Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3093346
Even een vraagje..

gisteren uitgebreid bloedonderzoek laten doen bij Much, wegens zijn terugkerende maag/darmproblemen.

Ureum was licht verhoogd (niet verontrustend, als oorzaak waarschijnlijk vers vlees)
Amylase was licht verlaagd (460 ipv 500)

Ureamgehalte ga ik nog even navragen hoe hoog het was (vanmiddag naar Leida Visee die uitslag doorgemaild krijgt).

Maar over het amylase: wat zegt dit met een enkele meting?

Als ik google op verlaagd amylase herken ik symptonen van Much wel: slechte vertering, gevoelig vet, maag/darmklachten, opgeblazen buik, boeren, winden,..

DA zei dat het nu iets verlaagd was, geen reden tot zorgen, want kan een volgende keer weer hoger zijn...\Later dacht ik: maar dus ook lager?! Of zou er dan ook vertekend eiwitbeeld moeten zijn? Rest was allemaal prima (kalium/natrium, totaal eiwitbeeld, fosfor, cholesterol)

Was daar even benieuwd naar...want aan de andere kant denk ik ook nog steeds aan het effect van de wormen op zijn gevoelige darmen
Want als ik naar mijn "logboek"kijk, zie ik dat zijn diarree/gras  meerendaals slechts paar dagen zijn, en 2x langere periode (4 weken), maar idt was beiden toen hij wormen had. Voor de wormen veel gras/braken/diaree, en na het geven van wormenpil nog 2 weken gras/braken/diarree. Bij wormen dus ook braken, in periodes daartussen alleen gras en soms wat dunnere/slijmerige ontlasting

Nu toch comfortis gegeven (heel spannend) omdat ik echt niet nog een keer wormen wil, en eignelijk al zoveel aan natuurlijke vlooibestrijding gedaan heb, dat ik toch maar probeer of het nu met comfortis wel goed gaat, en die klotebeesten weg krijg, want in 3 maanden 2x wormen is ook echt niet bevordelijk voor
#3093459
Hoe betrouwbaar het is weet ik niet, maar wel dat een verlaagd amylase in het bloed kan wijzen op een slecht werkende alvleesklier (symptomen oa vaker of in grotere hoeveelheden poepen, wisselende ontlasting, slecht op gewicht blijven, rare dingen eten, misselijk, slechte vacht). Je zou eventueel verteringsonderzoek van zijn ontlasting kunnen laten doen.

Verteringsonderzoek

Spiervezels
Een verhoging van spiervezels in de ontlasting kan te wijten zijn aan een gebrekkige proteïne vertering. Vaak is dit een aanwijzing voor een excretorische pancreasinsufficiëntie met een verminderde secretie van proteolytische enzy- men (voor verdere diagnose kan getest worden met pancreas-elastase). Een verstoring in het begin van de proteïne vertering in de maag (pepsine) kan leiden tot een verhoging van spiervezels in de ontlasting.

Zetmeel
Een verhoging van de hoeveelheid zetmeel in de ontlasting wijst vaak op een slechte vertering van de koolhydraten. Een excretorische pancreasinsufficiëntie kan de oorzaak zijn (zie boven).

Vet en vetzure naalden
De aanwezigheid van spiervezels, zetmeel, vet of vetzure naalden in de ontlasting wijst op een slechte vertering. Vetten: de aantoning van een verhoogde hoeveelheid vet in de ontlasting (Steatorrhoe) wijst op een onvoldoende splitsing van vetten uit de voeding. Het lichaam kan energie en vitamine verlies lijden en de vermeerdering van voe- dingsstoffen in de darm kan vervuilings-dyspepsie veroorzaken. Oorzaken van Steatorrhoe zijn een verhoogde vetintake (malnutrition), storingen in de vetvertering (tekort aan galzuren/Maldigestion) en/of storingen in de opna- me van verteerde vetten. Kort: de oorzaak kan een gebrekkige emulgatie van de vetten zijn, op basis van een verstoring in de galsecretie, maar ook een ontoereikende secretie van vetsplitsende enzymen door de pancreas (pancreasinsufficiëntie te meten met pancreas-elastase).

Vetzuren: een microscopische aanduiding op een toename van vetzuren in de ontlasting wijst op een resorptie in de dunne darm. Mogelijke oorzaak zijn met name ontstekingen van het darmslijmvlies.

En of de bloedwaarden TLI nuchter laten meten. Beiden om EPI uit te sluiten als andere klachten daar ook bij passen.
#3093482
Thanx, duidelijk!

Net met Leida Visee overlegd, en zijn waardes duiden gelukkig niet richting EPi oid, ziet er verder goed uit.

Ivm verterting die moomenteel niet lekker loopt besloten bot even te gaan malen om systeem rust te geven na deze toch wel lange periode (maand) van klachten als diarree, gras, braken en wormen.  Zij geeft aan dat klachten passen in plaatje leaky gut ed, en daarom gaan we nu ook beginnen met L- Glutamine.

