wat het was is dit al een enorme verademing! Ik heb 2 jaar lang korsten van 1,5 cm. in het rond moeten verwijderen en als ik dat had gedaan bleef er rauw bloedend vlees over. Zeer pijnlijk voor haar. Laten zitten was geen optie, omdat het steeds van binnenuit weer werd aangevuld. Het waren geen korsten die gingen genezen door er niets aan te doen. Ik heb ook prednisonzalf en antibiotica en nog vele andere middelen gebruikt voor haar, maar niets hielp. Ik ontdekte wel dat zij allergisch is voor honingzalf en haring wat in sommige voeders zit, want dan werd het nog veel erger. Groene leem was ook een ramp, want dat maakte een korst op de zwarte korsten die van binnenuit steeds weer omhoog kwamen. Toen werd het echt een stuk beton op haar lippen. Ik heb vanwege de vakantie de laatste keer smolke wild (eend en konijn) en rodi TTT met eend en konijn laten testen. Op smolke reageert zij goed en op rodi neutraal, terwijl beiden uit alleen eend en konijn bestaan. Neutraal wil zeggen dat zij er niet allergisch voor is, maar dat haar lichaam er niets mee doet. Ik vond het apart, omdat beiden uit eend en konijn bestaan. Ik neem nu smolke wild mee op vakantie.
Donja kan ik ook niet meer aaien. Zodra ik mijn handen naar haar uitsteek, loopt zij naar achteren. Teveel pijn hebben mijn handen haar gedaan met het verwijderen van die korsten. Ik hoop heel erg dat het nu beter gaat worden, nu ik het nog maar af en toe moet doen.
Lizzy, ik heb Floris gemaild over eend en konijn stukken omdat ik niets weet om te geven om op te knagen, maar dan moet ik grote hoeveelheden inslaan en ik heb maar 1,5 la van een diepvriezer waar alles in moet passen. Een pond eendenvleugels of 1 konijnenbout gaat niet.
Oh fijn dat er inmiddels verbetering is! Bij welke dierenarts ben je geweest? Ik weet niet waar je woont, maar misschien kun je met een mede-honden-eigenaar die rauw voert afspreken dat je toch wat konijn of eend koopt, bij hem/haar opslaat in de vriezer en eens in de week (of 2) een pakketje komt halen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door