Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Boutje
#3074299
Ik vraag me iets af, ik vond iets raar, misschien weet iemand er hier meer over...

Pippa is MDR lijder.
Sinds ruim 2/3 jaar nergens meer last van (toen incident met profender, heeft 6 uur liggen stuipen) en ik let erg op.

Nu was ik een tijdje terug naar lotgering overgeschakeld en na enkele maanden terug naar de gewone kvv.
Ze had de laatste tijd nu en dan een soort "aanval", beetje afwezig, soms wat stijf stil staan en 1 keer een hele snelle lichte tremor, net als toen bj het begin van die aanval na profender. Toen meteen onder de arm genomen en naar de dierenkliniek hier in de straat gerend, was volgens 2 artsen zeker geen epilepsie, maar ze hadden geen idee wat het wel was. Gelukkig werd het niet erger en ging het na een uur of 2 voorbij.
Ik denk dat ze in totaal zo'n 6 of 8 "aanvalletjes" gehad heeft.

En nu viel me vandaag plots in dat ze dat de laatste tijd totaal niet meer heeft, niet meer afwezig en zeker geen aanvalletjes meer.

Voor zover ik me herinner valt het samen met de periode lotgering voeren.

Toeval? Zie ik spoken?
Of heeft iemand ervaring/weet van residu's of zo in de beterkope kvv soorten?
Iemand een andere verklaring?
Niet dat het nu zo belangrijk is, ze is terug ok, maar kwestie van in de toekomst dingen te blijven voorkomen vroeg ik het me toch af.
Door miik
#3074316
Voor alle medicatie die gegeven wordt is een verplichte wachttijd.
Dus als een boer antibiotica geeft, dan moet hij een bepaalde tijd wachten voor hij de melk weer mag gebruiken en langer nog voor het dier geslacht mag worden en het vlees gebruikt kan worden.
Die periode wordt aangehouden dat het veilig is voor mensen...
Maar ik kan me voorstellen dat, als je door een afwijking, super gevoelig bent voor bepaalde medicatie, dat je op -voor de mens veilige restjes- toch een heftige reactie kunt krijgen ! In het geval van MDR....
En dan denk ik jouw hond meer last zal hebben van een plof kip dan van een biologisch product waar zo min mogelijk medicatie wordt gebruikt.... En als je dan ook nog bedenkt dat Lotgering erg goedkoop is en dus waarschijnlijk veel plofkip gebruikt vind ik het niet zo raar dat daar de reactie meer op is, dan op een andere kvv die misschien minder kip gebruikt....
Door Boutje
#3074342
Klinkt logisch... al gaf ik ook lam en paard en zo. Ontwormingen van paard komt denk ik niet echt in het bloed, maar dat van schapen wordt (bij mijn schapen toch) ingespoten, daardoor misschien?
Maar in wat ik nu geef steekt ook lam en daar reageert ze niet op.
Ook op kip reageert ze niet, ze eet eigenlijk qua diersoorten alles zonder problemen.

En die wachttijden, zou dat overal goed gerespecteerd worden? Na die uitzendingen over diervoer en de rendac-ophalingen begin ik overal aan te twijfelen...
Door Martine-Tom
#3074350
Dan zou je mss eens een poosje kvv van hert ofzo moeten voeren, iig wild geloof niet dat daar iets van bestrijdingsmiddelen aan te pas komt  :)
Door sella
#3074380
Mijn overleden duitse herder Diego die had epi(endocriene pancreas insufiecientie), peri anaalfistels en een slechte rug(LSI).
Hij werd altijd naar als ik gewone rund pens gaf, gaf ik die van de natuurgrazers geen enkel probleem.
Gaf ik een hele eend bij de makro vandaan die afgeprijsd was(franse eenden) dan was hij ziek. Die van de vse nooit geen problemen gehad.
Uiteindelijk ben ik met hem volledig op wild en natuurgrazer overgegaan en dat was de oplossing.
Raad het maar wat het is, het kuilgras, bemesting, bestrijdingsmiddelen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3074397
Boutje schreef: Klinkt logisch... al gaf ik ook lam en paard en zo. Ontwormingen van paard komt denk ik niet echt in het bloed, maar dat van schapen wordt (bij mijn schapen toch) ingespoten, daardoor misschien?
Maar in wat ik nu geef steekt ook lam en daar reageert ze niet op.
Ook op kip reageert ze niet, ze eet eigenlijk qua diersoorten alles zonder problemen.