Omdat eigen homeopathische DA ook Nux Vomica heeft voorgeschreven, wil ze het hier even bij laten, en dan erna kijken hoe het verder gaat met vertering/maag/darmklachten...

nu dus in rap tempo gaan inlezen over vleesmolen..of beter nog..advies hier vragen  :biggrin2:
#3093732
Papalou schreef: Even een vraagje..

gisteren uitgebreid bloedonderzoek laten doen bij Much, wegens zijn terugkerende maag/darmproblemen.

Ureum was licht verhoogd (niet verontrustend, als oorzaak waarschijnlijk vers vlees)
Amylase was licht verlaagd (460 ipv 500)

Ureamgehalte ga ik nog even navragen hoe hoog het was (vanmiddag naar Leida Visee die uitslag doorgemaild krijgt).

Maar over het amylase: wat zegt dit met een enkele meting?

Als ik google op verlaagd amylase herken ik symptonen van Much wel: slechte vertering, gevoelig vet, maag/darmklachten, opgeblazen buik, boeren, winden,..

DA zei dat het nu iets verlaagd was, geen reden tot zorgen, want kan een volgende keer weer hoger zijn...\Later dacht ik: maar dus ook lager?! Of zou er dan ook vertekend eiwitbeeld moeten zijn? Rest was allemaal prima (kalium/natrium, totaal eiwitbeeld, fosfor, cholesterol)

Was daar even benieuwd naar...want aan de andere kant denk ik ook nog steeds aan het effect van de wormen op zijn gevoelige darmen
Want als ik naar mijn "logboek"kijk, zie ik dat zijn diarree/gras  meerendaals slechts paar dagen zijn, en 2x langere periode (4 weken), maar idt was beiden toen hij wormen had. Voor de wormen veel gras/braken/diaree, en na het geven van wormenpil nog 2 weken gras/braken/diarree. Bij wormen dus ook braken, in periodes daartussen alleen gras en soms wat dunnere/slijmerige ontlasting

Nu toch comfortis gegeven (heel spannend) omdat ik echt niet nog een keer wormen wil, en eignelijk al zoveel aan natuurlijke vlooibestrijding gedaan heb, dat ik toch maar probeer of het nu met comfortis wel goed gaat, en die klotebeesten weg krijg, want in 3 maanden 2x wormen is ook echt niet bevordelijk voor
Amylase

Normaalwaarden
300-1500 U/l

Lage waarden
Alvleesklierverschrompeling

Hoge waarden
Alvleesklierontsteking

=====

Het hoeft natuurlijk niks te betekenen maar gezien de rest van de klachten zou ik dit zelf wel heel serieus nemen, eigenlijk. En het eerste waar ik aan denk is niet leaky gut maar een niet goed werkende alvleesklier, die wel degelijk deze problemen: slechte vertering, gevoelig vet, maag/darmklachten, opgeblazen buik, boeren, winden, met zich mee kunnen brengen.
#3093751
ja, ik dacht daar ook aan en hou het daarom idd in de gaten. Wel is het zo dat andere waardes prima waren, zoou je dan ook niet een afwijking van eiwitbeeld verwachten?

Blijft ook wel lastig door de combi van alle klachten en dan met name de invloed van de wormen op zijn toch al niet optimale darmen en het effect van de wormenpil erna weer...echt niet fijn om dat gegeven te moeten hebben...

andere kant, ben geloof ik al 8 maanden  bezig (en al zeker een jaar buikklkachten) en het is ongeveer normaal dat mannetje rustig is en niet helemaal fit, en maar blijft kwakkelen.

denk maar even kijken hoe het nu gaat met gemalen voer, en dan kjiken of er nogmaals getest moet worden..hoop dat je ook alleen amylase kunt bepalen, was wel weer een budgetaire ingreep, dat bloedonderzoek zeg...
#3094095
Lizzy schreef:

=====

Het hoeft natuurlijk niks te betekenen maar gezien de rest van de klachten zou ik dit zelf wel heel serieus nemen, eigenlijk. En het eerste waar ik aan denk is niet leaky gut maar een niet goed werkende alvleesklier, die wel degelijk deze problemen: slechte vertering, gevoelig vet, maag/darmklachten, opgeblazen buik, boeren, winden, met zich mee kunnen brengen.
Lizzy, als ik google op leaky gut, staat er oa dit:
erschijnselen die kunnen optreden bij een leaky gut

gewichtstoename
onverklaarbare spijsverteringsstoornissen
allergische reacties
hoofdpijnen en migraine
opgeblazen gevoel, darmkrampen
chronische vermoeidheid
spier- en gewrichtspijn
huiduitslag
verhoogde vatbaarheid voor infecties
hunkering naar bepaalde voedingsmiddelen
constipatie en andere spijsverteringsklachten
neurologische verschijnselen, zoals verwardheid, vergeetachtigheid, geïrriteerdheid, black-outs enz.
depressie
astma
chronische voorhoofdholte ontsteking (sinusitis)

Voor een deel vind ik deze klachten wel heel herkenbaar, en dan met name de overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen die elke keer weer lijkt te veranderen....Waarom denk jij dat leaky gut niet aan de orde zou zijn? Ben ik wel benieuwd naar!

