Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Thyrza
#3097053
Hallo allemaal, hier een nieuweling op het forum. Voor mijn Mechelsherder dametje Kyra (14) met nierfalen heb ik een vraag over koolhydraten. Waar zitten koolhydraten in die goed zijn voor een hond en met minimaal fosfor, zout en plantaardige eiwitten ivm de nieren. Rijst en macaroni (zit trouwens ook veel fosfor in) wil zij niet. Is (spelt)brood, teff of quinoa een optie ? (ze heeft vanmiddag mijn soepstengels gepikt, dus dat lust ze, maar of dit nou bijdraagt ... :-\) Groenten eet zij helemaal niet op het moment. Wat zij alleen blieft is zalmmoot en kippenpoot, (zelfs geen Bandit !) maar zij moet veel sneller veel dikker worden en vet (schapenvetblokjes geprobeerd) valt te zwaar op haar maag. Vandaar mijn focus nu op de koolhydraten ....

Alle advies is van harte welkom !

Groetjes Thyrza
Door Lizzy
#3097059
Hoi Thyrza,
Ik weet niet hoe je Engels is maar dit is een fijne site: http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods

Quinoa is bijv. behoorlijk rijk aan fosfor. Rijst veel minder. Aardappel ook veel minder. Zoete aardappel (Bataat), iets minder koolhydraat maar ook minder rijk aan fosfor dan veel andere granen.

Maar echt, die site is ideaal.
Door Thyrza
#3097074
Oh dat is inderdaad een heel duidelijke site, dank je wel !

Dan rest mij nog wel de vraag wat mag een hond allemaal (zo´n beetje al mijn eigen ideeën zijn afgekeurd door haar) brood bijvoorbeeld, hoor je zoveel voors en tegens. De (zoete)aardappel heeft zij afgekeurd, ook de rijstwafel. Maar wat ik al zei de soepstengel vond zij geweldig ! Dus ik zoek een verantwoorde variant hierop en andere smakelijke koolhydraatrijke ideeën  :)

Alle recepten (misschien zelf hondenkoekjes gaan maken ?)  ingrediënten of suggesties zijn welkom !
Gebruikersavatar
Door Hope
#3097362
Geen idee waarom je brood wil (moet) voeren hoor, maar als ze soepstelgels zo lekker vind, vind ze geroosterd brood dan niet wat?

En havermout? Is dat een optie?
Ik maak voor mezelf havermoutkoekjes van havermout, pindakaas, hazelnoten en ei. Echt zó lekker...
Door Lizzy
#3097366
Hope schreef: Geen idee waarom je brood wil (moet) voeren hoor, maar als ze soepstelgels zo lekker vind, vind ze geroosterd brood dan niet wat?

En havermout? Is dat een optie?
Ik maak voor mezelf havermoutkoekjes van havermout, pindakaas, hazelnoten en ei. Echt zó lekker...
Havermout is rijk aan fosfor en kan daarom helaas niet worden gebruikt bij nierproblemen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3097370
Lizzy schreef: Havermout is rijk aan fosfor en kan daarom helaas niet worden gebruikt bij nierproblemen.
Aaah zo. Tja, dat wist ik dus niet.
Helaas, geen lekkere havermout koekjes dan  ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door