En die wachttijden, zou dat overal goed gerespecteerd worden? Na die uitzendingen over diervoer en de rendac-ophalingen begin ik overal aan te twijfelen...
Nou, vergis je niet in paardenvlees!
Een van de meest vervuilde soorten vrees ik.
Gebruikersavatar
Door pike
#3074445
Boutje schreef: Klinkt logisch... al gaf ik ook lam en paard en zo. Ontwormingen van paard komt denk ik niet echt in het bloed, maar dat van schapen wordt (bij mijn schapen toch) ingespoten, daardoor misschien?
Maar in wat ik nu geef steekt ook lam en daar reageert ze niet op.
Ook op kip reageert ze niet, ze eet eigenlijk qua diersoorten alles zonder problemen.

En die wachttijden, zou dat overal goed gerespecteerd worden? Na die uitzendingen over diervoer en de rendac-ophalingen begin ik overal aan te twijfelen...
Echt niet. En de herkomst van het vlees dat in kvv verwerkt is is al helemaal niet te achterhalen.
Door Boutje
#3074451
en kwartel bijvoorbeeld? Pippa is een kleine sheltie van 4 kg, kwarteltje is perfect qua hoeveelheid voor haar. Worden die gekweekt zoals kippen? Of meer bio?
Wild lusten de meesten van mijn honden niet, zou ik dan in kleine verpakkingen voor haar afzonderlijk moeten kopen maar is het proberen waard.
En konijn?
Door vagebond
#3074555
Hoezo is paardenvlees vervuild? Handelaren geven niets om paarden/ponies, die gaan echt geen geld uitgeven voor medicatie. Die laten ze lopen tot het transport naar het slachthuis.
In het paspoort van je paard geef je aan of het vlees voor consumptie wel of niet gebruikt gaat worden, stel dat je je paard laat slachten.
Ik dacht juist dat paardenvlees meer zuiver was :-\
Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door Hope
#3074587
Ontworming hoef je niet in het paspoort te zetten, dat is a een groot punt. Het wordt nergens (goed) geregistreerd.

Daarnaast krijgen paarden vaak hoge dosis medicatie waarmee het paard levenslang of geduurende meerdere maanden niet meer geschikt zou zijn voor humane consumptie, maar er lopen maar weinig dierenartsen rond die alle medicatie vermelden in het paspoort, of waarbij het paspoort goed is afgetekent.
De eigenaar is het paspoort namelijk bijna altijd vergeten. Voordat het paard naar die bewuste handelaar gaat heeft het al een hoop rotzooi gehad wat niet geregistreerd is.
Het is gewoon dramatisch slecht gesteld met de paardenpaspoorten  :-\

De dieren die in het buitenland worden geslacht zijn waarschijnlijk zuiverder, maar of je dat wil voeren? Ik niet. Ik weiger mee te werken aan ellenlange transporten, het inladen in vrachtwagens waarbij meerdere dieren beenbreuken oplopen (en dan gerust vier dagen zonder verzorging op transport moeten) zware mishandelingen, uithongering en verwaarlozing op wachtkampen.

Als je het wil uitsluiten zou ik gaan voor een biologische kvv zoals die van Lupa.
Door vagebond
#3074694
Nee, wat dat laatste betreft, daar wil ik zeker niet aan meewerken. Gelukkig koopt de vleesleverancier alleen paardenvlees van een slachter hier uit de buurt.
Ja, je hebt wel een punt met dat paspoort. Het zou strenger bewaakt moeten worden.
Maar paarden krijgen in ieder geval niet preventief allerlei medicatie om maar vooral niet ziek te worden zoals in de bio industrie.
Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door Hope
#3074860
vagebond schreef: Nee, wat dat laatste betreft, daar wil ik zeker niet aan meewerken. Gelukkig koopt de vleesleverancier alleen paardenvlees van een slachter hier uit de buurt.
Ja, je hebt wel een punt met dat paspoort. Het zou strenger bewaakt moeten worden.
Maar paarden krijgen in ieder geval niet preventief allerlei medicatie om maar vooral niet ziek te worden zoals in de bio industrie.
Gr. Ingrid
Ik betwijfel dat. Ontwormen gaat nog veel te vaak preventief. Ook worden er paarden behandeld met het oog op herstel. Als dat herstel niet komt wordt het paard alsnog aangeboden voor de slacht.
Als je paard gaat vergelijken met plofkip zal paard echt zuiverder zijn, maar ga je paard vergelijken met biologisch vlees dan is paard echt de mindere keus vrees ik.
Wel top dat je alleen NL vlees koopt!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door