Groet MAnon
#3094199
Papalou schreef: Lizzy, als ik google op leaky gut, staat er oa dit:
erschijnselen die kunnen optreden bij een leaky gut

gewichtstoename
onverklaarbare spijsverteringsstoornissen
allergische reacties
hoofdpijnen en migraine
opgeblazen gevoel, darmkrampen
chronische vermoeidheid
spier- en gewrichtspijn
huiduitslag
verhoogde vatbaarheid voor infecties
hunkering naar bepaalde voedingsmiddelen
constipatie en andere spijsverteringsklachten
neurologische verschijnselen, zoals verwardheid, vergeetachtigheid, geïrriteerdheid, black-outs enz.
depressie
astma
chronische voorhoofdholte ontsteking (sinusitis)

Voor een deel vind ik deze klachten wel heel herkenbaar, en dan met name de overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen die elke keer weer lijkt te veranderen....Waarom denk jij dat leaky gut niet aan de orde zou zijn? Ben ik wel benieuwd naar!

Groet MAnon
Oh, misschien heeft je hond ook wel last van een Leaky Gut. Maar tegenwoordig vind ik dat wel heul veul honden ineens een leaky gut hebben. En ik vind het een beetje apart dat er 1 ding niet goed uit de bloedtest komt namelijk de alvleesklier, de symptomen van slechte vertering ook daar bij passen en de dierenartsen vervolgens verder gaan zoeken naar de darmen en niet meer kijken naar de alvleesklier.
#3094235
ja, dat klopt.

Ik heb 5 mei weer een afspraak bij Leida, tot die tijd kijken hoe het met L-glutamine, gemalen vlees en Nux vomica gaat, en dan verder zien. Zal dan ook vragen hoe en wat over alvleesklier. Mijn eigen DA zei trouwens dat hij waarde niet verontrustend vond en niet aan epi oid dacht omdat zijn ontlasting er niet als stopverf uitziet, dat zou dan nl ook in het plaatje van alvlees passen.

Nu eerst de dingen die er nu bijgekomen zijn maar eens bekijken op effect. Wat dat betreft is Leida een hele goede voor mij, niet teveel veranderen in 1x  en eerst dat effect afwachten ::)
#3094249
Niet alle honden met epi hebben stopverfontlasting helaas. Ik ken er meerderen die dat nooit gehad hebben, maar wel degelijk epi hebben. Zelf zou ik er ook idd voor kiezen om naar vertering in de ontlasting en de alvleesklier te laten kijken.
#3094252
Onix schreef: Niet alle honden met epi hebben stopverfontlasting helaas. Ik ken er meerderen die dat nooit gehad hebben, maar wel degelijk epi hebben. Zelf zou ik er ook idd voor kiezen om naar vertering in de ontlasting en de alvleesklier te laten kijken.
+ 1. Ik wilde dit ook gaan schrijven.
#3094394
Ze kijken met verteringsonderzoek naar de mate van vertering van vet, eiwit en koolhydraten in de ontlasting. Zie mijn eerdere bericht. Dit zegt dus wat over de vertering en opname van voedsel in de darm.

Uit de uitslagen kun je ook afleiden of er bijvoorbeeld epi speelt.
Door sella
#3094448
Ik heb idd zelf ook wel ervaring met mijn epi hond en zag vooral als zijn epi weer opspeelde dat hij het 3 dubbele uitpoepte tov van wat hij altijd at, echt hopen waar een paard jaloers op kon zijn, en niet mooi gevormd, moeilijk opruimbaar.
Altijd honger, misselijk als een kat, erge buikpijn, erge rommelbuik.
Bloed gaf niets aan, ontlastingsonderzoek niet duidelijk.
Hij was van een herder van 45 kg afgevallen naar 29 kg en hebben we met Leida besloten hem voor zijn pancreas te gaan behandelen.
Hij heeft op de syperenzymen van now het geweldig gedaan.
Ik heb het nog steeds in huis en geef het de huidige duitsers ook nog af en toe een poosje als ze heel winderig en boerderig en wat slappe drap poeperig zijn.
Ik heb mijn echte epihond geen bot meer gegeven maar een calciumsupplement van oesterkalk omdat hij helemaal geen bot meer kon verteren. Kvv ging niet omdat ik geen kon vinden waar hij niet erg op jeukte of dat het niet te vet was.
#3094582
Dat is wel goed om te horen. Onderzoeken zeggen toch niet altijd alles blijkbaar. Wacht reactie van leida even af op mijn antwoord dat er nog geen ontlasting onderzoek gedaan is

verder lijkt het rustiger hier. Ontlasting wel wat zacht nog maar geen slijm meer of bot. Geef nu vijf dagen glutamine en kvv. Hopelijk blijft het zo.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door